Bekijk volle/desktop versie : Juist school kan eerwraak signaleren



Pagina's : [1] 2 3 4

20-11-2008, 11:24
Amsterdam - De Turkse Gülten blijft steeds vaker weg van school. In een gesprek daarover met haar mentor, vertelt ze dat ze door een Turkse jongen is verkracht en dat haar moeder nu eist dat ze met hem trouwt.

Gülten (gefingeerde naam) wil dat niet, maar haar moeder intimideert haar door te zeggen dat haar vader en haar broer haar wel eens zouden kunnen vermoorden als ze niet trouwt. De mentor verwijst haar door naar een schoolmaatschappelijk werker, maar dat contact komt niet tot stand. In een laatste sms-contact zegt Gülten door haar moeder te worden geslagen. Dan raakt de school haar kwijt.

Deze casus, een van de 38 waargebeurde voorbeelden uit het rapport Leren van eer op scholen, geeft aan hoe belangrijk het is dat scholen alert zijn op eergerelateerd geweld. Het rapport van onderzoeksbureau Beke wordt vandaag in Almelo aangeboden aan een vertegenwoordiger van het ministerie van Wonen, Wijken en Integratie.

‘Leerlingen blijken allerlei signalen uit te zenden die door het onderwijspersoneel niet altijd worden herkend’, zegt projectleider Goverdien Philips van het Albeda College in Rotterdam. Die signalen kunnen uiteenlopen van verzuim en concentratieverlies tot overdreven lacherig of hyperactief gedrag.

De 38 casussen die het afgelopen jaar op het Albeda College in Rotterdam en het ROC van Twente in Almelo werden geregistreerd, zijn vermoedelijk het topje van de ijsberg. Precieze cijfers over hoe vaak eergerelateerd geweld voorkomt zijn er niet. In heel Rotterdam, ook buiten scholen, werden 112 zaken in 2007 in behandeling genomen, zegt gemeentelijk ketenregisseur Marcia Albrecht. ‘Scholen zijn een belangrijke vindplaats voor dit soort geweld.’

Niet voor niets is gekozen voor roc’s, de instellingen voor middelbaar beroepsonderwijs. Juist hier lopen immers duizenden bijna volwassen leerlingen, velen met een niet-Nederlandse achtergrond, in en uit. En juist in deze leeftijdsfase, tussen 16 en 22 jaar, krijgen ze te maken met relaties, seksualiteit en huwelijksdwang. Velen voelen een spagaat tussen de westerse wereld en de cultuur van hun ouders.

De aanpak van eergerelateerd geweld moet anders zijn dan die van huiselijk geweld. ‘Een hele gemeenschap kan een rol spelen in het verdedigen van de familie-eer’, zegt Karima Ouchan van het ROC van Twente. Ze laat leerlingen die bij haar komen daarom vaak een familietekening maken, die alle onderlinge verhoudingen zichtbaar maakt. ‘Dan weet je met wie je eventueel moet gaan praten.’

Ouchan werd in 2004 in Almelo aangesteld als leerlingbegeleider met speciale aandacht voor eerwraak. Haar eigen ervaringen met eergerelateerd geweld tekende ze op in het boek Nooit geschreven brief aan mijn vader (1999). Een jaar voordat ze als leerlingbegeleider begon, werd een 18-jarige leerlinge van het ROC van Twente door haar vader in Turkije vermoord, omdat ze te losbandig zou leven.

Als het gaat om uitwegen uit de crisis moet je heel erg oppassen met uithuisplaatsingen, zegt Ouchan. ‘Voor ouders en slachtoffer is dat vaak de slechtste oplossing. Vergeet niet: hoe hard het ook kan overkomen, doorgaans handelen de ouders vanuit in hun ogen nobele motieven. Ze willen hun kind voor hun gemeenschap beschermen, en voorkomen dat beide partijen een slechte naam krijgen.’

Van de 38 casussen gaat het om onder meer Turkse (13), Marokkaanse (8) en Pakistaanse (5) families. In 28 verhalen gaat het om een heimelijke of niet-geaccepteerde vriend, bij 15 leerlingen om uithuwelijken. In 10 gevallen werden leerlingen concreet bedreigd, 15 deelnemers kregen te maken met psychisch geweld, vaak van familieleden. Bij 8 jongeren liep het zo uit de hand dat de leerling elders moest gaan wonen.

Ouchan vindt het normaal dat de jongeren experimenteren met relaties. ‘Maar ik probeer ze bewust te maken van de consequenties. Als een meisje eenmaal ontmaagd is en dat is bekend, kan ze niet meer thuiskomen. Ze moet snel in veiligheid gebracht worden. De angst voor een fatale afloop komt helaas niet uit het niets.’

Maar vaak ook is het mogelijk te werken aan oplossingen die voor beide partijen aanvaardbaar zijn. ‘Als een leerling ergens mee zit, zal ze signalen afgeven. Docenten en ander personeel, tot en met de conciërge en schoonmaker, moeten leren afgaan op hun ‘niet-pluis’-gevoel, en het gesprek aangaan. Dat kan escalatie van geweld vaak voorkomen.’

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1095777.ece/Juist_school_kan_eerwraak_signaleren

20-11-2008, 14:50


ja vind ik ook meer opletten en altijd de leerlingen door hun mentor appart laten nemen en praten want je weet maar nooit wat er in hun hoofden omgaat en of ze ergens bang voor zijn en eerwraak vind ik onzin nou dan verban je verbannen is beter dan een moord plegen maar hoe dan ook het is onzin vinden jullie ook niet naja groetjes
someone

20-11-2008, 15:03
is eerwraak verboden in nederland ? ik dacht het word nog niet erkend hier

21-11-2008, 01:17
dan heet t anders, familiedrama....

21-11-2008, 09:51



Citaat door Isaaq:
De scholen kunnen zich beter verdiepen in de "familiedrama's" onder blanke ongelovige Hollanders, kun je veel meer slachtoffers mee voorkomen.

Achterbaks schijnheilig kutvolk.


Zie hier een overzicht, en dit zijn dan slechts de drama's waarbij ook kinderen het slachtoffer zijn geweest.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2005/4/16/overzicht_familiedrama.html


Die familie drama's zijn bijna niet te voorkomen. Het zijn de ouders die dat doen en daar zie je geen signalen bij de kinderen op school. In tegenstelling tot deze aankomende drama's.

Je praat dus onzin.

En je gaat toch ook niet zeggen omdat er elders ook familie drama's gebeuren je alle familie drama's maar moet laten gebeuren

Over schijnheilig gesproken

21-11-2008, 10:03

Citaat door David:
Dit soort zaken zal ik nooit begrijpen. Eisen dat je dochter met haar verkrachter trouwt?


Heb ik ook nooit begrepen.

21-11-2008, 10:06

Citaat door Isaaq:
Nogmaals Nederlanders moeten zich bekommeren om hun eigen kroost ipv dat verkapte zogenaamde liefde naar hun medelanders.

Elke Nederlander ziet diep in zijn hart het liefst alle buitenlanders vertrekken, en of het nu met een stoel of kist in het vliegtuig is doet er bij de meeste ook niet toe.

Schijnheilig achterbakse kutvolk.

Feit is namelijk dat er bij Turken en Marokkanen nauwelijks gevallen zijn van moord, dit in tegenstelling tot Nederlanders:

Zie de spraakmakende lijst:

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2005/4/16/overzicht_familiedrama.html

En nogmaals, dit zijn ENKEL de familiedrama's/eerwraak gevallen waarbij ook kinderen het slachtoffer zijn geweest.


Alhoewel de Nederlandse media daar ook niet al te eerlijk over is zo mis ik een gevalletje badhoevedorp paar maanden geleden waarbij moederlief zo aardig was haar man en dochtertje met een bijl het licht uit de ogen te slaan.

Zooooo zielig


Wat is daar schijnheilig aan?

Je gaat toch ook niet zeggen dat omdat er meer kanker patienten zijn gaan we aids patienten maar negeren.

En als elke nederlander het liefst buitenlanders zag vertrekken, kwamen er hier niet steeds meer bij. Jij haat nederlanders en praat dat goed door te zeggen dat nederlanders buitenlanders haten. Terwijl we hier heel veel immigranten hebben. Beetje domme opmerking dus.

Jij wilt gewoon alleen maar afgeven op Nederland en daarmee problemen met buitenlanders negeren. Je kop in het zand steken dus.

Hoe zou de school b.v. jouw voorbeeld in badhoevendorp hebben kunnen voorkomen? Die moeder flipt ineens door, meestal is dat niet te zien aankomen. In tegenstelling tot dat voorbeeld van Gulten.

21-11-2008, 10:18

Citaat door Isaaq:
Ook ben ik van mening dat het een keer afgelopen moet zijn met dat geouwehoer elke keer op scholen, die "speciale behandeling voor buitenlanders" komt mij de strot uit.

Dit allemaal onder de schijnheilige verkapte redenen terwijl de werkelijke reden is dat buitenlanders meer bezig zijn met maatschappelijke problemen volwassen problemen ipv hun opleiding en bovenal kind zijn!!!

Vind je het gek dat er vaak niets van ze terrecht komt.

Ze doen het erom, vieze vuile racisten.



Ja, we moeten wel grote racisten zijn om de buitenlanders hier betere kansen te willen geven.

21-11-2008, 10:18

Citaat door David:
Je hebt helemaal gelijk. We moeten geen enkel probleem aanpakken, er zijn namelijk altijd ook andere problemen.


De optie zou ook kunnen zijn om alles aan te pakken. Alleen is het tegenwoordig zo dat er wordt gefocust op 1 groep in het bijzonder.

21-11-2008, 10:23

Citaat door x-jena-x::
De optie zou ook kunnen zijn om alles aan te pakken. Alleen is het tegenwoordig zo dat er wordt gefocust op 1 groep in het bijzonder.


Er worden op heel veel groepen gefocust niet op 1 groep alleen. het is alleen zo dat als er 1 groep mensen vaker voor negativiteit zorgt dat het lijkt dat er alleen op die groep gefocust wordt.

Dat de oplossingen voor die problemen misschien niet altijd de juiste zijn neemt daar niks van af.

21-11-2008, 10:26

Citaat door Isaaq:
Jullie willen niks jongen, het is dat jullie geen ballen hebben anders hadden jullie al lang geleden gepoogd er eigenhandig wat aan te doen.

Maar goed, gebrek aan ballen, het zij zo.
Dat zal het zijn.

We laten immigranten hier binnen omdat we ze haten. We proberen ze betere kansen te geven omdat we ze haten.

Je zit aardig knel in je eigen frustratie.

21-11-2008, 10:29

Citaat door bor:
Er worden op heel veel groepen gefocust niet op 1 groep alleen. het is alleen zo dat als er 1 groep mensen vaker voor negativiteit zorgt dat het lijkt dat er alleen op die groep gefocust wordt.

Dat de oplossingen voor die problemen misschien niet altijd de juiste zijn neemt daar niks van af.


Het is ook wel een beetje het "kip- en het ei-verhaal", dat is waar, maar toch is mijn ervaring dat er meer gelet wordt op de ene groep dan op de andere. Ik spreek dan meer over de media, dan over de instanties.

21-11-2008, 10:31



Citaat door David:
Er wordt op veel meer gefocust. Alleen niet in dit artikel, aangezien dit artiekel over één specifiek onderwerp gaat. En zo zijn er talloze artikelen die weer over iets anders gaan. Nederland puilt uit van de initiatieven, hulpverlening en dat soort dingen, op alle denkbare gebieden. Het is niet allemaal even effectief, maar het wordt tenminste geprobeerd.


Ik denk dat er in de afgelopen jaren, IN Nederland, meer gezinsdrama's hebben plaats gevonden dan gevallen waarbij sprake is van eerwraak. Toch zie je verschil in de benadering qua reakties.

21-11-2008, 10:37

Citaat door x-jena-x::
Het is ook wel een beetje het "kip- en het ei-verhaal", dat is waar, maar toch is mijn ervaring dat er meer gelet wordt op de ene groep dan op de andere. Ik spreek dan meer over de media, dan over de instanties.


Ik weet niet wat je afkomst is, of je tot die groep behoort. Kan me heel goed voorstellen dat als je tot die groep behoort je je vaak aangevallen voelt.

Wij als nederlanders kunnen nooit in de hoofden van die groep kijken om te weten hoe zij er over denken. Wat zij als oplossing zien. Dat zal ook moeten komen uit initiatieven uit die groep.

Nederland kan alleen oplossingen zoeken met de input/kennis die wij hebben. Dat die oplossingen misschien niet altijd werken heeft niks met racisme te maken maar meer met gebrek aan kennis.

We zitten een beetje in een rot situatie. aan de ene kant wil je niet de hele groep beoordelen op het gedrag van sommige. Aan de andere kant moet je die groep kunnen benoemen om een oplossing te kunnen creeeren.

21-11-2008, 10:37

Citaat door Isaaq:
Ook ben ik van mening dat het een keer afgelopen moet zijn met dat geouwehoer elke keer op scholen, die "speciale behandeling voor buitenlanders" komt mij de strot uit.

Dit allemaal onder de schijnheilige verkapte redenen terwijl de werkelijke reden is dat buitenlanders meer bezig zijn met maatschappelijke problemen volwassen problemen ipv hun opleiding en bovenal kind zijn!!!

Vind je het gek dat er vaak niets van ze terrecht komt.

Ze doen het erom, vieze vuile racisten.


Slachtoffergedrag weer !

Dat gezeik over racisme, ik ben het echt zat. Wij zijn veel te soft, nog steeds.
Marokkanen veroorzaken specifieke problemen, daar moeten we niet omheen draaien, en dat moeten we ook groepsgericht aanpakken omdat de cultuur van de Marokkanen één van de redenen is voor de problemen.

Turken hebben ook problemen met integreren, maatschappelijke problemen, etc, maar die jongeren doen nooit wat.

Pagina's : [1] 2 3 4