Bekijk volle/desktop versie : Waarom moet je bij het berekenen van de stand.afwijking.....



Pagina's : [1] 2

17-11-2008, 19:47
Wie weet waarom je eerst moet kwadrateren en vervolgens de wortel daaruit trekken:

stand.deviatie = Wortel van (de som van (xi - u)^2) / n


Wie heeft daar een antwoord op? Welke marokkaan is zo slim?

17-11-2008, 20:03


wortel gaat voor

17-11-2008, 20:31
Omdat het getal altijd positief moet zijn?

17-11-2008, 23:24
Het getal moet altijd positief zijn. Net zoals bijvoorbeeld de amplitude altijd positief is.

19-11-2008, 16:00


Jullie bedoelen het verschil van xi - u moet altijd positief zijn??

dus daarom wordt er gekwadrateerd? en daarna de wortel ervan getrokken?

Ik heb het wel over het bepalen van de standaarddeviatie....

19-11-2008, 16:22

Citaat door Jongeman30:
Jullie bedoelen het verschil van xi - u moet altijd positief zijn??

dus daarom wordt er gekwadrateerd? en daarna de wortel ervan getrokken?

Ik heb het wel over het bepalen van de standaarddeviatie....



Anders krijg je altijd hetzelfde antwoord en volgens mij zou dat 1 zijn..

doel je daar op ?

19-11-2008, 19:16
nee hoor, je krijgt toch niet (steeds) hetzelfde antwoord? hoe kom je daar bij dan? xi - u , is het verschil tussen de uitkomsten en het gemiddelde!

20-11-2008, 07:38
Ja, maar mijn vraag is: waarom kwadrateer je de variantie?

En denk je niet dat er een link is tussen het kwadrateren en daarna vervolgens dat ongedaan te maken door daarna de wortel ervan te nemen?

20-11-2008, 13:53
omdat de standaardafwijkingen (mate van de afwijking tussen elke score tov het gemiddelde) tussen de variabelen ook negatief kunnen zijn.

door de absolute waarde te nemen is het gemakkelijker rekenen, vooral als je nadien de betrouwbaarheidsintervallen wil gaan bepalen denk ik.



maw:

kwadrateren om van de negatieve afwijkingen af te zijn

de vierkantswortel nemen om van de kwadraten af te zijn

20-11-2008, 16:53
Dat lijkt me erg logisch, dat vermoeden had ik al, en jij weet het te bevestigen!....

bedankt voor je bijdrage! en ook de anderen natuurlijk!

20-11-2008, 23:17
graag gedaan

21-11-2008, 10:50
Het berekenen van de standaardafwijking en het gemiddelde is toch ook een voorwaarde voor het bereken van je z-waarde?? Bij de normale verdeling..... z= (xi- u) / stnd. afw.

Toch??

21-11-2008, 12:13



Citaat door Jongeman30:
Het berekenen van de standaardafwijking en het gemiddelde is toch ook een voorwaarde voor het bereken van je z-waarde?? Bij de normale verdeling..... z= (xi- u) / stnd. afw.

Toch??


Als je van normaal verdeeld naar standaard normaal verdeeld wil gaan heb je die idd nodig.

21-11-2008, 12:18
Als aanvulling op uw openingspost
Als je eerst zou worteltrekken heb je (naast een rare definitie) idd die sommen onder de wortel die negatief zouden kunnen worden (daarmee is het verhaal eigenlijk al af), en zelfs al zou dit niet het geval zijn, dan zou dit neerkomen op een kwadraat van sommen, wat niet een som van kwadraten is, en iets wat je moeilijk een maat voor de spreiding kunt noemen.

21-11-2008, 13:45

Citaat door Jongeman30:
Het berekenen van de standaardafwijking en het gemiddelde is toch ook een voorwaarde voor het bereken van je z-waarde?? Bij de normale verdeling..... z= (xi- u) / stnd. afw.

Toch??



ja want anders kan je niet verder

Pagina's : [1] 2