Bekijk volle/desktop versie : Jonge moslims worden vromer.



15-11-2008, 21:11
AMSTERDAM - Religie wordt steeds belangrijker voor moslimjongeren. Turkse en vooral Marokkaanse jongeren zullen steeds meer eisen stellen op scholen en de werkvloer, zoals het recht om te bidden, geen hand te geven, een hoofddoek te dragen, het recht op een eigen religieuze vrije dag.

Dat leidt tot spanningen in de samenleving, omdat autochtonen juist minder bereid zijn ruimte te bieden aan religieuze uitingen. De spanningen kunnen worden verminderd, als die jongeren worden gesteund bij pogingen actief Nederlands burgerschap te combineren met hun moslimidentiteit.

Dit is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek naar religieuze beleving van moslimjongeren in Nederland door Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling Forum en het Verwey-Jonker instituut.

De onderzoekers stellen dat veel moslimjongeren moeilijk kunnen omgaan met het felle islamdebat in Nederland. Ze hebben het gevoel dat ze moeten kiezen tussen een volledige aanpassing aan de Hollandse zeden en gewoonten, of terug te gaan naar hun land van herkomst. Voor een groeiende groep moslimjongeren zijn beide opties uitgesloten.

Ze willen meedoen in de samenleving op eigen voorwaarden, maar weten niet altijd hoe. Dat kan leiden tot een maatschappelijk isolement of radicalisering. De onderzoekers adviseren een ‘sociale kaart van voorzieningen en initiatieven’ te ontwikkelen die handvatten kan bieden bij hun functioneren in de maatschappij.

Gedacht wordt aan empowerment van jongeren. Coaches en leerkrachten kunnen moslimjongeren leren omgaan met negatieve reacties en emoties (kwaadheid, krenking). Een andere mogelijke methode is het verzamelen van tips en trucs bij het solliciteren; met als doel hoe te realiseren dat werkgevers akkoord gaan met eisen die vanuit het geloof worden gesteld. Zo kan de tijd die opgaat aan het bidden worden gecompenseerd door over te werken.

Bron: Volkskrant.nl

15-11-2008, 21:12


Ja klopt heb ik gelezen op alyaqeen, masha Allah.

15-11-2008, 21:13
Alhamdoelilah!

03-12-2008, 16:42
AMSTERDAM - Moslimjongeren geven vaker een eigen invulling aan hun geloof. Ze laten zich minder leiden door wat hun ouders of de gemeenschap vinden, maar maken eigen keuzes.

Daardoor groeit de variatie in hun levensstijlen en opvattingen. Dat blijkt uit het woensdag verschenen onderzoek Geloof en Geluk van Forum, Instituut voor multiculturele Ontwikkeling. Dat komt sinds 2006 jaarlijks met een studie over de ontwikkelingen in de belevingswereld van jonge moslims.

Veel jongens en meiden noemen zichzelf wel 'moslim', maar vinden het niet zo belangrijk alle geloofsregels op te volgen. Zo gaan ze niet regelmatig naar de moskee. Ook blowen of drinken ze wel eens. Veel meisjes dragen wel een hoofddoek, maar sommigen combineren die met strakke kleren. In plaats van het naleven van regels, hechten deze jongeren meer belang aan de centrale waarden van de islam. Zo vinden zij het belangrijk om 'een goed mens' te zijn.

Overigens zijn er wel tradities, zoals de vastenmaand ramadan, waaraan bijna alle jongeren meedoen. Ook valt het openlijk afzetten tegen de islam bij vrijwel niemand in goede aarde. Jonge moslims hebben in het algemeen veel respect voor orthodoxe leeftijdsgenoten, maar vinden wel dat zij niet te opdringerig moeten worden.

Uit de studie blijkt verder dat dat jongens en meisjes vaker in debat gaan over geloofskwesties met bijvoorbeeld hun ouders. Ook vinden ze het steeds normaler om hun eigen huwelijkspartner te kiezen. De onderzoekers voerden gesprekken met personen die veel contact hebben met moslimjongeren, hielden een enquête onder ROC-leerlingen en deden etnografisch onderzoek in Amsterdam-Oost.

03-12-2008, 16:44


Is dit van vandaag?

En het is ook normaal om zelf een huwelijkspartner te kiezen. Uithuwelijken hoort niet tot de Islam.

03-12-2008, 16:46

Citaat door Sophia_sweety:
Is dit van vandaag?

En het is ook normaal om zelf een huwelijkspartner te kiezen. Uithuwelijken hoort niet tot de Islam.


Ja, vandaag. Over het hele artikel spreek jij enkel over huwelijk.

03-12-2008, 16:48
Dat is me opgevallen.

Tja, je hebt overal wel rotte appels. Maar alle lof is aan Allah dat er zeker nog rijpe moslims zijn.

03-12-2008, 16:49

Citaat door Sophia_sweety:
Dat is me opgevallen.

Tja, je hebt overal wel rotte appels. Maar alle lof is aan Allah dat er zeker nog rijpe moslims zijn.


Het leven is zoveel meer.

03-12-2008, 17:04

Citaat door Sophia_sweety:
En dat is?


Dat kan jij ook invullen. Ik zou het zielig vinden als het huwelijk het enige in je leven is dat belangrijk is.

03-12-2008, 17:09
Ma nee tuurlijk niet. Heb ik toch niet gezegd?

03-12-2008, 17:44
mashallah, ik dacht eigenlijk juist dat het steeds minder werd..

03-12-2008, 17:45
-notificatie-

03-12-2008, 17:55



Citaat door cremmeke:
Dat kan jij ook invullen. Ik zou het zielig vinden als het huwelijk het enige in je leven is dat belangrijk is.



Helaas voor jou, wij moslims vinden het niet boeiend wat jij cremmeke van ons vind