Bekijk volle/desktop versie : advies gevraagd



14-11-2008, 15:39
ik ben sinds een tijdje alleenstaande moeder
ik werk en heb 2 kinderen
nu is het zo dat ik helemaal niet bijhou hoeveel ik uitgeef
ik ben bang dat ik straks in de financiele problemen kom
kan iemand mij adviseren hoe ik het beste mijn financiele zaken op orde kan krijgen

14-11-2008, 15:41


Vaste lasten automatisch af laten schrijven (dan heb je een overzicht op je afschriften) en een vast bedrag per week pinnen voor boodschappen.

14-11-2008, 15:43
Maak een overzicht/houd bij hoeveel je aan inkomsten en uitgaven hebt. Nadat alle vaste lasten zijn afgeschreven, weet je hoeveel je nog te besteden hebt, kijk in bijvoorbeeld de afgelopen maand hoeveel je overal aan hebt uitgegeven. bepaal aan de hand van de hoogte van dit bedrag dan wat een redelijk bedrag is om eten en dat soort dingen meer mee te kopen. Zet alles in een excelbestand en je hebt je overzicht

14-11-2008, 15:43
probeer elke maand een vast bedrag aan de kant te zetten zodat je toch wat kan sparen.
Je kan dat bedrag automatisch elke maand van je rekening laten schrijven en op een apparte spaarrrekening zetten.

Probeer uit te rekenen hoeveel je maandelijks opzij kan zetten
bereken eerst wat je uitgeeft aan huishuur, electriciteit, voeding, enz... (de vaste kosten) en dan de kosten zoals kleren, uitstapjes enz... die elke maand verschillen.

14-11-2008, 15:45


Kijken jullie weleens naar Geen cent te makken...?
Wat afgrijselijk om zo te moeten leven....llahie7fadh...

14-11-2008, 15:46
je kunt aan de hand van je uitgaven en inkomsten bepalen wat je overhoudt, als je teveel uitgeeft, kun je een stappenplan maken en bijvoorbeeld niet elke maand nieuwe kleding te kopen maar bijvoorbeeld om de maand, of je bepaalt een vast bedrag voor kleding etc.

14-11-2008, 15:46
Ik heb een inkomsten/uitgaven bestand in excel. PM even je email adres dan stuur ik je deze toe.

14-11-2008, 15:49
Boodschappen doen bij de Aldi
Een week van tevoren plannen wat je gaat eten
Koop groot in (aardappelen etc)
Groente & fruit op de markt kopen
Koop kleding in de sale

Enne, in excel bijhouden wat je uitgeeft en wat er binnen komt. En eerst de vaste lasten er vanaf trekken zodat je weet wat je overhoudt.

14-11-2008, 15:54

Citaat door hayetmaroc:
Boodschappen doen bij de Aldi
Een week van tevoren plannen wat je gaat eten
Koop groot in (aardappelen etc)
Groente & fruit op de markt kopen
Koop kleding in de sale

Enne, in excel bijhouden wat je uitgeeft en wat er binnen komt. En eerst de vaste lasten er vanaf trekken zodat je weet wat je overhoudt.



Denk je niet dat het handiger is om eerst te bepalen hoeveel er binnenkomt/er uitgegeven wordt, alvorens dergelijke rigoreuze maatregelen te nemen alsof je in hongersnood leeft?

14-11-2008, 15:56
ik hou op zich wel zeker 700 euro over als ik de boodschappen eraf heb gehaald
maar ik geef gewoon teveel uit aan frutsels en trakteer snel en koop onzin
dat is mijn probleem en ik weet niet wat ik eraan moet doen
als ik verstandig met mijn centen zou omgaan dan zou ik niet eens hoeven te bezuinigen op boodschappen en dergelijke

14-11-2008, 15:58

Citaat door Belle29:
ik hou op zich wel zeker 700 euro over als ik de boodschappen eraf heb gehaald
maar ik geef gewoon teveel uit aan frutsels en trakteer snel en koop onzin
dat is mijn probleem en ik weet niet wat ik eraan moet doen
als ik verstandig met mijn centen zou omgaan dan zou ik niet eens hoeven te bezuinigen op boodschappen en dergelijke



Kijk naar alle (onbenullige) aankopen die je de laatste tijd hebt gedaan en probeer in het vervolg bij elke onbenullige aankoop jezelf de vraag te stellen: heb ik het nodig? zo ja waarvoor?

14-11-2008, 16:06

Citaat door maaltje:
Denk je niet dat het handiger is om eerst te bepalen hoeveel er binnenkomt/er uitgegeven wordt, alvorens dergelijke rigoreuze maatregelen te nemen alsof je in hongersnood leeft?


Tjonge jonge... Moeilijk he, lezen.
Er staat toch, dat ze moet bijhouden wat er binnenkomt en wat eruit gaat om te bepalen wat ze overhoudt..
Dus waarom zou ze dan niet van die maatregelen gebruik maken als ze hierdoor ook nog wat geld over kan houden, ipv haar hele salaris uit te gaan geven..

14-11-2008, 16:10


bedankt voor jullie tips dames
zijn er hier ook alleenstaande mama's.
hoe regelen jullie je financiele zaken

14-11-2008, 16:14

Citaat door hayetmaroc:
Tjonge jonge... Moeilijk he, lezen.
Er staat toch, dat ze moet bijhouden wat er binnenkomt en wat eruit gaat om te bepalen wat ze overhoudt..
Dus waarom zou ze dan niet van die maatregelen gebruik maken als ze hierdoor ook nog wat geld over kan houden, ipv haar hele salaris uit te gaan geven..



Ik wil niet lullig doen ofzo, maar je begint toch echt eerst met allemaal tips, waar boodschappen te doen etc, dan pas geef je de tip om een excelbestand bij te houden. TS geeft duidelijk aan bang te zijn in financiele problemen te komen en niet te weten wat ze uitgeeft. Zij geeft nergens aan dat er ook daadwerkelijk sprake is van financiele nood. dus dan zou ze eerst moeten bepalen wat er binnenkomt en wat ze uitgeeft en dan pas een hongersnood-aanpak te kiezen, indien er echt financiele nood is. Misschien is het wel helemaal niet nodig om dergelijke maatregelen te treffen. zeker als je kinderen hebt, lijkt het mij lullig en onnodig om een hongersnood-plan uit te gaan voeren als het niet echt nodig is.

14-11-2008, 16:47
ik was ook een alleenstaande moeder van 1 dochter. wat ik deed ik gaf mijn bankpas aan mijn zus de vaste lasten gingen automatisch eraf was het vrijdagavond moest ik van haar in de kast kijken wat ik nodig had en op papier schrijven (zij werkt in een supermarkt) gaf ik het aan haar zij gaf mij geld om die te kopen en op een zaterdag kreef ik een klein bedraf om met de kleine het centrum in te gaan en hmdl met haar steun ben ik ver gekomen heb gespaard en ben verhuizd naar belgie ( zoals je weet moet je 3 maanden huur betalen van te voren) en auto gekocht en inrichting en al dat allemaal dankzij mijn zus ik kocht in die tijd niet veel snoepgoed (wat niet goed is voor de kleine zowel voor mn portomonee) en ging vaak naar mac met vriendinnnen ik betaalde dan enz enz.

ik weet waar je het over hebt wallah ik heb het meegemaakt. als je geen zus hebt geef het aan je broer geen broer je ouders wallah meid je zou dan nooit financieel in de problemen komen.