Bekijk volle/desktop versie : Allochtone vrouwen bevallen liever in ziekenhuis



14-11-2008, 12:31
Bijna driekwart van de allochtone vrouwen bevalt liever in het ziekenhuis dan thuis.

Van de Nederlandse vrouwen bevalt juist driekwart liever thuis. Dit meldt TNO morgen in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

TNO deed onderzoek naar etnische verschillen in de voorkeur voor thuisbevallingen. Daarvoor analyseerde TNO 1,4 miljoen bevallingen in 8 jaar tijd.
Onduidelijk is of onbekendheid met het Nederlandse zorgsysteem de voorkeur voor allochtone vrouwen bepaalt of dat zij bewust kiezen voor een ziekenhuisbevalling.
Thuisbevallen
Bij Turken en Marokkanen heeft één op de drie zwangeren voorkeur voor thuisbevallen. Bij Surinamers en Antillianen is dit ongeveer één op de vier.

Van de Nederlandse vrouwen bevalt eenderde thuis. Van de Turkse en Marokkaanse vrouwen bevalt één op de acht thuis. En ruim één op de twaalf van de Surinaamse en Antilliaanse vrouwen bevalt thuis.
Uit eerder onderzoek van TNO is gebleken dat allochtonen zeer weinig kraamzorg afnemen, omdat ze niet weten wat de functie is van kraamzorg. Ook weten ze vaak niet dat een verloskundige de kennis en ervaring heeft om een bevalling zelfstandig te begeleiden.

TNO deed onderzoek naar etnische verschillen in de voorkeur voor thuisbevallingen. Daarvoor analyseerde TNO 1,4 miljoen bevallingen in 8 jaar tijd.
Onduidelijk is of onbekendheid met het Nederlandse zorgsysteem de voorkeur voor allochtone vrouwen bepaalt of dat zij bewust kiezen voor een ziekenhuisbevalling.
Thuisbevallen
Bij Turken en Marokkanen heeft één op de drie zwangeren voorkeur voor thuisbevallen. Bij Surinamers en Antillianen is dit ongeveer één op de vier.

Van de Nederlandse vrouwen bevalt eenderde thuis. Van de Turkse en Marokkaanse vrouwen bevalt één op de acht thuis. En ruim één op de twaalf van de Surinaamse en Antilliaanse vrouwen bevalt thuis.
Uit eerder onderzoek van TNO is gebleken dat allochtonen zeer weinig kraamzorg afnemen, omdat ze niet weten wat de functie is van kraamzorg. Ook weten ze vaak niet dat een verloskundige de kennis en ervaring heeft om een bevalling zelfstandig te begeleiden, aldus Gezondheidsnet.nl.

http://nieuws.marokko.nl/index.php?nav=nieuws&nid=12228

14-11-2008, 12:36


ik heb 3 bevallingen thuis gedaan en ging super goed!
De oudste daar was ik wel in t zieknhuis bevallen maar dat vond ik wat minder.En had ook altijd volledig kraamhulp.Behalve afgelopen zomer toen kreeg ik maar 3 dagen volledige uren ivm overbezetting

14-11-2008, 12:38
heerlijk om in het ziekenhuis te bevallen

14-11-2008, 12:39

Citaat door Saruwatari:
Doet het pijn, zo een bevalling?



wat denk je zelf

14-11-2008, 13:21



Citaat door Saruwatari:
Doet het pijn, zo een bevalling?



ewa kol allah jesme7lina men lwalidin

14-11-2008, 14:40

Citaat door Saruwatari:


wat is de probleem

15-11-2008, 17:01
allochtone vrouwen kiezen bewust voor het ziekenhuis omdat ze op zeker spelen. Daar hebben ze alles bij de hand als er iets mis gaat. Maar onderzoekers vertellen alleen wat hun uitkomt. Wij allochtone vrouwen kunnen volgens hun nooit bewust kiezen of wij kunnen niet lezen of het is onze geloof die voor ons kiest.

een moeder van twee kinderen in allebei bevallen in het ziekenhuis. Zelf voor gekozen en kraamhulp thuis niet gehad. Wij hebben gelukkig genoeg familieleden die ons komen helpen. Kan ik niet van autochtone vrouwen zeggen.

15-11-2008, 17:03
Ik moet er niet aan denken om in het ziekenhuis te bevallen, Inshallah ga ik thuis bevallen.