Bekijk volle/desktop versie : Wet tegen telemarketing aangenomen



12-11-2008, 06:39
In Nederland heeft de Eerste Kamer ingestemd met een wetgeving die een officieel bel-me-niet-register regelt. Mensen die niet gediend zijn van telefonische verkooppraatjes kunnen daar een einde aan maken door zich aan te melden bij het register. Toezichthouder Opta kan bedrijven aanpakken die zich niets aantrekken van dat register.

Spam
De aangenomen wijziging van de telecomwet verbiedt ook het sturen van spam, ongevraagde e-mail waarmee de ontvanger niet blij mee is, naar bedrijven. Spam sturen naar personen was al verboden.
Ook een derde voorstel van staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken werd aangenomen.

Consumenten zitten daardoor niet langer een jaar lang vast aan een abonnement voor mobiele telefonie of internet, maar kunnen per maand opzeggen en dus sneller overstappen naar een andere telecomaanbieder. (belga/mvdb)

12-11-2008, 08:04


he he werd tijd !

12-11-2008, 08:48
En hebben ze ook al een site daarvoor? Kan ik me meteen even afmelden

12-11-2008, 09:39

Citaat door Skyclad:
En hebben ze ook al een site daarvoor? Kan ik me meteen even afmelden


gelijk doen

wel sneu voor de call centre's die net een beetje van start gaan in het buitenland

12-11-2008, 09:46


Spam is leuk...

12-11-2008, 09:53

Citaat door NakNok:
In Nederland heeft de Eerste Kamer ingestemd met een wetgeving die een officieel bel-me-niet-register regelt. Mensen die niet gediend zijn van telefonische verkooppraatjes kunnen daar een einde aan maken door zich aan te melden bij het register. Toezichthouder Opta kan bedrijven aanpakken die zich niets aantrekken van dat register.

Spam
De aangenomen wijziging van de telecomwet verbiedt ook het sturen van spam, ongevraagde e-mail waarmee de ontvanger niet blij mee is, naar bedrijven. Spam sturen naar personen was al verboden.
Ook een derde voorstel van staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken werd aangenomen.

Consumenten zitten daardoor niet langer een jaar lang vast aan een abonnement voor mobiele telefonie of internet, maar kunnen per maand opzeggen en dus sneller overstappen naar een andere telecomaanbieder. (belga/mvdb)


Geweldig! Ik word de laatste tijd hoorndol van de telefoontjes, door vreselijke amateurs over pensioenen en cruises en marktonderzoeken.

Ik mis wel nog één bel, in die bel-me-niet-regeling -de deurbel.

12-11-2008, 09:58

Citaat door Raven:
Geweldig! Ik word de laatste tijd hoorndol van de telefoontjes, door vreselijke amateurs over pensioenen en cruises en marktonderzoeken.

Ik mis wel nog één bel, in die bel-me-niet-regeling -de deurbel.


Een sticker ...net zoals bij de reclame

12-11-2008, 10:12

Citaat door gaviel:
Een sticker ...net zoals bij de reclame


Ik heb een hele batterij stickers bij mijn deurbel geplakt. Allereerst natuurlijk de 'nee, nee' sticker tegen reclameblaadjes. Dan een sticker tegen colporteurs en een extra sticker, die uitlegt dat Jehova's getuigen dat ook zijn. Mijn plaatselijke model (extra hardnekkig) snapte 'm eerst niet, die behoefde wat extra tekst en uitleg.

12-11-2008, 10:16


nu een sticker tegen de stickerplakkers


12-11-2008, 10:16
''Geen interesse'', tuut, tuut, tuut, tuut, helpt ook hoor.

12-11-2008, 10:22
Nu ik dit lees, denk ik niet dat het bij deze wet alleen blijft.


Citaat:
Wél internetcontract, géén computer
Door WESSEL PENNING

ROTTERDAM - Telefoontjes van overdonderde ouderen. Of van hun boze zonen of dochters. Bij ouderenbonden regent het wekelijks klachten over de wereld van de telefonische verkoop.

De oudere van vandaag mag mondiger zijn dan ooit, hij of zij blijkt regelmatig een al te gemakkelijk doelwit van erg enthousiaste verkopers. Bizarre verhalen genoeg uit het land van de telefonische verkoop.

De heer, die geen computer had maar wel een internetabonnement afsloot. De heer, die nauwelijks wist hoe zijn mobieltje werkte, maar opeens wel een peperduur gsm-contract had afgesloten. De dame, die uit boosheid over haar niet gewilde telefoonabonnement uit wanhoop de wijkagent een boos belletje liet plegen.

De verkopers werken vanuit callcenters en hebben sinds een paar decennia de ouderwetse aan-de-deur- verkopers van de markt verdrongen. Opvallend vaak scoren ze bij 65-plussers, die, zo erkennen ouderenbonden, nu eenmaal wat minder assertief zijn dan de gemiddelde Nederlander.

Vaak werken de verkopers voor telefoonaanbieders of energiebedrijven. Dus wie even niet oppast, sluit per telefoon met het simpele woordje ‘ja’ een jarenlang abonnement af, dat niet meer kan worden opgezegd. Delen van de gesprekken worden immers opgenomen en het jawoord is zeven dagen later al niet meer juridisch aanvechtbaar.

Zo verging het de moeder van Martin Teunissen. 90 jaar is ze en volgens haar zoon nauwelijks meer in staat met anderen dan haar kinderen een gesprek te voeren. Die vrouw sloot onlangs vanuit haar verzorgingshuis een nieuw telefoonabonnement af. ,,Krankjorum natuurlijk,’’ zegt Teunissen.

Maar op het bandje dat het telecombedrijf hem liet horen was inderdaad hoorbaar hoe moederlief wat bibberig juridisch ‘ja’ zei tegen een nieuw abonnement. Mevrouw Teunissen klonk wel wat afwezig en mompelde dat het bedrijf zich met dit soort zaken beter ‘tot mijn zoon Martin’ kon richten. Maar van het telefoonabonnement is mevrouw nog niet af, al weigert haar zoon de rekening van 400 euro te betalen.

Is hier sprake van kwade opzet door telefonische verkopers? Dat valt niet te bewijzen, zeggen woordvoerders van de ouderenbonden ANBO, Unie KOB en PCOB in koor. ,,Maar als verkopers een gewillige groep consumenten hebben ontdekt, zullen ze natuurlijk wel extra hun best doen die groep te bereiken,’’ zegt een woordvoerster van het Nationaal Ouderenfonds.

De Stichting Ombudsman pleit daarom voor extra beschermende maatregelen voor deze kwetsbare consumenten. ,,Bedrijven zouden wat meer rust moeten inbouwen in de telefonische gesprekken. Misschien moet je het wettelijk aanpakken en een gedragscode bedenken,’’ zegt senior-jurist Contijn van Marle van de stichting De Ombudsman.

In de aanloop van Europese herziening van het consumentenrecht heeft De Ombudsman contact gehad met het ministerie van Economische Zaken. ,,Wij willen dat er extra regels komen ter bescherming van consumenten boven de 65. De nu geldende bedenktijd van zeven dagen kun je verlengen naar drie maanden. Dan heeft de consument het product echt kunnen proberen.’’

12-11-2008, 10:51

Citaat door Seabert:
''Geen interesse'', tuut, tuut, tuut, tuut, helpt ook hoor.


'Hoe komt u aan dit nummer? Ik sta aangemeld bij infofilter.' doet het meestal beter, maar sommigen laten zich daar niet door weerhouden.