Bekijk volle/desktop versie : Marokko trekt ondernemers



10-11-2008, 10:41
Marokko trekt ondernemers
Steeds meer jongeren beginnen eigen bedrijf in hun vaderland

Steeds meer hoog opgeleide Marokkaanse Nederlanders zien mogelijkheden in hun vaderland. „Door daar te investeren draag ik mijn steentje bij.”


De belangstelling onder Marokkaanse ondernemers in Nederland om in Marokko een eigen zaak te beginnen, groeit. Dat zegt Bianca Jamanika, communicatiemanager bij IntEnt, een Haags bedrijf dat aspirant-ondernemers helpt bij het starten van een eigen onderneming in het buitenland.

„Tot twee jaar geleden was Suriname erg populair, tegenwoordig zien we dat Marokko steeds meer in trek is, vooral bij hoog opgeleide Marokkaanse Nederlanders. Omdat Marokko het economisch goed doet en de Marokkaanse overheid meer aandacht besteed aan het ondernemingsklimaat”, weet Jamanika.

„Het Noord-Afrikaanse land is nog lang geen wereldspeler, toch ruiken ondernemers mogelijkheden. In de zakelijke dienstverlening, maar vooral in de makelaardij en toerisme”, weet Jamanika. IntEnt houdt vandaag samen met onder meer de Kamer van Koophandel in Rotterdam een informatiebijeenkomst voor mensen die een eigen bedrijf willen beginnen in Marokko.

De toename van het aantal Marokkanen, jongeren vooral, dat er zijn geluk wil beproeven ligt volgens Hans Krielen, directeur van Handel en Investeringscentrum Marokko aan hun ondernemingsgeest. De sterke band die Nederlandse Marokkanen hebben met het land van hun ouders geeft volgens hem de doorslag.

Krielen gaf afgelopen jaar ruim tweehonderd aspirant-ondernemers advies. „Langzaam groeit het besef dat Nederland kansen misloopt in Marokko.” Krielen doelt op de Marokkaanse regeringsplannen om alternatieve energie en watermanagement te stimuleren. „Op deze vlakken loopt Nederland wereldwijd voorop, toch benutten we de economische kansen in Marokko te weinig.”

Krap een half jaar geleden brachten staatssecretarissen Frank Heemskerk (economische zaken) en Ahmed Aboutaleb (sociale zaken) een bezoek aan Marokko. In hun kielzog volgde een bonte stoet van adviseurs, ondernemers en vastgoedhandelaren. Aboutaleb ging, als bekende Marokkaanse Nederlander, mee ’om deuren te openen’. Of dat bezoek jonge Marokkanen heeft geïnspireerd om in Marokko te gaan ondernemen, is nog niet te zeggen. Cijfers ontbreken.

Wel putten jonge Marokkanen optimisme uit het gunstige ondernemersklimaat. Dat is een van de redenen waarom vrienden Sanassin Maftouhi (29) en Randolph Widjaja (31) binnenkort een garnalenkwekerij beginnen in Marokko. Maftouhi en Widjaja kennen elkaar acht jaar en zijn naar eigen zeggen echte ondernemers. Maftouhi, geboren in Antwerpen, komt uit een ondernemersfamilie. Widjaja kwam tijdens zijn studie biologie op het idee een viskwekerij te starten.

„We vullen elkaar goed aan”, zegt Widjaja. „Sanassin heeft als manager verstand van zakendoen. Ik weet alles van de technische kant van onze onderneming.” Sunny Shrimps heet hun bedrijf en de zakenpartners zullen zich eerst richten op de Marokkaanse en daarna op de Europese markt.

Je leven in Nederland afbouwen om in een toch onbekend land iets op te bouwen, is niet iets dat je zomaar doet. Hoe zit het bijvoorbeeld met de taal, de manier van zakendoen en de Marokkaanse bureaucratie? „Ach”, relativeert Maftouhi, „risico’s loop je als ondernemer overal. Ik ken het land vrij goed en ik spreek Darija (Marokkaans Arabisch, red) en Riffijns. Zaken doen ze in Marokko nog in het Frans. Als geboren Vlaming red ik me daar prima. Bovendien ligt het zakendoen er mij wel. Geen negen-tot-vijfmentaliteit, maar in het weekend en ’s avonds tijdens een etentje zaken bespreken en deals sluiten. De bureaucratie ontloop je door mannetjes te kennen. Dat is even wennen voor de buitenstaander, maar als Marokkaan weet je een beetje hoe het spel gespeeld wordt.”


http://www.trouw.nl

Voor Maftouhi speelt daarbij ook een idealisme mee. „Marokko is natuurlijk nog steeds een derdewereldland. In plaats van mijn nichten en neven geld te sturen, denk ik dat het zinniger is om de Marokkaanse bevolking iets structureels te geven zoals inkomen uit werk. Op deze manier draag ik mijn steentje bij.”

10-11-2008, 10:50


Marokko kan een geweldige mogelijkheid zijn om nieuwe, frisse ideeen werkelijkheid te laten worden. Een redelijk tot goed belastingklimaat, een booming economy en een jonge bevolking maakt Marokko thans en in de nabije toekomst een zeer gewilde investeringsmarkt. Enige nadelen voor Marokkaanse Nederlanders die daar zouden willen opereren, zouden o.a. een beperkte kennis van de Franse taal zijn (nummer 1 handelstaal in Marokko) en een bureaucratie (zeg maar corruptie) , waar je soms moedeloos van wordt. Maar als je kapitaal hebt en een prima businessplan, then go for it!