Bekijk volle/desktop versie : Het dhoh'a gebed



09-11-2008, 08:52
Het Dhoh'a gebed[/SIZE]

De voortreffelijkheden van het dhoh'a gebed worden omschreven in verschillende ah'adieth, zoals: Aboe Dzarr verhaalt dat de Profeet, sallallahu aleyhi wasalam, zei: ''Liefdadigheid is dagelijks nodig (of vereist) voor elk deel van je lichaam. Elke 'Soebh'aana-llaah' (Heilig is Allah) is een liefdadigheid. Elke 'Al-H'amdoeliellaah' (alle lof is voor Allah) is een liefdadigheid. Elke 'laa illaha ilallah' (er is geen god dan Allah) is een liefdadigheid. Elke 'Allaahoe Akbar' (Allah is de grootste) is een liefdadigheid. Het goede bevelen is een liefdadigheid. Het slechte verdelgen is een liefdadigheid. Wat voldoende is voor dat (als een liefdadigheid) zijn de twee rak'aat van dhoh'a..'' (Ahmad, Moeslim, Aboe Daawoed).

Ahmad en Aboe Dawoed verhalen van Boeraydah dat de Profeet, sallallahu aleyhi wasalam, zei: ''Er zijn 360 gewrichten in een mens en men moet voor elk een liefdadigheid verrichten. De mensen zeiden: ''Hoe kunnen we dat doen, O boodschapper van Allah?'' Hij antwoordde: ''Men kan het slijm (of viezigheid) dat men vindt in de moskee bedekken of iets schadelijks van de straat verwijderen. Als men dit niet kan doen, kan hij twee rak'aat van dhoh'a bidden en dat zal voldoende voor hem zijn.''

Sprekend over de wettelijke betekenis van deze h'adieth zegt as-Shawkani: ''Deze twee ah'adieth wijzen op de grootsheid, voortreffelijkheid en belang van het dhoh'a gebed die de wettigheid benadrukken dat de twee raka'aat voldoende zijn voor 360 liefdadigheden. Zoiets als dit (het dhoh'a gebed) zou met regelmaat en vasthoudendheid uitgevoerd moeten worden. De ha'dieth bevestigt ook het belang van het zeggen van 'Soebh'aana-Allah' en 'Al-H'amdoeliellaah' en 'laa ilaha illallah', en (het belang van) het goede bevelen, het slechte verdelgen, verwijderen van speeksel, verwijderen van dat wat schadelijk is van de weg en zulke andere handelingen, die de nodige dagelijkse liefdadigheden vervullen.'' An-Nawwaas ibn Sam'an verhaalt dat de Profeet, sallallahu aleyhi wasalam, zei: ''Allah zei: ''Zoon van Adam, laat het verrichten van vier rak'aat in de vroege dag niet na, zodat het voldoende is voor het latere deel van de dag.'' Dit is verhaald door Al-H'aakim en At-Tabaraani en de overleveraars zijn betrouwbaar. Ah'mad, At-Tiermiedzie, Aboe Dawoed en An-Nasaa'ie leveren dit over op gezag van Na'im al-Ghatfani met een goede keten van overleveraars. De verwoording van at-Tiermiedzie is: ''Zoon van Adam, bid vier rak'aat voor Mij in de vroege dag en het zal voldoende voor jou zijn voor het latere deel van de dag.''

'Abdoellaah ibn 'Amr zei: ''De boodschapper van Allah, sallallahu aleyhi wasalam, zond een expeditie en zij verkregen veel buit en keerde snel terug. De mensen spraken over hun snelle overwinning, overvloedige buit en snelle terugkeer. Naar aanleiding hiervan zei de boodschapper van Allah, sallallahu aleyhi wasalam: ''Zal ik jullie niet leiden naar een nabijere overwinning, een grotere buit en een snellere terugkeer? Iedereen die wodhoo-e verricht en dan naar de moskee gaat om het dhoh'a te bidden, dat is een nabijere overwinning. een betere buit en een snellere terugkeer.'' (Ahmad en at-Tabaraanie) Aboe Ya'la heeft ongeveer hetzelfde overgeleverd.

Aboe Hoerayrah zei: ''Mijn vriend (de boodschapper van Allah) adviseerde mij om drie dingen te doen en ik zal ze niet in de steek laten tot ik sterf: 1. drie dagen per (maan)maand vasten, 2. het dhoh'a gebed bidden en 3. voor het slapen het witr gebed bidden.'' (Boekhaarie en Moeslim)

[SIZE="4"]Aantal raka'aat voor het dhoh'a gebed[/SIZE]

Het minimum aantal raka'aat dat gebeden dient te worden is twee, zoals vermeld is in de ha'dieth van Aboe Dzarr. Het meest bad de Profeet, sallallahu aleyhi wasalam, acht rak'aat, hoewel het grootste aantal dat hij noemde is twaalf rak'aat. Sommige mensen zoals Ibn Djarir at-Tabari, al-Moelaimi en ar-Roewyani, die behoren tot de Shafi'-wetschool, zeggen dat er geen maximum aantal raka'aat is die men kan bidden voor de dhoh'a.

Al-'Iraqi zei in de uitleg van Soenan at-Tiermiedzie: ''Niemand van de metgezellen of volgelingen zijn bekend die niet het begrenst hebben tot twaalf raka'aat.'' As-Soyooti deelt deze mening. Sa'id ibn Mansoer verhaalt dat er aan al-H'assan werd gevraagd: ''Verrichten de metgezellen het?'' Hij antwoordde: ''Ja.. sommige baden tot de helft van de (vroege) dag (om was).''

Ibrahiem an-Nakha'i verhaalt dat al-Aswad ibn Yazid gevraagd werd: ''Hoeveel raka'aat moeten er gebeden worden voor de dhoh'a?'' Hij antwoordde: ''Zo veel als je wilt.'' Oemm Hani verhaalt dat de Profeet, sallallahu aleyhi wasalam, acht raka'aat bad voor de dhoh'a en de Tasliem zei na elke twee raka'aat. (Aboe Dawoed met een Sah'ieh keten van overleveraars). 'Aishah zegt: ''De Profeet, sallallahu aleyhi wasalam, bad vier raka'aat voor de dhoh'a en voegde er aan toe wat Allah wilde.'' (Ahmad, Moeslim en ibn Maadjah).

[SIZE="4"]Aanbevolen tijdstip om de dhoh'a te bidden

De tijd voor de dhoh'a begint wanneer de zon los is van de horizon (+ / - een uur na het Fadjr gebed) en duurt tot dat de zon zijn hoogtepunt heeft bereikt (vóór het Dohr gebed). De voorkeur is om de dhoh'a uit te stellen tot de zon hoog is gerezen en de dag heet geworden is. Zain ibn Arqam verhaalt: ''De boodschapper van Allah, sallallahu aleyhi wasalam, ging naar de mensen van Qoebaa-e en zij waren de dhoh'a aan het uitvoeren. Hij zei: ''Het gebed van vroomheid moet worden uitgevoerd wanneer de jonge gespeende kamelen de hitte van de zon voelen.'' (Ahmad, Moesliem en at-Tiermiedzie).

Bron: blz 18-20 uit ''Een zwak Imaan; symptomen, oorzaken en hoe te genezen'' door Sheikh Moh'ammed Saalih' Al-Moenadjjied (vertaald door Oem Yoenoes).

09-11-2008, 10:50


DjazzaakAllaah

09-11-2008, 11:19
UP. bedankt voor de info.