Bekijk volle/desktop versie : Oplichtster weet van geen ophouden



06-11-2008, 17:20
TILBURG - Meer dan veertig mensen verspreid over Brabant zijn slachtoffer geworden van één oplichtster. De dader is een 26-jarige moeder van drie kinderen, die afwisselend in Tilburg en in Rijen woont. Zij maakte haar slachtoffers voor minimaal 300.000 euro aan goederen afhandig.

Een groot deel van deze slachtoffers vindt ze via de populaire internetsite Marktplaats waar de vrouw zich aanbiedt als koopster van dure auto's, tuinmeubelen en zwembaden. Ze laat mensen een vals digitaal bankoverzicht zien waarop staat dat ze het aankoopbedrag heeft overgemaakt. De verkopers geven daarop hun auto of andere dure goederen mee, maar komen er al snel achter dat het geld nooit op hun rekening is gestort. De oplichtster verkoopt haar buit vervolgens voor een heel laag bedrag door aan anderen.

"We hebben zeker van deze truc gehoord. Vaak zien we wel dat mensen zich niet aan de veiligheidsvoorschriften op onze site hebben gehouden", zegt Rianne van der Sar, woordvoerster bij Marktplaats. "Marktplaats brengt kopers en verkopers samen maar is geen partij bij de transactie. Daarom kunnen wij niet meer doen dan mensen waarschuwen. Ook hebben we regelmatig overleg met politiekorpsen over dit soort criminaliteit. Er staan gemiddeld vijf miljoen advertenties op onze site, maar klachten die we dagelijks binnen krijgen over fraude zijn op één hand te tellen" , benadrukt Van der Sar.

Opvallend is dat de vrouw altijd onder haar eigen naam te werk gaat. Voor enkele oplichtingszaken is ze inmiddels veroordeeld tot werkstraffen van maximaal honderd uur. Door steeds een paar zaken tegelijk te behandelen heeft justitie voorkomen dat haar kinderen langere tijd zonder moeder komen te zitten.

"Omdat deze vrouw blijft doorgaan, gaat de officier van justitie nu toch alle zaken volgend jaar maart in één keer behandelen. Alleen zo kunnen we haar een halt toeroepen", aldus Elke Kool, woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Breda.

De verdachte, die via haar advocaat is benaderd: " Ik ben inderdaad schuldig aan al deze feiten. Dat ontken ik ook niet. Ik heb er ook echt wel spijt van, maar kan het niet terugdraaien. Financiële problemen waren de reden om dit te doen. Op een gegeven moment probeer je het ene gat met het andere te dichten. Het enige dat het me heeft opgeleverd zijn nog grotere problemen."

Niet alleen particulieren zijn het slachtoffer van de praktijken van deze oplichtster. Haar vorige werkgever benadeelde ze door provisie op te strijken met valse verkoopcontracten. Haar eigen schoonheidssalon liet ze vorig jaar failliet verklaren waardoor leveranciers naar hun geld kunnen fluiten. Curator Pieter de Koning heeft aangifte gedaan van faillisementsfraude. "Waar ik heel benieuwd naar ben is waar al het geld is gebleven."

De 26-jarige verdachte moet op 11 maart 2009 voor de rechtbank verschijnen.

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/brabant/3990983/Oplichtster-weet-van-geen-ophouden.ece