Bekijk volle/desktop versie : HUWELIJK MOSLIM met NIET-MOSLIM: ja of neen?



21-02-2004, 20:12
Salaam aleikoem moslimbroeders en zusters,
Gegroet niet-moslimbroeders en zusters,

Het gebeurt vaak in Nederland dat moslims in het huwelijksbootje stappen met niet-moslims...uit liefde; op zich goed, want dat zou ook de enige drijfveer mogen zijn om elkaar trouw te beloven tot de dood tussenbeide komt.

Echter, van liefde alleen kan men geen zorgeloos huwelijksleven leiden en vooraleer men elkaar het ja-woord schenkt, dient men zich ervan te vergewissen dat het huwelijk tussen moslim en niet-moslim het koppel voor welbepaalde problemen zal stellen die zich meestal reeds manifesteren bij de geboorte van hun eerste kind...Hoe ga je het kind noemen, hoe ga je hem opvoeden, wat met de religieuze aspecten binnen het huwelijk,....enfin, genoeg problemen die de moslim en niet-moslim partners nopen om niet over één nacht ijs te gaan bij het nemen van een beslissing om samen, ja dan neen, te trouwen.

Stel dat dochter- of zoonlief, moslim, morgen thuiskomt en jou, als ouder, vertelt dat hij/zij de liefde van zijn/haar leven heeft ontmoet en ermee wil trouwen.....alleen heet deze liefde Jan of Nathalie, een niet-moslim Nederlander; zou je dit aanvaarden, rekening houdend met het feit dat het voor de moslima al helemaal geen evidentie is om met Jan te trouwen, die vasthoudt aan zijn atheïsme?

Zou jíj, als moslim(a), met een niet-moslim Nederlander trouwen, ook al is hij/zij de liefde van je leven?

Zou jij, als moslim(a) bepaalde eisen stellen om met hem/haar te trouwen?

Wat als je ouders ertegen zijn, maar dat je niet-moslimpartner bereid is om zich te bekeren tot de Islam....al dan niet om de juiste redenen?

Voor de niet-moslim Nederlander; stel dat jouw liefde van het leven een moslim is en jou vraagt om je te bekeren tot de Islam, om de juiste redenen, alvorens hij/zij met jou wil trouwen; zou je dit doen of laat je jouw liefde schieten?

MELILLENSE

21-02-2004, 20:22



Citaat:
Origineel gepost door MELILLENSE

Salaam aleikoem moslimbroeders en zusters,
Gegroet niet-moslimbroeders en zusters,


Zou jíj, als moslim(a), met een niet-moslim Nederlander trouwen, ook al is hij/zij de liefde van je leven?
Nee , ik denk het niet. Ik hecht veel waarde aan mijn geloof dus zou ik het niet doen.


Citaat:
Origineel gepost door MELILLENSE

Zou jij, als moslim(a) bepaalde eisen stellen om met hem/haar te trouwen?
Uhh , jah dat hij moslim moet worden omdat hij het wil zijn en niet alleen voor mij.



Citaat:
Origineel gepost door MELILLENSE

Wat als je ouders ertegen zijn, maar dat je niet-moslimpartner bereid is om zich te bekeren tot de Islam....al dan niet om de juiste redenen?

MELILLENSE
Dan zou ik zeggen : Nee , sorry ik wil het niet etc.

En jij Melillense ?

21-02-2004, 20:38
Kdenk dat sommige Kaassies zich stukke Islamitischer gedragen dan sommige Mocro`s....dat lijkt me ruimschoots voldoende

21-02-2004, 20:46

Citaat:
Voor de niet-moslim Nederlander; stel dat jouw liefde van het leven een moslim is en jou vraagt om je te bekeren tot de Islam, om de juiste redenen, alvorens hij/zij met jou wil trouwen; zou je dit doen of laat je jouw liefde schieten?
Ha Melillense,

Is niet alles wat ik doe mekteb? Of was dat alleen de geboorte en de dood? Als alleen al de geboorte voorbestemd is, dan moet ook de liefde voorbestemd zijn lijkt mij. Hoe kijk je tegen abortus (al dan niet binnen een huwelijk) aan Melli? Iedereen komt rein ter wereld en groeit dan richting zijn of haar bestemming. Eventuele kinderen zouden dan een bevestiging moeten zijn van de lotsbestemming van je liefde?! De liefde van m'n leven vraagt mij niet om me te bekeren. Sterker nog, ze raadt het me af omdat ze bang is dat ik er dan niet 100% achter sta. De liefde van m'n leven is nog geen 100 jaar en zal zichzelf ook nog steeds ontwikkelen. Mensen denken nogal verschillend over de liefde van hun leven trouwens. Bij de een moet hij of zij perfect in het voorgestelde leven passen, bij de ander wordt het leven met hem of haar vormgegeven. Met de liefde van m'n leven krijg ik geen problemen over de kinderen en de opvoeding daarvan. Je kunt kinderen nog zo'n vrome naam geven, als ze niet geloven geloven ze niet. Zou Martin zijn ouders verwijten dat hij geen Mohammed heet? Wat je wel kunt doen is ze informeren. Dat beschouw ik zowiezo als een plicht jegens je kinderen. Informeren en begeleiden, maar breed georienteerd uiteraard. Gelukkig wordt binnen vrijwel alle geloven waarde gehecht aan moraal en sociale omgangsvormen, dus welk geloof de voorkeur krijgt maakt niet zoveel uit, toch? En bovenal: leer je kinderen denken. Dan zijn ze zelf in staat te bepalen wat ze bewezen willen zien en wat ze geloven.


ps1: Ik xxx er wat slap in om, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
ps2: Ongeacht het geloof moet een meid eerst de aandacht trekken. Ik kan er niks aan doen, maar een lekker kontje is het effectiefst.

21-02-2004, 20:54



Citaat:
Origineel gepost door AlHoceima_Leila
....En jij Melillense ?
Salaam aleikoem Leila,

Vrij eenvoudig...de huwelijkspartner moet een vrouw zijn (hoe kan het ook anders), moslima (ongeacht haar nationaliteit) en er moet wederzijdse liefde zijn....met de zegening van Allah en de ouders.

MELILLENSE

21-02-2004, 20:58

Citaat:
Origineel gepost door MELILLENSE
Salaam aleikoem Leila,

Vrij eenvoudig...de huwelijkspartner moet een vrouw zijn (hoe kan het ook anders), moslima (ongeacht haar nationaliteit) en er moet wederzijdse liefde zijn....met de zegening van Allah en de ouders.

MELILLENSE
Goed zo , zo denk ik er ongeveer ook over

Alleen bij mij een man dan he

21-02-2004, 21:11

Citaat:
Origineel gepost door MELILLENSE
Salaam aleikoem moslimbroeders en zusters,
Gegroet niet-moslimbroeders en zusters,

Het gebeurt vaak in Nederland dat moslims in het huwelijksbootje stappen met niet-moslims...uit liefde; op zich goed, want dat zou ook de enige drijfveer mogen zijn om elkaar trouw te beloven tot de dood tussenbeide komt.

Echter, van liefde alleen kan men geen zorgeloos huwelijksleven leiden en vooraleer men elkaar het ja-woord schenkt, dient men zich ervan te vergewissen dat het huwelijk tussen moslim en niet-moslim het koppel voor welbepaalde problemen zal stellen die zich meestal reeds manifesteren bij de geboorte van hun eerste kind...Hoe ga je het kind noemen, hoe ga je hem opvoeden, wat met de religieuze aspecten binnen het huwelijk,....enfin, genoeg problemen die de moslim en niet-moslim partners nopen om niet over één nacht ijs te gaan bij het nemen van een beslissing om samen, ja dan neen, te trouwen.

Stel dat dochter- of zoonlief, moslim, morgen thuiskomt en jou, als ouder, vertelt dat hij/zij de liefde van zijn/haar leven heeft ontmoet en ermee wil trouwen.....alleen heet deze liefde Jan of Nathalie, een niet-moslim Nederlander; zou je dit aanvaarden, rekening houdend met het feit dat het voor de moslima al helemaal geen evidentie is om met Jan te trouwen, die vasthoudt aan zijn atheïsme?

Zou jíj, als moslim(a), met een niet-moslim Nederlander trouwen, ook al is hij/zij de liefde van je leven?

Zou jij, als moslim(a) bepaalde eisen stellen om met hem/haar te trouwen?

Wat als je ouders ertegen zijn, maar dat je niet-moslimpartner bereid is om zich te bekeren tot de Islam....al dan niet om de juiste redenen?

Voor de niet-moslim Nederlander; stel dat jouw liefde van het leven een moslim is en jou vraagt om je te bekeren tot de Islam, om de juiste redenen, alvorens hij/zij met jou wil trouwen; zou je dit doen of laat je jouw liefde schieten?

MELILLENSE
Ik blijf koppig, Melli (deze dicussie komt me bekend voor)....

Het kan me tegenwoordig geen f.u.c.k meer schelen wat de etniciteit, religie, ras, enz enz enz is van degene waar ik eventueel een relatie mee zou krijgen.

Uiteindelijk draait het maar om 1 ding ...........................

L'amore

21-02-2004, 21:53
Wa aleikoem Erwin,

Iedereen en alles heeft een lotsbestemming, niets gebeurt zonder reden, maar dat betekent natuurlijk niet dat men op zijn luie zitvlak moet gaan zitten en wachten tot alles uit de hemel valt....want buiten regen, af en toe wat vliegtuigen en meteorietengruis, wordt er heus niets in je schoot geworpen.

Het klinkt een beetje contradictorisch, maar je eigen lot heb je grotendeels in eigen handen...vandaar ook dat de mens een eigen wil heeft gekregen; men kan o.a. ervoor kiezen om gelovig te zijn of bewust atheïst...Gelovig-zijn vraagt werk en moeite, ook al kom je uit een gezin waar men gelovig is. De gemakkelijkheidsoplossing is alles overboord gooien en zeggen dat het allemaal sprookjes zijn.

Kinderen zijn inderdaad de bezegening van de liefde tussen man en vrouw, maar ze komen er heus niet zonder de daad te stellen, al dan niet bewust. Het is echter wel zo dat van zodra een koppel beslist om voor kinderen te gaan, dat hun verantwoordelijk daar al begint...dan moet je reeds weten wat je overtuigingen zijn en hoe je hen wenst op te voeden, zonder dwang en met ruimte voor hun persoonlijke ontwikkeling. Immers, hoe je het draait of keert, ze zullen een eigen persoonlijkheid vormen dat grotendeels beïnvloed zal worden door de ouders, maar niet gecontroleerd noch gestuurd door hen.

De liefde van iemands leven is geen garantie dat de dijk tussen twee verschillende waters niet breekt na verloop van tijd...de dagdagelijkse zorgen bij het grootbrengen van kinderen zal alleen maar groter zijn wanneer beide ouders verschillende religies belijden, waarvan één de Islam.

Als moslim ben je verplicht om je kinderen een islamitische opvoeding te geven, dat wil zeggen de Islam onderwijzen, zodat zij later als volwassenen over de nodige bagage beschikken om zelf uit te maken of ze zich ermee kunnen vereenzelvigen of niet. Het is een (zware) verantwoordelijkheid waar niet lichtelijk wordt overgegaan, althans niet door een moslim. Als je niet-moslim partner daar niet mee instemt, kan dit voor heuse problemen zorgen of tenminste voor een malaise binnen het huwelijk...

Het is correct te stellen dat je je huwelijkspartner niet mag verplichten om zijn/haar identiteit op te geven teneinde tegemoet te komen aan de huwelijksvoorwaarde, in casu de bekering tot de Islam. Zij die daar aan toegeven, louter en alleen maar om te kunnen trouwen met de moslimpartner in kwestie, begaan een zeer grote fout....je kunt je immers niet voordoen wat je niet bent.

Wanneer liefde van het leven oog in oog staat met de voorwaarde om zich te bekeren tot de Islam om de liefde te behouden (ipv. God te dienen)....dan moet men onverwijld de liefde laten gaan. Een goddeloze liefde is geen liefde, maar slechts een flauw afkooksel ervan.

Als laatste heb je volledig gelijk wanneer je zegt dat je je kinderen moet leren denken voor zichzelf, wat niet wegneemt dat ze dit zonder enige restrictie kunnen doen bij een islamitische opvoeding. Er schijnt veel onwetendheid te bestaan bij niet-moslim Nederlanders die denken dat een islamitische opvoeding oppressief is en geen ruimte zou laten voor het vrije denken...het tegendeel is echter waar. Geen enkele andere religie buiten de Islam spoort de mensen aan om kennis en wetenschap op te doen, op alle domeinen.

De fout die men veelal in Nederland maakt, is dat men sommige tradities koppelt met de Islam en jammer genoeg zijn er moslims die niet altijd het goede uit de Islam weten te puren en zich vastklampen aan tradities zonder islamitische achtergrond. Misschien wordt het hoog tijd dat zowel de onwetende moslim als de onwetende niet-moslim zich wat meer gaan verdiepen in de Islam, zonder de arrogantie te tonen om hier iets aan te willen veranderen.

MELILLENSE

PS2: Dat een meid de aandacht van een man trekt met haar subtiele vrouwelijkheid (dus niet door de klassieke borsten en billen-show te exposeren), is niet meer dan normaal....maar een vrouw is heus meer dan een lekker kontje; je hele leven thuis moeten aankijken op een lekker kontje is niet echt je dat te noemen. Een lekker intelligent kopje is minstens even belangrijker, zoniet veel belangrijker.

21-02-2004, 22:05

Citaat:
Origineel gepost door grendel
Ik blijf koppig, Melli (deze dicussie komt me bekend voor)....

Het kan me tegenwoordig geen f.u.c.k meer schelen wat de etniciteit, religie, ras, enz enz enz is van degene waar ik eventueel een relatie mee zou krijgen.

Uiteindelijk draait het maar om 1 ding ...........................

L'amore
Hangt er natuurlijk vanaf wat je verstaat onder amore; van de ene meid op de andere wippen, is niet echt het summum van amore....zelfs jij, als goddeloze Marokkaan, moet dit kunnen inzien.

Zelfs al kan het jouw tegenwoordig niets meer schelen, vergeet niet dat het je relatiepartner wel een f.u.c.k. kan schelen wie jij bent....immers wie garandeert haar (of hem) dat je je wipgedrag niet zult staken bij een vaste relatie, al dan niet onder het huwelijksstelsel.

Trouwens, ben jij zo één van die moderne Marokkanen die vindt dat moslimmeisjes pas geëmancipeerd zijn als ze hun maagdelijkheid zo snel mogelijk weggeven en vrije relaties aangaan?

MELILLENSE

21-02-2004, 22:40
Nou, mensen trap er toch niet in. Melli is niet te bekeren en hij wil alleen maar dat moslims met katholieken trouwen om zieltjes te winnen. Het Legers de Heils deed niet anders.

"Zieltjes winnen" en de islam groter maken en de kloof verbreden en de tegenstellingen onoverbrugbaar maken.

Melli is een uiterst haatdragende crypto-homo, een masochist die anderen in zijn lijden wil meesleuren. En als hij dit leest gaat hij me voor valse nicht en venerische xxxx en Aidsverspreider uitmaken. Let maar op.

Scottie.

22-02-2004, 12:08
je mag als moslima zoiezo niet met een niet-moslim trouwen....

en als me ouders ergens tegen zijn, dan ben ik het met ze eens (het geld dan wel voor ouders die goede bedoelingen hebben voor een kind...)

je moet je ouders altijd gehoorzamen, want zij weten het beste voor je...

22-02-2004, 12:13

Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nou, mensen trap er toch niet in. Melli is niet te bekeren en hij wil alleen maar dat moslims met katholieken trouwen om zieltjes te winnen. Het Legers de Heils deed niet anders.

"Zieltjes winnen" en de islam groter maken en de kloof verbreden en de tegenstellingen onoverbrugbaar maken.

Melli is een uiterst haatdragende crypto-homo, een masochist die anderen in zijn lijden wil meesleuren. En als hij dit leest gaat hij me voor valse nicht en venerische xxxx en Aidsverspreider uitmaken. Let maar op.

Scottie.
Scottie

Melillense laat in iedergeval ze xxxx niet zien op marokko.nl
Ik denk dat jij eerder homo bent a balhaar.

Ga een leven zoeken mietje!

22-02-2004, 12:23


Voor Melillense heb ik misschien wel het meeste respect op MJA.

Melillense, het is als je het mij vraagt zo dat een Moslimman als hoofd van een gezin zijnde, een niet moslimvrouw mag huwen, mits ze gelovig is (daaronder verstaan we "de mensen van het boek" oftewel Joden of Christenen). Andersom is de Moslim vrouw verplicht een Moslimman te trouwen.

In de praktijk ken ik wat echtparen die twee geloven hebben, de man is Moslim en de vrouw Christelijk, ik vind het wel wat moois hebben zo een "gemengd huwelijk".

Eens was er een Nederlandse jongen die verliefd op mij was, op eigen initiatief zei hij dat hij Moslim wou worden, maar ik had het idee dat hij dat zei om mij voor zich te winnen, en niet zo zeer uit persoonlijke overtuigingen. Ik had hem gezegd dat hij dat niet moest doen voor mij, en het is toen uiteindelijk nooit wat geworden, en hij is uiteindelijk ook nooit Moslim geworden.

22-02-2004, 13:45

Citaat:
Origineel gepost door Corrie
Maar wat nu als je toch hopeloos verliefd word op iemand die geen moslim is.

Je kent die jongen of die meid al lang, kan ontzettend goed opschieten met dat persoon en er groeit een band van heb ik jou daar zonder dat dat de bedoeling was, liefde doet soms vreemde dingen
Je ligt helemaal op 1 lijn met elkaar, beide ben je helemaal hotel de botel en je weet dat dat gevoel geen bevlieging is...

Wat doe je dan, kan je dan nog wel tegen dat gevoel ingaan, kan je jezelf dan nog wel helemaal aan een ander geven zonder dat dat persoon door je hoofd spookt?
Dat komt inderdaad voor, Corrie, en waarschijnlijk zal dit, statistisch gezien, in de toekomst meer en meer voorkomen.
Als het om echte liefde gaat, dus niet om de chemische verliefdheid, dan kun je niet anders dan verder kijken dan je neus lang is....liefde is één zaak, maar als je op basis van die liefde samen verder door het leven wil gaan, moet je ook de realiteit recht in het ogen durven aankijken en je afvragen of die liefde sterk genoeg is om het dagdagelijkse leven te trotseren.

Onderschat dit zeer zeker niet, er zijn genoeg moslims, die per slot van rekening ook maar mensen zijn, die de liefde van hun leven tegenkomen, maar jammer genoeg geen moslim(a) is. Het is en blijft een delicate situatie en men moet op zulke momenten de liefde even terzijde kunnen leggen en zich toespitsen op die zaken die deze liefde zwaar kunnen hypothekeren indien er geen duidelijke afspraken zijn.

Voor een moslimman ligt het natuurlijk iets makkelijker aangezien hij, volgens de Islam, hoofdverantwoordelijke is van het gezin en er moet op toezien dat zijn kinderen een islamitische opvoeding krijgen...dat is zijn plicht tegenover Allah. Verwar dit niet met het idee als zou man en vrouw niet gelijkwaardig zijn in de Islam: deze plicht berust immers ook op de moslimvrouw die haar kinderen een islamitische opvoeding dient te geven. Alleen is het zo, dat wanneer een moslimvrouw een niet-moslimman huwt, zij haar wens niet kan doordrukken indien de man het hier niet mee eens is dat de kinderen islamitisch worden opgevoed....

Vergeet niet dat een moslim gelooft in alle profeten van het Boek, terwijl een niet-moslim niet gelooft in de laatste profeet van het Boek...of anders gezegd, een moslim gelooft ook in het Woord van God via de Bijbel en de Thora geopenbaard. Een christen of een jood daarentegen gelooft niet in het Woord van God via de Koran geopenbaard. En daar knelt juist het schoentje....

Over goddelozen wordt er maar beter gezwegen, aangezien zij niet over de kracht beschikken om in iets te geloven....zelfs de dood zouden ze ontkennen, mocht die mogelijkheid bestaan.

Het is en blijft moeilijk en vooraleer men de stap zet naar het huwelijk tussen een moslim en niet-moslim, moet er ernstig over gesproken worden....zoniet bestaat er een reëel gevaar dat religie de oorzaak zal zijn dat een huwelijk op de klippen loopt. Van liefde blijft er dan nog bitter weinig over....

MELILLENSE

22-02-2004, 14:00

Citaat:
Origineel gepost door moslima_zaio
je mag als moslima zoiezo niet met een niet-moslima trouwen....
Wel met een moslima

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102