Bekijk volle/desktop versie : *help*



03-11-2008, 11:40
salamoe 3alaikom

kan iemand voor mij ahadith plaatsen over het huwelijk etc....

03-11-2008, 11:59


ik upp met je mee

03-11-2008, 15:21

Citaat door facha:
salamoe 3alaikom

kan iemand voor mij ahadith plaatsen over het huwelijk etc....


wat zoek je precies

05-11-2008, 10:09

Citaat door imad84:
wat zoek je precies


een mooie hadith met een mooie betekenis, die voor een uitnodigingsbrief kan worden gebruikt voor een bruiloft....

06-11-2008, 23:14


Ahadiths over het gedrag van de vrouw jegens haar echtgenoot


Moeádh ibn Djabal berichtte dat de Boodschapper van Allah zei:

"Als de vrouw de rechten van haar echtgenoot kende zou zij niet gaan zitten voordat hij klaar was met het eten van zijn avondmaal"
(At tabarani, sahieh oel djamie)




Abdoellah ibn Amr berichtte dat de Boodschapper van Allah zei:

"Allah kijkt niet (genadig) naar een vrouw die geen dankbaarheid aan haar echtgenoot betuigt terwijl zij niet zonder hem kan (over)leven"
(An Nasaa'i)




Asma bint Zaid berichtte dat de Boodschapper van Allah zei:

"Een van jullie kan (voor het huwelijk) lang bij haar ouders wonen. vervolgens schenkt Allah haar een rechtschapen echtgenoot en schenkt haar kinderen van hem. Dan wordt ze om de een of andere reden boos en ondankbaar en zegt dan tegen hem: Ik heb nooit iets goeds van jou gezien!!!" (Boechaarie)




Zaid ibn Arqam berichtte dat de Profeet zei:

"Als een man zijn vrouw uitnodigt om bij hem in bed te komen, moet zij hier gehoor aan geven, zelfs al zat zij op het zadel van een kameel"
(al Bazzar en anderen, sahieh al djaamie)




Talq ibn Ali berichtte dat de Profeet zei:

"Als een man zijn vrouw uitnodigt voor zijn (seksuele) behoefte moet zij naar hem toe gaan, ook al is zij buiten met de oven bezig"
(Ahmed en anderen)





Er is overgeleverd dat de Boodschapper van Allah(saw) gezegd heeft:
“Jullie echtgenotes die zullen behoren tot de mensen van het Paradijs zijn degenen die liefdevol zijn. Als een van hen het slachtoffer wordt van onrecht van haar echtgenoot, of als zij hem onrecht aandoet, dan komt zij bij hem, neemt ze zijn hand in de hare en zegt ze hem:”Ik zal niet rusten of slapen totdat je tevreden bent”
(Tabarani)




Anas berichtte dat de Profeet zei:

"Het is voor een mens niet toegestaan om voor een ander mens te knielen. Als het voor een mens toegestaan was om voor een ander mense te knielen dan zou ik de vrouw bevolen hebben om voor haar echtgenoot te knielen, vanwege zijn recht op haar. Bij Degene in Wiens Hand mijn ziel is, als hij (de echtgenoot) een zweer had waar bloed en pus uit zou komen en zij (de echtgenote) zou dit voor hem eraf likken, dan zou zij nog niet zijn recht vervuld hebben"
( Ahmed en An Nasa'i)




Moeádh ibn Djabal berichtte dat de Boodschapper van Allah zei:

"Als een vrouw (op welke manier ook) haar echtgenoot schade toebrengt, dan zegt zijn vrouw in Djannah (van de hoor al ayn) tegen haar; 'Breng hem geen schade toe! , moge Allah met jou vechten! Hij verblijft slechts tijdelijk bij jou, spoedig zal hij bij ons komen...
(Ibn Hibbaan, sahieh oel djamie)




Ruzies (tussen man en vrouw)


Aboe Oemaamah berichtte dat de Boodschapper van Allah zei:

"Ik garandeer een huis in de buitenwijk van Djannah voor degene die stopt met discussieren, zelfs als hij gelijk heeft. En een huis in het midden van Djannah voor iemand die stopt met liegen zelfs al is het een grapje. En een huis op de hoogste plaats van Djannah voor iemand die goede manieren heeft" (Aboe Dawoed)




Aicha berichtte dat de Profeet zei:

"De man die door Allah het meest gehaat wordt is de koppige ruziezoeker"(Boechaarie en Moeslim)




En het gedrag van een man jegens zijn echtgenote



Aboe Hurairah berichtte dat de Boodschapper van Allah zei:
"De gelovigen die het meest perfecte geloof bezitten, zijn degenen die het beste gedrag vertonen en de beste onder jullie zijn degenen die zich het beste ten opzichte van hun vrouw gedragen" (Tirmidhi)




Aboe Hurairah berichtte dat de Boodschapper van Allah beval:

"Behandel vrouwen vriendelijk, want de vrouwen zijn geschapen van een rib. Het gedeelte dat het meest gebogen is is de top. als je probeert het recht te buigen dan zal het breken en als je het met rust laat zal het gebogen blijven. Dus behandel de vrouwen goed!"
(Boechaarie en Moeslim)




Dr staan dr een paar tussen die niet voor op een uitnodiging kunnen maar insha allah heb je er wat aan.

06-11-2008, 23:17
Een man moet serieus naar zijn financiële verantwoordelijkheid kijken tegenover zijn vrouw en gezin. Hij mag anderen niet om hulp vragen, voordat hij alles heeft geprobeerd om onafhankelijk en zelfstandig te worden. Zelfstandigheid geeft een gevoel van veiligheid en waardigheid aan het hele gezin, en is daarom een doel waar iedere man zijn best voor zou moeten doen. Abu Hurairah overlevert dat de Boodschapper van Allah (salallahu aleihi wasalam) zei:
'Bij Allah, als iemand van jullie in de ochtend brandhout verzamelt, het op zijn rug draagt en het verkoopt zodat hij zichzelf kan onderhouden en er liefdadigheid van kan geven, dan is dit beter voor hem dan aan een man (geld / eten / enz) te vragen, of hij (die man) nu geeft of niet. Dit omdat de bovenste (gevende) hand beter is dan de onderste (ontvangende) hand. En begin (te geven) aan hen voor wie je verantwoordelijk bent.'
Iemand vroeg: 'Voor wie ben ik verantwoordelijk, ya Rasul Allah?' Hij (salallahu aleihi wasalam) antwoordde:
'Je bent verantwoordelijk voor jouw vrouw, jouw slavin en jouw kind.' (Buchari, Muslim en anderen)

Helaas zien we dat veel moslimmannen in het westen gedeeltelijk of helemaal steunen op financiële hulp of de bijstand, terwijl zij de middelen hebben om voor zichzelf te zorgen, zoals in de bovenstaande hadith. Het is ook treurig om te zien dat er gevallen zijn, waarbij een man met twee of meer vrouwen trouwt, en hen van een uitkering laat leven. Dit terwijl hij een onverantwoordleijk leven leidt en niet zijn taak vervult. In sommige gevallen pakt de man zelfs het geld af wat zijn vrouwen krijgen, en gebruikt het voor zichzelf! Moge Allah ons behoeden tegen zulke wandaden - ameen.

Behalve dat het een verplichting voor de man is, geldt het besteden (van geld) aan zijn vrouw en gezin als sadaqa voor de man.
Sa'd ibn Abi Waqqas overleverde dat de Profeet van Allah (salallahu aleihi wasalam) zei:
'Waarlijk, voor al het geld dat je aan je gezin besteed hebt, zul je beloond worden, zelfs voor een hapje voedsel dat je in de mond van je vrouw stopt.' (Buchari, Muslim en anderen)
Abu Hurairah vertelt dat de Boodschapper van Allah (salallahu aleihi wasalam) zei:
'Een dinar die je uitgeeft voor de zaak van Allah (i.e. ji haad), een dinar die je bijdraagt aan het vrijlaten van een slaaf, een dinar die je als liefdadigheid aan een arme geeft, en een dinar die je aan je gezin besteedt: (de dinar) die de grootste beloning oplevert is die je aan je gezin besteedt.' (Muslim)



Abu Hurairah heeft overleverd dat de Profeet (salallahu aleihi wasalam) zei:
'Behandel vrouwen vriendelijk, want de vrouwen zijn geschapen van een rib. Het gedeelte dat het meest buigbaar is, is de top. Als je probeert het redcht te maken dan zal het breken en als je het met rust laat, zal het gebogen blijven. Dus behandel de vrouwen goed.' (Buchari & Muslim)
Met de kromming word bedoeld dat de aard van de vrouw nooit helmaal hetzelfde zal zijn als die van de man. Volgens ibn Hajar word met het bovenste deel van de rib het hoofd bedoeld. Daar bevinden zich het spraak- en het denkvermogen. Dit betekent dat het verschil tussen de man en de vrouw voornamelijk ligt in hun verschillende aanpak bij het omgaan met zaken waar je over na moet denken. Of de manier waarop ze dingen waarnemen (interpreteren) en de manier waarop ze reageren.
We kunnen de conclusie trekken dat een man enkele fouten van zijn vrouw door de vingers moet zien, zolang het geen zonden zijn. De Profeet (salallahu aleihi wasalam) geeft aan dat het veranderen van de aard van de vrouw moeilijk, of zelfs onmogelijk is. Een vrouw is - net als de man - niet perfect. De man moet, als hij van het huwelijk wil kunnen genieten, vergeven en sommige zaken van haar die hij niet prettig vindt, over het hoofd zien. Tegelijkertijd moet hij haar handelingen erkennen die hij wel fijn vindt. En in de meeste gevallen zullen haar goede kanten zeker de slechte overheersen.

In de Qur'an staat (interpretatie van de Arabische betekenis):
'Als jullie niet van hen houden dan kan het zijn dat jullie afkeer van iets hebben, terwijl Allah daarin veel goeds heeft gelegd.' Sura an Nisa, aya 19.
Abu Hurairah overlevert dat de Profeet (salallahu aleihi wasalam) zei: 'Geen enkele gelovige man moet een gelovige vrouw haten. Als hij een afkeer heeft van één van haar eigenschappen, dan zullen er andere zijn die hem genoegen doen.' (Muslim & Ahmad)
Als een man alleen maar naar slechte eigenschappen kijkt en niet naar de goede eigenschappen van zijn vrouw, dan leidt dit zeker naar vernietiging van het huwelijk.

Het is voor een Moslim verplicht om de salaam te geven aan een andere Moslim wanneer ze elkaar ontmoeten. Dit geld nog meer voor zijn eigen gezin. In plaats van niet Islamitische begroetingen zoals 'hallo, goeiemorgen, doei, fijne dag' moet men de gezegende begroeting van de Islam gebruiken.
De Boodschapper van Allah (salallahu aleihi wasalam) zei: 'Waarlijk, de Islam heeft hoofdzaken en bijzaken. Hieronder vallen geloven in Allah en niet met Hem (in aanbidding) vereenzelvigen, het gebed verrichten, zakaah geven, vasten in de Ramadhaan, de hadj naar het Huis verrichten, het goede bevelen, het slechte verbieden, je familie met salaam begroeten wanneer je hen ontmoet, en de mensen met salaam begroeten wanneer je hen tegenkomt. Wie dit laat vallen heeft zeker een deel van de Islam laten vallen, en wie dit geheel laat vallen heeft de Islam zeker de rug toegekeerd.' (Ibn Salaam, al Haakim en anderen. Door Albani geclassificeerd als Sahih)

06-11-2008, 23:18
Wat is de beloning voor echtgenoten die elkaar vriendelijk behandelen?



Wat is de beloning voor een rechtschapen vrouw voor haar religieuze toewijding voor Allah, wanneer ze haar man gelukkig probeert te maken, van hem houdt, kuis blijft, voor hem zorgt en zij hem met al haar compassie behandelt alsof het haar kind is, en ze doet alles om hem gelukkig te maken, en gehoorzaamt hem in alle dingen, en hij is erg gelukkig met haar, en bidt altijd dat Allah tevreden met haar zal zijn?
Wat is de beloning voor de man, wanneer hij zijn vrouw op dezelfde manier behandelt?

Lof is aan Allah.

Ik vraag Allah om de liefde en het geluk tussen jullie te behouden, en om de huizen van alle moslims te vullen met hetgeen waar jullie huis mee gevuld is; goed gezelschap en een vriendelijke behandeling. Ik geef jou vele blijde berichten waar onze Profeet Muhammad (sallalahu aleyhi wa salam) over sprak toen hij sprak over de beloning van de vrouw die door jou is beschreven:





Het werd verteld van ‘Abd al-Rahmaan ibn ‘Awf (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei:





“Wanneer een vrouw haar vijf (dagelijkse gebeden) verricht, haar maand (Ramadaan) vast, haar kuisheid bewaakt en haar man gehoorzaamt, er zal tegen haar gezegd worden: Betreedt het Paradijs door welke poort je maar wil.”





Verteld door Ahmad (1/191). De bewerkers van al-Musnad zei: Het is hasan li ghayrihi (hasan vanwege bevestigend bewijs). Het werd als hasan geclassificeerd door al-Albaani in Saheeh al-Targheeb (1932)





Het werd verteld van Anas (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de Profeet (sallalahu aleyhi wa salam) zei:

“Zal ik jullie niet vertellen over jullie mannen in het Paradijs?” Wij zeiden: Ja, O Boodschapper van Allah. Hij zei: “De Profeet zal in het Paradijs zijn, de Siddeeq zullen in het Paradijs zijn, de man die zijn broeder die ver weg woont bezoekt en hem alleen omwille van Allah bezoekt zal in het Paradijs zijn. Zal ik jullie niet vertellen over jullie vrouwen in het Paradijs?” Wij zeiden: Ja, O Boodschapper van Allah. Hij zei: “De liefhebbenden en vruchtbaren die, wanneer ze boos wordt of niet goed behandelt wordt door haar man, of wanneer haar man boos wordt zegt, ‘Hier is mijn hand in jouw hand, ik zal niet slapen totdat jij tevreden bent.”





Verteld door al-Tabaraani in al-Mu’jam al-Awsat (2/206). Het werd ook verteld van een aantal andere Sahaabah, vandaar werd het door al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehsah (3380) en in Saheeh al-Targheeb (1942) goedgekeurd.





En het werd verteld van Husayn ibn Muhsin (moge Allah tevreden met hem zijn) dat zijn tante van vaderskant naar de Boodschapper van Allah (sallalahu aleyhi wa salam) ging met betrekking tot een bepaalde behoefte en hij hoorde over haar behoeften, dan zei hij: “Heb je een man?” Zij zei: Ja. Hij zei: “Hoe ben je met hem?” Ze zei: Ik doe wat hij me zegt, behalve wat buiten mijn macht ligt. Hij zei: “Kijk naar hoe je met hem bent, want hij is jouw Paradijs en jouw Hel.”





Verteld door Ahmad (2/341). De bewerkers van al-Musnad zeiden: Zijn isnaad kan als hasan gezien worden. Al-Mudhiri zei: Een jayyid (goede) isnaad. Het werd als saheeh geclassificeerd door al-Haakim in al-Mustadrak (6/383) en al-Albaani in Saheeh al-Targheeb (1933).





Al-Manaawi zei in Fayd al-Qadeer (3/60):

Dwz. Hij is er de oorzaak van of je het Paradijs binnentreed wanneer hij tevreden met je is, en de oorzaak ervan dat je de Hel binnentreedt wanneer hij ontevreden is met jou. Dus behandel hem goed en ongehoorzaam zijn opdrachten niet met betrekking tot hetgeen geen zonde is. Einde citaat.





Wat betreft de goede berichten die naar de man kwamen die zijn vrouw vriendelijk behandelt, het is wanneer de Profeet (sallalahu aleyhi wa salam ) getuigde dat hij perfect geloof had wat voorschreef dat hij het Paradijs zou moeten betreden, en dat hij superieur is aan alle mensen.





Het werd verteld van Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de Boodschapper van Allah (sallalahu aleyhi wa salam) zei;




“De meest perfecte van de gelovigen in hun geloof is degene die het beste is in zijn gedrag, en de beste van jullie is degene die het beste is in gedrag jegens zijn vrouwenvolk.”





Verteld door al-Tirmidhi (1162); hij zei dat het een hasan saheeh hadeeth is. Het werd als saheeh geclassificeerd door al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi. Zie ook het antwoord op vraag nummer 43123.





En Allah weet het het beste.



Bron: Islam Qa.com

Vertaald door Amal

Moge Allah mij vergeven voor het maken van eventuele vertaalfouten, ameen!

06-11-2008, 23:19
dit was wat ik even snel in me email kon vinden Insha Allah heb je er wat aan

09-11-2008, 20:16
barakallahoe fieki zuster(F)