Bekijk volle/desktop versie : 'Crisisopvang vol door bezuiniging AWBZ'



03-11-2008, 10:37
Verslaafden, zwerfjongeren en slachtoffers van huiselijk geweld moeten het vanaf januari doen zonder zorg die nu nog wordt betaald via de AWBZ. Als gevolg van de bezuinigingen op de AWBZ kan deze groep vanuit de crisisopvang daardoor niet meer doorstromen naar vormen van begeleid wonen en raakt de opvang overvol. Tot die conclusie komt de Federatie Opvang, een brancheorganisatie voor de instellingen voor maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. Zij heeft haar zorgen geuit in een brief aan staatssecretaris van VWS Jet Bussemaker (PvdA).

Volgens de Federatie Opvang krijgen slachtoffers van huiselijk geweld en hun kinderen die in de vrouwenopvang terechtkomen straks alleen nog maar een bed. Geld voor bijvoorbeeld psychiatrische begeleiding is er dan niet meer. Ook de politie zal de gevolgen hiervan ondervinden, omdat zij geen vrouwen meer kan onderbrengen in de overvolle crisisopvang, schrijft de branchevereniging in de brief. Agenten treffen regelmatig situaties aan waarbij een vrouw per direct moet worden ondergebracht.

De Federatie Opvang roept Bussemaker op om de bezuinigingsmaatregel, die achthonderd miljoen euro moet opleveren, terug te draaien. Als dit niet meer mogelijk blijkt, dan moeten gemeenten opdraaien voor de resterende kosten. Naar schatting zestigduizend mensen voor wie de Federatie Opvang zich inzet worden door de maatregel getroffen.

De bezuinigingsmaatregel is al geruime tijd onderwerp van kritiek van verschillende kanten. Vorige week woensdag pleitte de Vereniging van Nederlandse Gemeenten voor een jaar uitstel. De gemeenten voeren de AWBZ uit en vinden dat de nieuwe regeling nog te onduidelijk is en niet per 1 januari ingevoerd kan worden.

Volgens het kabinet is de bezuiniging noodzakelijk om de AWBZ betaalbaar te houden. Jaarlijks wordt in het kader van deze wet 22 miljard euro uitgegeven.

BRON

03-11-2008, 10:44



Citaat door golani:
mooi, ik heb mijn buik vol van de vele financiele voordelen die dat soort gasten middels mijn belastinggeld krijgen.


Maar wel miljarden uitlenen aan frauduleuze banken?