Bekijk volle/desktop versie : ...



02-11-2008, 19:35
Salaam alaikum,

Het is overgeleverd dat er tegen Usama (radya Allahu ‘anhu) werdgezegd: “Wil je naar ‘Uthman gaan en hem adviseren betreffende het regeren van het land.” Usama antwoordde: “Je kan zien dat ik niet met hem praat. Waarlijk, ik adviseer hem in het geheim zonder een poort van kwelling te openen, want noch wil ik de eerste zijn om het te openen, noch zal ik zeggen tegen een man die mijn heerser is dat hij de beste van alle mensen is nadat ik iets gehoord heb van de boodschapper van Allah (salla Allahu ‘alayhi wa salaam).” Ze vroegen Usama: “Wat heb je hem horen zeggen?” Hij vertelde: “Ik heb hem horen zeggen dat er een man naar voren gebracht zal worden op de Dag des Oordeels, en hij zal geworpen worden in het vuur, zodat zijn darmen eruit zullen komen en hij zal ronddraaien zoals een ezel ronddraait om een maalsteen, en de mensen van het hellevuur zullen rondom hem heen staan en zeggen: “O zoon van die en die! Wat is er met jou aan de hand? Was jij niet degene die ons bevel gaf om goede daden te doen en ons verbood om slechte daden te doen?” En hij zal antwoorden: “Ja, klopt, ik gaf jullie het bevel om goede daden te doen, maar zelf deed ik dat niet, en ik verbood jullie om slechte daden te doen, maar zelf deed ik dat wel.” (Bukhari)

Wasalaam,