Bekijk volle/desktop versie : 2 vraagjes omtrent het bidden



Pagina's : [1] 2

01-11-2008, 16:37
Salam alaikom
Ik heb 2 vraagjes en Inshallah kan iemand mij daarmee helpen. Als je nou niet wakker wordt om fadrj te bidden in de ochtend. Je wordt bijv pas rond 9 uur wakker, moet je dan toch de 2 rakaats ervan inhalen of moet je alleen 2 rakaats bidden van sobh...........................................Vol gens iemand hoef je fadrj niet te bidden, maar gelijk beginnen met 2 rakaats van de sobh en dan weer bidden met dhor etc.

Hoe zit het precies?

Als ik ga bidden dan doe ik een ochtendjas aan, maar die wikkel ik over mijn lichaam heen, dan zit het best strak zodat het niet losgaat wanneer ik bezig ben met mijn gebed. Mijn man vertelde mij dat niet goed is als het strak om je lichaam heenzit,, want het is zowieso niet toegestaan voor een vrouw om strakke kleding aan te doen. Ik geloofde mijn man niet en antwoorde dat ik toch thuis ben en er is geen buitenstaander bij.................

Hoe zit het hiermee? Moet je dus gewoon een wijd kledingstuk aanhebben of kan ik ewoon mijn ochtendjas om mij heen blijven wikkelen.

Shokran...

01-11-2008, 17:09


Antwoord vraag 1: Salaat Alfajr is een andere naam voor Salaat assobh, dus geen verschil tussen beide. Iemand die niet met opzet niet is opstaan, maar pas na de zonsopgang, daar kan je niets aan doen. Maar dan moet je wel alles inhalen. Dus je bidt eerst soennat al fajr, daarna salaat alfajr.

Antwoord vraag 2: Jouw man had gelijk. Je maakt jouw salaat daardoor aangenamer, volmaakter, en uit respect voor Allah die naar jouw kijkt moet je bedekt zijn dus ook (jouw voeten) , en alleen je handen en gezicht mogen zichtbaar zijn. Het gebed is een relatie, een gesprek met Allah, en niemand wenst Allah te ontmoeten met strakke kleding, dat geldt zowel voor jongens als voor meisjes.

Wassalaam

01-11-2008, 22:40
Soennat al fajr is een zeer belangrijke soenna moakkada gebed, het behoort tot rawatib. Onze profeet vrede zij met hem, heeft deze gebed nooit overslaan tijdens het reizen, of ziekte of wat dan ook. Onze profeet zei over soennat al fajr: ( de twee raka3aat van alfajr, zijn beter dan alles wat het leven inhoudt)

Nou als de soenna van alfar zo belangrijk is, dan is het meest verplichte salaat al fajr (al fard) nog veel belangrijker.

01-11-2008, 22:56

Citaat door massin:
Soennat al fajr is een zeer belangrijke soenna moakkada gebed, het behoort tot rawatib. Onze profeet vrede zij met hem, heeft deze gebed nooit overslaan tijdens het reizen, of ziekte of wat dan ook. Onze profeet zei over soennat al fajr: ( de twee raka3aat van alfajr, zijn beter dan alles wat het leven inhoudt)

Nou als de soenna van alfar zo belangrijk is, dan is het meest verplichte salaat al fajr (al fard) nog veel belangrijker.





Assalamoe aleykoem wa rahmatoe Allah,

Wat betreft het sunna gebed voor elfajr, een moslim dient wanneer de zon op gekomen is, geen sunna gebeden te verrichten, evenals na salaat el3asr. Heb je misschien daliel voor me waar in vermeldt staat dat je bij zonsopkomst alsnog het sunna gebed voor fajr dient te verrichten, ongeacht of de zon al opgekomen is of niet?

01-11-2008, 23:41



Citaat door massin:
Antwoord vraag 1: Salaat Alfajr is een andere naam voor Salaat assobh, dus geen verschil tussen beide. Iemand die niet met opzet niet is opstaan, maar pas na de zonsopgang, daar kan je niets aan doen. Maar dan moet je wel alles inhalen. Dus je bidt eerst soennat al fajr, daarna salaat alfajr.

Wassalaam


Fajr en Subh zijn twee verschillende gebeden. Fajr is verplicht en Subh is een aanbevolen nafilah. Fajr bidt je voor zonsopgang, en subh bidt je nadat de zon helemaal is opgekomen tot voor de zon op zn hoogste stand staat. Daarnaast moet je alleen Fajr inhalen als je te laat opstaat. Soennah nafilah kun je niet inhalen voor zover ik weet.

02-11-2008, 00:33
Betse mensen, salamo alaikom

LIEVE MENSEN ALS JE JULLIE ALLEEN MAAR DINGEN HOREN EN NIET VERDIEPT HEBBEN GESTUDEERD OP SCHOLEN OVER DE ISLAM, DAN IS HET WIJZER OM JE MOND TE SNOEREN...Allah zal je zeker ondervragen wat u hebt gezegd. SCHANDALIG, TELKENS LEES IK GEVAARLIJKE, EN ZEER BESCHADIGENDE FLAUWE ONKENNIS. DAT IS EZELSGEDRAG. WE ZIJN AANSPRAKELIJK VOOR ONZE WOORDEN!!!

Ik weet heel goed beste mensen dat er 3 korte periode zijn waarin de moslim niet mag bidden deze zijn: bij de zonsopgang, als de zon de hoogte top bereikt, en periode tussen asr en maghrib.

Maar iemand die salaat sababia moet verrrichten, mag die en zelfs moet hij bidden ook al verkeert hij in de verboden perioden.

SALAAT SABABIA = gebed met reden
Bijv: salaat istigara, of iemand heeft zich verslapen, salaat soenna als je de moskee binnenkomt voor dat je gaat zitten, enz enz.

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((من لم يصل ركعتي الفجر فليصلهم& #1575; بعدما تطلع الشم&#1587). رواه الترمذ&#161 0;[4].
De profeet vzmh: wie geen rak3ata alfajr bad, moet dat doen na zonsopgang.

رُوي عن قيس بن فهد ، قال: رآني رسول الله صلى الله عليه وسلم وأنا أصلي ركعتي الفجر بعد صلاة الفجر ، فقال: ((ما هاتان الركعتا& #1606; يا قيس&#1567). قلت: يا رسول الله ، لم أكن صليت ركعتي الفجر ، فهما هاتان. رواه الإمام أحمد وأبو داود والترمذ& #1610;[2].

Qais ibn fahd vertelt, en zei: De profeet vzmh zag mij bidden na salaat alfajr toen zei de profeet: wat zijn dat voor raka3aat qais? Hij zei: o profeet dit zijn rak3ata alfajr, ik had ze niet gebeden, en nu wel.

Nog voor de duidelijkheid weer:

1)soennat al fajr = ra3ataa alfajr = ratibat alfajr (hetzelfde)

2)salaat alfajr = salaat assobh = faridat assobh (hetzelfde)

Wie zegt dat salaat assobh anders is dan salaat alfajr, weet niets van de islam en gebed!!!

Salaat allemaal,



Soennat al fajr = ratibat al fajr = rak3ata al fajr.

Salaat assob7 = Salaat al fajr = faridat assobh

02-11-2008, 00:42
Dat over de verboden perioden en het niet verrichten van de sajdah kan eventueel per madhhab verschillen, waarbij je wel degelijk niet hoort te bidden op die 3 verboden tijdstippen.

En Salat al-Fajr en Salat as-Subh wordt in de boeken in bepaalde madhahib (zoals die van Imam Malik) wel degelijk apart gebruikt, waarbij Fajr exclusief voor de sunnah rak'aat wordt gebruikt en Subh voor Fard.

02-11-2008, 00:45

Citaat door massin:
Betse mensen, salamo alaikom

LIEVE MENSEN ALS JE JULLIE ALLEEN MAAR DINGEN HOREN EN NIET VERDIEPT HEBBEN GESTUDEERD OP SCHOLEN OVER DE ISLAM, DAN IS HET WIJZER OM JE MOND TE SNOEREN...Allah zal je zeker ondervragen wat u hebt gezegd. SCHANDALIG, TELKENS LEES IK GEVAARLIJKE, EN ZEER BESCHADIGENDE FLAUWE ONKENNIS. DAT IS EZELSGEDRAG. WE ZIJN AANSPRAKELIJK VOOR ONZE WOORDEN!!!

Ik weet heel goed beste mensen dat er 3 korte periode zijn waarin de moslim niet mag bidden deze zijn: bij de zonsopgang, als de zon de hoogte top bereikt, en periode tussen asr en maghrib.

Maar iemand die salaat sababia moet verrrichten, mag die en zelfs moet hij bidden ook al verkeert hij in de verboden perioden.

SALAAT SABABIA = gebed met reden
Bijv: salaat istigara, of iemand heeft zich verslapen, salaat soenna als je de moskee binnenkomt voor dat je gaat zitten, enz enz.

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((من لم يصل ركعتي الفجر فليصلهم& #1575; بعدما تطلع الشم&#1587). رواه الترمذ&#161 0;[4].
De profeet vzmh: wie geen rak3ata alfajr bad, moet dat doen na zonsopgang.

رُوي عن قيس بن فهد ، قال: رآني رسول الله صلى الله عليه وسلم وأنا أصلي ركعتي الفجر بعد صلاة الفجر ، فقال: ((ما هاتان الركعتا& #1606; يا قيس&#1567). قلت: يا رسول الله ، لم أكن صليت ركعتي الفجر ، فهما هاتان. رواه الإمام أحمد وأبو داود والترمذ& #1610;[2].

Qais ibn fahd vertelt, en zei: De profeet vzmh zag mij bidden na salaat alfajr toen zei de profeet: wat zijn dat voor raka3aat qais? Hij zei: o profeet dit zijn rak3ata alfajr, ik had ze niet gebeden, en nu wel.

Nog voor de duidelijkheid weer:

1)soennat al fajr = ra3ataa alfajr = ratibat alfajr (hetzelfde)

2)salaat alfajr = salaat assobh = faridat assobh (hetzelfde)

Wie zegt dat salaat assobh anders is dan salaat alfajr, weet niets van de islam en gebed!!!

Salaat allemaal,



Soennat al fajr = ratibat al fajr = rak3ata al fajr.

Salaat assob7 = Salaat al fajr = faridat assobh




Inderdaad, we zijn zeer zeker verantwoordelijk voor onze woorden.. dus let inshaAllaah ook jou woorden...!!

Als dit stuk op mij doelt, ik zei niks over salaat elfajr.. vanzelfsprekend dat je dat moet verrichten wanneer je wakker wordt, als je er niet voor wakker bent geworden..

Ik had het over de 2 rak3at sunna vóór salaat elfajr..

daarnaast, heb ik niks gezegd mbt de naamstelling van de gebeden...

Wanneer iemand iets vraagt, of een opmerking maakt.. dan is het ook een verantwoordelijkheid van jou om daar verantwoord en netjes mee om te gaan.. hoe moet je iemand corrigeren op zo een manier...??

ik vind het niet gek als straks niemand meer wat durft te vragen in vrees voor zo een antwoord dat ze niks weten etc.

02-11-2008, 01:19
salamoe alikom,

Sorry voor mijn harde taal, het was en blijft even nodig om het kwade te verdrijven. Het gaat ons in de eerste instantie niet om madahib, maar om de ahadith van onze profeet en natuurlijk de Koran. Want er geldt: Als de Hadith betrouwbaar is gevonden, dan is hij madhabi. Wij volgen geen Imam van de madhab op alles na, het is ook maar een mens, die fouten kan maken, en niemand is vrij van fouten. Mocht je bv madhab van abo hanifa volgen met hart en nier, dan moet je alleen vis eten, dus geen zeevruchten als gambas, gernalen, krab en mosselen want die zijn haram volgens deze madhab!!! De profeet is duidelijk in zijn bewijzen dan de zon in de hemel, en van hem begint ons start om de islam beter te verkennnen. Als de woorden van een bepaald madhab uitwijken van de citaat uit de koran en hadith, dan nemen we dat niet aan. Ik zweer het eerlijk zeg ik, steeds opnieuw maken mensen (ik zeg geen fouten want ze zijn niet in islamgespecialiseerd, maar ze liegen...en zeggen gevaarlijke verwrongen informaties). Ik heb echt over de 100 keer moeten waarschuwen, walakin het blijft maar komen, la 7aula wala qowatta illa billah. We zijn een omma met bewijzen...niet elk mens heeft het recht om te reageren op fatwa- vraag. Ik heb 15 jaar lang islamitische studie gehad, ben gediplomeerd, maar volg nog steeds onderwijs!!! Dan nog durf ik niet uit vrees om antwoord te geven, voor vragen waarin getwijfeld wordt.

02-11-2008, 03:47
Notificatie

02-11-2008, 14:21

Citaat door massin:
salamoe alikom,

Sorry voor mijn harde taal, het was en blijft even nodig om het kwade te verdrijven. Het gaat ons in de eerste instantie niet om madahib, maar om de ahadith van onze profeet en natuurlijk de Koran. Want er geldt: Als de Hadith betrouwbaar is gevonden, dan is hij madhabi. Wij volgen geen Imam van de madhab op alles na, het is ook maar een mens, die fouten kan maken, en niemand is vrij van fouten. Mocht je bv madhab van abo hanifa volgen met hart en nier, dan moet je alleen vis eten, dus geen zeevruchten als gambas, gernalen, krab en mosselen want die zijn haram volgens deze madhab!!! De profeet is duidelijk in zijn bewijzen dan de zon in de hemel, en van hem begint ons start om de islam beter te verkennnen. Als de woorden van een bepaald madhab uitwijken van de citaat uit de koran en hadith, dan nemen we dat niet aan. Ik zweer het eerlijk zeg ik, steeds opnieuw maken mensen (ik zeg geen fouten want ze zijn niet in islamgespecialiseerd, maar ze liegen...en zeggen gevaarlijke verwrongen informaties). Ik heb echt over de 100 keer moeten waarschuwen, walakin het blijft maar komen, la 7aula wala qowatta illa billah. We zijn een omma met bewijzen...niet elk mens heeft het recht om te reageren op fatwa- vraag. Ik heb 15 jaar lang islamitische studie gehad, ben gediplomeerd, maar volg nog steeds onderwijs!!! Dan nog durf ik niet uit vrees om antwoord te geven, voor vragen waarin getwijfeld wordt.


Deze scholen kennen honderdduizenden geleerden wiens oordeel een autoriteit zijn en waarvan de boeken van fiqh over de hele wereld onderwezen wordt. JIJ hebt dus daar helemaal niets over te zeggen met jouw schamelige studie.

Het zijn Mujtahid Imams die de hoogtse graad van ijtihad hebben bereikt, en zij kennen de Hadith BETER dan jouw groepje Salafi geleerden. Als zij 'mensen' waren dan zijn jouw leraren nog 'kinderen' dan op het gebied van islamitische studie.

Daarnaast verstrekt niemand van de geleerden een oordeel als een vraagstuk in de Hadith duidelijk staat aangegeven. Alleen in kwesties van ijtihad gebeurt dat. Kortom, met retoriek kom je niet ver aangezien alle scholen bewijs claimen te hebben en zij zullen jou graag uitdagen om te komen met kritiek. Vandaar dat de geleerden door de eeuwen heen boeken vol weerleggingen tegen jouw soort hebben geschreven. En vandaar dat de GEHELE ummah in alle landen een rechtsschool volgen!

Wat betreft jouw uit de context gerukte uitspraak over de Imam. Hij had het tegen zijn studenten die zijn usool kenden, en niet tegen de salafi geleerden in de 14e eeuw. Het feit dat de geleerden uit die scholen hun standpunten onderbouwden getuigt juist ervan dat hun standpunten volledig conform de Hadith zijn! Daarnaast zei Imam Nawawi in Majmu' over dergelijke uitspraken:

In zijn commentaar op deze uitdrukkingen, zegt Imam Nawawī:

“Dat wat Imam Shāfi`ī heeft gezegd betekent niet dat iedereen die een authentieke Hadīth ziet moet zeggen: ‘Dit is de madhhab van Shafi`ī’, aldus handelende naar de zāhir (uiterlijke of schijnbare betekenis) van de Hadīth. Dit geldt wel degelijk alleen voor een persoon die de positie van ijtihād (onafhankelijke redenering) in de madhhab heeft bereikt. Het is een voorwaarde dat hij geheel en al gelooft dat Imam Shafi`ī zich niet bewust was van deze Hadīth of dat hij zich niet bewust was van de authenticiteit ervan. En dit is slechts mogelijk na alle boeken van Shafi`ī onderzocht te hebben en soortgelijke boeken van de metgezellen van Shafi`ī, degenen die [kennis] van hem namen en andere soortgelijke [boeken onderzocht te hebben]. Dit is inderdaad een moeilijke voorwaarde [om aan te voldoen]. Er zijn slechts enkelen die hieraan voldoen. Wat we hebben uitgelegd is conditioneel gemaakt omdat Imam Shafi`ī ervan afzag te handelen op basis van de zāhir [tekst] van de vele Hadīths die hij kende en had gezien. Er werd door hem echter bewijs vastgesteld voor kritiek op de Hadīth over zijn opheffing, zijn specifieke omstandigheid, zijn uitleg etc. [vandaar dat hij genoodzaakt was bepaalde Hadīths terzijde te schuiven].”
(Zafar Ahmad Uthmāni, I`lā al-Sunan vol.2 p.225)

Het Bedrog van de Selefi Sekte
http://www.sunni.nl//index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemi d=74

Jouw onwetendheid met jouw schamelige studie is duidelijk toegenomen. Voor jou geldt: kennis is voor jou een gevaar!

02-11-2008, 15:28
Jij noemt mij studie schamelig, dat is opzich een zwakke punt van jou kant. Ik ben ook geen salafi, ik plaats me niet binnen een bepaald sekte en groepering. Als ik het heb over peren, heb jij het over appels. Wie uitwijkt van de onderwerp is zodanig verslagen.

Ik ben gespecialiseerd in de Hadith, en heb gestudeerd voor 10 jaar in egypte tot aan universiteit. Maar ondanks dat, geef ik toch geen fatwa's. Maar zodra ik zeker weet over een onderwerp, en daarvoor geleerd heb, en de geleerden heb gevraagd...dan geef ik duidelijk mijn antwoord op. Wie zich klaar staat voor de ander, zal Allah klaar staan voor hem. Als ik iets fouts zeg dan is dat door mij en de duivel, als het correct is dan is dat dank zij Allah.

02-11-2008, 17:05


Hmmmmm wat betreft vraag 2 weet ik het nu, shokran. Maar vraag 1......... dus je bidt alleen 2 rak3ats van het verplichte gebed, omdat je niet op tijd wakker geworden bent.
Of heb ik het nu weer mis...?

02-11-2008, 18:47
je bidt alles, zowel de soennat alfajr als salaat alfajr. Mijn antwoord was duidelijk, lees volgende keer grondig alles door.

Wassalaam

02-11-2008, 19:11

Citaat door massin:
Jij noemt mij studie schamelig, dat is opzich een zwakke punt van jou kant. Ik ben ook geen salafi, ik plaats me niet binnen een bepaald sekte en groepering. Als ik het heb over peren, heb jij het over appels. Wie uitwijkt van de onderwerp is zodanig verslagen.

Ik ben gespecialiseerd in de Hadith, en heb gestudeerd voor 10 jaar in egypte tot aan universiteit. Maar ondanks dat, geef ik toch geen fatwa's. Maar zodra ik zeker weet over een onderwerp, en daarvoor geleerd heb, en de geleerden heb gevraagd...dan geef ik duidelijk mijn antwoord op. Wie zich klaar staat voor de ander, zal Allah klaar staan voor hem. Als ik iets fouts zeg dan is dat door mij en de duivel, als het correct is dan is dat dank zij Allah.


Jouw leugen over de 4 rechtsscholen en de claim dat we naar de Hadith kijken en niet naar de Imams, (terwijl jij ALLES te danken hebt dankzij deze imams) is een PURE Salafi claim. Jouw hele studie stelt helemaal niets voor als je met een dergelijke conclusie komt. Duik maar nogmaals de boeken van fiqh in, en vooral usul al-fiqh!!!

Pagina's : [1] 2