Bekijk volle/desktop versie : is het in offerfeest verplivht schaap te slachten?



27-10-2008, 19:29
ik wil graag duidelijk antwoord hebben op mijn vraag.
ik zie veel mensen in mijn omgeving die in ie3d( offerfeest) geen schaap slachten, maar geld sturen naar familie in morokko. voor de arme mensen daar. met die geld kunnen zij dan een schaap kopen en slachten.
deze mensen die deze geld sturen kopen geen andere schaap voorzichzelf maar kopen wat killo;s lamsvlees bij de slager en vieren zo hun offerfeest.
ik heb dit met mijn man over gehad, en gevraag om dit ook te doen.
Hij zei tegen mij: dat dat niet hoort, volgens de islam. in de islam MOET je een schaap slachten in offerfeest. jou kinderen moeten ook een schaap hebben, en er naar kijken. en als je wil kan je ook arme mensen een schaap geven. dus jij slacht ee schaap voor je gezin en tegelijk stuur je ook geld naar je ouders of familie in morokko voor sadaka.
klopt dit?

27-10-2008, 22:28


Een goede vriend van mij die moslim is zegt hetzelfde en doet hetzelfde. alleen als er geen geld meer is voor jezelf om een heel schaap te kopen om te slachten dan koop je wat aan kilo's. Maar eerst doe je goed aan je familie zodat zij kunnen slachten en de rest is voor jou; dus het ligt aan de draagwijdte die er dan nog over is.

Hij zegt dat bij de slacht zijn een symbool is van het offer dat Abraham moest brengen voor God. Ben je in de mogelijkheid dit ritueel bij te wonen dan moet je dit naleven. Zo niet dan ben je verontschuldigd.