Bekijk volle/desktop versie : na de bevalling



27-10-2008, 10:04
Salaam dames,

Heb weer eens een raar vraagje.

Ik weet als mijn baby inshallah geboren wordt dat mijn man de adhaan en de iqaamah in de baby zijn oortjes moet uitspreken en dat het ook soenna is om een dadel fijn te kauwen en daar de baby zijn lipjes/ mondje mee te wrijven.

Doe je dit gelijk als de baby op je borst gelegd wordt???
En kijken ze dan niet raar, de dokters en zusters????

En het scheren van het hoofdje op de zevende dag , doe je dit met een scheermes en helemaal kaal of kan je het ook knippen.
Ik wil dit eigenlijk niet , maar mijn man vind het erg belangrijk.
Wie kan hier wat over vertellen en me een beetje helpen.


27-10-2008, 10:12


ze geven de baby meestal ook even aan de vader, dan kan die op dat moment meteen de adhaan enzo influisteren... een dadel kauwen? volgens mij was het een hele dadel gewoon op de lipjes zetten maar allaho a3lam..

27-10-2008, 10:16

Citaat door xxIntessarxx:
ze geven de baby meestal ook even aan de vader, dan kan die op dat moment meteen de adhaan enzo influisteren... een dadel kauwen? volgens mij was het een hele dadel gewoon op de lipjes zetten maar allaho a3lam..




ik heb begrepen dat de moeder een dadel fijn moet kauwen en dan de baby zijn mondje er een beetje mee in moet wrijven!

27-10-2008, 10:17

Citaat door zakira:
ik heb begrepen dat de moeder een dadel fijn moet kauwen en dan de baby zijn mondje er een beetje mee in moet wrijven!



ow dat wist ik niet, ga ik nog ff navragen dan...maar na de bevalling zit je volgens mij nog 2 uur in de bevallingskamer met die kleine en dan kan je al die dingen nog rustig doen, zonder dat de vk ofzo erbij is

27-10-2008, 10:23


oke , dank je wel voor je informatie..

Zijn er nog andere dames die ook antwoorden hebben op mijn vraagjes!!

27-10-2008, 10:27
waarom wil je niet dat de adhaan gelijk aan je kind word gezegd. Daar is toch niets raars aan. Dat is het mooiste begin voor je kind. Of gaat dit over de dadel.

27-10-2008, 10:30
ik wil wel dat de adhaan gelijk tegen mijn baby wordt gezegd en heb in principe ook wel maling aan wat ze zeggen maar ik vroeg het me inderdaad af i.v.m de dadel.
Ik weet niet hoe dit gaat en hoe andere ouders dit hebben gedaan.
Ik bedoel met rare vraag ook niet dat het een raar onderwerp is maar dat ik raar ben omdat ik me het afvraag.

27-10-2008, 10:39

Citaat door zakira:
ik wil wel dat de adhaan gelijk tegen mijn baby wordt gezegd en heb in principe ook wel maling aan wat ze zeggen maar ik vroeg het me inderdaad af i.v.m de dadel.
Ik weet niet hoe dit gaat en hoe andere ouders dit hebben gedaan.
Ik bedoel met rare vraag ook niet dat het een raar onderwerp is maar dat ik raar ben omdat ik me het afvraag.


Het is geen soena om een dadel voor te kauwen. Echter werd dit wel gedaan door de profeet (vrede zij met hem) als een baby geboren was, maar dit was omdat zijn speeksel speciaal was en goed was voor de baby. Het is niet voorgeschreven aan de ouders om dit bij hun kinderen te doen.

En voor wat betreft de iqama en adhaan zie onderstaande fatwa van sheikh Ibn Uthaimeen.


vraag: Moet het uitspreken van de adhaan in het rechteroor en de iqaamah in het linkeroor van het kind op de zevende dag na zijn geboorte worden gedaan of op de eerste dag? Of wanneer moet dit gedaan worden? Moge Allah u zegenen.

antwoord: We moeten ons allereerst afvragen of dit soort zaken wel of niet voorgeschreven zijn. De ahadieth hierover zijn namelijk niet sterk, vooral wat betreft de iqaamah.
Degenen die deze overleveringen wel als authentiek aanzien zeggen: "Het moet bij de geboorte van het kind worden gedaan zoals vermeld is in de ahadeeth. De wijsheid hierachter is dat de adhaan het eerste is wat het kind hoort en deze bestaat uit de verheerlijking van Allah, Zijn Eenheid en de uitnodiging naar het gebed en het succes."Dit is de opvatting dat het bij de geboorte moet worden gedaan.

Wat betreft het geven van een naam aan het kind: als de naam voor de geboorte was uitgekozen dan wordt deze bij de geboorte aan het kind gegeven.

De profeet salla Allahoe 3alaihi wa salaam kwam namelijk een keer bij zijn familie naar binnen en zei tegen hen: "Deze nacht is een zoon van mij ter wereld gebracht en ik heb hem genoemd naar mijn vader Ibrahim..."

Als zijn naam niet bepaald is voor de geboorte, dan is het beter om hem deze naam op de zevende dag te geven. Dat is namelijk ook de dag waarop zijn Aqeeqa geofferd wordt en als het een jongetje is wordt zijn hoofd kaal geschoren.

(liqaa al-baab al-Maftooh: al-Liqaa:60)

27-10-2008, 12:09

Citaat door _Ketkouta_:
Het is geen soena om een dadel voor te kauwen. Echter werd dit wel gedaan door de profeet (vrede zij met hem) als een baby geboren was, maar dit was omdat zijn speeksel speciaal was en goed was voor de baby. Het is niet voorgeschreven aan de ouders om dit bij hun kinderen te doen.

En voor wat betreft de iqama en adhaan zie onderstaande fatwa van sheikh Ibn Uthaimeen.


vraag: Moet het uitspreken van de adhaan in het rechteroor en de iqaamah in het linkeroor van het kind op de zevende dag na zijn geboorte worden gedaan of op de eerste dag? Of wanneer moet dit gedaan worden? Moge Allah u zegenen.

antwoord: We moeten ons allereerst afvragen of dit soort zaken wel of niet voorgeschreven zijn. De ahadieth hierover zijn namelijk niet sterk, vooral wat betreft de iqaamah.
Degenen die deze overleveringen wel als authentiek aanzien zeggen: "Het moet bij de geboorte van het kind worden gedaan zoals vermeld is in de ahadeeth. De wijsheid hierachter is dat de adhaan het eerste is wat het kind hoort en deze bestaat uit de verheerlijking van Allah, Zijn Eenheid en de uitnodiging naar het gebed en het succes."Dit is de opvatting dat het bij de geboorte moet worden gedaan.

Wat betreft het geven van een naam aan het kind: als de naam voor de geboorte was uitgekozen dan wordt deze bij de geboorte aan het kind gegeven.

De profeet salla Allahoe 3alaihi wa salaam kwam namelijk een keer bij zijn familie naar binnen en zei tegen hen: "Deze nacht is een zoon van mij ter wereld gebracht en ik heb hem genoemd naar mijn vader Ibrahim..."

Als zijn naam niet bepaald is voor de geboorte, dan is het beter om hem deze naam op de zevende dag te geven. Dat is namelijk ook de dag waarop zijn Aqeeqa geofferd wordt en als het een jongetje is wordt zijn hoofd kaal geschoren.

(liqaa al-baab al-Maftooh: al-Liqaa:60)