Bekijk volle/desktop versie : Het Lot van Niet-Moslims in het Hiernamaals



Pagina's : [1] 2 3

26-10-2008, 18:17
Zou Allah iemand naar het hellevuur sturen slechts omdat deze een andere godsdienst heeft, anders dan de islam? Deze vraag wordt door de traditionele islam op twee manieren beantwoord:

1) Er zijn volkeren die niet zijn bereikt door de boodschap van de Profeet van de Islam (vrede en Allah's zegeningen zijn met hem) dat we alleen de Ene God moeten aanbidden, niets anders met Hem mogen associëren. Deze mensen zijn onschuldig, en zij zullen niet gestraft worden, wat zij ook doen.
Allah zegt in soera al-Isra':

En Wij straffen nimmer voordat Wij een boodschapper hebben gezonden. (Koran 17 vers 15)

Hiertoe behoren, bijvoorbeeld, Christenen en anderen die in de periode leefden nadat de mythe over Jezus' godheid zich verspreidde, totdat de profeet Mohammed (vrede zij met hem) kwam om de boodschap van het zuivere monotheïsme te vernieuwen,

De grote Moslim geleerde, Imam Ghazali, omvat in deze categorie ook diegenen die slechts bereikt zijn met een verkeerd beeld van de Boodschapper van de Islam (vrede en zegeningen zij met hem), vermoedelijk zijn hier vele mensen in het Westen bij inbegrepen, die niets over de godsdienst weten, maar wel de verhalen in de kranten over Ayatollahs en gekke Islamitische zelfmoordaanslagplegers kennen.
Zijn dit soort mensen capabel om te geloven? Volgens Ghazali worden dergelijke mensen geëxcuseerd tot het moment dat ze de ware Islam leren kennen. (Ghazali: "Al Faysal - tafriqa,"Majmu'a rasa'il al-imam al-ghazali, 3.96). Dit verandert natuurlijk niets aan onze eigen verplichting als Moslims om hen te bereiken met da'wa.

2) De tweede groep mensen bestaat uit diegenen die sinds de Goddelijke boodschap van de Islam zich hiervan afkeren en de boodschap enkel God te aanbidden verwerpen; of vanwege het blind volgen van het geloof van hun voorvaderen, of vanwege welke reden dan ook.
Dit zijn de mensen die God een profetische boodschapper heeft gestuurd, en die zijn bereikt met Zijn boodschap. Aan hen heeft Hij gehoor en intellect gegeven, waarmee zij Zijn boodschap kunnen begrijpen, maar zij zijn vasthoudend in het associëren van anderen met Allah, door het aanbidden van iemand anders dan Allah, of door het verwerpen van de wetten en regels zoals deze door Mohammed (vrede zij met hem) zijn gebracht.
Deze mensen hebben God's regels overtreden, en zij hebben geaccepteerd om naar de hel te gaan, waarvoor Zijn boodschappers hen hebben gewaarschuwd, en zij hebben geen excuus:

Waarlijk, Allah vergeeft niet dat men iets met Hem vereenzelvigt, maar Hij zal al hetgeen daarbuiten staat vergeven, wie Hij wil. (Koran 4:48)

In beide gevallen bestaat de genade van Allah, al is het voor niet-moslims die niet door de boodschap zijn bereikt een kwestie van goddelijke amnestie voor hun onwetendheid, niet een bevestiging van de geldigheid van hun geloof. Het is verstandig het verschil te weten tussen beide gevallen, daar iemands eeuwige lot daar vanaf hangt.

Vertaald van: http://www.sunnipath.com/resources/Ques ... 00117.aspx

26-10-2008, 18:34


De Islam of de Moslims hoeven zich wat mij betreft niet druk te maken of niet-Moslims wel of niet naar de hel gaan.

Gelovige niet-Moslims hebben daar namelijk hun eigen geloofsovertuigingen voor. Dus daar hoeven andere geloofsovertuigingen zich niet druk over te maken.

Het lijkt me beter dat iedere gelovige van welke religie dan ook zich in de eerste plaats maar eens bezig houdt met zijn/haar eigen individuele zieleheil in het hiernamaals.

Zo zie ik het.
Vrede zij met u

26-10-2008, 18:39
el_mar,

Dan vraag ik mij eigen toch echt eens af wat jij hier doet ..

Hou je dan ook bezig met je eigen religie/geloofsovertuiging of wat het ook zijn mag. Want je bent vaak bezig hier op dit forum. Is het als een speelterrein voor jou, of wat is het dan dat je hier zoekt?

26-10-2008, 18:43
Gelukkig is het hiernamaals een verzinsel van mensen. We hoeven ons geen zorgen te maken.

26-10-2008, 18:43



Citaat door Riffiboy:
el_mar,

Dan vraag ik mij eigen toch echt eens af wat jij hier doet ..

Hou je dan ook bezig met je eigen religie/geloofsovertuiging of wat het ook zijn mag. Want je bent vaak bezig hier op dit forum. Is het als een speelterrein voor jou, of wat is het dan dat je hier zoekt?


ik leer, en reageer en het is voor mij zeker geen speelterrein.
Ik vind het interessant om meer te weten over de Islam en stel (soms kritische) vragen.
Ook probeer ik dingen over mijn geloof uit te leggen aan mijn medemensen op dit forum. Dat zie ik ook als een opdracht vanuit mijn eigen geloof.
Daarnaast, geloof het of niet, leer ik ook heel veel over mijn eigen geloof via de reacties en de vragen van Moslims en niet-Moslims

goedgekeurd?

26-10-2008, 18:48
Ik ben niet degene die iets goed- of afkeurt. Ik stel ook alleen maar vragen aan jou, omdat het soms lijkt dat je bepaalde reacties geeft of vragen stelt die een bepaalde reactie weer terugverwacht.

Wat ben je dan voor een gelovige? En hoe zie jij de islaam, als wat zie jij de islaam?

Wat zijn de zaken die jou niet overtuigen om de islaam als leidraad te nemen?

Als deze vragen ongepast zijn of als je ze niet wilt antwoorden is dat jouw goed recht.

Ik verblijf in afwachting van uw antwoord, maar ik ga wel eerst naar de moskee voor het gebed.

Dus ik zal het wellicht straks/vanavond kunnen lezen.

Met vriendelijke groet,

Je medemens ( Riffiboy )

26-10-2008, 19:28

Citaat door Riffiboy:
Ik ben niet degene die iets goed- of afkeurt. Ik stel ook alleen maar vragen aan jou, omdat het soms lijkt dat je bepaalde reacties geeft of vragen stelt die een bepaalde reactie weer terugverwacht.

Wat ben je dan voor een gelovige? En hoe zie jij de islaam, als wat zie jij de islaam?

Wat zijn de zaken die jou niet overtuigen om de islaam als leidraad te nemen?

Als deze vragen ongepast zijn of als je ze niet wilt antwoorden is dat jouw goed recht.

Ik verblijf in afwachting van uw antwoord, maar ik ga wel eerst naar de moskee voor het gebed.

Dus ik zal het wellicht straks/vanavond kunnen lezen.

Met vriendelijke groet,

Je medemens ( Riffiboy )


dag medemens

Het is soms onvermijdelijk om vragen te stellen waarin je een reactie in een bepaalde richting terugverwacht, soms is dat namelijk bedoeld om de ander iets duidelijk proberen te maken

Je vragen zijn niet ongepast, maar met het antwoord zou je bladzijdes kunnen vullen

Ik ben een Christen en ik zie de Islam in de eerste plaats als een religie waar vrienden, kennissen, sommige buren en andere mensen met wie ik omga in geloven.
Naast mijn algemene interesse in religies wil ik daarom wil ik ook graag wat meer over de Islam weten, want met de mensen die ik zojuist noemde praat ik niet zoveel over geloofszaken. Wel eens maar altijd in respect voor elkaars overtuigingen.

Ik zie de Islam als een (voor mij nog vrij onduidelijke) opeenhoping van allerlei wetscholen, richtingen, opvattingen en interpretaties van Geleerden.
De volgelingen liggen nogal eens met elkaar overhoop en schelden elkaar dan soms uit voor Kafir e.d. Precies hetzelfde als bij sommige Christelijke stromingen overigens.

Ik vind de Koran een moeilijk te lezen Boek, het lijkt alsof alles door elkaar staat. Er lijken tegenstrijdige verzen in te staan, de ene keer wordt er respect gevraagd voor Christenen, de andere keer moet je er juist geen respect voor opbrengen. Verder lees ik in de Koran nogal wat rare dingen over het Christendom. Zoals dat Christenen zouden geloven dat God op menselijke wijze een kind verwekt zou hebben bij Maria, hetgeen natuurlijk geen enkele Christen gelooft.

Verder vind ik dat sommige opvattingen in de Islam veel te ver gaan in het gebruiken van teksten uit de Bijbel om daarin de komst van Mohammed te voorspellen, terwijl men daarnaast ook nog eens beweert dat de Bijbel vervalst is, alleen weet men niet te zeggen wanneer dat dan zou zijn geweest.


Mooie dingen in de Islam vind ik vooral de discipline (Salaat, Ramadan).
Verder vind ik Koranrecitaties soms mooi om naar te luisteren, is rustgevend en vind ik beelden van Mekka tijdens de hadj soms ook heel indrukwekkend om te zien, dat doet mij wel wat, dat gezamelijke overtuigd zijn.

Ik ben een overtuigd Christen en geloof in de Boodschap van het Evangelie.
Jesus staat voor mij boven alle Profeten, dat is mijn leidraad en is mij als leidraad meer dan genoeg, na Zijn Boodschap hoeft er niets meer te komen en komt er niets meer tot het Einde der Tijden.

Eigenlijk net zoals ook voor de Moslims er niets meer komt na de Boodschap van Mohammed (Zegel der Profeten zoals jullie zeggen).

Ik zou nog veel meer kunnen vertellen, je stelt vragen waar je uren over zou kunnen praten maar dat besef je zelf ook wel denk ik.

Hoe zie jij het Christendom? Lees je wel eens in de Bijbel? Of kijk je alleen naar het Christendom zoals er in de Islam naar gekeken wordt?

Ik ben ook weer even wat anders doen, ik lees je wel weer.

Vrede zij met jou

26-10-2008, 19:34

Citaat door el_mar:
De Islam of de Moslims hoeven zich wat mij betreft niet druk te maken of niet-Moslims wel of niet naar de hel gaan.

Gelovige niet-Moslims hebben daar namelijk hun eigen geloofsovertuigingen voor. Dus daar hoeven andere geloofsovertuigingen zich niet druk over te maken.


Als je als moslim gelooft dat alle niet-moslims een enkeltje hel wacht na hun dood, dan zou ik daar als moslima me wel druk over maken. Dat gun je je medemens toch niet? Volgens mij zou ik slapeloze nachten hebben.

26-10-2008, 19:39

Citaat door tonk:
Als je als moslim gelooft dat alle niet-moslims een enkeltje hel wacht na hun dood, dan zou ik daar als moslima me wel druk over maken. Dat gun je je medemens toch niet? Volgens mij zou ik slapeloze nachten hebben.
De meeste 'echte' moslims hier blinken niet uit door menslievendheid. Het zijn sektarische idioten, behept met een minderwaardigheidscomplex, die graag bij een superieure groep horen van waar uit ze op anderen kunnen neerkijken.

26-10-2008, 19:46

Citaat door porcus:
De meeste 'echte' moslims hier blinken niet uit door menslievendheid. Het zijn sektarische idioten, behept met een minderwaardigheidscomplex, die graag bij een superieure groep horen van waar uit ze op anderen kunnen neerkijken.


Zo komen veel mensen op islam&ik wel over ja.
Het lijkt mij erg naar om zo´n persoon te zijn.

26-10-2008, 19:58

Citaat door tonk:
Als je als moslim gelooft dat alle niet-moslims een enkeltje hel wacht na hun dood, dan zou ik daar als moslima me wel druk over maken. Dat gun je je medemens toch niet? Volgens mij zou ik slapeloze nachten hebben.


daarom proberen we ook zoveel mogelijk mensen te waarschuwen, de reacties? 'ze willen meer moslims erbij om voor ze te vechten' hehehe grappiger kan niet!

26-10-2008, 20:24

Citaat door tonk:
Zo komen veel mensen op islam&ik wel over ja.
Het lijkt mij erg naar om zo´n persoon te zijn.
Het is nooit leuk om een minderwaardigheidscomplex te hebben. Nu hebben we daar allen wel eens last van en zijn er van die momenten dat we ons in een betere positie wensen omdat we ons niet genoeg gewaardeerd voelen. Maar de meeste mensen zijn zo nuchter om die perioden maar kortstondig te laten duren.
Er is echter iets ernstig mis met de gelovige die roept: "wacht maar tot je dood bent, dan zul je spijt hebben".

26-10-2008, 20:25



Citaat door iMuslimah:
daarom proberen we ook zoveel mogelijk mensen te waarschuwen, de reacties? 'ze willen meer moslims erbij om voor ze te vechten' hehehe grappiger kan niet!
Ken uzelve, beste iMuslimah.

26-10-2008, 21:17

Citaat door tonk:
Als je als moslim gelooft dat alle niet-moslims een enkeltje hel wacht na hun dood, dan zou ik daar als moslima me wel druk over maken. Dat gun je je medemens toch niet? Volgens mij zou ik slapeloze nachten hebben.


Geen enkele gelovige is verzekerd van het Paradijs, hoewel er geloofsrichtingen zijn die dat claimen. Maar volgens mij kun je dat als mens niet claimen.
Uiteindelijk God zal oordelen. Hoe precies dat weet niemand.
Het heeft dus ook geen zin om hier slapeloze nachten over te hebben.
Wat wel zin heeft is om een zo goed mogelijk mens proberen te zijn.

Daarom zei ik:


Citaat:
Het lijkt me beter dat iedere gelovige van welke religie dan ook zich in de eerste plaats maar eens bezig houdt met zijn/haar eigen individuele zieleheil in het hiernamaals.
Bidden voor een ander mag natuurlijk altijd.

26-10-2008, 22:17

Citaat door Deenahh_:
Volgens Ghazali worden dergelijke mensen geëxcuseerd tot het moment dat ze de ware Islam leren kennen.
Het wachten is dus op het moment dat alle moslims volledige consensus bereiken over wat de ware Islam is.

Pagina's : [1] 2 3