Bekijk volle/desktop versie : 'Antichristelijk virus in de Protestantse Kerk



26-10-2008, 07:23
NIJKERK - Hij zag de krantenkoppen al voor zich: 'Hendrikse is volgens Fernhout een antichrist'. En inderdaad, dr. R. Fernhout legde zaterdag in Nijkerk een directe link tussen zijn collega Klaas Hendrikse, de atheïstische dominee uit Middelburg, en de antichrist(en) waarvoor de Bijbel waarschuwt.

Fernhout vreest echter dat het ,,antichristelijke virus'' veel verder verbreid is in de Protestantse Kerk in Nederland. Hij tekende er op de Appèldag 2008 van het Confessioneel Gereformeerde Beraad meteen bij aan dat het hem niet ging om ,,een persoon te veroordelen''. ,,Maar het gaat mij om de ernst van de zaak.'' Daarbij: het probleem van de loochening van Jezus als Christus, blijft volgens hem niet beperkt tot Hendrikse.

In de officiële stukken van de Protestantse Kerk in Nederland wordt Jezus wel beleden als Heer en Verlosser. Maar of op de kansels en op catechisaties 'de Christus der Schriften' wordt gepredikt en onderwezen, Fernhout is er niet gerust op. Hij maakt diensten mee waarin Jezus een marginale rol krijgt en helemaal niet genoemd wordt. ,,Of Hij wordt wel genoemd maar dan inderdaad als 'voorbeeldmens', 'superhumanist', 'wijsheidsleraar' of iets dergelijks. Daarom is er reden ons af te vragen of het antichristelijke virus zich in onze kerken zich niet veel verder heeft verbreid dan we geneigd zijn te denken.''

Fernhout wijt dat aan de ,,cultuur van respect voor elkaars overtuiging in een plurale kerk''. Deze cultuur zet hoog in op gesprek. ,,Maar heeft dit ons niet de ogen doen sluiten voor het reële gevaar dat de antichrist rustig meepraat?''
Het Confessioneel Gereformeerd Beraad wil staan voor het klassiek-gereformeerde belijden in de brede Protestantse Kerk in Nederland (PKN) - voor de fusie die tot de PKN leidde, was het beraad actief in de Gereformeerde Kerken in Nederland. Fernhout, predikant in Daarle, richtte zich in zijn lezing op het geruchtmakende boek Geloven in een God die niet bestaat, van de Middelburgse predikant Klaas Hendrikse.

De sriba van de landelijke Protestantse Kerk in Nederland, dr. A.J. Plaisier, zat onder zijn gehoor. ,,Ik vind het prima dat Fernhout zijn zorg uit, maar ik ga daar nu niet op in'', zei hij na afloop tegenover het Nederlands Dagblad. Plaisier onderschrijft dat de visie van Klaas Hendrikse ,,niet helemaal op zichzelf staat'' in de Protestantse Kerk. Maar typeringen als 'antichrist' en 'antichristelijk virus' liet hij desgevraagd ,,voor wat ze zijn''.

BRON

26-10-2008, 08:50


Een atheïstische dominee? Wat moet dat in godsnaam voorstellen

26-10-2008, 08:52

Citaat door n00B:
Een atheïstische dominee? Wat moet dat in godsnaam voorstellen

hahahhahaha dat vroeg ik me ook af

26-10-2008, 09:19

Citaat door n00B:
Een atheïstische dominee? Wat moet dat in godsnaam voorstellen
mensnaam aub

een humanist

die afgestudeerd is in de theologie en toen bekeerd tot menselijk denken


of eh zoiets

leuk nieuws en dat op de zondag

26-10-2008, 09:24



Citaat door gaviel:
mensnaam aub

een humanist

die afgestudeerd is in de theologie en toen bekeerd tot menselijk denken


of eh zoiets

leuk nieuws en dat op de zondag


Ja weer eens wat anders dan televisie dominees op de zondag ochtend. Goedemorgen trouwens!

26-10-2008, 09:26
tja je moet toch wat nieuws verzinnen anders lopen de schaapjes helemaal over naar de andere kant

welke die ook mag zijn

gisteren een programma over het Taoisme gezien

lijkt me wat wat

het was laat maar waaien dan leef je toch zoals bedoeld

lijkt me heeeeelemaal goed (not)

26-10-2008, 10:40

Citaat door gaviel:
tja je moet toch wat nieuws verzinnen anders lopen de schaapjes helemaal over naar de andere kant

welke die ook mag zijn

gisteren een programma over het Taoisme gezien

lijkt me wat wat

het was laat maar waaien dan leef je toch zoals bedoeld

lijkt me heeeeelemaal goed (not)



Het Taoisme is wel leuk

26-10-2008, 10:57

Citaat door rooiemao:
Het Taoisme is wel leuk


Inderdaad!

26-10-2008, 15:30

Citaat door rooiemao:
Het Taoisme is wel leuk




beetje passief heee


maar goed tis beter dan agressief