Bekijk volle/desktop versie : Nawafil Salat - vrijwillige gebeden



Pagina's : [1] 2

24-10-2008, 23:43
[FONT=Verdana]

Voor een moslim zijn er 5 verplichte gebeden per dag. Dat zijn de ‘fard’ gebeden. Naast deze verplichte gebeden kan je ook nog vrijwillige gebeden verrichten, ‘nawafil’ gebeden. (Dit is iets anders als de Sunnah gebeden.) [/FONT]
[FONT=Verdana]De meeste nawafil gebeden worden gebeden op toegestane tijden (dus niet na Assr, of kort na Shuruq / zonsopkomst). [/FONT]
[FONT=Verdana]Er is geen grens aan deze nawafil gebeden, en hoe meer nawafil gebeden je verricht hoe meer beloning je van Allah Subhana wa Ta’Ala zal krijgen insha’Allah. Er zijn dienaren geweest die de hele nacht vrijwillige gebeden verrichtten zonder ook maar eventjes te gaan slapen. De Profeet, salalahu aleihi wasalam, heeft in zijn leven altijd nawafil gebeden verricht. Een aantal hiervan zullen wij nu behandelen insha’Allah.

1.Ishraq
2. Duha / Chasht
3. Tahiyatul Wudu
4. Tahiyatul Masjid
5. Tahajjud
6. Tawba
7. Tasbih
8. Safar / Musaffir
9. Istikhara
10. Hajat
11. Awwabin

[/FONT][/B] [FONT=Verdana]1. Salat al Ishraq – Het gebed na zonsopkomst[/FONT]
[FONT=Verdana]Het Ishraq gebed is een nafl gebed dat na zonsopkomst wordt gebeden. Volgens de Hanafi maddhab is het 3 kwartier na zonsopkomst, volgens de Shafi’i maddhab 20 minuten na zonsopkomst. [/FONT]
[FONT=Verdana]Een persoon bidt minimaal 2 raka’at en maximaal 12 raka’at, 2 rak’ah per keer. Dus je doet 2 raka’at, daarna de tashahhud en de salaam. Vervolgens kan je opstaan, ‘Allahu akbar’ zeggen en weer 2 raka’at doen, etc. Meestal doen mensen 2 of 4 raka’at.[/FONT]
[FONT=Verdana]Na salat al Fajr blijft een persoon zitten en doet dhikr, Qur’an recitatie, 33x Allahu akbar, etc. Hij houdt zich dus bezig met Allah Subhana wa Ta’Ala en niet met het wereldse leven, totdat de zon volledig is opgekomen. Dan staat hij op en doet salat al Ishraq. [/FONT]
[FONT=Verdana]Abu Hurairah, radi Allahu anhu, overleverde dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei dat van [/FONT][FONT=Verdana]degene die het Ishraq gebed verricht zonder fout, al zijn kleine zondes vergeven worden, ook al zijn het er meer dan het schuim van de zee.[/FONT][FONT=Verdana] (At Tirmidhi en Ibn Majah).[/FONT]
[FONT=Verdana]Ook heeft de Profeet, salalahu aleihi wasalam, volgens een overlevering van at Tirmidhi gezegd: [/FONT][FONT=Verdana]“Degene die Fajr samen met een groep bidt en daarna blijft zitten op dezelfde plek, en dhikr doet tot nadat de zon is opgekomen, en dan 2 nafil raka’at bidt (Ishraq); hij zal de beloning krijgen van een Hajj en een Umrah.” [/FONT]

[FONT=Verdana]2. Salat ad Duha – Het gebed van de ‘voormiddag’[/FONT]
[FONT=Verdana]Dit gebed is ook bekend als ‘chaasht’ gebed. Salat ad Duha wordt verricht nadat de zon is gerezen in de ochtend, nadat ongeveer een derde van de dag voorbij is, gerekend vanaf Fajr. Wanneer Fajr rond 6u is, en Dhohr rond 14u, is Duha rond 11u. Zaid ibn Arqam overleverd: “De Boodshapper van Allah, salalahu aleihi wasalam, ging naar de mensen van Quba’, en zij waren bezig met het Duha gebed. Hij zei: ‘Het gebed van toewijding (aan Allah) moet verricht worden wanneer de jonge gezoogde kamelen de hitte van de zon voelen.” (Ahmad, Muslim, At Tirmidhi).[/FONT]
[FONT=Verdana]A’isha, moge Allah tevreden met haar zijn, werd gevraagd hoeveel raka’at de Profeet, salalahu aleihi wasalam, normaal gesproken bad in het Duha gebed. Zij zei: “Vier raka’at of hij verlengde het naar Allah’s wil.” [/FONT][FONT=Verdana](Muslim).[/FONT]
[FONT=Verdana]De Profeet, salalahu aleihi wasalam, heft gezegd volgens een overlevering van at Tirmidhi en ibn Majah: [/FONT][FONT=Verdana]“Degene die 12 raka’at bidt voor het Duha gebed, Allah bouwt een gouden kasteel voor hem in Jennah.”[/FONT]
[FONT=Verdana]Sa’id ibn Mansur overlevert dat al-Hassan gevraagd werd: “Verrichten de sahaba het Duha gebed?” Hij antwoordde[/FONT][FONT=Verdana]: “Ja… sommigen van hen verrichtten twee raka’at en sommigen van hen vier raka’at. En sommigen van hen gingen door met bidden tot de helft van de (voormid-) dag (voorbij was).”[/FONT]
[FONT=Verdana]Abu Dharr overlevert dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam zei[/FONT][FONT=Verdana]: “Liefdadigheid wordt gevraagd van elk deel van jouw lichaam, elke dag. Elke keer dat je ‘subhanAllah’ (Allah is vrij van elke onvolkomenheid) zegt is een liefdadigheid. Elke keer dat je ‘alhamdulilah’ (alle lof is aan Allah) zegt is een liefdadigheid. Elke keer dat je ‘la ilaha illa Allah’ zegt is een liefdadigheid. Elke keer dat je ‘Allahu akbar’ zegt is een liefdadigheid. Gebieden van het goede is een liefdadigheid. Verbieden van het slechte is een liefdadigheid. En wat voldoet voor dat (als liefdadigheid) dat zijn de twee raka’at van Duha.”[/FONT][FONT=Verdana] (Ahmad, Muslim, abu Dawud).[/FONT]

[FONT=Verdana]3. Salat at Tahiyatul Wudu – Gebed na de wassing[/FONT]

[FONT=Verdana]Nadat je wudu (de wassing) hebt gemaakt, kan je 2 nawafil raka’at bidden. Er zijn veel ahadith die de waarde van dit gebed noemen. [/FONT]
[FONT=Verdana] “Er is geen Moslim die de wudu aandachtig verricht, en vervolgens twee raka’at bidt met toewijding van hart en ziel (dus met volledige aandacht), behalve dat het Paradijs verzekerd wordt voor hem.”[/FONT][FONT=Verdana] (Muslim 228)[/FONT]
[FONT=Verdana]En de volgende hadith is ook masha’Allah! [/FONT]
[FONT=Verdana]Bukhari en Muslim overleveren dat Abu Hurayra vertelde dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam, heeft gezegd tegen Bilal: [/FONT][FONT=Verdana]“Oh Bilal, vertel me over de daad waar je het meeste (beloning) van verwacht van alle werken die je hebt gedaan sinds je tot de Islam bent getreden, want ik hoorde jouw voetstappen voor mij in Jennah.” Hij zei: “Ik ben hoop van geen daad meer op beloning (van Allah) dan wanneer ik mijn wassing (wudu) heb verricht tijdens de dag of de nacht en vervolgens bidt wat mij is voorgeschreven door Allah.”

24-10-2008, 23:44


4. Salat Tahiyatul Masjid, ook wel Masjidus Salaam genoemd – Welkomstgebed in de moskee

Wanneer je de moskee binnenkomt is het sterk aanbevolgen twee raka’at te bidden, als een soort begroeting van de plaats van aanbidding (moskee).

Abu Oatada zei dat de Boodschapper van Allah, salalahu aleihi wasalam, zei: “[COLOR="Green"]Als iemand van jullie de moskee binnengaat, laat hem dan niet zitten voordat hij twee raka’at heeft gebeden.” (Bukhari en Muslim).

Ibn Abidin legt uit dat dit gebed jou niet dichter brengt tot de moskee, maar dichter tot Allah. Als je een paleis binnenkomt dan groet je namelijk ook de koning, en niet zijn huis. (Radd al Muhtar ‘ala al Durr al Mukhtar 1:456)

5. Salat at Tahajjud - Nachtgebed

Van alle nawafil gebeden, is het gebed in het midden van de nacht het meest waardevol voor de dienaar. De naam van dit gebed is Tahajjud of Salat al Layl.

Salat at Tahajjud wordt na ‘Isha gebeden maar vóór het Fajr gebed, of 12 uur na het Dhohr gebed. Bijvoorbeeld wanneer Dhohr om 14u is, dan bidt je Tahajjud om 2u ’s nachts. Het aantal raka’at is 4 tot 12, gebeden in even nummers, met 2 of 4 raka’at per keer.

Als je de nacht verdeelt in zes delen, zijn het vijfde en zesde deel het beste voor het gebed. Stel, ‘Isha is om 22u en Fajr om 5.30u. Daar zit dus 7,5 uur tussen. Als je de nacht deelt in zes stukken, duurt ieder stuk 1,25 uur. Vijf zesde deel is 5x1,25 = 6,25 dus 22u + 6,25 = 04:15u ’s ochtends. Wanneer je de nacht in drieën deelt is het derde deel van de nacht het beste.

Wanneer je het Witr gebed wil verrichten, moet je dit na Salat at Tahajjud bidden.

“Voorwaar, de Muttaqun (oprechte mensen die Allah vrezen) verblijven in Tuinen en bij bronnen (in het Paradijs). Zij nemen wat hun Heer hun geeft. Voorwaar, zij behoorden voorheen tot de weldoeners. Zij plachten gedurende de nacht weinig te slapen. En in de laatste uren van de nacht smeekten zij om vergeving.” (Sura ad Djariat 51:15 – 18)

De Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei: “Het beste gebed na de verplichte gebeden is het nacht gebed (salat at Tahajjud).” (Ahmad en Muslim).

Abu Hurairah overleverde dat de Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei: “Allah daalt iedere nacht af naar de laagste hemel, en in het laatste (derde) deel van de nacht zegt Hij: ‘Wie smeekt tot mij, zodat ik hem kan antwoorden? Wie vraagt mij, zodat ik hem kan geven? Wie vraagt mij om vergeving, zodat ik hem kan vergeven?’ ” (Nr. 35 van 40 hadith Qudsi; overgeleverd door Bukhari, Muslim, Malik, at Tirmidhi, abu Dawud)

6. Salat at Tawba – Gebed van berouw

Verricht de kleine of grote wassing, afhankelijk van de zonde die je hebt begaan. Vervolgens bidt je 2 raka’at en vraagt Allah om Zijn vergeving. Je kan dit gebed doen voor elke zonde, of het nu een kleine of grote zonde is. Het gebed wordt verricht zodra de Moslim berouw toont voor de begane zonde, of dit nu direct er na is, een dag later, een maand later, enz. Wel is het sterk aanbevolen het niet uit te stellen, omdat je niet weet hoe veel tijd je nog zal hebben voordat Malik al Mawt jouw ziel komt halen. Omdat het een gebed ‘met reden’ is, mag dit gebed ook worden gebeden op tijden dat het eigenlijk verboden (zoals kort na zonsopkomst en na assr). Het is mustahhab om naast dit gebed ook nog goede daden te doen, zoals sadaqa geven, omdat goede daden de slechte uitwissen.

De geleerden zijn het er unaniem over eens dat het gebed is voorgeschreven in de Shari3ah. Abu Dawud (1521) overlevert dat Abu Bakr as Siddeeq zei: “Ik hoorde de Boodschapper van Allah (salalahu aleihi wasalam) zeggen: ‘Een ieder die een zonde begaat, vervolgens zichzelf goed reinigt, twee raka’at bidt en Allah om vergeving vraagt, Allah vergeeft hem. Vervolgens reciteerde hij dit vers: “En degenen die, als zij een zedeloosheid begaan hebben, of zichzelf onrecht aangedaan hebben, daarna Allah gedenken en dan vergeving voor hun zonden vragen, en niemand vergeeft de zonden behalve Allah. En zij volharden niet in wat zij deden, terwijl zij weten.”

(Sura Ali ‘Imran 3:135)

(Sahih geclassificeerd door al Albani in Sahih abi Dawud).

7. Salat at Tasbih – Gebed van Verheerlijking

Volgens de overleveringen worden de zonden van degene die dit gebed verricht allemaal vergeven.

Het gebed bestaat uit vier raka’at, de inhoud is verschillend van andere gebeden.

De volgende tasbih wordt 75 keer gereciteerd in iedere raka’at, in totaal dus 300 keer in het hele gebed:

SubhanAllahi wa’lhamdulilah wa laa ilaha illAllah wa’llahu akbar

Alle lof is aan Allah, en er is geen god buiten Allah, en er is geen macht of kracht buiten Allah.

Salat at Tasbih gaat als volgt:

Je begint het gebed zoals altijd; ‘Allahu akbar’, gevolgd door al Fatiha en een sura naar keuze. Er is geen sura speciaal aanbevolen voor dit gebed. Na de recitatie van de tweede sura zeg je 15 keer de bovenstaande tasbih.

Dan buig je voor ruku, je zegt ‘Rabbana wa lakal hamd’ zoals gewoonlijk en zegt 10 keer de tasbih.

Daarna kom je omhoog uit ruku, je zegt ‘sami Allahu liman hamida’ en daarna 10 keer de tasbih.

Dan doe je sujud en na 3x (of meer) de gebruikelijke ‘Subhana Rabbi al ‘Ala’ zeg je 10 keer de tasbih.

Vervolgens wanneer je zit zeg je ook weer 10 keer de tasbih.

In de 2e sujud en na 3x (of meer) de gebruikelijke ‘Subhana Rabbi al ‘Ala’ zeg je weer 10 keer de tasbih.

Na de 2e sujud ga je ook weer even zitten (voordat je opstaat voor de 2e raka’at) en zeg je 10 keer de tasbih.

In de andere 3 raka’at doe je hetzelfde. Samen is dit dan 300 keer de bovenstaande tasbih.



De Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei een keer tegen Abbas: “O Abbas! O mijn oom! Zal ik jou iets groots geven? Zal ik je iets laten zien waardoor Allah Ta’Ala je zonden zal vergeven, de eerste en de laatste, de vroegere en de latere, de opzettelijke en onopzettelijke, de kleine en de hele grote, de geheime en de openlijke?”

Vervolgens leerde de Profeet, salalahu aleihi wasalam hem de Salat at Tasbih. Hij adviseerde hem het dagelijks te verrichten, indien mogelijk. Zo niet, dan elke vrijdag, of eens per maand, of anders eens per jaar, of op zijn minst één keer in zijn leven. (Abu Dawud ‘Salat’ 303; at Tirmidhi ‘Salat’ 350)[/color]

24-10-2008, 23:52
Insha'Allaah later meer!

(voor istikhara (nummer 9) zie volgende bladzijde)

25-10-2008, 00:08
Baraka allahoe fiek voor deze leerzame topic!

25-10-2008, 00:23


Baraka'Allahoe fiek voor het plaatsen, zuster.

25-10-2008, 15:12
Waar heb je deze info vandaan dutchsaliha? uit een boek? zo ja, welke!

Als je tijd hebt zou je dan de rest kunnen plaatsen?

25-10-2008, 15:30
Djazakaa Allaahoe gajran voor het plaatsen. En ik heb dezelfde vraag als Maghrebia

25-10-2008, 15:50

Citaat door ~M@ghrAbiA~:
Waar heb je deze info vandaan dutchsaliha? uit een boek? zo ja, welke!

Als je tijd hebt zou je dan de rest kunnen plaatsen?
Een zuster mailde me dit, deel 1 en 2. Deel 3 kan ik niet vinden, dus of ze heeft het nooit gestuurd, of ik heb het perongeluk verwijderd. Ik heb haar al gemaild of ze het me nog wil sturen.

Iedereen die het wel op z'n pc heeft is natuurlijk vrij om mij aan te vullen.

25-10-2008, 16:45
Oke baraka allahoe fieki

25-10-2008, 17:45
7. Salat at Tasbih – Gebed van Verheerlijking

Volgens de overleveringen worden de zonden van degene die dit gebed verricht allemaal vergeven.

Het gebed bestaat uit vier raka’at, de inhoud is verschillend van andere gebeden.

De volgende tasbih wordt 75 keer gereciteerd in iedere raka’at, in totaal dus 300 keer in het hele gebed:

SubhanAllahi wa’lhamdulilah wa laa ilaha illAllah wa’llahu akbar

Alle lof is aan Allah, en er is geen god buiten Allah, en er is geen macht of kracht buiten Allah.

Salat at Tasbih gaat als volgt:

Je begint het gebed zoals altijd; ‘Allahu akbar’, gevolgd door al Fatiha en een sura naar keuze. Er is geen sura speciaal aanbevolen voor dit gebed. Na de recitatie van de tweede sura zeg je 15 keer de bovenstaande tasbih.
Dit vat ik niet echt.. je buigt voor roekoe dan hoor je soebhana rabbi l adhiem te zeggen toch ?)
Dan buig je voor ruku, je zegt ‘Rabbana wa lakal hamd’ zoals gewoonlijk en zegt 10 keer de tasbih.[/SIZE]Daarna kom je omhoog uit ruku, je zegt ‘sami Allahu liman hamida’ en daarna 10 keer de tasbih. [SIZE="2"]Moet je hier rechtop blijven staan en dan 10 x de tasbih zeggen?


Dan doe je sujud en na 3x (of meer) de gebruikelijke ‘Subhana Rabbi al ‘Ala’ zeg je 10 keer de tasbih.

Vervolgens wanneer je zit zeg je ook weer 10 keer de tasbih.

In de 2e sujud en na 3x (of meer) de gebruikelijke ‘Subhana Rabbi al ‘Ala’ zeg je weer 10 keer de tasbih.

Na de 2e sujud ga je ook weer even zitten (voordat je opstaat voor de 2e raka’at) en zeg je 10 keer de tasbih.

In de andere 3 raka’at doe je hetzelfde. Samen is dit dan 300 keer de bovenstaande tasbih.



De Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei een keer tegen Abbas: “O Abbas! O mijn oom! Zal ik jou iets groots geven? Zal ik je iets laten zien waardoor Allah Ta’Ala je zonden zal vergeven, de eerste en de laatste, de vroegere en de latere, de opzettelijke en onopzettelijke, de kleine en de hele grote, de geheime en de openlijke?”

Vervolgens leerde de Profeet, salalahu aleihi wasalam hem de Salat at Tasbih. Hij adviseerde hem het dagelijks te verrichten, indien mogelijk. Zo niet, dan elke vrijdag, of eens per maand, of anders eens per jaar, of op zijn minst één keer in zijn leven. (Abu Dawud ‘Salat’ 303; at Tirmidhi ‘Salat’ 350)

25-10-2008, 18:27
Barakallahu'fiek.

Mocht je deel 3 vinden graag plaatsen!

25-10-2008, 18:35

Citaat door ~M@ghrAbiA~:
7. Salat at Tasbih – Gebed van Verheerlijking
Salat at Tasbih gaat als volgt:

Je begint het gebed zoals altijd; ‘Allahu akbar’, gevolgd door al Fatiha en een sura naar keuze. Er is geen sura speciaal aanbevolen voor dit gebed. Na de recitatie van de tweede sura zeg je 15 keer de bovenstaande tasbih.
Dit vat ik niet echt.. je buigt voor roekoe dan hoor je soebhana rabbi l adhiem te zeggen toch ?)
Dan buig je voor ruku, je zegt ‘Rabbana wa lakal hamd’ zoals gewoonlijk en zegt 10 keer de tasbih.[/SIZE]Daarna kom je omhoog uit ruku, je zegt ‘sami Allahu liman hamida’ en daarna 10 keer de tasbih. [SIZE=2]Moet je hier rechtop blijven staan en dan 10 x de tasbih zeggen?


Dan doe je sujud en na 3x (of meer) de gebruikelijke ‘Subhana Rabbi al ‘Ala’ zeg je 10 keer de tasbih.
Soebhana rabbi'l adhiem zeg je toch in de roekoe? Hier zeggen ze dat je voor de roekoe 15 keer de tashbih hoort. Wat vat je er niet aan
Ik heb nog nooit deze salat meegemaakt, maar me dunkt dat je gewoon rechtop moet blijven staat, omdat je daarna soedjoed moet doen.

25-10-2008, 18:39



Citaat door dutchSaliha:
Soebhana rabbi'l adhiem zeg je toch in de roekoe? Hier zeggen ze dat je voor de roekoe 15 keer de tashbih hoort. Wat vat je er niet aan
Ik heb nog nooit deze salat meegemaakt, maar me dunkt dat je gewoon rechtop moet blijven staat, omdat je daarna soedjoed moet doen.

:

Ja dat zeggen we in roekoe3, maar dat hebben zij nie aangegeven

Er staat: Dan buig je voor ruku3 en zeg je rabana walak al hamd.

En bij de sujud geven ze ook aan dat je dus soebhana rabi l 3ala moet zeggen zoals gewoonlijk.

Staat er gewoon onduidelijk
Maar goed.

27-10-2008, 10:43
Salat Istikhara – Gebed waarin je vraagt om leiding en hulp in een bepaalde zaak

Jabir ibn ‘Abdullah zei: “De Profeet (salalahu aleihi wasalam( leerde ons om Allahs leiding in alle zaken te zoeken, zoals Hij ons suraat van de Qur’an aanleerde.” Hij (salalahu aleihi wasalam) zei: “Ieder van jullie die een beslissing over een belangrijke zaak moet nemen, laat hem twee vrijwillige raka’at bidden en dan het volgende zeggen:

[COLOR="Green"]Allaahumma inni astagiruka bi3ilmik, wa astaqdiruka biqudratik, wa as-aluka min fadhlikal 3Azhim, fa-innaka taqdiru wa laa aqdir, wa ta3alamu wa laa a3lam, wa Anta 3Allaamul ghujub, Allaahumma in kunta ta3lamu anna hadhal amr (noem dan de zaak waarover besloten moet worden) gairun li fi dini wa ma3ashi wa 3aqibati amri (of zeg: 3aadjililhi wa aadjilih) faqdurhu li was jassirhu li tsumma baarik li fieh, wa in kunta ta3lamu anna hadhal amra sjarrun li fi dieni wa ma3ashi wa 3aqibati amri (of zeg: 3aadjililhi wa aadjilih) fasrifhu 3anni wasrifni 3anhu waqdur lijal gaira haitsu kaana tsumma ardhini bih.”

(de ‘3’ staat voor de letter ‘ayn’, de ‘u’ spreek je uit als oe)

Oh Allah, ik ga te rade bij U om Uw kennis, ik zoek de kracht in Uw macht en ik verzoek U om voortreffelijke gunsten. Waarlijk, niets is U te machtig, mij wel. U weet alles, ik niet. U bent de Kenner van het onzichtbare. Allah, waarlijk U weet of deze zaak (noem dan de zaak waarover besloten moet worden) goed is met betrekking tot mijn religie, mijn leven en mijn status in het Hiernamaals (of zeg: als het beter is voor mijn huidige en latere noodzaak), bepaal het dan voor mij, maak het mij gemakkelijk en zegen mij daarmee. Maar als deze zaak slecht is met betrekking tot mijn religie, mijn leven en mijn status in het Hiernamaals (of zeg: als het slechter is voor mijn huidige en latere noodzaak), houd het dan ver weg van mij en laat mij er afstand van nemen. Bepaal voor mij het goede en help mij daarin voldoening te vinden.

Overleverd door Bukhari (6841) en in overleveringen van Tirmidhi, al Nisaa’i, abu Dawud, ibn Maajah en Ahmad.

Ibn Hijr (moge Allah hem genadig zijn) zei over deze hadith in zijn boek Kitaab al-Da’waat en Kitaab at-Tawheed (samengevat):

“Istikhara is een woord dat betekent dat je Allaah vraagt om je te helpen een keuze te maken, om het beste te kiezen van de twee dingen waar je uit moet kiezen. Ibn Abi Jamrah zei: ‘Het is niet nodig om istikhara te bidden over zaken die verplicht zijn in de Islam, die mustahhab (aanbevolen) zijn, of over zaken die makrooh zijn. Istikhara kan je bidden voor zaken die toegestaan zijn, of als ze mustahhab zijn en je moet besluiten welke van de twee je prioriteit moet geven.’ Ik zeg: het kan gaan over grote en kleine zaken, en een zaak die in eerste instantie onbelangrijk lijkt, kan de basis vormen van een grote belangrijke zaak.


Ook zegt ibn Hijr, en daar zijn de geleerden van IslamQA het mee eens, dat de zin ‘laat hem twee vrijwillige raka’at bidden en dan het volgende zeggen’ impliceert dat de du’a van istikhara moet worden gezegd nadat je alles van je gebed hebt gezegd, maar net vóór dat je de salaam doet. In het Arabisch word namelijk het woordje ‘thumma’ gebruikt.

Je bidt dus 2 raka’at, dan doe je de tashahhud (attahijatu&#8230. Als je die klaar hebt doe je zoals gewoonlijk het stukje waarin je zegt ‘Allaahumma salli 3ala Muhammadin, wa 3ala ali Muhammadin’ enz., en na dat stukje, dus net voordat je de salaam doet, dan zeg je de du’a van salat istikhara.

Er is onder de geleerden verschil van mening hierover.

Het is belangrijk dat jouw hart niet gehecht is aan de zaak waar het over gaat. Want als jij ergens aan gehecht bent, voordat je weet of het beter of slechter voor je is, zal je rusteloos worden en misschien verdrietig. Vertrouw op Allaah dat je zal krijgen wat het beste voor je is, en wees tevreden met wat Allaah jou geeft.



Het inkorten van je gebed wanneer je reist

Allah Subhana wa Ta’Ala zegt (interpretatie van de betekenis):

‘En als jullie op de aarde rondtrekken, dan is het voor jullie geen zonde de salat te verkorten, indien jullie bang zijn dat de ongelovigen jullie aanvallen. Voorwaar, de ongelovigen zijn voor jullie een duidelijke vijand.’

Sura an Nisaa, aya 4.

De Profeet, salalahu aleihi wasalam, zei: “Het gebed tijdens de reis is twee raka’ah.” (An Nasaa’i 1420, sahih verklaard door Albani). En: “Allah heeft de helft van het gebed opgeheven voor de reiziger.” (An Nasaa’i 2275, hasan verklaard door Albani)

Je mag je gebed inkorten, of je nu moeilijkheden krijgt onderweg, of als het gewoon allemaal goed gaat.

Maar wat is reizen precies? Mag je je gebed inkorten als je naar je moeder gaat die drie straten verderop woont, of wanneer je naar Marokko op vakantie gaat, of wanneer je naar een stad gaat die een uur rijden is? Een vrouw mag niet reizen zonder mahram, en ook in deze zaak is het belangrijk om te weten wat dan precies word verstaan onder ‘reizen’.

De geleerden van IslamQA zeggen dat de meerderheid van de geleerden stelt (en zij zijn het daar ook mee eens) dat reizen is wanneer je je stad verlaat. De meerderheid van de geleerden stelt dus dat je je gebed mag inkorten vanaf het moment dat je de over de grens van de stad gaat. De Profeet (salalahu aleihi wasalam) verkortte zijn gebed niet wanneer hij reisde, totdat hij Medinah verlaten had.

Bron: IslamQA, en bovenstaande fatwa is gebaseerd op een boek van ibn Baaz.

Correctie m.b.t. de in deel 2 genoemde Salat at Tasbih

Een zuster heeft mij erop geattendeerd (jazakAllahu gairan oughti) dat er een meningsverschil is onder de geleerden over de authenticiteit van de overleveringen waarop Salat at Tasbih is gebaseerd.

Sheych ibn ‘Uthaymeen zei dat de hadith over Salat at Tasbih da’eef (zwak) is. Imam Ahmad zegt dat er geen goed bewijs is voor Salat at Tasbih. Sheych ibn Taymiyyah zegt dat de hadith verzonnen is, en dat het door geen van de imams is aangeraden. De geleerden van IslamQA zijn het hiermee eens.

Daarom wil ik jullie vragen om het stuk over Salat at Tasbih te wissen en het niet door te sturen naar anderen. Ook is het op basis van bovenstaande informatie beter om Salat at Tasbih niet te verrichten. Moge Allah mij vergeven voor mijn fouten. [/color]

27-10-2008, 12:20
Nu zie ik dat nummer 8, 10 en 11 (zie eerste post) ook nog missen. Ik heb al een mailtje gestuurd

Pagina's : [1] 2