Bekijk volle/desktop versie : Wanneer vergeeft Allah?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

24-10-2008, 17:10
Allah, de barmhartige, de vergevende.

Ik heb beide woorden nog eens opgezocht in de dikke Van Dale.

Stel...ik vermoord een klein onschuldig weerloos kindje op een gruwelijke pijnlijke mens onterende afschuwelijke manier.

Is er dan nog een mogelijkheid dat ik vergeven word? (even ervan uitgaande dat ik dus moslim zou zijn in dit voorbeeld, wat ik dus niet ben.

Wanneer vergeeft Allah wel en wanneer niet? Daar ben ik even nieuwsgierig naar. Kan iemand mij dat vertellen?

En betekent dat, als ik vergeven zou worden, dat ik dan dus toch nog een plaatsje in het paradijs verdien?

Ik ben erg benieuwd.

Disclaimer: ik heb geen intenties om überhaubt iemand te vermoorden.

24-10-2008, 17:15


Het is jammer dat je dit leven en Allah als een spelletje beschouwt...en het antwoord moet ik je helaas schuldig blijven want alleen Allah kan daarover oordelen.

24-10-2008, 17:21
Hoe kom je erbij dat ik dit leven als een spelletje beschouw? En wat Allah betreft; ik wil graag weten hoe en wanneer Allah vergeeft.

Daar moet toch iemand antwoord op geven, zonder "Dat weet alleen Allah.", want dan betekent dat, dat elke moslim maar moet afwachten of ie in het paradijs terecht zal komen. Dat geeft volgens mij geen rust in je leven. Zeker niet als je ook nog in een brandende hel gelooft, waarin je telkens een nieuwe huid krijgt, om de pijn van het branden te voelen.

Het antwoord op mijn vraag moet iedereen toch bezighouden lijkt mij?????

25-10-2008, 12:05
over het algemeen wordt onschuldige moord niet vergeven.

Maar toch alleen God heeft het eindoordeel.

25-10-2008, 12:08



Citaat door Nabil19..:
over het algemeen wordt onschuldige moord niet vergeven.

Maar toch alleen God heeft het eindoordeel.

Dank voor je reactie. Jammer dat er maar weinig gereageerd word. Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Ik begrijp jouw antwoord wel, maar dat is erg summier en ook te algemeen.

"over het algemeen"... dus toch nog willekeur dan? Ik snap het gewoon niet zo goed.

25-10-2008, 12:17
oke eigenlijk wordt het niet vergeven,
als het niet perongeluk is gegaan.

maar ik zeg algemeen, omdat ik niet durf te zeggen,
God is nog altijd de oordeler.

Kijk bijv, mensen die sterven op de weg van GOD.
Die gaan altijd naar de hemel, als hun intentie goed is.

maar als ze het deden omdat mensen zouden zeggen,

kijk wat een goede man, hij is gestorven voor GOD.
dus puur om de mensen,

dan kan die heel bedrogen uitkomen.
OF als je schulden hebt,
GOD kan je die niet kwijtschulden,
dat kan enkel en alleen die persoon.

of bijv:

Dat je aalmoezen gaf of het gebed deed dat alleen mensen je zagen
en goed over jou zouden praten,
dan heeft het ook geen enkele nut.

ER hangen vaak allerlei dingen samen.

25-10-2008, 12:31
Ik wil best jouw vraag beantwoorden. Zoals de eerste zin van jou topic
Allah is de meest Barmhartige, de vergevende.
Als jij een moslim bent en je hebt gedaan wat jij heb omschreven dan kan je alsnog vergeven worden door Allah. Want als de intentie hebt het nooit meer te doen een heel veel spijt hebt dan zal ALLAH jouw vergeven.
Kijk naar deze vers van de Qoraan:

"Behalve degenen, die berouw hebben en zich verbeteren en aan Allah vasthouden en hun gehoorzaamheid zuiver houden voor Allah. Dezen behoren tot de gelovigen. En Allah zal de gelovigen weldra een grote beloning geven." [Soerah An-Nisa: Ayaah 146]

Bedoelend dat diegenen die berouw tonen hun harten in orde maken en vermijden om de zonde te herhalen en zoeken de hulp bij Allah en vasthouden aan het touw van Allah, toepassend wat Hij heeft bevolen. Dus om ikhlaas te hebben en het geloof te accepteren met oprechtheid en zuiver je hart van hypocrisie. En Allah zegt tegen het einde van deze ayah: "..Dezen behoren tot de gelovigen."

Hier nog een vers:
"Met uitzondering van hen die berouw hebben en geloven en goede daden doen, voor dezulken zal God de slechte daden in goede daden veranderen, want God is Vergevensgezind, Barmhartig! ." [Soerah Al-Foerqan: Ayaah 70]

Ik hoop dat nu je vraag is beantwoordt

25-10-2008, 12:31
@ Nabil:

Oké, maar even terug naar mijn voorbeeld waar ik deze topic mee begon. Ik begrijp uit jouw woorden dat dit dus niet vergeven kan worden dan?
Ik zeg er dan nog bij, dat ik dit bewust en in voorbedachte rade heb gedaan. Maar nu... (bijv.) 10 jaar later word ik na al die jaren nog achtervolgd door een misselijkmakend schuldgevoel. Ik word letterlijk ziek van mijn schuldgevoel. Ik heb zo'n ontzettend berouw, hoe heb ik dit ooit kunnen doen?
(zoiets is natuurlijk ook wel het ergste van het ergste, maar daarom heb ik het juist neergezet.)

Dat je trouwens zegt dat je daar niet over kunt oordelen, omdat wij als mens gewoon nooit kunnen weten wat god precies voorheeft, ben ik met je eens.

Maar er moet iets van een 'standaard' of een voorwaarde zijn, waarop allah zich beroept. Bijv. "Vergeving van de ergste zondes krijg je door..." (of krijg je vanaf die en die zondes en erger geen vergeving meer...)

Het is nog te vaag voor mijn idee.

Maar je helpt me wel op weg. Daarvoor dank.

25-10-2008, 12:35
Ik verwijs je naar deze site voor meer informatie
http://www.risallah.com/archief/artikel.php?artikelnr=87

25-10-2008, 12:40

Citaat door Moslima_Tju_15:
Ik wil best jouw vraag beantwoorden. Zoals de eerste zin van jou topic
Allah is de meest Barmhartige, de vergevende.
Als jij een moslim bent en je hebt gedaan wat jij heb omschreven dan kan je alsnog vergeven worden door Allah. Want als de intentie hebt het nooit meer te doen een heel veel spijt hebt dan zal ALLAH jouw vergeven.
Kijk naar deze vers van de Qoraan:

"Behalve degenen, die berouw hebben en zich verbeteren en aan Allah vasthouden en hun gehoorzaamheid zuiver houden voor Allah. Dezen behoren tot de gelovigen. En Allah zal de gelovigen weldra een grote beloning geven." [Soerah An-Nisa: Ayaah 146]

Bedoelend dat diegenen die berouw tonen hun harten in orde maken en vermijden om de zonde te herhalen en zoeken de hulp bij Allah en vasthouden aan het touw van Allah, toepassend wat Hij heeft bevolen. Dus om ikhlaas te hebben en het geloof te accepteren met oprechtheid en zuiver je hart van hypocrisie. En Allah zegt tegen het einde van deze ayah: "..Dezen behoren tot de gelovigen."

Hier nog een vers:
"Met uitzondering van hen die berouw hebben en geloven en goede daden doen, voor dezulken zal God de slechte daden in goede daden veranderen, want God is Vergevensgezind, Barmhartig! ." [Soerah Al-Foerqan: Ayaah 70]

Ik hoop dat nu je vraag is beantwoordt


Oké, bedankt voor het beantwoorden. Maar wat ik dan niet begrijp. Als je ergens schuld aan hebt, dan zul je die schuld moeten aflossen. Je kunt wel vergeven worden, maar de schuld blijft en die moet afgelost worden.

Ik ga ervan uit dat je niet 'zomaar' iemand mag vermoorden van allah. Dus, als je dat gedaan hebt, dan heb je schuld. Hoe dan ook. Die schuld ontstaat door de wetten (van allah/god), die zeggen: je mag niet iemand zomaar vermoorden. (even als voorbeeld) Dus je hebt een schuld. Die moet toch afgelost/betaald worden? Anders zijn de wetten overbodig, toch?

Of neemt allah jou schuld op zich?

25-10-2008, 12:51
Nee dat klopt bijvoorbeeld je hebt gestolen dan moet je naturlijk voordat je berouw toont wel terugbetalen of dat gestolen iets terug geven en zeggen dat het je spijt dan pas kanjou berouw in dat geval geaccepteerd worden

25-10-2008, 22:11

Citaat door Moslima_Tju_15:
Nee dat klopt bijvoorbeeld je hebt gestolen dan moet je naturlijk voordat je berouw toont wel terugbetalen of dat gestolen iets terug geven en zeggen dat het je spijt dan pas kanjou berouw in dat geval geaccepteerd worden

Precies! Je begrijpt helemaal wat ik bedoel. Kunnen we dan samen ook aannemen dat dit zo bij Allah ook zou kunnen gaan, simpelweg omdat dit ons beiden zeer redelijk en normaal lijkt om terug te betalen of iets gestolens terug te geven, alvorens je berouw toont?
Wie betaalt in dat geval de schuld naar Allah dan? Allah zelf? Is daar bewijs van? Want als de zondaar zelf die schuld op zich moet nemen is hij dus niet vergeven. En Allah vergeeft, toch?

Begrijp je mijn vraag?

M. vr. gr.

25-10-2008, 22:56


Eindelijk een fatsoenlijke leerzame toppic, ik ben benieuwd. Ik bezit de kennis niet om te antwoorden...

Dus ik wacht net zoals jou..Af.

25-10-2008, 23:11
Voor alle duidelijkheid, wat een persoon ook in zijn leven gedaan kan hebben voor slechts, Allah is in staat deze persoon te vergeven.

Deze persoon zou berouw moeten tonen voordat het doodsgerochel in zijn keel komt (239) en voordat de zon vanuit het westen opkomt (240) zoals de profeet Mohammed (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei:

“Wie berouw toont voordat het doodsgerochel in zijn keel komt; Allah zal het van hem accepteren." (241) en “Wie berouw toont voordat de zon in het Westen opkomt; Allah zal zijn berouw accepteren”. (242)
_____________________
239 D.w.z voordat zijn adem zijn strottenhoofd bereikt
240 Eén van de grote Tekenen van de Dag des Oordeels
241 Overgeleverd door Ah’mad en al-Tirmidhi, sah’ieh’ al-Djaami’,6132.
242 Overgeleverd door Moeslim

Waarlijk, Allah is de meest Barmhartige en de meest Vergevensgezinde!!!

26-10-2008, 11:04
Dat allah vergeeft, daar zijn we zo'n beetje uit nu. Maar nogmaals: wie betaalt de schuld?

Als jij een verkeersovertreding maakt, heb je de wet overtreden en moet je daarvoor betalen. Zou het rechtvaardig zijn als jij de boete wel moet betalen en ik niet?

Die boete moet betaald worden. Als de wet zegt: "Laat maar zitten, ik vergeef het je, je hoeft niet te betalen." Moet dit voor iedereen gelden, anders is het oneerlijk. Dat zou dan weer betekenen dat allah alles en iedereen zou moeten vergeven, maar dat doet hij ook niet natuurlijk.

Dus... wanneer vergeeft allah dan en wie betaalt de schuld?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10