Bekijk volle/desktop versie : Tafsier Soerat Al Humazah (104)



23-10-2008, 14:11

Tafsier Soerat Al Humazah (104).



Plaats van openbaring: Deze soerat is in het begin van de missie van de
profeet (salla allahu aleyhi wa sallam) in Mekka geopenbaard. Hij werd geopenbaard na Soerat Al
Qiyama, maar werd geplaatst na Wal-‘Asr.

Reden van openbaring: De Qor’aish lachte de profeet (salla allahu aleyhi wa sallam) uit, verspreidde
leugens over hem dat hij samenwerkte met een djinn die hem de Qor’aan onderwees, dat hij meg magie bezig was, dat hij gek was, … De ongelovigen
houden ervan leugens te verspreiden over de Qor’Aan en zij houden ervan te spotten met de religie.

Allah Subhana Wa T'ala heeft deze Soerat geopenbaard om de sluwheden van de ongelovigen te benadrukken zodat de gelovigen deze mensen vermijden.

Allah Subhana Wa T'ala bespreekt de straffen die de ongelovigen hiervoor zullen krijgen in soerat Al Humazah:

1) Omdat hij de ongelovigen bang wil maken

2) Om de moslims de zekerheid (al yaqeen) te geven omwille van hun
keuze.


Aya 1: “Wayloel li xxxxxx humazatil lumazah”

Interpretatie van betekenis: “Wee voor de lasteraar en degenen die achterklap verrichten.”


Allah Subhana Wa T'ala brengt slechte wensen voor de mensen die roddelen, leugens vertellen, … Allah Subhana Wa T'ala verdedigd hier de moslims, Hij Subhana Wa T'ala beschermt ze hiertegen. Daarom dat we ook in de plaats bepaalde zaken moeten opgeven.

“En degenen die eerzame vrouwen beschuldigen (van ontucht) en vervolgens geen vier getuigen brengen: slaat hen met tachtig slagen. En aanvaardt
nooit getuigenissen van hen, want zij zijn degenen die zware zonden begaan.” (24:4)

De islam is hard tegen roddelen, leugenaars, lasteraars, …

“Oh jullie die geloven, vermijdt veel van de kwade vermoedens. Voorwaar, een deel van de kwade vermoedens zijn zonden. En bespioneert elkaar niet
en spreekt geen kwaad over elkaar in elkaars afwezigheid. Zou iemand van jullie het vlees van zijn dode broeder willen eten? Jullie zouden het zeker haten. En vreest Allah. Voorwaar, Allah is Berouwaanvaardend, Meest Barmhartig.” (49:12)

Zo erg moeten wij het roddelen, lasteren, … haten dat Allah Subhana Wa T'ala het vergelijkt met het eten van het vlees van onze dode broeder!! Dit telt ook als je gewoon luistert naar roddel – of lasterpraat.

De ergste vormen van kwaadspreken is kwaadspreken over Allah:

1) Zeggen dat Allah Subhana Wa T'ala een zoon heeft.

2) Zeggen dat Allah Subhana Wa T'ala deel uitmaakt van de drie-eenheid.

3) En het ergste van al: Zeggen dat Allah Subhana Wa T'ala helemaal niet bestaat. (zoals atheïsten).


Aya 2: “Alladhie djama’a maalaw wa ‘addadah”

Interpretatie van de betekenis: “Die de rijkdom verzamelt en deze telt.”


Hier spreekt Allah Subhana Wa T'ala over de kwaadspreker/de ongelovige:
- Hij heeft geen doel in het leven. Hij wil enkel zijn tijd
“leuk” besteden door middel van geld: “Time Is Money.
- Hierdoor gaan ze zichzelf op een bepaald moment zelfs beter voelen dan anderen, omdat ze meer bezittingen hebben. Zo ontstaat hoogmoedigheid.
- Geld is een beproeving van Allah Subhana Wa T'ala. Het komt zelfs niet op in de kwaadspreker dat geld een beproeving zou kunnen zijn. Hij denkt: “Ik heb hard gewerkt en dit geld is mijn beloning!”


Aya 3: “Yahzaboe anna maalahoe agladah”

Interpratie van de betekenis: “Hij denkt dat hij door deze rijkdom voor
altijd zal bestaan!”


Hij is zo verwikkeld geraakt in deze doenya dat hij wenst dat hij onsterfelijk zal worden. Ze geloven in een genezing tegen de dood. Ze investeren heel veel geld in de wetenschap om onderzoek te verrichten hoe ze de dood kunnen tegenhouden. Ze laten zich zelfs invriezen zodat ze later, als ze het middel hebben gevonden “tegen de dood”, kunnen ontdooit worden… De farao’s vroeger werden ook gebalsemd en met hun bezittingen begraven, en wat is het resultaat hiervan? Hun bezittingen zijn gestolen en de meeste farao’s liggen nu in verschillende musea. Allah Subhana Wa T'ala heeft ons laten weten dat er tegen elke ziekte een genezing is, behalve de dood.

Adam aleyhi salaam werd ook door sheytaan misleid door hem te verleiden met het eeuwige leven.

“Toen fluisterde satan hen in om te onthullen wat er van hun schaamte bedekt was, en hij zei: “Jullie Heer houdt jullie slechts van deze boom af omdat jullie anders Engelen worden, of dat jullie tot de eeuwiglevenden zullen behoren.” (7:20)


Aya 4: “Kallaa la yumbadhanna fil hutamah”

Interpretatie van de betekenis: “Nee! Waarlijk, hij zal in het Verpletterende Vuur gegooid worden.”


“ Iedere ziel zal de dood ondergaan, en voorwaar: pas op de Dag der Opstanding zullen jullie je beloning (volledig) ontvangen, en wie van de Hel weggehouden wordt heeft waarlijk succes en het wereldse leven is
slechts een misleidende genieting.” (3:185)

“’Hopelijk kan ik goede werken verrichten voor wat ik nagelaten heb.’ Zeker niet! Voorwaar, dit zijn slechts woorden die hij spreekt en voor hen is een scheiding tot de Dag waarop zij opgewekt worden.” (23:100)

Al-Hutamah = Een soort hellevuur van de verschillende hellevuren. Het betekent: De Verpletteraard, de Verpulveraar. Het is voor ons te veel om te begrijpen.

Enkel geloven en goede daden verrichten zijn hier een bescherming tegen.


Aya 6: “Naarullaahil moeqadah”

Interpretatie van de betekenis: “Het vuur dat Allah heeft aangestoken.”


Allah Subhana Wa T'ala leert ons een naam van het vuur, om ons hierover een idee te geven. Hij leert ons ook dat het vuur ademt, zucht en spreekt. Dit behoort tot het ongeziene waarin wij moeten geloven.

“ Wanneer zij daarin geworpen worden, dan horen zij afschrikwekkend gebrul ervan, terwijl zij (de Hel) raast.” (67:7)

“(Gedenkt) de Dag dat Wij de Hel zeggen: “Ben jij al vol?” En zij zegt: “Is er nog meer?” (50:30)

Zijn vuur behoort tot een speciaal soort vuur, niet zoals het vuur van de doenya. Het vuur van de doenya zal uiteindelijk doven, maar het vuur van de achiera zal niet doven.


Aya 7: “Allatie tattali’u ‘alal ‘af’idah”

Interpretatie van de betekenis : “ Wat naar hun harten opspringt. “


Allah Subhana Wa T'ala zal elke millimeter van hun lichaam bereiken en geen pauze kennen.


Ayaat 8 & 9: “Innahaa alayhim moe’sadah. Fie ‘amadim mumaddadah”

Interpretatie van de betekenis: Waarlijk het zal hen insluiten. In pilaren die zich uitstrekken (dwz zij zullen in het Vuur met pilaren gestraft worden.)


Al Hutamah is een geïsoleerd en gesloten vuur in de vorm van een tube, een buis van vlammen. Hierin zal men noch leven, noch sterven.

“Voorwaar, wie als een zondaar naar zijn Her komt, voor hem is zeker de Hel, waarin hij noch leeft, noch sterft.” (20:74)


Korte samenvatting:

Het einde van de kwaadsprekers wordt in de soerat beschreven. Allah Subhana Wa T'ala is rechtvaardig: Goed leven is een goed einde, en slecht leven is een
slecht einde. Allah Subhana Wa T'ala wil ook de gelovigen laten herdenken aan de bestraffing die ongelovigen krijgen zodat we onze daden in perfectie zullen uitvoeren.

23-10-2008, 16:13


Je bent aya 5 vergeten Wama adraka ma alhutamatu ..En wat weet gij er van wat het verterende Vuur betekent?

23-10-2008, 16:24

Citaat door Jst_s:
Je bent aya 5 vergeten Wama adraka ma alhutamatu ..En wat weet gij er van wat het verterende Vuur betekent?
Astagfiroellah.. Je hebt gelijk. Ik had dit van een andere zuster gemaild gekregen dus weet ook niet wat er hoort te staan..

23-10-2008, 16:27

Citaat door dutchSaliha:
Astagfiroellah.. Je hebt gelijk. Ik had dit van een andere zuster gemaild gekregen dus weet ook niet wat er hoort te staan..



Kan gebeuren zuster..

23-10-2008, 16:45



Citaat door dutchSaliha:
Astagfiroellah.. Je hebt gelijk. Ik had dit van een andere zuster gemaild gekregen dus weet ook niet wat er hoort te staan..




Dus je plaatst dingen zonder het te verifiëren op authenticiteit?! SoebhanAllaah!

23-10-2008, 16:46

Citaat door mocroroosje15:
Dus je plaatst dingen zonder het te verifiëren op authenticiteit?! Soebhanallaah!



SubhaanAllaah dat kan tog gebeuren mensen maken immers fouten !!