Bekijk volle/desktop versie : Wil jij ook bidden zoals de Profeet 3alayhi salaam gebeden heeft?



Pagina's : [1] 2 3

22-10-2008, 04:38
Assalamoe 3alaykoem Warahamatoe Allah Wabarakatoeh.

Bismillahi’Rahmaani’Rahiem.

Waarlijk, alle lof is aan Allah, Rabboe samaawati wa’l ard, wij prijzen Hem, wij vragen Hem om hulp, wij vragen Hem om vergeving en wij keren berouwvol terug naar Hem. En wij zoeken toevlucht bij Allah tegen de kwaadheden van onze zielen en de slechtheden van onze daden.
Ik getuig dat er geen ware God is die het recht heeft aanbeden te worden dan Allah, alleen en zonder deelgenoten, en ik getuig dat Mohammed Zijn edele dienaar en Boodschapper is, vrede en zegeningen van Allah zij met hem, zijn familieleden, zijn metgezellen en met degenen die hem volgen tot de Dag des Oordeels.


Het gebed is een van de belangrijkste pilaren van de Islaam. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) waarschuwde ons dat het eerste waar Allah ons rekenschap over vraagt op de Dag der Opstanding het gebed is.

Abu Hurayrah (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei:

"De eerste van zijn werken waarover een dienaar op de Dag der Opstanding rekenschap gevraagd zal worden, is zijn Salaat (gebed). Wanneer die in orde bevonden wordt, slaagt hij en heeft hij succes; wanneer die niet in orde bevonden wordt, is hij geruïneerd en verloren. Wanneer hij tekort schiet met betrekking tot zijn verplichte gebeden, zal de Heer zeggen (tegen Zijn engelen): "Bezie of er bij de vrijwillige handelingen van Mijn dienaar iets is dat de tekortkomingen in zijn verplichte gebeden compenseert." Vervolgens worden al zijn (verplichte) handelingen zo bekeken."
(Overgeleverd door Tirmidzie)

Het is daarom zeer belangrijk om het gebed met regelmaat en correct te bidden. Je kunt het gebed bidden zoals je het hebt geleerd van je ouders of van een imaam, maar je moet ten alle tijden bewust zijn van het feit dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) de enige is die gevolgd moet worden. De engelen zullen je, terwijl je in je graf ligt, niet vragen: "Heb je die en die imaam gevolgd?" Je ouders of je imaam zullen niet bij je zijn, noch zullen ze je verdedigen op de Dag der Opstanding.

Mede om deze reden heeft Sheikh Mohamed Salih Al-Munnajjid een video samengesteld met daarin een visuele beschrijving van het gebed volgens de sunnah van onze profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem). Shaykh Munajjid is ook degene die het woord voert, moge Allaah hem rijkelijk belonen met het goede.

Bekijk deze video dus aandachtig en leer insha'Allaah op dezelfde manier bidden zoals ons geliefde profeet gebeden heeft. Moge Allaah ons helpen bij het zoeken naar kennis en het perfectioneren van onze aanbidding.

Stuur dit bericht a.u.b. zoveel mogelijk door, opdat er velen profijt van zullen hebben insha' Allaah.


http://www.archive.org/details/Sunan_AlSalaat


Baaraka Allahoe feekoem,

Assalamoe 3alaykoem warahamatoeh Allaah wabarakatoeh.

22-10-2008, 05:03


De profeet bidde toch op verschillende manieren?
Hoe kunnen we achterhalen wat nou de juiste manier is? En als het klopt dat hij op verschillende manieren bidde, dan zouden al die manieren toch goed moeten zijn?

Allahoe a3lem.

22-10-2008, 09:09
Ik denk dat je het filmpje eerst even moet bekijken insha'Allaah, wellicht zullen dan al je vragen beantwoord worden agy.

22-10-2008, 09:56
Sh0kran voor het plaatsen ; Moge Allah swt je hiervoor belonen, maar ik denk dat sommige dingen in t filmpje juist niet toegestaan zijn voor de vrouw maar wel voor de man: Allah oe a3lam !

23-10-2008, 00:37


Allahoema ameen, lana wa iyakoem, wa li'l moeslimeenah djami3an.

Wat het gebed betreft, zijn de zaken allemaal hetzeflde. Alleen in geval van het gezamelijke gebed verschillen bepaalde regels, en in geval van bijvoorbeeld het plaatsen van de handen op de borst. Bij de vrouw dient ze haar handen boven haar borst te plaatsen, maar wel op dezelfde wijze haar pols vast te pakken met haar rechterhand.

wa Allahoe a3lam

23-10-2008, 02:02


Assalamoe 3alaykoem warahamatoeh Allaah wabarakatoeh,

Insha’Allah verkeren jullie in een gezonde staat van imaan en gezondheid beste broeders en zusters.

Allereerst willen wij jullie op de hoogte stellen van het feit dat Stichting Al Ichlaas Utrecht van naam is veranderd. Wij zijn vanaf heden herkenbaar met de naam “Stichting Al Dawa Al Islamia”.

Zoals jullie gewend zijn van ons staat er insha’Allah weer een reeks activiteiten op het programma, waarvan wij jullie middels flyers en e-mail op de hoogte zullen houden, wa li Allahi elhamd.

In deze tijden waarin wij worden omringd met verleidingen, de vele obstakels die ons proberen af te houden van het Pad van Allah. Zeker in deze tijden is het noodzakelijk onze harten constant te verzachten en onszelf keer op keer wakker te schudden, opdat wij niet vervallen in deze verleidingen.

Allah Azzawadjal spreekt in Zijn Boek herhaaldelijk over diegene wiens harten sidderen uit ontzag voor hun Heer:

“Voorwaar, de gelovigen zijn slechts degenen wiens harten sidderen wanneer Allah genoemd wordt en wanneer Zijn Verzen aan hen worden voorgedragen; hun geloof neemt dan toe, en op hun Heer hebben zij hun vertrouwen gesteld.”
(Al-Anfaal : 2)

Vervolgens vertelt Allah ta3ala ons wie deze personen zijn en wat Hij voor hen heeft als beloning heeft klaar gemaakt. Hij sub7anahoe wa ta3ala zegt:

“Zij zijn degenen die de ware gelovigen zijn, voor hen zijn er rangen bij hun Heer, en vergeving en een edele voorziening”
(Al-Anfaal : 4)

Het is daarom belangrijk, beste broeder en beste zuster, om van keer tot keer onze harten wakker te schudden, te laten sidderen, opdat dit insha’Allah een oorzaak zal zijn van toename van onze imaan, en opdat bi Hawli Allaah wij allen tot diegene worden gerekend die Allah als “ware gelovigen” bestempeld in Zijn Boek.


Daarom heeft “Stichting Al Dawa Al Islamia” op zaterdag 25 Oktober een lezing georganiseerd met als titel:
“ Wat de harten doet sidderen ”

De lezing zal gehouden worden door onze geliefde broeder Omar At-Turki en zal beginnen na salaat al Asr, dus omstreeks 16:00 uur insha’Allaah.

De lezing is voor zowel broeders als zusters insha’Allaah.

Wees allemaal aanwezig insha’Allaah, en neem zoveel mogelijk mensen mee bi Hawli Allaah.

Baaraka Allahoe feekoem,

Assalamoe 3alaykoem warahamatoeh Allaah wabarakatoeh.

Stichting Al Dawa Al Islamia.


ps: stuur zoveel mogelijk door naar mensen uit je omgeving, Djazaakoem Allahoe Ghayraan!


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Adres:
Moskee Omar el Faroeq
Winterboeidreef 4
3561 HX Utrecht

De moskee bevindt zich naast het treinstation Overvecht, is te herkennen aan een groot donker dak, een groot gebouw met een groen hek eromheen.
Vanaf Utrecht centraal te bereiken met buslijn 1, die precies stopt naast de moskee.
Vraag de chauffeur naar de halte van de moskee, of van treinstation Overvecht, of de zonegrens halte.
Vanaf het treinstation Overvecht is het iets minder dan 1 minuutje lopen, en de moskee is direct zichtbaar zodra men het station verlaat.

Voor een uitgestippelde route vanuit je eigen vertrekplaats met het openbaar vervoer:
http://www.9292ov.nl

Voor een routebeschrijving vanuit je eigen vertrekplaats, met de auto:
http://www.anwb.nl

23-10-2008, 15:45
-notificatie-

24-10-2008, 22:10

Citaat door V3rsace:
Allahoema ameen, lana wa iyakoem, wa li'l moeslimeenah djami3an.

Wat het gebed betreft, zijn de zaken allemaal hetzeflde. Alleen in geval van het gezamelijke gebed verschillen bepaalde regels, en in geval van bijvoorbeeld het plaatsen van de handen op de borst. Bij de vrouw dient ze haar handen boven haar borst te plaatsen, maar wel op dezelfde wijze haar pols vast te pakken met haar rechterhand.

wa Allahoe a3lam
Dat had ik ook gelezen in een boek van S. Siregar 'basisboek islam' . Hij zei ook dat vrouwen tijdens soedjoed met hun bovenbenen hun buik moeten aanraken (dus wat platter liggen) en mannen juist niet. Maar toen ik dat deed in de moskee vertelden vrouwen dat ik verkeerd bad..
Heb je hier een daliel van?

En weet je toevallig ook of een vrouw haar handen tijdens het reciteren mag/moet bedekken onder haar hijaab, of juist eroverheen moet leggen?

24-10-2008, 22:13

Citaat door dutchSaliha:
Dat had ik ook gelezen in een boek van S. Siregar 'basisboek islam' . Hij zei ook dat vrouwen tijdens soedjoed met hun bovenbenen hun buik moeten aanraken (dus wat platter liggen) en mannen juist niet. Maar toen ik dat deed in de moskee vertelden vrouwen dat ik verkeerd bad..
Heb je hier een daliel van?

En weet je toevallig ook of een vrouw haar handen tijdens het reciteren mag/moet bedekken onder haar hijaab, of juist eroverheen moet leggen?


Good Question oekhtie, vraag ik me ook af.

24-10-2008, 22:29
Assalamoe 3alaykoem warahamatoeh Allaah wabarakatoeh.

Zuster, de profeet 3alayhi salaam heeft het verboden om met de knieen de buik te raken tijdens het gebed, en dit verbod is 3aam, dus algemeen van aard.

Net zoals bijvoorbeeld de knienen zo ver mogelijk van elkaar verwijderd moeten zijn, de ellebogen de grond niet mogen raken, en de armen zo ver mogelijk uitgestrekt moeten worden tijdens soejoed..
Ik weet niet hoe betrouwbaar deze schrijver is, maar ik heb nog nooit van hem gehoord, wa Allahoe a3lam.

Wat betreft de handen, de handen en het gezicht moeten in het gebed onbedekt blijven zuster.
Als er niet mahrams aanwezig zijn, en de zuster is niqaab en handschoen dragend, dus van mening dat de gehele vrouw awrah is, zoals het grootste gedeelte van ahl el3ilm zegt, dan zeggen de geleerden dat ze haar gezicht en handen wel moet bedekken.

Is ze niet van mening dat alles awrah is, en dus haar handen en gezicht onbedekt laat in haar dagelijks leven, dan moet ze deze onbedekt houden tijdens het gebed.

Als er geen niet mahrams zijn, dus ze is alleen of alleen onder vrouwen, altijd onbedekt laten.

Wa Allahoe a3lam.

24-10-2008, 22:56

Citaat door V3rsace:
Assalamoe 3alaykoem warahamatoeh Allaah wabarakatoeh.

Zuster, de profeet 3alayhi salaam heeft het verboden om met de knieen de buik te raken tijdens het gebed, en dit verbod is 3aam, dus algemeen van aard.

Net zoals bijvoorbeeld de knienen zo ver mogelijk van elkaar verwijderd moeten zijn, de ellebogen de grond niet mogen raken, en de armen zo ver mogelijk uitgestrekt moeten worden tijdens soejoed..
Ik weet niet hoe betrouwbaar deze schrijver is, maar ik heb nog nooit van hem gehoord, wa Allahoe a3lam.

Wat betreft de handen, de handen en het gezicht moeten in het gebed onbedekt blijven zuster.
Als er niet mahrams aanwezig zijn, en de zuster is niqaab en handschoen dragend, dus van mening dat de gehele vrouw awrah is, zoals het grootste gedeelte van ahl el3ilm zegt, dan zeggen de geleerden dat ze haar gezicht en handen wel moet bedekken.

Is ze niet van mening dat alles awrah is, en dus haar handen en gezicht onbedekt laat in haar dagelijks leven, dan moet ze deze onbedekt houden tijdens het gebed.

Als er geen niet mahrams zijn, dus ze is alleen of alleen onder vrouwen, altijd onbedekt laten.

Wa Allahoe a3lam.
Wa alleikoem salaam wa rahmatullah,

Het is de vertaler van die blauwe 'edele Koran'. Maar hij is Turks dus volgt wellicht een andere madhab?

Hmm dankjewel voor deze opheldering broeder, moge Allaah Subhana Wa T'ala je belonen, ameen.

Dus ze mag niet haar handen tegen haar lichaam houden, maar de huid van haar handen moet op ieder moment van de salat zichtbaar zijn?

26-10-2008, 00:19
Ik snap niet wat je bedoelt met "haar handen tegen haar lichaam houden" zuster..?

Ja, want tijdens het gebed dient een vrouw in princiepe haar handen en gezicht onbedekt te laten, net zoals in staat van ihraam, dus tijdens hadj.
Maar indien een vrouw een niqaab en handschoenen draagt normaal gesproken, dient zij zich wel gewoon te bedekken als er geen mahariem aanwezig zijn en haar awrah zouden kunnen zien.

26-10-2008, 01:38


Djazaak Allah Ghairan Broeder, moge Allah SWT je belonen Insha'Allah.

26-10-2008, 01:41
ameen, wa iyakoem.

Wa gayran djazaak.

26-10-2008, 02:05

Citaat door V3rsace:

Net zoals bijvoorbeeld de knienen zo ver mogelijk van elkaar verwijderd moeten zijn,


De knieeen tijdens? De zitting of het staan? En waar staat dat?


In ieder geval, hier wordt het gebed aangeleerd op de salafi methode, niet volgens 1 van de 4 rechtsscholen.

Pagina's : [1] 2 3