Bekijk volle/desktop versie : Pastors verdedigt keuze voor Aboutaleb



Pagina's : [1] 2 3 4

20-10-2008, 19:16
Gepubliceerd: 20 oktober 2008 15:12 | Gewijzigd: 20 oktober 2008 15:19
Leefbaar Rotterdam toont zich zeer ongelukkig met burgemeester Aboutaleb. Maar Marco Pastors denkt dat zijn partij zich vergist. „Hij durft stelling te nemen in het integratiedebat.”

Door onze redacteur Mark Hoogstad

Marco Pastors
Foto NRC Handelsblad, Vincent Mentzel
Achtergrond - De Rotterdamse Barack Obama
Achtergrond - Het knaagde al langer aan Ahmed
Discussie - Is Aboutaleb de juiste man voor Rotterdam?

Rotterdam, 20 okt. Leefbaar Rotterdam heeft een verkapte overwinning behaald met de voordracht van Ahmed Aboutaleb als burgemeester van Rotterdam. Dat zegt Marco Pastors, die namens Rotterdams grootste oppositiepartij (veertien zetels) zitting had in de voorbereidende vertrouwenscommissie. „Op het integratiedossier zit Aboutaleb dichter bij ons dan bij zijn eigen PvdA.”

Pastors’ woorden staan haaks op uitlatingen die zijn fractievoorzitter Ronald Sørensen donderdag in diverse media deed, nadat de gemeenteraad had gekozen voor de in Marokko geboren politicus. Sørensen hekelde onder meer het feit dat de huidige staatssecretaris van Sociale Zaken een dubbele nationaliteit heeft. Daarnaast noemde hij Aboutaleb „een representant van een groep die in heel Nederland en in Rotterdam problemen veroorzaakt”.

Heeft Sørensen voor zijn beurt gesproken?

„Nee, Ronald heeft op authentieke wijze uiting gegeven aan zijn eerste gevoelens, en dat is zijn goed recht. Het feit dat Aboutaleb een van de twee namen was die in stemming zou worden gebracht, viel hem donderdagochtend rauw op zijn dak. Hij heeft de stemming in de stad bovendien haarfijn aangevoeld. Een groot deel van de Rotterdamse bevolking deelt zijn mening, zo is nu wel duidelijk. Wij zijn geen partij die bang is voor interne discussie. En ook geen partij die meningen klaar op de plank heeft liggen.”

Van tweespalt is dus geen sprake?

„Welnee. We gaan vanavond de zaak evalueren met onze fractie. Voor crisisberaad heb je een echte crisis nodig. Tijdens de besloten vergadering van afgelopen donderdag waren er al zes collega’s, die zich in mijn politieke motivatie konden vinden. Aboutaleb is weliswaar niet de beste burgemeester, want dat was onze eigen kandidaat: oud-wethouder Wim van Sluis. Die stond bij mij overduidelijk op één, en Aboutaleb op twee. Maar diezelfde Aboutaleb is wel de man die luid en duidelijk stelling durft te nemen in het integratiedebat. Op dat punt staat hij dichter bij ons dan bij de andere partijen, al vraag ik mij af of ze dat beseffen.”

Van de geheimhoudingsplicht lijkt u zich niets meer aan te trekken.

„Nu de feiten op straat liggen voel ik me niet meer gebonden aan die ridicule benoemingsprocedure. Maar laat één ding duidelijk zijn: ik heb niet gelekt, hoe graag ik dat misschien ook had gewild. Ik heb me de afgelopen dagen bewust ingehouden. Het was wachten op dit moment. Nu de puzzelstukjes op hun plaats vallen, kan ik vrijuit praten.”

U heeft altijd gezegd: ik hoop het in de vertrouwenscommissie op een akkoordje met PvdA-fractievoorzitter Peter van Heemst te kunnen gooien. Is dat gelukt?

„Nee, in de zin dat we weliswaar beiden op dezelfde twee namen uitkwamen, en het is dus over 22 kandidaten wél eens waren. Maar wij zijn beiden zo eigenwijs dat onze volgorde verschilde: ik had Van Sluis op één, hij op twee, net als de rest. Prima, heb ik vervolgens gezegd, maar dan moeten de andere partijen ook accepteren dat we ‘de hele Aboutaleb’ krijgen en niet de halve. Dat hebben ze toegezegd. Deze burgemeester gaan we straks dus geen pleister op de mond plakken, deze burgemeester geven we de ruimte. Oók – en misschien wel vooral – op het integratiedossier. Ook op het moment dat Aboutaleb zijn eigen minister van Integratie voor de voeten loopt. Sterker nog: dat verwachten we van hem, gelet op de problemen hier in Rotterdam.”

Het blijft een spannende keuze.

„Klopt, en het zal de komende jaren ook heel erg spannend worden, want zo heel veel bestuurlijke ervaring heeft Aboutaleb nu ook weer niet. Maar, en laat dat duidelijk zijn: dat risico hebben de anderen genomen, niet wij.’’

En tussen Sørensen en u komt het vanavond allemaal weer goed?

„Absoluut, daar twijfel ik geen moment aan. Ronald en ik kennen elkaar al ruim zes jaar, we hebben elkaar dagelijks aan de lijn. Hij heeft alleen iets meer tijd nodig om te beseffen wat ik al weet. Dat Aboutaleb een hele interessante kandidaat-burgemeester is, beter dan al die ‘veilige’ opties die ook ter tafel hebben gelegen: Gerd Leers en Geert Dales. Vergeet niet dat een groot deel van de Marokkanen hier in Rotterdam zich ook wel even op het achterhoofd zal krabben bij deze burgemeester. ‘Wie niet wil, kan zijn koffers pakken’; dat is de insteek van Aboutaleb. In die opvatting steunen wij hem van harte.’’

20-10-2008, 19:21



Citaat door David:
Aboutaleb!



Zeker! Misschien zal Aboutaleb het niet gemakkelijk krijgen, maar het zal hem lukken! Dat voorschot geef ik hem van ganser harte.

Mijn hemel, las ik daar de naam van Geert Dales?

Ik ben niet bepaald een Rotterdammer, maar zo een straf gun ik die Rotjesknorders nu ook weer niet.

20-10-2008, 19:47
pastors toont zich voor de eerste keer sportief geloof ik

20-10-2008, 19:52
Ik zweer het je, geloof het of geloof het niet.

Ik kwam een keer Marco Pastors face-to-face tegen in Den Haag Centrum. Hij keek me aan en ik draaide me om zogenaamd achter hem te lopen.

Hij rende weg als een kleine kind en pakte meteen zijn mobiele telefoon op. Ik heb me kapot gelachen die dag......

Figuren als Wilders en PAstors en Sorensen hebben grote mond achter de schermen maar in Real Life zijn het poeperds..........

20-10-2008, 19:57



Citaat door Oujdi_Riffie:
Ik zweer het je, geloof het of geloof het niet.

Ik kwam een keer Marco Pastors face-to-face tegen in Den Haag Centrum. Hij keek me aan en ik draaide me om zogenaamd achter hem te lopen.

Hij rende weg als een kleine kind en pakte meteen zijn mobiele telefoon op. Ik heb me kapot gelachen die dag......

Figuren als Wilders en PAstors en Sorensen hebben grote mond achter de schermen maar in Real Life zijn het poeperds..........

Als je door een Hollandse nazi met kale kop achtervolgd word, ga je het in je broek doen. Alle die dapper woorden hier, verdwijnen snel.

20-10-2008, 19:59

Citaat door Tarif:
Als je door een Hollandse nazi met kale kop achtervolgd word, ga je het in je broek doen. Alle die dapper woorden hier, verdwijnen snel.
Als jij al je woorden over Marokko voor een agent in Maghrib al 3arabi zou zeggen, zou jij op een Fles gaan zitten ajaghjoer.


Maar al die dappere woorden kun je wel hier zeggen, verreweg van je bedshow heet dat, je voelt je veilig achter je pc jech........

20-10-2008, 20:03

Citaat door Oujdi_Riffie:
Als jij al je woorden over Marokko voor een agent in Maghrib al 3arabi zou zeggen, zou jij op een Fles gaan zitten ajaghjoer. .


Echte waar?
Ik dacht dat Arabische bezetters naar mijn land Tamazgha kwamen, omdat ze van mij houden en niet om mij te doden en mijn land te veranderen in Maghre-Arabie.

20-10-2008, 20:17

Citaat door David:
Aboutaleb!


Ja vooral waarom Pastors met hem wegloopt.
Wat hij noemt debat, als je het niet bevalt pak je je koffers maar. Nederland zou dat over moeten nemen als wapenspreuk wat nou Je maintiendrai. Klinkt buitenlands.

Ze plakken Aboutaleb geen pleister op de mond maar vervangen zijn batterijen.

20-10-2008, 20:22

Citaat door Tarif:
Als je door een Hollandse nazi met kale kop achtervolgd word, ga je het in je broek doen. Alle die dapper woorden hier, verdwijnen snel.



Oh alsjeblieft hoor Pastors stelt niks voor. Als je hem vragen stelt over wat hij zelf heeft gezegd heeft hij geen antwoord. Ik vroeg hem welke problemen hou nou precies zou oplossen met een hoofddoekverbod en hij begon steeds hetzelfde riedeltje over eerwraak, terrorisme blabla. Ik bleef hem gewoon vragen en hoe hij dat oplost met een hoofddoekverbod. Op een gegeven moment werd hij het zat en zei, hou nou op over die hoofddoeken, joh!
Terwijl hij er over begon!

20-10-2008, 20:28

Citaat door Oujdi_Riffie:
Ik zweer het je, geloof het of geloof het niet.

Ik kwam een keer Marco Pastors face-to-face tegen in Den Haag Centrum. Hij keek me aan en ik draaide me om zogenaamd achter hem te lopen.

Hij rende weg als een kleine kind en pakte meteen zijn mobiele telefoon op. Ik heb me kapot gelachen die dag......

Figuren als Wilders en PAstors en Sorensen hebben grote mond achter de schermen maar in Real Life zijn het poeperds..........
tuurlijk

Citaat door Fhamator:
Oh alsjeblieft hoor Pastors stelt niks voor. Als je hem vragen stelt over wat hij zelf heeft gezegd heeft hij geen antwoord. Ik vroeg hem welke problemen hou nou precies zou oplossen met een hoofddoekverbod en hij begon steeds hetzelfde riedeltje over eerwraak, terrorisme blabla. Ik bleef hem gewoon vragen en hoe hij dat oplost met een hoofddoekverbod. Op een gegeven moment werd hij het zat en zei, hou nou op over die hoofddoeken, joh!
Terwijl hij er over begon!
tuurlijk

20-10-2008, 20:36

Citaat door Fhamator:
Oh alsjeblieft hoor Pastors stelt niks voor. Als je hem vragen stelt over wat hij zelf heeft gezegd heeft hij geen antwoord. Ik vroeg hem welke problemen hou nou precies zou oplossen met een hoofddoekverbod en hij begon steeds hetzelfde riedeltje over eerwraak, terrorisme blabla. Ik bleef hem gewoon vragen en hoe hij dat oplost met een hoofddoekverbod. Op een gegeven moment werd hij het zat en zei, hou nou op over die hoofddoeken, joh!
Terwijl hij er over begon!


Ik heb toch niet beweer dat hij slim is of dat ik eens ben met hem.

20-10-2008, 20:43

Citaat door Tarif:
Ik heb toch niet beweer dat hij slim is of dat ik eens ben met hem.



Nee maar je doet echt niet in je broek voor m.

20-10-2008, 20:44



Citaat door Fhamator:
Oh alsjeblieft hoor Pastors stelt niks voor. Als je hem vragen stelt over wat hij zelf heeft gezegd heeft hij geen antwoord. Ik vroeg hem welke problemen hou nou precies zou oplossen met een hoofddoekverbod en hij begon steeds hetzelfde riedeltje over eerwraak, terrorisme blabla. Ik bleef hem gewoon vragen en hoe hij dat oplost met een hoofddoekverbod. Op een gegeven moment werd hij het zat en zei, hou nou op over die hoofddoeken, joh!
Terwijl hij er over begon!
Wah ya wedi 3la lefhama fiek a Fhamator,

20-10-2008, 20:44

Citaat door Fhamator:
Nee maar je doet echt niet in je broek voor m.


Nee, maar dat zeg ik ook niet.

20-10-2008, 20:47

Citaat door Oujdi_Riffie:
Ik zweer het je, geloof het of geloof het niet.

Ik kwam een keer Marco Pastors face-to-face tegen in Den Haag Centrum. Hij keek me aan en ik draaide me om zogenaamd achter hem te lopen.

Hij rende weg als een kleine kind en pakte meteen zijn mobiele telefoon op. Ik heb me kapot gelachen die dag......

Figuren als Wilders en PAstors en Sorensen hebben grote mond achter de schermen maar in Real Life zijn het poeperds..........


Wat een verhaal.
Zo stoer...
Zo ongeloofwaardig...

Pagina's : [1] 2 3 4