Bekijk volle/desktop versie : Zuster Emmanuelle overleden op 99-jarige leeftijd



20-10-2008, 14:08
Soeur Emmanuelle, geboren als Madeleine Cinquin, behoorde tot de religieuze congregatie van Onze-Lieve-Vrouw van Sion.

Ze is Brusselse van oorsprong, maar heeft als "voddenraapster van Caïro" haar hele leven de armsten geholpen en dag na dag samen met hen in de armoede geleefd.

Drie jaar geleden kreeg Soeur Emmanuelle de titel van Grootofficier in de Kroonorde. De zuster zal op uitdrukkelijk verzoek in alle intimiteit worden begraven. Er wordt later wel een herdenkingsdienst gehouden in Parijs.

"Grote figuur van christelijke liefdadigheid"
De woordvoerder van het Vaticaan heeft laten weten dat Soeur Emmanuelle "een grote figuur van christelijke liefdadigheid" was.

"Haar getuigenis toont aan hoe christelijke liefdadigheid de grenzen van nationaliteit, ras en godsdienst kan overstijgen", aldus de woordvoerder.

"Haar engagement overschreed grenzen zoals dat van Moeder Theresa van Calcutta", voegt hij eraan toe.

Franse ministers vol lof over de zuster
De Franse minister van Binnenlandse Zaken Michèle Alliot-Marie benadrukt dat Soeur Emmanuelle haar leven wijdde aan de strijd tegen de uitsluiting en de armoede overal ter wereld. "Ze heeft nooit opgehouden te strijden voor gerechtigheid, voor de mens en zijn waardigheid".

(Belga) Minister van Onderwijs Xavier Darcos noemt het overlijden van de zuster "een verlies voor de ganse mensheid".

Staatssecretaris voor Werk Laurent Wauquiez looft de eenvoud en de stroom van energie waarvan de zuster blijk gaf. "Zij vertrok van niets, maar stilaan wist ze de dingen te veranderen."

Bron

20-10-2008, 14:15



Citaat door David:
Pfff.

Ik dacht even dat Sylvia Kristel dood was.


Deze is toch wel belangrijker.

20-10-2008, 14:20

Citaat door David:
Pfff.

Ik dacht even dat Sylvia Kristel dood was.


Nee, het was maar een Grootofficier in de Kroonorde. Niet iemand belangrijk.

Maar zonder gekheid, mooi dat er zulke mensen zijn.

Wel een mooie titel trouwens, mocht dat homo khalifaat van je ooit van de grond komen en die titel komt vrij voor een hetero wil ik me wel kandidaat stellen.

20-10-2008, 14:22

Citaat door David:
Pfff.

Ik dacht even dat Sylvia Kristel dood was.


Ik dacht de zus van mevr. Arsan

20-10-2008, 14:22


Oke nee dat was gemeen ik neem mijn woorden terug, heb respect voor haar

20-10-2008, 14:27

Citaat door David:
Deal.


Grootoficier in de kroonorde van een fictief homo khalifaat, jammer dat ik dat dit weekend niet wist, had ik het m'n moeder kunnen vertellen. Wat was ze trots op me geweest.

20-10-2008, 15:01

Citaat door Sweet__love:
Oke nee dat was gemeen ik neem mijn woorden terug, heb respect voor haar


Wat had je getypt?

20-10-2008, 18:58
RIV

Zou moesten er meer zijn, liefdadigheid doe je daar spreek je niet over.