Bekijk volle/desktop versie : De Golden Goal Van Marokko

16-02-2004, 13:32
CASABLANCA,zaterdag
Terwijl Dick Advocaat de komende twee jaar met de jeugd aan een nog betere toekomst voor Oranje gaat bouwen, is inmiddels hetzelfde proces in Marokko gaande.
Marokko?
Het land van de ' Marokaanse jongeren'?
Ja, datzelfde Marokko.
Een land dat trouwens met zeer gemengde gevoelens tegen de met Marokko geassocieerde jongeren uit vooral Frankrijk en Nederland aankijkt.Jeugd die op geen enkel wijze appelleert aan datgene wat er de afgelopen jaren in het Noord-Afrikaanse land in gang is gezet.
Een proces dat Marokko op 15 mei wel eens het eerste mondiale sportevenement op Afrikaanse bodem kan opleveren.
Op die dag kiest de wereldvoetbalfederatie(FIFA) uit de Afrikaanse kandidaten Tunesie-Libie, Egypte, Zuid-Afrika en Marokko de organisator voor het WK voetbal 2010.
Drie maanden voor de 24 leden van FIFA's Uitvoerende Comite gaan stemmen, is er een nek-aan-nek race ontstaan tussen Zuid-Afrika en Marokko. Een zeer opvallende ontwikkeling, nadat de Zuid-Afrikanen jarenlang onbedreigd op een zekere toewijzing leken af te stevenen.
Todat, onder aanvoering van de jonge koning Mohammed VI, besloten werd om minder mystiek en meer realiteit uit te dragen. Een tegenoffensief dat begeleid moest worden door niemand minder dan de Amerikaan Alan Rothenberg (organisator van het WK'94 in de VS), die met vrijwel zijn complete staf van 1994 richting heeft gegeven aan traject dat Zuid-Afrika inmiddels in het nauw heeft gebracht.
Vooral de jongen ambitieuze koning Mohamed VI weerspiegelt de attitude van zijn volk, dat voor maar liefst 60% uit mensen onder de 30 jaar bestaat. Deze jongeren zijn namelijk wel instaat gebleken om, van hun geboorteland het welvarendste land van het Afrikaanse continent te maken.
De cijfers spreken in dat opzicht voor zich. Zo is de criminaliteitcijfer (1,5%) met afstand het laagste van Afrika, lijdt slechts 0.08% van de bevolking aan AIDS, 0.004% aan malaria en 0.04% aan tuberculose. Feiten van schril afsteken tegen die van Zuid-Afrika, waar juist het geweld en de gezondheidsproblemen (AIDS) als maar toe blijven nemen. De inmiddels hypermoderne infrastructuur en de economische opbloei hebben daarom van Marokko de belangrijkste' Arabische' concurrent van de 'Zwatre' vertegenwoordiger Zuid-Afrika gemaakt.
De imponerende prestaties van het nationale elftal tijdens de Afrika Cup komen dan ook als geroepen. Terwijl Zuid-Afrika in de eerste ronde via de zijdeur af is gegaan, heeft Marokko voor het eerst sinds 1976 de finale bereikt. Een mijlpaal die de totale natie in extase bracht. Na de 4-0 winst op Mali, waardoor de vanmiddag tegen Tunesie te spelen finale werd gehaald, gingen miljoenen de straat op. Maar hoe blij, enthousiast en Hysterisch de triomf werd gevierd, nergens werd het agressief. Zelfs in de miljoenenstad Casablanca sneuvelde niet een ruit.
Daarmee heeft het nationale elftal het Marokaanse bid-comite een 'Golde-Goal' geschonken.
Omdat sportieve en economische zekerheden het zwaartst zullen wegen als de FIFA op 15 mei de knoop doorhakt.
De toewijzing van het WK 2010 zou daarom een zeer inspirerende beloning zijn voor een land dat als enige een brug heeft weten te slaan tussen het Westen, de Arabische wereld en 'Zwart' Afrika.
een land waar de verschillende moslimculturen wel in harmonie met elkaar leven en waar vrouwen dezelfde rechten hebben als de mannen.
Een land dat prachtige tradities koestert en tegelijk werkt aan een inspirerende toekomst.
Kortom, een land dat als geen ander in staat lijkt om via de sport het Afrikaanse continent te verbroederen.

Ik weet het is een lang stuk lezen, maar wel de moeite waard. (ik heb hem een beetje ingekort)

Deze artikel stond zaterdag in de VOLKSKRANT.

17-02-2004, 15:46

moest even weer reageren zodat mijn topic weer bovenaan staat

18-02-2004, 10:27
Ik hoop dat Marokko het mag organiseren!

23-02-2004, 02:52
insha allah

24-02-2004, 10:04

doen ze niet mee met de wk in 2006???????

24-02-2004, 13:38
Het gaat niet om het meedoen met Wk 2006.
Deze artikel gaat om het organiseren van de wereld cup in 2010, in Marokko.

02-03-2004, 18:54

Citaat:
Origineel gepost door jilal_17
doen ze niet mee met de wk in 2006???????
Ze moete nog kwalificeren in een groep met

Tunesie
MAROKKO
Botswana
Kenia
Malawi

02-03-2004, 19:03
ik hoop het wel insha allah!
maar ik denk het niet ik denk dat ie naar zuid-afrika gaat (boeee!!), marokko valt altijd net buiten de mand ze hebben gewoon geen geluk

thalla:blauwkus:

02-03-2004, 23:20
marokko wordt het standaard,,,,beste land uit afrika,,,,,,als marokko tot europa hoorde,,,,dan was marokko al een van de beste landen,,,,,