zina_maghrebia
14-10-2002, 17:26
Vasten (Ramadan)
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige
Alle lof zij Allah, Degene die de Qor’aan neergezonden heeft in de maand Ramadan. De zegeningen en gebeden zijn met de beste der schepselen, met zijn familieleden en met de eervolle metgezellen.
De maand Ramadan is een maand die een hoge waarde bij Allah de Verhevene heeft, hierin is de Edele Qor’aan neergezonden in een nacht die beter is dan duizend maanden ! De Engelen en de Geest (Djbriel) daalden in haar neer met de toestemming van hun Heer, voor elke beschikking ! Vrede heerst (in deze nacht) tot aan de ochtendschemering [1].
Deze maand is de maand van de Qor’aan en van het vasten, in deze maand worden de satans vastgeketend, in deze maand vermeerderen de moslims hun goede daden en allerlei aanbiddingen en komen dichtbij hun Heer door giften te geven aan armen behoeftigen.
Betekenis van Ramadan:
De betekenis van Ramadan is het vasten en wel te verstaan zich onthouden van eten, drinken en geslachtsgemeenschap uit nederigheid en onderdanigheid voor Allah de Verhevene.
Tijden van het vasten:
Vanaf de eerste zonschemering tot zonsondergang. Het islamitische oordeel over het vasten van de Ramadan is dat deze verplicht is. Het vasten van de Ramadan is de vierde zuil van de islam, Allah de Verhevene zegt:
"O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen vóór jullie,hopelijk zullen jullie (Allah) vrezen" [2].
Het vasten van de Ramadan is voorgeschreven voor iedere moslim die de puberteit bereikt heeft, geestelijk gezond is en in staat is om te vasten, dit geldt voor zowel man als vrouw.
Eigenschappen van deze maand: (Zoals overgeleverd is in de authentieke ahadith [3]).
“De reuk uit de mond van een vastende is Allah aangenamer dan de geur van de musk (parfum)".
“De engelen vragen vergiffenis bij Allah voor de vastenden totdat zij hun vasten verbreken”.
Allah versiert iedere dag het Paradijs voor Zijn dienaren.
De satans worden vastgebonden (d.w.z dat zij met kettingen worden vastgebonden zoals dit terug te vinden is in de volgende hadith: “de satans worden in deze maand vastgeketend”.
"Wanneer de Ramadan is aangebroken worden de poorten van het paradijs geopend en de poorten van de hel gesloten”.
“Degene die vasten worden vergeven op de laatste nacht van de Ramadan”.
“Allah verlost mensen van de hel, dit gebeurt in iedere nacht van de Ramadan”.
Voorwaarden van het vasten van de Ramadan:
1. Islam: er rust geen plicht op een ongelovige om te vasten totdat hij moslim wordt
2. Geestelijk gezond zijn: er rust geen plicht op een dwaas om te vasten totdat hij zijn verstand terugkrijgt.
3. Puberteit: een kind hoeft niet te vasten totdat hij de puberteit bereikt heeft, maar hij wordt bevolen om mee te vasten als hij daartoe in staat is, zodat hij kan wennen.
4. Het in staat zijn om te vasten: een persoon krijgt vrijstelling wanneer hij verhinderd wordt te vasten door ouderdom of een ongeneeslijke ziekte, hij moet dan voor iedere dag die hij niet vast een arme voeden.
5. Het eindigen van de menstruatieperiode: menstruerende vrouwen mogen niet vasten totdat de menstruatie eindigt.
6. Het eindigen van nifaas [4]: vrouwen mogen niet vasten totdat zij rein zijn van nifaas.
7. De intentie hebben om de gehele maand te vasten: er wordt aangeraden om iedere gevaste dag met een intentie te beginnen.
Aanbevolen handelingen tijdens Ramadan:
1. Het uitstellen van de “sahoer” [5] naar het laatste deel van de nacht.
2. Het zo snel mogelijk verbreken van het vasten direct bij zonsondergang.
3. Het vermeerderen van goede handelingen, extra gebeden, giften aan armen, het veel reciteren van de Qor’aan, het gedenken van Allah en het verrichten van smeekbedes.
4. Wanneer men uitgescholden en beledigd wordt dient men te zeggen: “Ik vast”, degene die uitgescholden wordt tijdens het vasten moet zich inhouden en niet terugschelden.
5. Bij het verbreken van het vasten dient een moslim Allah te smeken met hetgeen dat hij wenst, hij kan o.a zeggen: “Allahoemma leka soemtoe wa ‘ela riezqika aftartoe fataqabbal miennie innaka enta samie’oe el ‘aliem” – “O, Allah voor U heb ik gevast en met Uw voorzieningen verbreek ik het vasten, O, Allah accepteer het van mij, U bent de Alhorende, de Alwetende”.
6. Het verbreken van het vasten met verse dadels, als deze niet beschikbaar zijn, dan met gedroogde dadels en bij gebrek aan dadels verbreekt men het vasten met water.
7. Het voeden van een vastende bij het verbreken van het vasten: de boodschapper van Allah zei: “Degene die een vastende voedt bij het verbreken van het vasten, zijn beloning is evenveel als die van degene die vast, zonder vermindering in de beloning van de laatste" [6]. In de hadith die overgeleverd is door Salman: ”Degene die een vastende voedt bij het verbreken van het vasten, worden zijn zonden vergeven en hij wordt vrijgesproken van het vuur en zijn beloning is evenveel als die van degene die vast, zij (de metgezellen) zeiden: “O, boodschapper van Allah niet iedereen van ons vindt iets om een vastende te voeden”, de boodschapper van Allah zei:”Allah geeft deze beloning ook voor degene die een vastende voedt met een slokje melk of een dadel of een slokje water. Wie een vastende water geeft zal door Allah toegelaten worden om te drinken van mijn bron, hij zal daarna niet meer dorstig zijn, totdat hij het Paradijs betreedt”.
Het veel reciteren van de Qor’aan in de Ramadan:
De maand Ramadan is de maand van de Qor’aan, de dienaar van Allah dient in deze maand veel Qor’aan te reciteren. De salaf [7]gaven veel zorg aan het boek van Allah. Djibriel onderwees de profeet de Qor’aan in de Ramadan. Sommigen van de salaf eindigden de recitatie van de Qor’aan in drie nachten, anderen ieder week. Al Aswad voltooide de recitatie van de Qor’aan iedere twee nachten in de Ramadan. Qatadah (moge Allah tevreden over hem zijn) reciteerde de Qor’aan volledig iedere week en in de Ramadan voltooide hij de recitatie iedere drie dagen. Ibn Radjab heeft gezegd: “er is overgeleverd dat de profeet het verafschuwde om de recitatie van de Qor’aan in minder dan drie dagen te voltooien. Wat betreft de waardevolle tijden, zoals in de maand Ramadan, in het bijzonder de nachten waar lailatoel qadr in valt of waardevolle plekken zoals Mekka voor degene die het betreden, is het aan te raden om de Qor’aan veel te reciteren. Dit om te profiteren van de tijd en de plek. Dit is uitgesproken door Ahmed, Abou Is’haaq en anderen.
Huilen tijdens het reciteren van de Qor’aan:
Het was niet een gewoonte van de salaf om de Qor’aan te reciteren zoals poëzie gelezen wordt, zonder te denken over de betekenis van de gereciteerde verzen. Zij raakten geëmotioneerd door de woorden van Allah (Geprezen is Hij de Verhevene). Hun harten beefden bij het horen van Zijn woorden. Het is overgeleverd door Abdoullah Ibn Mas’oud (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de boodschapper van Allah gezegd heeft: “lees voor mij” ik zei: “lees ik de Qor’aan voor u en naar u is hij neergezonden” hij zei: “ik wil hem van iemand anders horen” hij (Abdoullah Ibn Mas’oud) zei: “ik reciteerde soerat An-Nisaa “en hoe dan, indien Wij uit iedere gemeenschap een getuige (een profeet) naar voren brengen en Wij jou (O, Mohammed) als getuige tegen degenen (van jouw gemeenschap die zondigden) naar voren brengen?” [8]. Hij (de profeet) zei: “genoeg, stop” ik keek naar hem en zag tranen uit zijn ogen vloeien [9].
Abou Hoeraira (moge Allah tevreden met hem zijn) zei:”Toen het volgende geopenbaard was “Zijn jullie verbaasd over de Qor’aan? ! En lachen jullie, en huilen jullie niet?”[10] huilden de mensen van Assoeffa totdat de tranen over hun wangen vloeiden. Toen de boodschapper van Allah hun gehuil hoorde, zei hij:”Wie door vrees van Allah huilt, betreed de Hel niet”. Ibn Omar (moge Allah tevreden met hem zijn) reciteerde soerat Al Moethaffiefien totdat hij bij de volgende vers kwam “Op de Dag waarop de mensen voor de Heer der Werelden staan” [11]. Hij huilde totdat hij op de grond neerviel, en kon de rest van de verzen niet meer reciteren.
Overgeleverd door Moeza’hiem ibn Zafar, hij zei:”Soefian Atthawrie heeft een keer voor ons gebeden, hij reciteerde de Qor’aan totdat hij bij de volgende vers kwam:”U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp” [12], hij huilde tot hij niet meer kon reciteren.
Overgeleverd door Ibrahim ibn Al ash’at, hij zei:”In een nacht hoorde ik Al fodhayl zeggen, tijdens de recitatie van Soerat Mohammed, terwijl hij huilde en de volgende vers steeds herhaalde:”En Wij zullen jullie zeker beproeven, totdat Wij toetsen wie van jullie de strijders en de geduldigen zijn, En Wij beproeven jullie daden” [13]. Hij herhaalde de vers “En Wij beproeven jullie daden” zeggende: ”Onze daden?” Als u onze daden beproeft zult u onze geheimen blootstellen, als U onze daden beproeft zult U ons ten gronde stellen en bestraffen in het hiernamaals. Hij herhaalde deze woorden terwijl hij huilde.
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige
Alle lof zij Allah, Degene die de Qor’aan neergezonden heeft in de maand Ramadan. De zegeningen en gebeden zijn met de beste der schepselen, met zijn familieleden en met de eervolle metgezellen.
De maand Ramadan is een maand die een hoge waarde bij Allah de Verhevene heeft, hierin is de Edele Qor’aan neergezonden in een nacht die beter is dan duizend maanden ! De Engelen en de Geest (Djbriel) daalden in haar neer met de toestemming van hun Heer, voor elke beschikking ! Vrede heerst (in deze nacht) tot aan de ochtendschemering [1].
Deze maand is de maand van de Qor’aan en van het vasten, in deze maand worden de satans vastgeketend, in deze maand vermeerderen de moslims hun goede daden en allerlei aanbiddingen en komen dichtbij hun Heer door giften te geven aan armen behoeftigen.
Betekenis van Ramadan:
De betekenis van Ramadan is het vasten en wel te verstaan zich onthouden van eten, drinken en geslachtsgemeenschap uit nederigheid en onderdanigheid voor Allah de Verhevene.
Tijden van het vasten:
Vanaf de eerste zonschemering tot zonsondergang. Het islamitische oordeel over het vasten van de Ramadan is dat deze verplicht is. Het vasten van de Ramadan is de vierde zuil van de islam, Allah de Verhevene zegt:
"O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen vóór jullie,hopelijk zullen jullie (Allah) vrezen" [2].
Het vasten van de Ramadan is voorgeschreven voor iedere moslim die de puberteit bereikt heeft, geestelijk gezond is en in staat is om te vasten, dit geldt voor zowel man als vrouw.
Eigenschappen van deze maand: (Zoals overgeleverd is in de authentieke ahadith [3]).
“De reuk uit de mond van een vastende is Allah aangenamer dan de geur van de musk (parfum)".
“De engelen vragen vergiffenis bij Allah voor de vastenden totdat zij hun vasten verbreken”.
Allah versiert iedere dag het Paradijs voor Zijn dienaren.
De satans worden vastgebonden (d.w.z dat zij met kettingen worden vastgebonden zoals dit terug te vinden is in de volgende hadith: “de satans worden in deze maand vastgeketend”.
"Wanneer de Ramadan is aangebroken worden de poorten van het paradijs geopend en de poorten van de hel gesloten”.
“Degene die vasten worden vergeven op de laatste nacht van de Ramadan”.
“Allah verlost mensen van de hel, dit gebeurt in iedere nacht van de Ramadan”.
Voorwaarden van het vasten van de Ramadan:
1. Islam: er rust geen plicht op een ongelovige om te vasten totdat hij moslim wordt
2. Geestelijk gezond zijn: er rust geen plicht op een dwaas om te vasten totdat hij zijn verstand terugkrijgt.
3. Puberteit: een kind hoeft niet te vasten totdat hij de puberteit bereikt heeft, maar hij wordt bevolen om mee te vasten als hij daartoe in staat is, zodat hij kan wennen.
4. Het in staat zijn om te vasten: een persoon krijgt vrijstelling wanneer hij verhinderd wordt te vasten door ouderdom of een ongeneeslijke ziekte, hij moet dan voor iedere dag die hij niet vast een arme voeden.
5. Het eindigen van de menstruatieperiode: menstruerende vrouwen mogen niet vasten totdat de menstruatie eindigt.
6. Het eindigen van nifaas [4]: vrouwen mogen niet vasten totdat zij rein zijn van nifaas.
7. De intentie hebben om de gehele maand te vasten: er wordt aangeraden om iedere gevaste dag met een intentie te beginnen.
Aanbevolen handelingen tijdens Ramadan:
1. Het uitstellen van de “sahoer” [5] naar het laatste deel van de nacht.
2. Het zo snel mogelijk verbreken van het vasten direct bij zonsondergang.
3. Het vermeerderen van goede handelingen, extra gebeden, giften aan armen, het veel reciteren van de Qor’aan, het gedenken van Allah en het verrichten van smeekbedes.
4. Wanneer men uitgescholden en beledigd wordt dient men te zeggen: “Ik vast”, degene die uitgescholden wordt tijdens het vasten moet zich inhouden en niet terugschelden.
5. Bij het verbreken van het vasten dient een moslim Allah te smeken met hetgeen dat hij wenst, hij kan o.a zeggen: “Allahoemma leka soemtoe wa ‘ela riezqika aftartoe fataqabbal miennie innaka enta samie’oe el ‘aliem” – “O, Allah voor U heb ik gevast en met Uw voorzieningen verbreek ik het vasten, O, Allah accepteer het van mij, U bent de Alhorende, de Alwetende”.
6. Het verbreken van het vasten met verse dadels, als deze niet beschikbaar zijn, dan met gedroogde dadels en bij gebrek aan dadels verbreekt men het vasten met water.
7. Het voeden van een vastende bij het verbreken van het vasten: de boodschapper van Allah zei: “Degene die een vastende voedt bij het verbreken van het vasten, zijn beloning is evenveel als die van degene die vast, zonder vermindering in de beloning van de laatste" [6]. In de hadith die overgeleverd is door Salman: ”Degene die een vastende voedt bij het verbreken van het vasten, worden zijn zonden vergeven en hij wordt vrijgesproken van het vuur en zijn beloning is evenveel als die van degene die vast, zij (de metgezellen) zeiden: “O, boodschapper van Allah niet iedereen van ons vindt iets om een vastende te voeden”, de boodschapper van Allah zei:”Allah geeft deze beloning ook voor degene die een vastende voedt met een slokje melk of een dadel of een slokje water. Wie een vastende water geeft zal door Allah toegelaten worden om te drinken van mijn bron, hij zal daarna niet meer dorstig zijn, totdat hij het Paradijs betreedt”.
Het veel reciteren van de Qor’aan in de Ramadan:
De maand Ramadan is de maand van de Qor’aan, de dienaar van Allah dient in deze maand veel Qor’aan te reciteren. De salaf [7]gaven veel zorg aan het boek van Allah. Djibriel onderwees de profeet de Qor’aan in de Ramadan. Sommigen van de salaf eindigden de recitatie van de Qor’aan in drie nachten, anderen ieder week. Al Aswad voltooide de recitatie van de Qor’aan iedere twee nachten in de Ramadan. Qatadah (moge Allah tevreden over hem zijn) reciteerde de Qor’aan volledig iedere week en in de Ramadan voltooide hij de recitatie iedere drie dagen. Ibn Radjab heeft gezegd: “er is overgeleverd dat de profeet het verafschuwde om de recitatie van de Qor’aan in minder dan drie dagen te voltooien. Wat betreft de waardevolle tijden, zoals in de maand Ramadan, in het bijzonder de nachten waar lailatoel qadr in valt of waardevolle plekken zoals Mekka voor degene die het betreden, is het aan te raden om de Qor’aan veel te reciteren. Dit om te profiteren van de tijd en de plek. Dit is uitgesproken door Ahmed, Abou Is’haaq en anderen.
Huilen tijdens het reciteren van de Qor’aan:
Het was niet een gewoonte van de salaf om de Qor’aan te reciteren zoals poëzie gelezen wordt, zonder te denken over de betekenis van de gereciteerde verzen. Zij raakten geëmotioneerd door de woorden van Allah (Geprezen is Hij de Verhevene). Hun harten beefden bij het horen van Zijn woorden. Het is overgeleverd door Abdoullah Ibn Mas’oud (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de boodschapper van Allah gezegd heeft: “lees voor mij” ik zei: “lees ik de Qor’aan voor u en naar u is hij neergezonden” hij zei: “ik wil hem van iemand anders horen” hij (Abdoullah Ibn Mas’oud) zei: “ik reciteerde soerat An-Nisaa “en hoe dan, indien Wij uit iedere gemeenschap een getuige (een profeet) naar voren brengen en Wij jou (O, Mohammed) als getuige tegen degenen (van jouw gemeenschap die zondigden) naar voren brengen?” [8]. Hij (de profeet) zei: “genoeg, stop” ik keek naar hem en zag tranen uit zijn ogen vloeien [9].
Abou Hoeraira (moge Allah tevreden met hem zijn) zei:”Toen het volgende geopenbaard was “Zijn jullie verbaasd over de Qor’aan? ! En lachen jullie, en huilen jullie niet?”[10] huilden de mensen van Assoeffa totdat de tranen over hun wangen vloeiden. Toen de boodschapper van Allah hun gehuil hoorde, zei hij:”Wie door vrees van Allah huilt, betreed de Hel niet”. Ibn Omar (moge Allah tevreden met hem zijn) reciteerde soerat Al Moethaffiefien totdat hij bij de volgende vers kwam “Op de Dag waarop de mensen voor de Heer der Werelden staan” [11]. Hij huilde totdat hij op de grond neerviel, en kon de rest van de verzen niet meer reciteren.
Overgeleverd door Moeza’hiem ibn Zafar, hij zei:”Soefian Atthawrie heeft een keer voor ons gebeden, hij reciteerde de Qor’aan totdat hij bij de volgende vers kwam:”U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp” [12], hij huilde tot hij niet meer kon reciteren.
Overgeleverd door Ibrahim ibn Al ash’at, hij zei:”In een nacht hoorde ik Al fodhayl zeggen, tijdens de recitatie van Soerat Mohammed, terwijl hij huilde en de volgende vers steeds herhaalde:”En Wij zullen jullie zeker beproeven, totdat Wij toetsen wie van jullie de strijders en de geduldigen zijn, En Wij beproeven jullie daden” [13]. Hij herhaalde de vers “En Wij beproeven jullie daden” zeggende: ”Onze daden?” Als u onze daden beproeft zult u onze geheimen blootstellen, als U onze daden beproeft zult U ons ten gronde stellen en bestraffen in het hiernamaals. Hij herhaalde deze woorden terwijl hij huilde.