Bekijk volle/desktop versie : Allaah is genoeg als Getuige.



17-10-2008, 22:18
Allaah is genoeg als Getuige."
Op gezag van Abu Huraira radia Allahu 'anh:

De Profeet zei: "Een man van Banu Israel vroeg een andere man van Banu Israel om hem duizend Dinar te lenen. De tweede man vroeg om getuigen. De eerste antwoorde; "Allaah is genoeg als Getuige." De tweede zei: "Ik wil een garantie." De eerste antwoorde:"Allaah is genoeg als Garantie." De tweede zei:"Je hebt gelijk" en leende hem het geld voor een bepaalde periode. De schuldenaar reisde naar de andere kant van de zee. Toen hij klaar was met zijn werk (daar) zocht hij naar iemand zodat hij de man op tijd kon bereiken voor het terugbetalen van de schuld, maar hij kon niemand vinden. Dus nam hij een stuk hout en maakte er een gat in, hij stopte er de duizend dinar en een brief voor de geldschieter in en deed het gat goed dicht. Hij nam het stuk hout naar de zee en zei: "O Allaah! U Weet dat ik een lening van duizend dinar heb genomen van die-en-die. Hij vroeg om een garantie maar ik zei tegen hem dat Allaah's Garantie genoeg is in hij accepteerde U Garantie. Hij vroeg om een getuige en ik vertelde hem dat Allaah genoeg is als Getuige en hij accepteerde U als Getuige. Welzeker, ik heb hard geprobeert om iemand te vinden zodat ik hem het geld kon betalen maar ik kon niemand vinden, dus ik handig dit geld over aan U." Terwijl hij dat zei, gooide hij het stuk hout in de zee totdat het ver de zee in ging, toen ging hij weg. Ondertussen zocht hij iemand om het land van de geldschieter te bereiken.

Op een dag kwam de geldschieter zijn huis uit om te kijken of er een schip gearriveerd is die hem zijn geld brengt, en plotseling zag hij het stuk hout waar het geld in zat. Hij nam het naar huis om ermee te stoken (nietsvermoedend). Toen hij het zaagde, vond hij het geld en de brief erin. Kort daarna kwam de lener naar hem met duizend dinar en zei: "Bij Allaah, ik heb hard geprobeert om een boot te vinden om je jouw geld te brengen, maar ik kon geen andere boot vinden dan degene waarmee ik gekomen ben." De geldschieter vroeg: " Heb je mij iets gestuurd?" De lener antwoorde: "Ik zei dat ik geen andere boot kon vinden dan degene met wie ik gekomen ben." De geldschieter zei: "Allaah heeft namens jou het geld bezorgt die je hebt gestuurd in het stuk hout. Dus je mag je duizend dinar houden, vertrek dus rechtgeleid op het juiste pad."

Sahih Al-Bukhari, 3/2291