Bekijk volle/desktop versie : Ambassadeur 'ongewenst' in Servisch deel Bosnië



16-10-2008, 06:45
Ambassadeur 'ongewenst' in Servisch deel Bosnië

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse ambassadeur Karel Vosskühler in Bosnië-Herzogovina wordt in het Servische deel van het land als ongewenst persoon gezien. Hij zou zich ondiplomatiek hebben gedragen en zich met interne zaken van Bosnië-Herzogovina hebben bemoeid.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken zei woensdagavond vernomen te hebben dat de ambassadeur een interview heeft gegeven waar de premier van de Servische deelrepubliek aanstoot aan heeft genomen. Vervolgens zou de ambassadeur niet meer welkom zijn in de deelrepubliek.
Een woordvoerder van het ministerie wees erop dat de ambassadeur ons land vertegenwoordigt in het hele land Bosnië-Herzegovina en dat de premier van de deelrepubliek daar dus niet over gaat. De ambassadeur gaat de zaken verder aankaarten bij het federale landsbestuur.

Verhagen
Minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) stelde later dat de ambassadeur in het interview bezorgdheid heeft willen uiten over Bosnië-Herzegovina, met betrekking tot de stabiliteit. ,,De Hoge Vertegenwoordiger van de internationale gemeenschap in Bosnië heeft recent ook zijn zorgen daarover geuit'', zei Verhagen in de marge van een EU-top in Brussel.
De minister voegde daar echter aan toe: ,,Als ik sommige quotes hoor uit het interview, zou ik me wat diplomatieker hebben uitgelaten.''

BRON