Bekijk volle/desktop versie : • Het opheffen van de handen.



15-10-2008, 13:52
Vraag:
Wat is de regelgeving betreffende het opheffen van de handen en het verrichten van smeekbedes na het gebed?

Antwoord: Sheikh Ibn ‘Oethaymien zegt in Fatawa arkaanoe l-Islaam:

Het is niet toegestaan wanneer iemand het gebed voltooid heeft, om zijn handen op te heffen en smeekbedes te verrichten. Het is niet in de Soennah overgeleverd dat de Profeet dit gedaan heeft. Indien iemand smeekbedes wenst te verrichten, dan is het verrichten van smeekbedes tijdens het gebed beter (tijdens de soedjoed en na de Tashahhoed) dan dat hij ze na het voltooien van het gebed verricht. Dit is waarom de Profeet hierop wees in de H’adieth van Ibn Mas’oed , waarin hij sprak over de Tashahhoed, zeggende: “Vervolgens kan hij kiezen uit elke kwestie die hij wil (door in zijn smeekbedes te vragen wat hij wil) .” [1]


Wat betreft hetgeen enkele mensen doen; elke keer wanneer ze een vrijwillig gebed verricht hebben, heffen ze hun handen op totdat je zelfs bijna van sommigen gaat denken dat hij geen smeekbede verricht, omdat je, wanneer het (verplichte) gebed begint en ze nog in de Tashahhoed van het vrijwillige gebed zijn, nadat ze de Tesliem hebben verricht hun handen ziet opheffen, en het is alsof – en Allah weet het beter – ze hun handen simpelweg opheffen (zonder smeekbedes te verrichten), en vervolgens strijken ze ermee over hun gezicht. Dit alles om een manier van smeekbedes te behouden waarvan ze denken dat het toegestaan is, terwijl dit niet het geval is!!!

Het in deze mate in stand houden ervan wordt daarom beschouwd als een vorm van innovatie (bid’ah) en is niet toegestaan.

[1] Overgeleverd door Al-Boekhaarie in het Boek van Adzaan, in het Hoofdstuk: “Welke smeekbede er gekozen kan worden na de Tashahhoed.” (800).


Citaat:
http://comments.wordpress.com/2007/06/28/het-opheffen-van-de-handen/

15-10-2008, 14:03


Hmm okee.. dat is een goeie

Dat wist ik niet.

15-10-2008, 14:20

Citaat door Aku:


Toevoeging.

De volgende vraag werd gesteld aan de permanente raad van wetenschappelijke onderzoeken en fatawa's in Saoedi-Arabie:x Wat betreft het istikharagebed voor eender welke daad project, moet ik de smeekbede van buiten leren die door de profeet sas overgeleverd werd, of is het mogelijk om het uit een boek te lezen nadat ik het gebed heb beindigd? Het antwoord was:''Je mag de smeekbede van de istikhara uit je hoofd opzeggen of je mag het ook uit een boek lezen; op dat valak is de godsdienst to;erant. we raden je wel aan om moeite te doen opdat jouw hart aanwezig zou zijn en van nederigheid getuigt tegenover Allah, en wees oprecht in jouw smeekbede. Daliel, Verzameling van fatawa's van de permanente raad (8/161) Het is dus wel toegestaan, maar het beste is om het uit je hoofd te leren.omdat er tegenwoordig toch allerlei manieren zijn om dit te doen, kunnen wij geen smoesjes verzinnen om het niet uit onze hoofd te leren.

15-10-2008, 14:21
Broeder, maak het wat overzichtelijker d.m.v dikgedrukte letters en ruimte tussen de zinnen. Dat maakt het makkelijker lezen voor de rest, anders zullen sommige het misschien overslaan en dat zou zonde zijn. Thanks.

15-10-2008, 14:22


Dit geldt alleen voor smeekbedes na de salaats neem ik aan? Dus niet voor elke smeekbede buiten de salaat om?

15-10-2008, 14:24
Allahoe a3lam, ik heb daar geen antwoord op.

15-10-2008, 14:25
en als je gaat slapen k heb van een paar meiden geleerd dat je nadat je 3 maal sorat enas, elfalak en eliglaas heb gesggd dan over je hele lichaam drie keer met je handen over je lichaam heen weet iemand daar wat over en mag je bij die soeras ook neit je handen opheffen zo heb k het wel altijd gedaan

15-10-2008, 14:28

Citaat door Aku:
Broeder, maak het wat overzichtelijker d.m.v dikgedrukte letters en ruimte tussen de zinnen. Dat maakt het makkelijker lezen voor de rest, anders zullen sommige het misschien overslaan en dat zou zonde zijn. Thanks.


Zal ik doen zuster, Thnks voor de tip.

Dit is voor, NA het gebed.
Of na de Tashoud.

15-10-2008, 15:14

Citaat door takr3esht_rihem:
en als je gaat slapen k heb van een paar meiden geleerd dat je nadat je 3 maal sorat enas, elfalak en eliglaas heb gesggd dan over je hele lichaam drie keer met je handen over je lichaam heen weet iemand daar wat over en mag je bij die soeras ook neit je handen opheffen zo heb k het wel altijd gedaan


Deze 3 soerats kun je gewoon reciteren zonder je handen op te heffen en zonder erna te strijken over je hele lichaam. Ik heb nog nooit hiervan gehoord trouwens. Het beste is om de tasjahud te doen en dan die drie soerats op te zeggen, elk driemaal en daarna ayaat al kursi 3maal.

15-10-2008, 15:18

Citaat door Thagsait:
Deze 3 soerats kun je gewoon reciteren zonder je handen op te heffen en zonder erna te strijken over je hele lichaam. Ik heb nog nooit hiervan gehoord trouwens. Het beste is om de tasjahud te doen en dan die drie soerats op te zeggen, elk driemaal en daarna ayaat al kursi 3maal.



Inderdaad je hebt gelijk.

En over dat over je hele lichaam strijken heb ik ook nog nooit van gehoord.

15-10-2008, 15:29
Dat van over je hele lichaam strijken kan ik nergens op een Islamitische site terugvinden.
Wel zag ik het staan op andere Marokkaanse forums maar dat is niet betrouwbaar.

15-10-2008, 19:24
A Salaam moe 'aleykoem wa rahmatoeAllaah,

Wanneer men voor het slapen gaat de laatste 3 soewwar(meervoud van sura) opleest dien ment zeker wel over het lichaam te wrijven, maar wel op een bepaalde manier. De hoedanigheid ervan ga ik opzoeken insha'Allaah...Ik heb het vaak genoeg gelezen en ook laatst in de moskee gehoord!Ik wil eigenlijk geen reactie plaatsen zonder adhiela, maar insha'Allaah horen jullie gauw van mij!

15-10-2008, 19:29


Men dient zijn handen bij elkaar te brengen, erin te blazen en het volgende (in het Arabisch) te zeggen: Sura Al Ichlaas, Sura Al Falaq en Sura A Nnaas

Daarna over alle lichaamsdelen heen te wrijven met de handen, beginnend bij het hoofd, handen en de rest van het lichaam (dit dient drie keer gedaan te worden).

voor volledig artikel zie: http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/citadel/citadel32.html

15-10-2008, 20:16
Up!!