Bekijk volle/desktop versie : De invloed van vrienden.



14-10-2008, 16:40


Abu Mousa Alash'ari, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: 'Een deugdzame vriend en een ondeugdzame vriend zijn te vergelijken met een drager van muskus en een smid. Bij de koopman die muskus draagt koop je wat; zo niet dan heb je tenminste van zijn heerlijke geur genoten, maar een smid kan je kleren verbranden of een verschrikkelijke geur veroorzaken'." [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]

De uitleg van de hadith: De hadith verklaart het goede effect op iemands leven door omgang met deugdzame mensen en hen die goede karaktertrekken hebben, want men volgt in het algemeen gemakkelijk zijn vrienden. De omgang met ondeugdzame en kwaadaardige mensen daarentegen leidt tot tegenspoed. De Profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, gaf deze twee duidelijke voorbeelden.

14-10-2008, 16:47


Moge Allah je Inshala een goede plek in het paradijs geven Amien

Ik word ook altijd beinvloed door m'n vrienden, maar ik probeer elke dag gewoon m'n eigen pad te volgen en doen wat het beste voor mezelff is.

14-10-2008, 16:53

Citaat door Naampjesss:
Moge Allah je Inshala een goede plek in het paradijs geven Amien

Ik word ook altijd beinvloed door m'n vrienden, maar ik probeer elke dag gewoon m'n eigen pad te volgen en doen wat het beste voor mezelff is.


Ameen.

Als je ten goede wordt beïnvloed, is er geen reden om te klagen.
Echter, als je door vrienden ten slechte wordt beïnvloed, dan kun je beter afstand van ze nemen. Tenzij jij natuurlijk denkt jouw vrienden zelf het op het 'rechte pad' kunt brengen.

14-10-2008, 16:57

Citaat door nefissa:
Ameen.

Als je ten goede wordt beïnvloed, is er geen reden om te klagen.
Echter, als je door vrienden ten slechte wordt beïnvloed, dan kun je beter afstand van ze nemen. Tenzij jij natuurlijk denkt jouw vrienden zelf het op het 'rechte pad' kunt brengen.



Aan de ene kant zijn ze wel goed, maar ene kant doen ze ook hele verkeerde dingen waarbij ze mij ook proberen mee te slepen.

15-10-2008, 10:58



Citaat door Naampjesss:
Aan de ene kant zijn ze wel goed, maar ene kant doen ze ook hele verkeerde dingen waarbij ze mij ook proberen mee te slepen.


Leuke vrienden heb je als ze jou verkeerde dingen willen laten doen. Echte vrienden zouden jou alleen het goede toewensen, al verrichten ze zelf slechte daden.

15-10-2008, 11:51
Djazzak Allah oe ghairan zuster.

Dat soort vrienden ziet niet meer wat goed is en slecht, dus ze kunnen je ook niet het goede toewensen, omdat ze dat niet meer zien.
Alhamdoellilah heb ik afstand genomen van hen met een slechte invloed en ben ik dichter gekomen tot hen met een positieve invloed.

15-10-2008, 12:02

Citaat door Thagsait:
Djazzak Allah oe ghairan zuster.

Dat soort vrienden ziet niet meer wat goed is en slecht, dus ze kunnen je ook niet het goede toewensen, omdat ze dat niet meer zien.
Alhamdoellilah heb ik afstand genomen van hen met een slechte invloed en ben ik dichter gekomen tot hen met een positieve invloed.


Wa Ijaak.

Dat klopt ook. Het is dan ook beter om afstand van ze te nemen. Zelf ben ik meer een persoon die eerst probeert om hun ogen te openen en ze te laten zien dat ze fout bezig zijn. Helpt dat niet, dan houdt het op een gegeven moment gewoon op.