Bekijk volle/desktop versie : vrouwelijke geleerden van de islam



Pagina's : [1] 2

13-10-2008, 19:29
as-salaam aleikum wa rahmatullah,

Vaak horen we vanuit anti-Islamitische/feministische hoek dat de regels van de Islaam door de eeuwen heen "alleen maar door de ogen van mannen" zouden zijn geinterpreteerd en geformuleerd, en dat de wereld van de 'oelemaa een typische mannenwereld zou zijn. Natuurlijk is het zo dat het voor een vrouw moeilijker is om te reizen om kennis te vergaren of da'wah te geven, maar de Islamitische geschiedenis kent wel degelijk vele bergen van vrouwen, bij wiens kennis over deze dien de nietige kennis van veel mannen verbleekt. Wanneer we in de biografische werken over de geleerden lezen, zoals "Siyar A'laam An-Noebalaa" van Imaam Adh-Dhahabie, dan zien we daarin vele vrouwen terugkomen. Hier volgen slechts enkelen van hen (moge Allah genadig met hen zijn):

1- Moe`aadhah Al-'Adawiyyah (gest. 83 na de Hidjra). Een van de geleerden en betrouwbare overleveraars van de taabi'ien (generatie na de Sahaaba). Zij heeft ahadieth overgeleverd van 'Ali bin Abie Taalib, 'Aaisha en Hishaam bin 'Aamir (radiyallahoe 'anhoem).

2- `Amrah bint `Abdoer-Rahmaan bin Sa`d Al-xxxxxxîyyah (gest. 98 NH). Zij behoorde tot de taabi'ien, en een van de beste studenten van 'Aaisha (radiyallahoe 'anhaa). Ze deed ook kennis op bij Oemm Salamah en Raafi' bin Khadiedj. Zij was een van de belangrijkste fiqh-geleerden van Medina uit de generatie van de taabi'ien.

3- Hafsah bint Sirien Al-xxxxxxiyyah (gest. na 100 NH). Zij was een studente van Oemm 'Atiyyah, Anas bin Maalik en andere sahaaba (radiyallahoe 'anhoem). Zij was een van de fiqh-geleerden van de taabi'ien, en Qataadah behoorde tot haar studenten.

4- Amah Al-Waahid bint Al-Mahaamilie (gest. 377 NH). Zij was een vooraanstaand fiqh-geleerde van de Shaafi'ie-madhhab en was moeftie in Baghdaad.

5- Karîmah bint Ahmad Al-Marwaziyyah (gest. 463 NH). Zij was een van de belangrijkste overleveraars van Sahieh Al-Boekhaarie, en had vele vooraanstaande studenten, waaronder Al-Khatieb Al-Baghdaadie.

6- Zaynab bint `Abdoer-Rahmaan bin Al-Hasan bin Ahmad bin Sahl Al-Jurjaaniyyâh (gest. 615 NH). Zij was een vooraanstaand geleerde uit Khorasaan, en was een van de studentes van de beroemde taalkundige Al-Zamakhsharie, van wie zij een academische graad ontving.

7- Yaasamien bint Saalim al-Harimiyyah (gest. 634 NH). Zij was een hadieth-geleerde. Ibn Boelbaan was een van haar beste studenten.

8- Zaynab bint Makkie bin `Alî bin Kaamil Al-Harraaniyyah (gest. 688 NH). Zij was een vooraanstaand geleerde uit Damascus, en een lerares van Ibn Taymiyyah, de beroemde hadiethgeleerde Al-Mizzie, en vele anderen.

9- Faatimah bint Ibrahim Al-Ba`lie (gest. 711 NH). Zij was een studente van Ibn Az-Zabidie en een lerares van Ibn As-Soebkie en anderen.

10- Faatimah bint `Abbaas bin Abie Al-Fath Al-Hanbaliyyah (gest. 714 NH). Zij was een vooraanstaande geleerde in de Hanbalie-fiqh en een moeftie; eerst in Damascus, en later in Cairo.

Soebhaan-Allah, ik hoop dat deze lijst (die veel langer is dan dit) de eventuele twijfels bij enkele zusters heeft kunnen verwijderen. Twijfels die worden ingefluisterd door feministen en andere vijanden van de Islaam. We zien hier dat veel van deze vrouwen zelfs leraressen waren van grote mannelijke geleerden ! Moge Allah onze dochters, zussen en echtgenotes in hun voetsporen laten treden.

Was-salaam aleikum wa rahmatullah,

13-10-2008, 20:07


ups, bedankt voor het plaatsen zusje

13-10-2008, 22:05
soebhanallah, toch wel he. Haha soebhanallah oke dan!

up om geleerde te worden(in mijn dromen haha)

13-10-2008, 22:16

Citaat door dustismybed:
Soebhaan-Allah, ik hoop dat deze lijst (die veel langer is dan dit) de eventuele twijfels bij enkele zusters heeft kunnen verwijderen. Twijfels die worden ingefluisterd door feministen en andere vijanden van de Islaam. We zien hier dat veel van deze vrouwen zelfs leraressen waren van grote mannelijke geleerden ! Moge Allah onze dochters, zussen en echtgenotes in hun voetsporen laten treden.
Wat maar weer eens bewijst dat de vroege generaties moslima's zich niet lieten opsluiten in hun huizen, zoals bepaalde hedendaagse islamitische stromingen willen doen geloven.

14-10-2008, 12:38



Citaat door MOCROMAN19:
ups, bedankt voor het plaatsen zusje



graag gedaan

14-10-2008, 12:39

Citaat door oegt_salaam:
soebhanallah, toch wel he. Haha soebhanallah oke dan!

up om geleerde te worden(in mijn dromen haha)


inshallah, waarom niet?

14-10-2008, 12:40

Citaat door Noorderlicht:
Wat maar weer eens bewijst dat de vroege generaties moslima's zich niet lieten opsluiten in hun huizen, zoals bepaalde hedendaagse islamitische stromingen willen doen geloven.



ik ben het (voorzichtig) met je eens

14-10-2008, 12:42

Citaat door dustismybed:
ik ben het (voorzichtig) met je eens

Leg eens uit als je wilt.

14-10-2008, 12:49

Citaat door Hajkal:
Leg eens uit als je wilt.



ik weet niet welke 'hedendaagse islamitische stromingen' hij bedoelt?

vaak is hetgeen wat waargenomen wordt bij islamitische vrouwen slechts cultuur. Soms ligt de grens tussen cultuur en godsdienst gevaarlijk dicht naast elkaar, dat het voor sommige mensen moeilijk te onderscheiden is.

ik begrijp zijn punt wel, en ben het daarmee eens met hem.

14-10-2008, 12:51
Hij had het over dat moslima's zich niet lieten opsluiten in hun huizen. In hoeverre kunnen/mogen moslima's naar buiten vind jij.

14-10-2008, 13:01

Citaat door Hajkal:
Hij had het over dat moslima's zich niet lieten opsluiten in hun huizen. In hoeverre kunnen/mogen moslima's naar buiten vind jij.


school, dokter, ziekenhuis, moskee, ouders/familie bezoeken, lezingen/ islamitische lessen bijwonen, bib, supermarkt, eventueel werk.

naar buiten gaan met een duidelijk doel, en niet op straat slenteren en aandacht trekken.

14-10-2008, 13:03
ja trouwens, wat ik vind/denk doet er niet toe.

ieder moslima moet dat voor zichzelf bepalen, zoals zij in staat is haram en halal te onderscheiden.

14-10-2008, 13:10



Citaat door dustismybed:
school, dokter, ziekenhuis, moskee, ouders/familie bezoeken, lezingen/ islamitische lessen bijwonen, bib, supermarkt, eventueel werk.

naar buiten gaan met een duidelijk doel, en niet op straat slenteren en aandacht trekken.

vraagje; zaten bovengenoemde vrouwelijke geleerden op gemixte scholen en deden gemixt werk?

Citaat door dustismybed:
ja trouwens, wat ik vind/denk doet er niet toe.

ieder moslima moet dat voor zichzelf bepalen, zoals zij in staat is haram en halal te onderscheiden.


das waar, maar je was et stiekem met noorderlicht eens.. wou dus ff je mening weten.

14-10-2008, 13:16

Citaat door Hajkal:
vraagje; zaten bovengenoemde vrouwelijke geleerden op gemixte scholen en deden gemixt werk?


.



dat weet ik niet is was er zelf niet bij, ik denk het niet nee.

maar aisha werd na de dood van mohammed (sallahou 3alaihi wassalaam) vaak geraadpleegd om dingen uit te leggen. (aan mannen)
wallahou a3lam.

maar in ieder geval, het was mijn bedoeling niet om een discussie uit te lokken.

je kan ook werken met alleen vrouwen, enz...

14-10-2008, 13:26

Citaat door dustismybed:
dat weet ik niet is was er zelf niet bij, ik denk het niet nee.

maar aisha werd na de dood van mohammed (sallahou 3alaihi wassalaam) vaak geraadpleegd om dingen uit te leggen. (aan mannen)
wallahou a3lam.

maar in ieder geval, het was mijn bedoeling niet om een discussie uit te lokken.

je kan ook werken met alleen vrouwen, enz...

Klopt, ze werd gevraagd over religeuze zaken, waarbij er een gordijn was tussen haar en de vraagsteller en haar woorden en stem gebruik paar zakelijk waren. Lijkt geenzins op de hedendaagse college's op hogescholen en universiteiten, om maar niet te spreken over groepsopdrachten met Hmad, Jantje en Pietje.

Als de zusters in deze tijd als bovengenoemde vrouwen willen worden, moeten ze wel volledig in hun voetstappen treden. Niet deels.

Pagina's : [1] 2