Bekijk volle/desktop versie : sheich ibn oethaymien legt uit wat as-selefiyyah inhoudt!!!!



13-10-2008, 09:06
Vraag:

Graag zouden wij willen weten wat de methodologie van de Salaf (vrome voorgangers) inhoudt. Dienen wij ons hiermee te associëren en degene die zich hier niet bij aansluiten te veroordelen?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

De methodologie van de vrome voorgangers, oftewel as-Salafiyyah, staat voor het navolgen van de handelwijze die de metgezellen onderricht hebben gekregen van de Profeet (vrede zij met hem). Zij zijn onze Salaf, oftewel onze voorgangers in het goede. Vandaar dat hun navolgers Salafiyoen worden genoemd.

Het is in strijd met de methodologie van as-Salafiyyah om dit als aanleiding te gebruiken om je te distantiëren van de overige moslims. Tevens is het bestempelen van eenieder die van mening hierover verschilt, als een deviant in strijd met de methodologie van de Salaf.

De vrome voorgangers hebben allen uitgenodigd naar de Islam en naar vereniging rondom de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Ook bestempelden zij degenen die met hen hierover van mening verschilden niet als afgedwaalden, afgezien van degenen die met hen verschilden over essentiële geloofszaken.

Enkelen die zich vandaag de dag associëren met as-Salafiyyah bestempelen eenieder die er een andere mening op nahoudt dan hijzelf als zijnde een afgedwaalde, ongeacht of de tegenpartij zich op de waarheid bevindt. Weer anderen zien as-Salafiyyah als een splintergroepering, zoals vele splintergroeperingen die zichzelf toeschrijven aan de Islam. Dit is een verschijnsel dat scherp veroordeeld dient te worden.

Men dient als toonbeeld naar de handelswijze en leerschool van de vrome voorgangers te verwijzen, zij die openhartig en ruimdenkend met de meningsverschillen inzake rechtsvinding omgingen. Onderling plachten zij zelfs van mening te verschillen in credo- en jurisprudentiezaken. Zo zijn er geleerden die de mening uitdragen dat de Profeet (vrede zij met hem) zijn Heer heeft gezien (in het wereldse) en weer anderen ontkennen dit. Ook verschillen zij of het de daden zijn die op de Dag des Oordeels worden gewogen of de bladzijden waar de daden in vermeld staan. Zo lopen bijvoorbeeld de meningen uiteen aangaande de trouwaktes, koopovereenkomsten en vele andere jurisprudentiële aangelegenheden. Desondanks hebben zij elkaar niet uitgemaakt voor afgedwaalde.

‘As-Salafiyyah’ waarmee een specifieke groepering wordt bedoeld die zijn eigen etiquette heeft en waarbij eenieder die zich hier niet mee associeert als afgedwaalde bestempeld wordt, heeft totaal niets weg van as-Salafiyyah.

As-Salafiyyah is niets anders dan het navolgen van de methodologie van de vrome voorgangers in overtuiging, uitspraken, daden, meningsverschillen, overeenkomsten en onderlinge genegenheid. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “De gelijkenis van de gelovigen in hun onderlinge genegenheid, barmhartigheid en sympathie, is als de gelijkenis van één lichaam. Lijdt één van de ledematen, dan heeft dit effect op de rest van het lichaam in de vorm van koorts en slapeloosheid.

Dit is de ware weg van de vrome voorgangers.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
(Liqaa'aat ul-Baab il-Maftoeh, boekdeel 3, blz. 246)

bron: http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=628

13-10-2008, 09:38


barakallahu fiek

13-10-2008, 11:07

Citaat door jamal1981:
Vraag:

Graag zouden wij willen weten wat de methodologie van de Salaf (vrome voorgangers) inhoudt. Dienen wij ons hiermee te associëren en degene die zich hier niet bij aansluiten te veroordelen?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

De methodologie van de vrome voorgangers, oftewel as-Salafiyyah, staat voor het navolgen van de handelwijze die de metgezellen onderricht hebben gekregen van de Profeet (vrede zij met hem). Zij zijn onze Salaf, oftewel onze voorgangers in het goede. Vandaar dat hun navolgers Salafiyoen worden genoemd.

Het is in strijd met de methodologie van as-Salafiyyah om dit als aanleiding te gebruiken om je te distantiëren van de overige moslims. Tevens is het bestempelen van eenieder die van mening hierover verschilt, als een deviant in strijd met de methodologie van de Salaf.

De vrome voorgangers hebben allen uitgenodigd naar de Islam en naar vereniging rondom de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Ook bestempelden zij degenen die met hen hierover van mening verschilden niet als afgedwaalden, afgezien van degenen die met hen verschilden over essentiële geloofszaken.

Enkelen die zich vandaag de dag associëren met as-Salafiyyah bestempelen eenieder die er een andere mening op nahoudt dan hijzelf als zijnde een afgedwaalde, ongeacht of de tegenpartij zich op de waarheid bevindt. Weer anderen zien as-Salafiyyah als een splintergroepering, zoals vele splintergroeperingen die zichzelf toeschrijven aan de Islam. Dit is een verschijnsel dat scherp veroordeeld dient te worden.

Men dient als toonbeeld naar de handelswijze en leerschool van de vrome voorgangers te verwijzen, zij die openhartig en ruimdenkend met de meningsverschillen inzake rechtsvinding omgingen. Onderling plachten zij zelfs van mening te verschillen in credo- en jurisprudentiezaken. Zo zijn er geleerden die de mening uitdragen dat de Profeet (vrede zij met hem) zijn Heer heeft gezien (in het wereldse) en weer anderen ontkennen dit. Ook verschillen zij of het de daden zijn die op de Dag des Oordeels worden gewogen of de bladzijden waar de daden in vermeld staan. Zo lopen bijvoorbeeld de meningen uiteen aangaande de trouwaktes, koopovereenkomsten en vele andere jurisprudentiële aangelegenheden. Desondanks hebben zij elkaar niet uitgemaakt voor afgedwaalde.

‘As-Salafiyyah’ waarmee een specifieke groepering wordt bedoeld die zijn eigen etiquette heeft en waarbij eenieder die zich hier niet mee associeert als afgedwaalde bestempeld wordt, heeft totaal niets weg van as-Salafiyyah.
As-Salafiyyah is niets anders dan het navolgen van de methodologie van de vrome voorgangers in overtuiging, uitspraken, daden, meningsverschillen, overeenkomsten en onderlinge genegenheid. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “De gelijkenis van de gelovigen in hun onderlinge genegenheid, barmhartigheid en sympathie, is als de gelijkenis van één lichaam. Lijdt één van de ledematen, dan heeft dit effect op de rest van het lichaam in de vorm van koorts en slapeloosheid.

Dit is de ware weg van de vrome voorgangers.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
(Liqaa'aat ul-Baab il-Maftoeh, boekdeel 3, blz. 246)

bron: http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=628


prachtige en wijze woorden vd sheich rahimahullah

13-10-2008, 12:45

Citaat door jamal1981:
Vraag:

Graag zouden wij willen weten wat de methodologie van de Salaf (vrome voorgangers) inhoudt. Dienen wij ons hiermee te associëren en degene die zich hier niet bij aansluiten te veroordelen?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

De methodologie van de vrome voorgangers, oftewel as-Salafiyyah, staat voor het navolgen van de handelwijze die de metgezellen onderricht hebben gekregen van de Profeet (vrede zij met hem). Zij zijn onze Salaf, oftewel onze voorgangers in het goede. Vandaar dat hun navolgers Salafiyoen worden genoemd.

Het is in strijd met de methodologie van as-Salafiyyah om dit als aanleiding te gebruiken om je te distantiëren van de overige moslims. Tevens is het bestempelen van eenieder die van mening hierover verschilt, als een deviant in strijd met de methodologie van de Salaf.

De vrome voorgangers hebben allen uitgenodigd naar de Islam en naar vereniging rondom de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Ook bestempelden zij degenen die met hen hierover van mening verschilden niet als afgedwaalden, afgezien van degenen die met hen verschilden over essentiële geloofszaken.

Enkelen die zich vandaag de dag associëren met as-Salafiyyah bestempelen eenieder die er een andere mening op nahoudt dan hijzelf als zijnde een afgedwaalde, ongeacht of de tegenpartij zich op de waarheid bevindt. Weer anderen zien as-Salafiyyah als een splintergroepering, zoals vele splintergroeperingen die zichzelf toeschrijven aan de Islam. Dit is een verschijnsel dat scherp veroordeeld dient te worden.

Men dient als toonbeeld naar de handelswijze en leerschool van de vrome voorgangers te verwijzen, zij die openhartig en ruimdenkend met de meningsverschillen inzake rechtsvinding omgingen. Onderling plachten zij zelfs van mening te verschillen in credo- en jurisprudentiezaken. Zo zijn er geleerden die de mening uitdragen dat de Profeet (vrede zij met hem) zijn Heer heeft gezien (in het wereldse) en weer anderen ontkennen dit. Ook verschillen zij of het de daden zijn die op de Dag des Oordeels worden gewogen of de bladzijden waar de daden in vermeld staan. Zo lopen bijvoorbeeld de meningen uiteen aangaande de trouwaktes, koopovereenkomsten en vele andere jurisprudentiële aangelegenheden. Desondanks hebben zij elkaar niet uitgemaakt voor afgedwaalde.

‘As-Salafiyyah’ waarmee een specifieke groepering wordt bedoeld die zijn eigen etiquette heeft en waarbij eenieder die zich hier niet mee associeert als afgedwaalde bestempeld wordt, heeft totaal niets weg van as-Salafiyyah.

As-Salafiyyah is niets anders dan het navolgen van de methodologie van de vrome voorgangers in overtuiging, uitspraken, daden, meningsverschillen, overeenkomsten en onderlinge genegenheid. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “De gelijkenis van de gelovigen in hun onderlinge genegenheid, barmhartigheid en sympathie, is als de gelijkenis van één lichaam. Lijdt één van de ledematen, dan heeft dit effect op de rest van het lichaam in de vorm van koorts en slapeloosheid.

Dit is de ware weg van de vrome voorgangers.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
(Liqaa'aat ul-Baab il-Maftoeh, boekdeel 3, blz. 246)

bron: http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=628



Weet je wat het grappige is, de selefies gebruiken dit argument om zichzelf de selef te noemen. Terwijl er duidelijk staat, dat je geen specifieke groepering mag vormen. haha soebhanallah

Waar gaat het heen met deze doenja, zoals de ene noemt Bin baaz selefie. En de andere verklaart hem helemaal als ongelovig. Echt om gek te worden.

Wees gewoon een moslim, en laat het oordeel aan Allah over.

13-10-2008, 12:50


Wanneer het vasthouden aan deze religie zo moielijk zal zijn zoals het vasthouden aan hete kolen. (Tirmidhie).


Soebhanallah, ik heb echt het gevoel dat dit die tijd is. Wallahu-alem

13-10-2008, 13:56
Er worden veel twijfels verspreid over de benaming Selefiejah en het woord ‘Selefie’, sommige van deze twijfels komen van oprechte mensen, gebaseerd op hun ervaringen, maar velen komen van de duivels onder de mensen, degenen die de da`wah van de waarheid wensen te veroordelen, het willen zien vallen en het laten vervangen met hun eigen innoverende uitspraken en hallucinaties van het brein.

En wat volgt:

1) Zichzelf associëren met Selefiejah is een innovatie.



Het woord "Selefiejah" werd niet gebruikt in de tijd van de Profeet(salAllahoe alejhi weselem) en zijn metgezellen, dit vanwege het feit dat de moslims op de correcte Islaam waren en er in die tijd geen behoefte was aan een woord zoals Selefiejah. Echter, toen de beproevingen begonnen en er een aantal sekten ontstonden en de Oemmah zich opsplitste, stonden de Geleerden van de Oemmaah op om degenen die op de waarheid waren te onderscheiden van degenen die op de valsheid waren, waarbij ze gebruik maakten van termen zoals ‘Ahloel- Hadieth’ en ‘es-Selef’.

Aboe Haniefah rahiemehoellaah zei: "Blijf trouw aan de Athaar (overleveringen) en de Tarieqah (weg) van de Selef (vrome voorgangers) en pas op voor vernieuwde zaken want het zijn allemaal innovaties." (Opgenoemd door As- Suyoetie in ‘Sawn al Mantaq wal-Kalaam’ p.32)

Hetgeen waarmee alle Islaamitische groeperingen beweren op de correcte en ware Islaam te zijn, en waar zij zichzelf allen mee beschrijven, is het feit dat men trouw moet blijven aan hetgeen waar de Boodschapper (vrede zij met hem) en zijn metgezellen op waren, zoals het ook in de authentieke hadieth voorkomt.

Hierbij moet worden toegevoegd dat het woord ‘Selef’ werd gebruikt door de Profeet (vrede zij met hem). Hij (de Profeet (vrede zij met hem)) zei tegen Faatimah,

"Wat een voortreffelijke Selef ben ik voor jou." (Moslim, no.2450)

Iemaam Moslim citeerd in de Moeqadimmah (introductie) van zijn Sahieh (p.16) de uitspraak van Abdullaah ibn al-Moebaarak, die hij deed in de aanwezigheid van alle mensen: "Neem afstand van de a-hadieth van Amr bin Thaabit, want hij beledigde de Selef."

Shaych Saalih al-Fawzaan zei, "En hoe kan het, dat als iemand de madhab van de Selef de zijne maakt het een innovatie is, een dwalende innovatie?! En hoe kan het een innovatie zijn als het niets anders is dan het volgen van de madhab van de Selef, en het volgen van diezelfde madhab verplicht is gesteld in het Boek (Qor`aan) en de Soennah, en waarheid en leiding?!" (al- Bayaan p.156)

Vandaar, het zichzelf toeschrijven aan de Selef, wat niets anders als Selefiejah betekend, is géén innovatie. Het is zelfs eerder een verplichting voor élke moslim om zichzelf toe te schrijven aan de Manhadj en de Aqiedah van de Selef. Er kan gezegd worden, "Als de naamgeving Selefiejah een innovatie is, dan is de naamgeving Ahloes-Soennah wal-Djamaa’ah dat ook". Het doel achter het gebruiken van de term ‘Ahloes- Soennah wal-Djamaa’ah’ is niet verborgen of onbekend. Jammer genoeg is de benaming van ‘Ahloes-Soennah’ niet langer voldoende om de mensen van valsheid en de mensen van de waarheid te kunnen onderscheiden. Het gaat zelfs zo ver dat het woord ‘Selefie’ niet eens meer duidelijkheid verschaft over wie nu een echte Selefie is, die daadwerkelijk Aqiedah en Manhadj van de Selef volgt, en wie een hizbie (iemand die zichzelf afsplitst van de Djamaa’ah en de Soennah tegengaat) is, die een masker draagt van Selefiejah en beweert Selefie te zijn. Zijn Aqiedah mag dan wel in grote lijnen Selefie zijn maar zijn manier van denken kan besmet zijn met ‘Qoetbie’ of ‘Hizbie’ principes, ideeën en manieren van denken en gedrag. Hij zal vijandigheid tonen jegens de Selefies, spotten met hun Mashaayich, en toch claimen dat ze op hun weg zitten. Echter, uit de standpunten die ze innemen en de houding die ze aannemen en hun loyaliteit en ontkenning blijkt iets anders. Dit is waarom echte Selefies veel waarde hechten aan leren en kennis vergaren zodat de waarheid altijd duidelijk voor hen is en de onwetende huichelaars hen niet voor de gek kunnen houden.

2) Allaah heeft ons de naam Moslims gegeven, dus waarom zouden we onszelf aan de Selef toeschrijven.



Deze twijfel werd prachtig beantwoord door Iemaam al-Albaanie rahiemehoellaah in zijn discussie met iemand over dit onderwerp, opgenomen op de cassette genaamd: ‘Ik ben Selefie’. Hieronder staan een aantal belangrijke citaten:

Shaych al-Albaanie: "Wanneer er aan jou gevraagd wordt wat jouw madhab is wat zeg je dan?"

De vrager: "Moslim!"

Shaych al-Albaanie: "Dat is niet voldoende!"

De vrager: "Allaah heeft ons de naam ‘Moslims’ gegeven, vervolgens reciteerde hij dit Vers van de Qor’aan: "Hij is Degene Die jullie voorheen Moslims genoemd heeft… (Soerah Al-Hadj 22:78)

Shaych al-Albaanie: "Dit zou een correct antwoord zijn geweest wanneer wij in de eerste periode (van de Islaam) waren, voordat de sekten zich verspreidden. Wanneer wij echter vandaag de dag welke moslim dan ook, die zich zelf associëert met één van de sekten waarmee wij verschrikkelijk verschillen in ‘Aqiedah, hierover vraagt dan zou zijn antwoord niet anders zijn dan de jouwe. Zij allen zullen zeggen dat zij moslim zijn; of zij nou van de Raafidah (Shie`ah) zijn, of van de Chawaaridj, of de Droez of van An-Noesairiyah Al-‘Alawiyah. Dit is dus niet voldoende in deze dagen!"

De vrager: "Oké, dan zeg ik: "Ik ben moslim die het Boek en de Soennah volgt."."

Shaych al-Albaanie: "Dat is ook nog niet voldoende!"

De vrager: "Waarom?"

Shaych al-Albaanie: "Kun je tussen degenen waarmee we net een voorbeeld hebben gegeven iemand vinden die zegt: "Ik ben Moslim maar volg het Boek en de Soennah niet!", wie van hen zegt dat hij dat niet volgt?"

Vervolgens begon de Shaych de man uit te leggen wat het belang is van datgene wat hij zo juist verklaard heeft, en dat is; ‘Het Boek en de Soennah volgens het begrip van de Selefoes-Saalih’.

De vrager: "Oké, dan ben ik een Moslim die het Boek en de Soennah volgt volgens het begrip van de Selefoes-Saalih!"

Shaych al-Albaanie: "Wanneer iemand jou naar je madhab vraagt, zeg je het dan zo tegen hem?"

De vrager: "Ja!"

Shaych al-Albaanie: "Wat vind je ervan als we (deze lange zin) taalkundig samenvatten? Want de beste woorden zijn de woorden die kort en krachtig zijn! We zeggen dan gewoon Selefie!" Einde citaat.

Het gaat hier dan ook over het punt, dat het niet voldoende is als je jezelf alleen ‘Moslim’ of ‘Soennie’ noemt, aangezien iedereen dat zal doen. En Iemaam al-Albaanie beklemtoond het belang van het onderscheid maken tussen de waarheid en de leugen, op een manier die de basis van de Manhadj en Aqiedah vormt, en dat is het nemen van de Selefoes-Saalih, in tegenstelling tot de vele sekten en groeperingen wiens begrippen gebaseerd zijn op die van hun mentors en leiders, en niet fundamenteel die van de Selef.

3) Zichzelf een Selefie noemen is een afkeurenswaardige ‘Tezkieyah’ (referentie) van zichzelf.



En deze twijfel werd beantwoord door onze Shaych: Allaamaah ‘Abdoel-'Aziez Ibn Baaz rahiemehoellaah de (voormalige) moeftie van Saoedi-Arabië, die werd gevraagd: “Wat kunt u vertellen over iemand die zichzelf een ‘Selefie’ of ‘Athaarie’ noemt? Is dit een Tezkieyah (aanbeveling) van zichzelf?” Hij antwoordde (Moge Allaah hem genadig zijn): “Wanneer hij de waarheid spreekt (in zijn claim) dat hij een ‘Selefie’ of ‘Athaarie’ is, dan heeft hij niets verkeerd gedaan, (dit is) gelijk aan hetgeen wat de Selef zeiden: “Die en die is een Selefie”, “Die en die is een Athaarie”. Dit is een Tezkieyah (een aanbeveling) die noodzakelijk is, een Tezkieyah die verplicht is." (Cassette: Haqq ul-Muslim 16/1/1413 Ta’if)

Shaych Saalih al-Fawzaan werd gevraagd: "Wanneer iemand zichzelf een ‘Selefie’ noemt heeft hij zich dan afgesplitst in een ‘Hizb’?" Waarop hij antwoordde: "Men doet niets verkeerd wanneer men zichzelf met Selefiejah associeërt, mits dit de waarheid is. Echter, als dit niet meer dan een claim is, dan is het niet toegestaan zichzelf met de titel Selefiejah te bestempelen terwijl men op een andere Manhadj zit dan die van de Selef." (Al-Ajwibah al-Mufidah p.16)

En voor degenen die wensen anderen te ontmoedigen die zichzelf toeschrijven aan de Selef en beweren dat een Tezkieyah (zelfaanbeveling) is, hun listige streken zijn niet verborgen voor ons. Eerder, Shaychoel-Islaam weerlegde deze valse claim al eeuwen geleden en maakte het verplicht om te accepteren dat een persoon zichzelf mag toeschrijven aan de Selef, en was van mening dat daarover een eensgezinde instemming bestond, sinds de Aqiedah en Manhadj van de Selef niets anders is dan de waarheid. Maar nu dat men weet dat de manhadj van deze mensen (de valse pretendenten) vervalst is, dan moet het niet als een verassing komen dat ze willen dat de mensen zichzelf afscheiden van de Selef, aangezien dat de enigste weg is om hun valsheid verborgen te houden.

Bron: http://haadhi-hiya-selefiyyah.blogspot.com/2007/07/opheldering-van-veelvoorkomende.html

13-10-2008, 14:00
er is ook een mooie lezing wel in het engels van abu khadija....HIJ legt het heeel goed uit...

13-10-2008, 16:12
prachtig uiteen gezet door de shaych

15-10-2008, 15:07

Citaat door AbdelQawiy:
Dit is jou reactie op de woorden van de selefie Shaykh Ibn Uthaymeen (rahimahullah)?

Probeer je Shaykh Uthaymeen nu te weerleggen?
Waarom springen jou zieke gedachtenis altijd gelijk naar weerleggen?

Laat ik je even meedelen dat de woorden van Shaykh Uthaymeen en het door jou geplaatste welbekende stukje niet tegenstrijdig zijn.

Als ze niet tegenstrijdig zijn waarom zeg je dan - Probeer je Shaykh Uthaymeen nu te weerleggen? -

Wie is nu hier tegenstrijdig? jij zelf denk na voordat je spreekt. En spreek met kennis aub.

Het gedrag van jou en je mede 'salafies in naam' / 'Madkhalieen' is in strijd met de geplaatste stukjes. Zowel wat Broeder Jamal plaatste als wat jijzelf plaatst.

Nu spring je weer over naar gedrag, een vraag aan jou is jou gedrag gelijk aan de koran en de soennah? Je volgt wel de koran en de soennah, maar je gedrag is ook tegenstrijdig, ben jij nu ook geen moslim meer, doordat je gedrag niet 100% overeenkomt met de koran en de soennah.

Een slechte gedrag zet niet iemand uit een manahdj of religie, een verkeerde overtuiging wel. Iemand kan zacht of hard van aard zijn, iemand kan warm of koud van bloed zijn, enz. maar als we het hebben over ‘ overtuiging ’ waar je zeker van bent, dan speelt zacht of hard zijn geen grote rol.

Maar vanwege je hoogmoed (die bij jullie bekend is) en jullie zelf toege-eigende alleen recht op het woord selefie begrijp je beide stukjes niet.

Wij zijn niet hoogmoedig iedereen heeft het recht om selefie te zijn en kan selefie worden, maar dan moet men zijn overtuiging ook net als de Selef zijn. Hij moet hen zien als voorlopers. Hoeveel van jou soort willen die naam niet dragen, hoeveel van jou soort maken die naam zwart, hoeveel van jou soort weet wel degelijk wat het betekent, maar verwerpt het.
De profeet zei over hoogmoed, het op neer kijken naar de waarheid, en jij weet wat de waarheid is betreft benaming selefie, maar blijft op neer kijken en slecht spreken over degene die zichzelf zo noemen, nu een vraag aan jou wie is nou hier hoogmoedig?

En wil je het ook niet begrijpen omdat je van jezelf verwacht (hoogmoed) dat het stukje van Shaykh Uthaymeen (rahimahullah) totaal niet over jullie gaat.

Ik begrijp jou niet de ene keer is er geen verschil tussen mij stuk en van de topic starter de andere keer wel, waarom ben je zelf tegenstrijdig en beschuldig je ons daarvoor? Waarom ben je zelf hoogmoedig en beschuldig jij ons daarvoor? Voordat je weer eens naar ons wilt gaan wijzen, kijk dan eens eerst goed in de spiegel bedoel niet naar je haren of je baard, maar naar je hart.

Het is jammer.... Jij bent op dit moment niet in de staat om maar enig kritiek op een rechtvaardige manier te ontvangen. In je vorige gesprek met mij liet je al zien dat je je oordeel over je broeders en zusters laat afhangen op valse vermoeddens en leugens. Ik heb echt medelijden met.

Zo'n persoon als jij die alleen maar negatief denkt over selefies, van hem zal je ook alleen maar negatieventijd horen over selefies, hij zal zelfs negatief en tegenstrijdig zijn tegen zichzelf, ook al besef hij het niet, daarom vragen we aan Allaah om hem te leiden Amin.

Broeder het wordt tijd om wakker te worden en niet keer op keer andermans gedrag voorop te zetten bij elke kwestie. Selefie of niet wij hebben allemaal geen goede gedrag, maar we blijven toch moslims of we nou selefie zijn of niet.

Het belangrijkste verschil is dan ook hoe je dien (geloof) gaat belijden.

'En al het goede zit in het volgen van hen die eertijds geweest zijn (Salaf),

Terwijl al het slechte in de innovering zit van hen die erna kwamen (Khalaf)'.

Hier zou een verstandige kiezen voor het eerste (de Salaf).

http://haadhi-hiya-selefiyyah.blogspot.com/2007/07/selefoes-saalih-vrome-voorgangers.html

15-10-2008, 15:29
broeder aboel abbas;

Kan je mij aub uitleggen waarom het zo belangrijk is dat wij onszelf selefie noemen. En graag in je eigen woorden en heel kort houden, ben namelijk niet zo'n lezer.

aub: geen lange fatawa en zo plaatsen.

djazakallahoagairan..

15-10-2008, 16:59

Citaat door basco:
broeder aboel abbas;

Kan je mij aub uitleggen waarom het zo belangrijk is dat wij onszelf selefie noemen. En graag in je eigen woorden en heel kort houden, ben namelijk niet zo'n lezer.

aub: geen lange fatawa en zo plaatsen.

djazakallahoagairan..

Khair insha Allaah.

Selefie is een volgeling van de vrome voorgangers. De Selef-ie De laatste ie noemen ze in het arabisch al yaa nisbaa. De ie van toeschrijving. Netzoals iemand uit marokko een maghreb-ie is of een iemand uit Nederland een Holland-ie. De ie is dus een toeschrijving.

Weet dat de beste generaties die er hebben bestaan de selefoe Saalih zijn, het bewijs hiervoor is in Sahieh Moslim Hadieth nr. 25336 staat op gezag van Aisha (Raida Allaahoe anha): Een man vroeg aan de profeet (salaallaahoe `alayhie was sallem): Wie zijn de beste mensen? Hij antwoordde:

‘’De (mensen van de) eeuw waarin ik nu leef, vervolgens de tweede (eeuw) en de derde (eeuw)!’’

Ook wordt hun betrouwbaarheid en standvastigheid duidelijk door de uitspraak van de Profeet (salaallaahoe `alayhie was sallem) waarin hij hen als voorbeeld in het geloof stelt voor diegenen die na hen komen:

‘’Houdt je vast aan Mijn Soennah en aan de Soennah van de Rechtgeleide Chaliefen...Bijt je daar met je kiezen aan vast (klamp je daar stevig aanvast)..’’ (Overgeleverd door Aboe Dawoed in As-Soennah)

Dit alles verduidelijkt het feit dat wij verplicht zijn om hen te volgen in de Waarheid waarop zij zaten, omdat zij het fundament zijn waarmee het Boek van Allaah en de Soennah van de profeet bewaard gebleven zijn.

Shaych Albaanie rahiemehoellaah heeft gezegd: Er is dus geen twijfel dat de heldere, duidelijke, onderscheidende en beslissende classificatie is, om te zeggen; Ik ben een Moslim die zich vasthoudt aan de Qor’aan en de Soennah en dit volgens de methodologie van de Selefoes-Saalih. En dat kan in het kort gezegd worden als: Ik ben een Selefie.

Wasalaam

16-10-2008, 10:53

Citaat door AbdelQawiy:
Dit is jou reactie op de woorden van de selefie Shaykh Ibn Uthaymeen (rahimahullah)?

Probeer je Shaykh Uthaymeen nu te weerleggen?

Laat ik je even meedelen dat de woorden van Shaykh Uthaymeen en het door jou geplaatste welbekende stukje niet tegenstrijdig zijn.

Het gedrag van jou en je mede 'salafies in naam' / 'Madkhalieen' is in strijd met de geplaatste stukjes. Zowel wat Broeder Jamal plaatste als wat jijzelf plaatst.

.


Zou me niks verbazen aangezien ze altijd bezig zijn weerleggingen alsof het kibar al3olama zijn. Moge Allah hen leiden

Djazak allahoe khairan heel mooi, vooral dit gedeelte
‘As-Salafiyyah’ waarmee een specifieke groepering wordt bedoeld die zijn eigen etiquette heeft en waarbij eenieder die zich hier niet mee associeert als afgedwaalde bestempeld wordt, heeft totaal niets weg van as-Salafiyyah.

16-10-2008, 14:53



Citaat door Aboel_Abbaas:
Khair insha Allaah.

Selefie is een volgeling van de vrome voorgangers. De Selef-ie De laatste ie noemen ze in het arabisch al yaa nisbaa. De ie van toeschrijving. Netzoals iemand uit marokko een maghreb-ie is of een iemand uit Nederland een Holland-ie. De ie is dus een toeschrijving.

Weet dat de beste generaties die er hebben bestaan de selefoe Saalih zijn, het bewijs hiervoor is in Sahieh Moslim Hadieth nr. 25336 staat op gezag van Aisha (Raida Allaahoe anha): Een man vroeg aan de profeet (salaallaahoe `alayhie was sallem): Wie zijn de beste mensen? Hij antwoordde:

‘’De (mensen van de) eeuw waarin ik nu leef, vervolgens de tweede (eeuw) en de derde (eeuw)!’’

Ook wordt hun betrouwbaarheid en standvastigheid duidelijk door de uitspraak van de Profeet (salaallaahoe `alayhie was sallem) waarin hij hen als voorbeeld in het geloof stelt voor diegenen die na hen komen:

‘’Houdt je vast aan Mijn Soennah en aan de Soennah van de Rechtgeleide Chaliefen...Bijt je daar met je kiezen aan vast (klamp je daar stevig aanvast)..’’ (Overgeleverd door Aboe Dawoed in As-Soennah)

Dit alles verduidelijkt het feit dat wij verplicht zijn om hen te volgen in de Waarheid waarop zij zaten, omdat zij het fundament zijn waarmee het Boek van Allaah en de Soennah van de profeet bewaard gebleven zijn.

Shaych Albaanie rahiemehoellaah heeft gezegd: Er is dus geen twijfel dat de heldere, duidelijke, onderscheidende en beslissende classificatie is, om te zeggen; Ik ben een Moslim die zich vasthoudt aan de Qor’aan en de Soennah en dit volgens de methodologie van de Selefoes-Saalih. En dat kan in het kort gezegd worden als: Ik ben een Selefie.

Wasalaam


djazakallahoegairen

is men verplicht om zich zelf selefie te noemen en is het dan verkeerd waneer je zegt ik ben van ahloe soennah wal djama3a???