Bekijk volle/desktop versie : De rechten van de vrouw.



12-10-2008, 15:03

D e rechten van de vrouw[/SIZE][/FONT]





[SIZE="2"][FONT="Georgia"]In de binnenplaats van ons huis keek ik naar een grote witte vogel die binnen kwam vliegen.
"Stil, zodat ik er naar kan kijken!" Zei ik zachtjes tegen me vriendin. Ze keek me giegelend aan en we namen plaats op een kleed. De vogel had een lange nek. En een grote oranje snavel. Het was zelfverzekerd en het liep met haar lange poten door de binnenplaats. Plots werd de deur opengedaan en vloog de witte vogel weg. Ik zag me oudere broer verschijnen en ik rende meteen naar de keuken.
" Mama, Broer ahmet is thuis en hij kijkt erg boos" vertelde ik tegen me moeder. Me moeder kneed verder in het deeg. Ze knikte even maar gunde mij geen blik. Me moeder wist al wat er zou gebeuren. Ze was het al gewend. Me broer zou plaats nemen op de nieuwe kleed en zal brullen om eten. Me broer werd erg verwend omdat hij de enigste zoon was van de zoon van Hassan El Khalid Boussani. De parlementvoorzitter van Pakistan. Hij zou in de toekomst alles overnemen dus werd hij in de watten gelegd. Ik in tegendeel zag de buitenwereld nooit. Alleen wanneer ik stiekem de trap nam naar het dak. Dan nam ik een kijkje over de rand om te kijken wat er in de straat gebeurde. We hadden een groot huis. Met vele salonnen en grote badkamers en slaapkamers. De bovenste verdieping was van mij. Daar kreeg ik altijd priveles van me lerares Hafida Delrait. Ze gaf les in ruil voor onderdak voor haarzelf en haar zoontje. Ze was ook vaak te vinden in mijn vaders kantoor. Waar ze alle administratieve werk deed. Je zag alle ellende in haar ogen en in haar rimpels die met de jaren verergde. Haar zoon was een goede vriend van me. Ibrahim Delrait. Hij was erg slim voor zijn leeftijd en wat voller dan mijn broer. Hij had prachtig pikzwart haar en een mooie roze blush. Ik vond hem stiekem wel leuk maar het zou de grootste schande zijn als ik met de zoon van me lerares zou trouwen. Me moeder was een knappe vrouw en erg intelligent. Ze sprak vele talen en was bekend om haar zachtaardigheid. Niemand kon iets van haar kwalijk nemen. Zij was de moeder der vrouwen van pakistan. Ik wist goed dat er veel mis was in dit land. ik was trots om pakistaans te zijn. Maar er was veel corruptie in dit land en radicalisme. Me beste vriendin Fatma Rapoor was me buurmeisje. Haar vader was de burgemeester van dit stadje. Ik mocht niet met mensen omgaan die onder onze stand waren vertelde me vader altijd. Me vader was ook erg zachtaardigheid. Hij kwam erg vertrouwd over en hij kon goed spreken wat een goede capaciteit was voor zijn beroep. Ik wist dat hij niet vaak alles volgens de wetten deed. Vaak kwamen oude mannen met aparte kledij ons huis binnen en mocht niemand hun lastig vallen. Ik maakte me niet druk. Ik had ook een dienstmeisje. Ze was mijn dagboek en vertelde altijd van die prachtige verhalen. Ze heet Noa Ghaik. Ze is een weeskind en me ouders hadden haar uit het weeshuis gehaald. Ik wist dat me ouders ook haar hadden gehaald voor een goede reputatie. Ze zeiden altijd tegen andere over dat ze een wees in huis hadden gehaald. Om ermee te pronken als het ware. Maar ik zou absoluut niet zonder haar kunnen.[/FONT]

[FONT="Georgia"]Inhoudsopgave
Proloog
[URL="http://forums.marokko.nl/showpost.php?p=55114913&postcount=2"]Deel 1
Mededeling![/URL]
Deel 2

12-10-2008, 15:08


Deel 1

De spiegel[/SIZE]



[SIZE="2"]Ik pakte een kam van me tafeltje en ging ermee door me lange style haar. Ik hield van de spiegel zodat ik altijd mijn haren kon bewonderen. Ik verzorgde het altijd goed. Het was mijn trots en ik zou het absoluut niet zonder kunnen.
" Haha je kan echt niet van je haren afblijven" ik draaide me om en zag Noa er staan. Ze schudde lachend haar hoofd en had een wasmand met kleding erin.
" Agh ik vind me haren gewoon zo mooi en wil het ook zo houden" en ik keek weer in de spiegel. Ik zag Noa opkijken en we schoten beide in de lach.
" Kijk me niet zo aan! Jij hebt ook prachtig haar. Golven en krullen en blauwe prachtige ogen dat zie je niet vaak bij een Pakistani " vertelde ik haar
" Meid doe niet zo gek! Kijk naar jezelf. Je moet een hele goede man hebben in ruil voor je schoonheid. Elke meid hier in Pakistan en Hindustani zou jou uiterlijk willen hebben" zei ze vastberaden tegen mij. Ik voelde me een beetje beschaamd en bedankte haar voor haar compliment. Ik smeerde me haren nog in met een geurende olie en sloeg een doek om me haren heen. Ik legde het tot de helft van me hoofd en trok me gouden armbanden aan.
" Girl you looking hot!" lachte Noa. Ik draaide me om en gooide een kussen na haar toe.
" Vandaag komt een goede vriend van me vader uit Saudi Arabie. Een hoge generaal en moest er op me beste uitzien" vertelde ik haar. Ze knikte en vouwde verder mijn kleding. Ik streek me mooie groene sari goed en keek of me witte poeder nog goed zag. Ik zag een prachtige vrouw in de spiegel kijken. Een vrouw die de harten van miljoenen harten zou beschadigen. Terwijl ik maar 16 was. Me moeder vertelde me al dat me tijd snel zou aankomen. En ik wist wat ze bedoelde. Er werd op de deur geklopt en Noa opende die. Ibrahim stond er en keek me geschrokken aan. Ik zag zijn ogen mij helemaal opnemen en hij kuchte kort.
" Je vader riep je. Je word verwacht in de gastensalon" en hij liep meteen weg. Ik gaf Noa snel een knuffel en ik trok me gouden sandalen aan. Ik hoorde mijn armbanden en bedeltje om mijn voeten rinkelen. Met gebogen hoofd nam ik kleine stappen. Ik keek naar de grote deuren voor me. Ze waren van eiken en waren wel 4 meter hoog. 2 bediende opende de deur en ik nam een snelle blik door het salon. Ik liep met kleine stappen naar voren.
" Salaam alikoum en wees welkom in dit huis" zei ik zacht. Ik keek op en zag een aantal vrouwen zitten met een burka. Een oudere man keek me vriendelijk aan in mijn ooghoek zag ik een jongeman zitten die mij met bewondering aankeek. Me vader kwam op me afstappen en sprak in puur arabisch tegen de man. Ik verstond het een klein beetje en me vader vertelde me dat ik naast hem kon gaan zitten. Ik plaatste netjes me handen gevouwen op me schoot en voelde me hart bonzen. Ik keek verlegen af en toe naar me vader en naar de oudere man. De vrouwen waren erg stil maar luisterde wel mee. Plots stond de jongeman op.
" Ga naar de andere salon hiernaast en maak kennis met elkaar" vertelde me vader. Ik schrok en keek hem vreemd aan. Was dit een huwelijksaanzoek? Waarom werd mij alleen verteld dat er belangrijke gasten zouden komen. Ik knikte vriendelijk maar voelde toch wel lichte paniek. Ik nam weer respectvol afscheid en liep met een bediende naar de andere salon. De bediende opende de deur en ik zag dat de tafel al bedekt was met allerlei lekkers. Ik liep naar een stoel en wees erna. de jongeman nam stilletjes plaats en keek me daarna aan.
" I know your arabic language isn̒t really good, Maby we can speak English?" vroeg hij me. Ik knikte en we begonnen een gesprek in het engels. Ik gaf antwoord op zijn vragen en keek hem af en toe aan. Hij had een prachtige saudi-arabische kledij aan en een enorme zwaard aan zijn zij. Hij had een leren tas bij met gouden versiering. Hij had een klein sikbaardje wat hem wel mooi stond. Hij heet Mohammed Ali El Yassino en was 25. Hij vertelde dat hij in het buitenland had gestudeerd en dat zijn vader een belangrijk iemand was in saudi arabie. Hij werkte samen met de Chaik. Een soort koning. Hij vertelde dat hij de oudste zoon was van de eerste vrouw van zijn vader. Ik vroeg wie al die vrouwen waren. Dat waren de vrouwen van zijn vader. Ik schrok er wel een beetje van. Hij had dus vier vrouwen. Maar het mocht inderdaad in de islam. Ik schonk wat thee in toen hij plots naast me kwam zitten. Ik voelde me ongemakkelijk.
" Vanuit deze zicht kan ik je beter bekijken. Je lijkt me een goede meid die van goede opvoeding afweet. Je zult een goede vrouw zijn en een goede moeder" zei hij zacht. Ik wist niet wat ik moest zeggen en keek maar weg. Ik bedankte zacht voor de complimenten. Ik voelde hem akelig dichtbij komen en schrok toen hij mijn hoofddoek een stuk naar achter schoof en met zijn vingers door me haren ging. Ik wist niet wat ik moest doen. Moest ik dit stoppen? Want de eer van me vader was belangrijk. Maar dit is mij nooit verteld. Ik zag hem geconcentreerd kijken.
" zullen we maar eens teruggaan?" zei ik angstig
" we blijven hier een week om alles te regelen voor onze bruiloft, ik zou graag morgen met jou naar de stad willen gaan om mooie kledij te kopen voor de verloving en bruiloft" zei hij zelfverzekerd. Hij stopte gelukkig en ik deed me hoofddoek weer goed. Ik pakte mijn glas thee en nam een slok om geen antwoord te hoeven geven.
" die zwaard die jij bij je hebt? Is dat echt?" vroeg ik hem. Hij lachte en stond op. Hij trok de zwaard uit zijn hoes en ik schrok van de grootte. Het was een grote met van die tanden erin. Je kon er zo iemands hoofd eraf hakken.
" omdat mijn vader een belangrijk iemand is dragen zijn zoons zwaarden als trots en macht, zulke zwaarden droegen de profeten ook tijdens de heilige oorlog"

12-10-2008, 15:15
Beste Lezeressen,

Ik vind vele verhalen hier op M.nl erg mooi en ontroerend.
Maar de meeste verhalen lijken op elkaar.
Ik wou een verhaal wat over de rechten van de vrouwen ging.
Mijn verhaal is gebasseerd op de waarheid.
Ik heb verschillende boeken gelezen en documentairs gezien wat me echt raakte.
Stagfuruu Allah voor wat hun word aangedaan.
En wij klagen al als we kritiek krijgen terwijl vrouwen in sommige werelddelen kleineerd, misbruikt, veracht, verwaarloosd worden.
Het beeld van de vrouw word Elhamdoeilah een stuk beter. Landen stellen wetten in over de rechten van een vrouw.

Buiten dit verhaal heb ik natuurlijk ook me dagelijks leven. Waardoor ik niet iedere dag een vervolg wil plaatsen. Ik wil het ook niet snel snel doen waardoor het erg slordig is. Bij voorbaat Dank.

m0slimvr0uw

12-10-2008, 17:28

Deel 2

De gouden ketting

[/SIZE][/FONT]

[FONT="Georgia"][SIZE="2"]Er kwam een bediende binnen en vertelde ons dat we werden teruggeroepen. Mohammed deed zijn zwaard weer terug in zijn omhulsel. Ik stond op en liep best snel dit keer om Mohammed te ontwijken en nam weer plaats naast me vader.
" en hebben jullie elkaar beter leren kennen mijn dochter?" vroeg me vader.
" Ja vader" antwoorde ik op de vraag van me vader. Hij drukte een kus op me voorhoofd en de mannen verlieten het salon. Ik zag me moeder binnenkomen en Noa. Noa begroette iedereen en nam snel plaats naast mij.
" en hoe is hij?" vroeg ze mij in het pakistaans. Me moeder praatte met de vrouwen de vrouwen.
" waarom had je mij niets verteld Noa. Ik dacht het gewoon alleen maar belangrijk bezoek was!" zei ik.
" Het spijt me Zaara, maar ik mocht het je niet vertellen van je vader. Hij had het verboden." Zei ze teleurgesteld. Ik knuffelde haar. Niemand kon boos op haar worden.
" het geeft niet lieve Noa. Zullen we naar mijn slaapkamer gaan?" vroeg ik aan Noa. Ze knikte blij en we vroegen of ze ons even konden missen. Gelukkig mochten we weg en we renden lachend de trappen op naar mijn slaapkamer. Ik sloot de deur en ik plofte op me bed. Noa kwam naast me zitten en ging met haar wenkbrauwen op en neer.
" Hij heet Mohammed Ali El Yassino en is 25 jaar oud. Hij is de oudste zoon van de eerste vrouw van zijn vader. En zal dus in de toekomst de zaken overnemen van zijn pa" vertelde ik Noa. Ze knikte en streek over me haar. Dat deed ze altijd omdat ze dol was op me haar.
" kijk ik weet dat ik moet gaan trouwen maar ik ben er eigenlijk nog niet klaar voor. Voor mijn gevoel wil ik nog veel studeren en iets betekenen voor dit land." zei ik bedroefd.
Noa drukte een kus op me wang en keek me geruststellend aan.
" Lieve Zaara. Dat heeft iedere vrouw wel hier in Pakistan. Het is hier moeilijk om te leven hier. Dat jij al priveles hebt zijn sommige totaal niet tevreden mee. Je krijgt de kans en die moet je zeker grijpen. Je vader geeft je niet zomaar aan een slechte man uit hoor" zei ze vastberaden tegen me.
Ik voelde fijn haar bij me te hebben. Maar toch knaagde iets aan me.
" maar ik zal je dan zo vreselijk moeten missen" zei ik zachtjes.
" Nee hoor. We bellen iedere dag en je komt vast hier wel een aantal keren langs anders ik. Dat jij in een ander land gaat wonen betekend niet dat onze contact minder word lieverd" zei ik zachtjes. We waren allebei stil en besefte nu werkelijk in welke situatie ik zat. De afstand zou erg groeien tussen ons. Ik had Noa altijd naast mijn zijde gehad. Al van jongs af aan.
" Laten we het even vergeten. Zin om naar buiten te gaan?" vroeg ze me.
" Mohammed vroeg of ik morgen meeging naar de stad. Ik ben nooit buiten de muren geweesd." Zei ik bedenkelijk.
" je wens was altijd buiten deze muren te komen. En dit is je kans lieverd." Zei Noa tegen me.
Ik knikte en trok haar mee naar buiten. We gingen zitten op de schommelbank en zongen Hindi liedjes die we kenden van bollywood films. Het deed ons altijd goed. Er werd op de deur geklopt en we hielden meteen onze mond. Ik zag de tuinman de deur openen en ik zag Mohammed verschijnen. Hij keek mijn kant op en kwam naar me toelopen. Noa liep snel weg en ik schrok van haar reactie. Waar ging ze na toe? Mohammed kwam naast me zitten en drukte iets in me handen. Ik keek hem vreemd aan en vroeg wat het was.
" open het Zaara, en ik wil dat jij dit morgen draagt" zei hij in het engels. Ik friemelde voorzichting de verpakking eraf en zag een gouden ketting. Ik streek erover heen en me ogen werden groot.
" Sorry maar ik kan dit niet aannemen" vertelde ik hem.
" ik eis het van je dat je het morgen draagt" en hij liet me verbaasd achter. Het was een zware ketting dat ook nog. Ik deed het om en het paste mijn precies. ik raakte er verlegen van en zag in de verte Ibrahim aanlopen. Hij keek me vreemd aan en naar de ketting.
" Zo! Van wie heb je die ketting gekregen?" vroeg hij aan me.
" van Mohammed" zei ik zacht en keek weg. Ik vond Ibrahim nog steeds leuk en wou niet stoer doen met de ketting en deed het snel af
" waarom doe je de ketting af? Het staat je goed Zaara" fluisterde hij. Ik keek hem beschaamd aan en keek voor het eerst in zijn ogen.
" het staat je goed" fluisterde hij weer. ik voelde me hart hard bonzen en keek naar zijn prachtige ogen. Ik werd naar de werkelijkheid gebracht. Ik schaamde me meteen per plekke. Ik zou gaan trouwen terwijl ik verliefd begon te worden op een ander. Ik excuseerde me en liep van hem vandaan. Ik hield de ketting strak vast in mijn handen en keek gebogen naar de grond. Ik liep naar me slaapkamer en sloot de deur. Ik wist niet waar Noa nu was en had haar nodig. Ik zuchtte diep en keek naar de spiegel. Ik zag een meisje met verdrietige ogen.

12-10-2008, 18:04


UP je bent zeker bollywood fan of niet