Bekijk volle/desktop versie : Debuutprijs voor Rachida Lamrabet



08-10-2008, 10:30
Met Vrouwland wint Rachida Lamrabet de Debuutprijs 2008.

De jury noemt haar een belangrijke nieuwe stem in het Vlaamse literaire landschap.

Vrouwland van Rachida Lamrabet (1970) bestaat uit een reeks verhalen over Marokkaanse jongeren die elk op hun manier op zoek gaan naar een ander leven: de ene groep in Marokko, de andere in het Westen, dat voor sommigen van hen 'vrouwland' heet. De jury van de Debuutprijs 2008 prijst Lamrabet om de grote nauwkeurigheid waarmee ze haar eerste roman heeft geconstrueerd, aldus Knack.be.

Lamrabet is geen onbekende in de literaire wereld. Met haar verhaal Mercedes 207 won ze in 2006 de Kif Kif Literatuurprijs 'Kleur de Kunst!'. Intussen verscheen ook haar tweede boek, Een kind van God , en werkt ze aan een theaterstuk. Lamrabet is behalve auteur ook juriste voor het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR). 'Mag ik opmerken dat ik mijn werk bij het Centrum en mijn schrijven als twee totaal gescheiden dingen zie?' merkte ze in Knack op. 'Ik wil vermijden dat ik nu als woordvoerster van het CGKR gezien zou worden.'

'In een bewust kale en onliteraire taal tekent Rachida Lamrabet portretten van deze kleine groep mensen die met elkaar in contact komen als een van hen omkomt bij een poging om via Spanje naar België te vluchten. Zonder belerend te worden en zonder in de gebruikelijke clichés te vervallen, laat de schrijfster ieder van hen zijn of haar verhaal vertellen', schrijft de jury. Ze besluit haar rapport met: 'Zonder woordvoerder te willen zijn van wie of wat dan ook, toont Lamrabet in Vrouwland de twijfels en onzekerheden van een groep jongeren van deze tijd die ondanks alle meestal negatieve media-aandacht veel te weinig zelf aan het woord komen. Voor een literaire prijs is dit op zich niet belangrijk: in dit geval is het cruciaal dat Lamrabet een meer dan adequate literaire vorm heeft gevonden om een belangrijke nieuwe stem te laten horen in het Vlaamse literaire landschap.'

In haar verslag geeft de jury ook een speciale vermelding voor De lammeren , het debuut van Mustafa Kör. Ze noemt zijn werk bijzonder door 'de gedurfde tomeloosheid van zijn lyrische taal'.
De Debuutprijs is een initiatief van Boek.be. Dit jaar bestond de jury uit Geert Lernout, Lisbeth Imbo, Anne Marie Musschoot, Jeroen De Preter en Anna Luyten.

08-10-2008, 10:51


Ik heb haar boek vorige week gelezen, een echte aanrader!!