Bekijk volle/desktop versie : Nederlandse opvoeding ...



11-02-2004, 17:11
Nou, mensen, de gelegenheid om iets te begrijpen van ons. Ondoorgrondelijke en complexe Nederlanders. Hoe ze hun kinderen opvoeden, en of ze dat eigenlijk wel doen. Waarom ze jij tegen hun moeder zeggen ...

Scottie, anti-autoritair!

[color=orange]Eerste deel van de serie In het Gareel

zondag 15 februari 2004 20:55
dinsdag 17 februari 2004 14:00 (herhaling)

In de jaren zestig vond een omslag plaats in het denken over opvoeden. De ‘bevelshuishouding’ van toen heeft geleidelijk plaatsgemaakt voor het ‘onderhandelsgezin’ van nu. Ouders zijn thuis niet langer onbetwist de baas, maar kinderen hebben steeds zeggenschap en verantwoordelijkheid gekregen over hun eigen opvoeding. Deze omslag in denken wordt vaak gezien als de belangrijkste oorzaak voor het ontstaan van een 'f.u.c.k-you’ cultuur onder de jeugd. Maar is dat wel zo? Hoe gaat het met de pubers van deze tijd, hoe staan zij in de wereld en hoe staan ze tegenover hun ouders, die in de jaren zestig zelf pubers waren? Om te achterhalen hoe het gaat met de pubers van ouders die zelf in de jaren zestig zijn opgegroeid, werd Tegenlicht gezinslid van een aantal Nederlandse huishoudens.

Hoe heeft de ‘vrijheid-blijheid’ leefstijl en de anti-autoritaire benadering die de hippiegeneratie los liet op hun kinderen het gezinsleven en de opvoeding nu werkelijk beïnvloed? En hoe is de relatie tussen ouders en kinderen hierdoor veranderd en wat zijn de effecten daarvan? Een uitzending die deze vragen vanuit de belevingswereld van de pubers onderzoekt.

De link naar de twee andere afleveringen:

http://www.vpro.nl/info/index.shtml?7738514+7802811+16289162[/color]

11-02-2004, 22:39


yehhh baby shaggadelic baby i love the 60 s hiihihi

11-02-2004, 22:41
Nou, Ifri, voor een aankomend kunstenaar reageer je primitief. Wel een grote bek, maar enige belangstelling, opdoen van kennis ...

Corrie neemt de moeite en de tijd om in te gaan op deze topic en vertelt veel van zichzelf. Jij komt niet verder dan kreten van iemand die over een bananenschil is uitgegleden.

Scottie.

11-02-2004, 22:44

Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nou, Ifri, voor een aankomend kunstenaar reageer je primitief. Wel een grote bek, maar enige belangstelling, opdoen van kennis ...

Corrie neemt de moeite en de tijd om in te gaan op deze topic en vertelt veel van zichzelf. Jij komt niet verder dan kreten van iemand die over een bananenschil is uitgegleden.

Scottie.
Niet zo sikkeneurig doen, Scottje..

11-02-2004, 23:51


Nou, "sikkeneurig'. Heerlijk, waar heb ik dat voor het laatst gehoord: "Ouwe chagrijn, sikkeneurige nare ouwe vent ..."

Het is toch zo? Die banaan trekt zich nergens wat van aan en daar moeten we dan begrip voor hebben? "Dat is allochtone kunst?".

Ik ga mijn kleuren maar eens aanpassen, en mijn avatar.

"Marokkanen?" "Leuk, maar erg lastig".

Scottie, onbelast?

12-02-2004, 08:52
hahah scottie kom op zeg...niet te veel op de kast jagen he....

hmmm nou bij jullie werd er gepraat ik ving ze gelijk echt van alles van stokken t/m radio snoeren haha dat noem ik nog eens een echte marokanen opvoeding...

1.positieve ontwikkeling : ben er hard door geworden

maar ik zou mijn kinderen later nooit slaan met praten kom je inderdaad verder...helemaal mee eens


12-02-2004, 09:17
Ik heb in mijn leven echt maar een paar keer een tikje gekregen, meer bedoeld om te laten zien dat ik iets stouts had gedaan dan om pijn te doen.

Ik vind dat je wel mag slaag als ouder (een tik, niet een slag die pijn doet), maar de truc is om dat weloverwogen te doen, dus niet uit boosheid. Als je in je woede gaat slaan, heb je jezelf niet volledig in de hand en dat is een gevaarlijke situatie voor jou en je kind. Ik zal zelf nooit mijn kinderen slaan (denk ik, je weet nooit), maar mijn vriend is met klappen grootgebracht en ik denk dat het hem wel moeite zal kosten niet zelf in die gewoonte te vervallen. Ik zal dus wel een beetje als buffer moeten gaan fungeren ben ik bang......

12-02-2004, 09:33
ja dat zal je cker moeten...doen

12-02-2004, 10:32

Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nou, "sikkeneurig'. Heerlijk, waar heb ik dat voor het laatst gehoord: "Ouwe chagrijn, sikkeneurige nare ouwe vent ..."

Het is toch zo? Die banaan trekt zich nergens wat van aan en daar moeten we dan begrip voor hebben? "Dat is allochtone kunst?".

Ik ga mijn kleuren maar eens aanpassen, en mijn avatar.

"Marokkanen?" "Leuk, maar erg lastig".

Scottie, onbelast?
Gebruik jij het woordje 'sikkeneurig' dan nooit? Ik vind 'em echt van toepassing op jou..

Maar vertel eens, bestaat er ook iets als autochtone kunst?

Sahira, vrolijk en fier..

12-02-2004, 10:40
Zal ik dan ook maar mijn bescheiden bijdrage leveren aan deze topic? Misschien dat die 'ouwe nare man' dan eens ophoudt te zeuren.

Ik heb een typisch molukse opvoeding gekregen met een vleugje nederlands. Mijn ouders waren van mening dat we goed nederlands moesten spreken en dat deden we dan ook onderling, en ik ben ze daar nog steeds dankbaar voor.

Mijn vader was streng, moeder kon er trouwens ook een handje van, maar we kregen genoeg vrijheid om dingen zelf te ontdekken. Ik heb zeker wel een paar tikken gehad, en ietjes meer dan dat ook wel, en daar ben ik niet slechter op geworden.

Dicipline en respect zijn twee woorden die in me op komen als ik aan mijn opvoeding denk, ook niet verkeerd.