Redactie
04-10-2008, 21:08
De meerderheid van de grote steden waar veel Marokkanen wonen, heeft helemaal geen last van Marokkaanse hangjongeren.
Terwijl de politiek de noodklok luidt, zeggen veel burgemeesters die te maken hebben met probleemjongeren juist al veel te doen om die aan te pakken, blijkt uit een enquête van het AD onder de vijftien grootste gemeenten en gemeenten met veel Marokkaanse inwoners. Jongerenwerkers, buurtvaders, straatvoetbal, buurthuizen en gezinsbegeleiding moeten jongeren op het rechte pad houden.
De échte criminele of ‘harde kern’-jongeren worden keihard aangepakt. Het probleem van de Marokkaanse hangjongeren is echter lang niet zo groot als de Tweede Kamer suggereert.
VVD-burgemeester van Almere Annemarie Jorritsma meldt dat de gezamenlijke aanpak door politie, jeugdwerk en gemeente volgens haar afdoende is. De oud-minister waarschuwt voor de mogelijke gevolgen van het politieke debat. ,,De oproep van de Tweede Kamer dat het kritieke punt is bereikt, moet gelden voor álle hangjongeren. Het benoemen van een specifieke probleemgroep werkt stigmatiserend en heeft een negatieve lading,’’ vindt de Flevolandse bestuurder.
Collega Hubert Bruls (CDA) uit Venlo gaat een stapje verder. ,,De Kamerleden moeten als er ergens een incident is niet over ons heen buitelen met allerlei voorstellen. Wanneer ze iets willen doen, kunnen ze beter meer geld uittrekken voor politie, straatcoaches en scholing. Per 1 januari 2011 dreigt de Kamer namelijk juist de gelden weg te bezuinigen die we inzetten voor de aanpak van de hangproblematiek.’’
De meerderheid van de grote steden en plaatsen waar veel Marokkanen wonen, heeft helemaal geen last van groepen Marokkaanse hangjongeren. Waar wel problemen zijn, worden ze veroorzaakt door groepen die slechts deels uit Marokkanen bestaan. Bovendien hebben geplaagde gemeenten al een uitgebreide hangoverlastbestrijding: politieoptreden gekoppeld aan buurtwerk en initiatieven als de buurtvaders of straatcoaches.
De antwoorden van de burgemeesters sluiten aan op het nuancerende beeld dat korpschef Jan Stikvoort van de politie Hollands Midden gisteren schetste. Hij verweet politici en media dat ze de situatie uit zijn verband hadden gerukt, aldusAd.nl.
Burgemeester Jacques Niederer van het Limburgse Weert stapte twee jaar geleden persoonlijk af op zes van de tien Marokkaanse jongeren die overlast veroorzaakten in het uitgaansgebied. ,,Met die jongens heb ik gesprekken gevoerd. Hun ouders waren daarbij. De vier jongeren die niet op gesprek kwamen kregen een brief thuis. Sindsdien zijn er geen problemen meer geweest.’’
Zijn Bredase collega Peter van der Velden heeft min of meer dezelfde methode toegepast. ,,Bij dertien jongeren, grotendeels van Marokkaanse afkomst, hebben we de ouders erbij betrokken. Ik heb een brief gestuurd over het gedrag van hun zoon. Ook heeft de politiechef gesproken met de ouders. Hun is gemeld dat de overlast van hun zoon moet stoppen. Gebeurt dat niet, dan hebben we als uiterste maatregel dat ze de door woningcorporatie uit hun huis gezet kunnen worden.’’
De projecten lijken in veel gemeenten te helpen of ze houden problemen in elk geval beheersbaar. Toch zouden gemeenten eerder willen ingrijpen, juist om te voorkomen dat jongeren in aanraking komen met justitie.
http://nieuws.marokko.nl/index.php?nav=nieuws&nid=11840
Terwijl de politiek de noodklok luidt, zeggen veel burgemeesters die te maken hebben met probleemjongeren juist al veel te doen om die aan te pakken, blijkt uit een enquête van het AD onder de vijftien grootste gemeenten en gemeenten met veel Marokkaanse inwoners. Jongerenwerkers, buurtvaders, straatvoetbal, buurthuizen en gezinsbegeleiding moeten jongeren op het rechte pad houden.
De échte criminele of ‘harde kern’-jongeren worden keihard aangepakt. Het probleem van de Marokkaanse hangjongeren is echter lang niet zo groot als de Tweede Kamer suggereert.
VVD-burgemeester van Almere Annemarie Jorritsma meldt dat de gezamenlijke aanpak door politie, jeugdwerk en gemeente volgens haar afdoende is. De oud-minister waarschuwt voor de mogelijke gevolgen van het politieke debat. ,,De oproep van de Tweede Kamer dat het kritieke punt is bereikt, moet gelden voor álle hangjongeren. Het benoemen van een specifieke probleemgroep werkt stigmatiserend en heeft een negatieve lading,’’ vindt de Flevolandse bestuurder.
Collega Hubert Bruls (CDA) uit Venlo gaat een stapje verder. ,,De Kamerleden moeten als er ergens een incident is niet over ons heen buitelen met allerlei voorstellen. Wanneer ze iets willen doen, kunnen ze beter meer geld uittrekken voor politie, straatcoaches en scholing. Per 1 januari 2011 dreigt de Kamer namelijk juist de gelden weg te bezuinigen die we inzetten voor de aanpak van de hangproblematiek.’’
De meerderheid van de grote steden en plaatsen waar veel Marokkanen wonen, heeft helemaal geen last van groepen Marokkaanse hangjongeren. Waar wel problemen zijn, worden ze veroorzaakt door groepen die slechts deels uit Marokkanen bestaan. Bovendien hebben geplaagde gemeenten al een uitgebreide hangoverlastbestrijding: politieoptreden gekoppeld aan buurtwerk en initiatieven als de buurtvaders of straatcoaches.
De antwoorden van de burgemeesters sluiten aan op het nuancerende beeld dat korpschef Jan Stikvoort van de politie Hollands Midden gisteren schetste. Hij verweet politici en media dat ze de situatie uit zijn verband hadden gerukt, aldusAd.nl.
Burgemeester Jacques Niederer van het Limburgse Weert stapte twee jaar geleden persoonlijk af op zes van de tien Marokkaanse jongeren die overlast veroorzaakten in het uitgaansgebied. ,,Met die jongens heb ik gesprekken gevoerd. Hun ouders waren daarbij. De vier jongeren die niet op gesprek kwamen kregen een brief thuis. Sindsdien zijn er geen problemen meer geweest.’’
Zijn Bredase collega Peter van der Velden heeft min of meer dezelfde methode toegepast. ,,Bij dertien jongeren, grotendeels van Marokkaanse afkomst, hebben we de ouders erbij betrokken. Ik heb een brief gestuurd over het gedrag van hun zoon. Ook heeft de politiechef gesproken met de ouders. Hun is gemeld dat de overlast van hun zoon moet stoppen. Gebeurt dat niet, dan hebben we als uiterste maatregel dat ze de door woningcorporatie uit hun huis gezet kunnen worden.’’
De projecten lijken in veel gemeenten te helpen of ze houden problemen in elk geval beheersbaar. Toch zouden gemeenten eerder willen ingrijpen, juist om te voorkomen dat jongeren in aanraking komen met justitie.
http://nieuws.marokko.nl/index.php?nav=nieuws&nid=11840