Bekijk volle/desktop versie : hoe hoe erg is de straf van allah als je niet op de grond eet.

10-02-2004, 20:01
salaam broeders en zusters.

ik heb gelezen dat je tijdens het eten beter op de grond zit. volgens de volgende hadith:
Op de vloer zitten en op één van de drie volgende manieren te eten: a) Hurken met de billen van de vloer af. b) Zitten op één been en de andere knie omhoog. c) Op beide benen zitten zoals in de tashahhoed houding. (Umdatoel Qarl)

misschien wel een raar vraag maar wie eet tegenwoordig nog op de grond volgens mij zelfs op het platteland wordt er op de tafel gegeten.

en hoe erg is de straf van allah als je dat niet doet. want eerlijk dit is de eerste keer dat ik dit lees of hoor.
jazakoem allahoe schokran.

11-02-2004, 13:50

Asalaam moealeikoem warhamatoeAllah wabarakatoehoe,

Allah wil dat zijn dienaren de wetten van de Quraan en soenah naleven. Het is zodat je alles in Naam van Allah doet. Je daden worden beloont, overeenkomstig de manier waarop het gebeurd. Dus als je het volgens de wetten van Allah doet en op de manier van onze Profeet Mohammed (salalahoe ralaihie wasalaam) dan zal je beloond worden, je lopen, praten, slapen, eten enz.

Net als dat je gebed niet wordt geaccepteerd door Allah, als je een extra handeling verricht, die onze profeet (salalahoe 3alaihie wasalaam) niet verrichte, (dus een extra soedjoed ofzo.) Maar Allah accepteerd ook niet het gebed van degene die wel de juiste handelingen als de Profeet mohammed (salalahoe 3alaihie wa salaam). Maar degene bidt, zodat mensen zullen zeggen, kijk die en die kwam vandaag bidden. Het moet dus overeenstemmig zijn met de Wetten van Allah en de manier van profeet mohamed (Salalahoe 3alaihie wasalaam) om geaccepteerd te worden en beloond worden.

Bij alles doe je een dua'a, wakker worden, eten, naar buiten gaan, naar de moskee, toilet gebruik enz.
Dus volgend voorbeeld:
Je gaat eten en zegt bismillah, en je gezegt nog een dua'a en je zit op de manier hoe de profeet (salalahoe 3alaihie wa salaam) zat enz. je leeft dan zoveel mogelijk volgens de soenah. en krijgt daar dan inshaAllah beloningen voor. Maar tegenwoordig hebben ze stoelen en bedden (want onze profeet salalahoe 3alaihie wasalaam sliep op de kleed op de grond).
Ik weet niet of er een straf op ligt. Maar het verminderd wel je Hasanat. Maar je zou altijd in je achterhoofd moeten houden, Onze geliefde profeet Mohamed (salalahoe 3alaihie wa salaam) deed het ook, en als wij het doen, krijgen we daar beloningne voor.

Wa aleikoem salaam

11-02-2004, 18:09

Citaat:
Origineel gepost door lahla
salaam broeders en zusters.

ik heb gelezen dat je tijdens het eten beter op de grond zit. volgens de volgende hadith:
Op de vloer zitten en op één van de drie volgende manieren te eten: a) Hurken met de billen van de vloer af. b) Zitten op één been en de andere knie omhoog. c) Op beide benen zitten zoals in de tashahhoed houding. (Umdatoel Qarl)

misschien wel een raar vraag maar wie eet tegenwoordig nog op de grond volgens mij zelfs op het platteland wordt er op de tafel gegeten.

en hoe erg is de straf van allah als je dat niet doet. want eerlijk dit is de eerste keer dat ik dit lees of hoor.
jazakoem allahoe schokran.
Ik denk niet dat je daar voor straf krijgt

11-02-2004, 19:56
danken jullie voor je reactie.
mijn volgende vraag heeft niemand beantwoord.
doen jullie het ook?

12-02-2004, 17:32

Citaat:
Origineel gepost door lahla
danken jullie voor je reactie.
mijn volgende vraag heeft niemand beantwoord.
doen jullie het ook?
Eten op de grond?......nee ik eet aan tafel met bestek(alleen marmita
eet ik met mij vingertjes)

12-02-2004, 19:01
als je dat doet krijg je hasanat ervoor maar betkend niet dat als je op een tafel eet dat allah jou zal straffen.

12-02-2004, 19:03

Citaat:
Origineel gepost door tangia21
als je dat doet krijg je hasanat ervoor maar betkend niet dat als je op een tafel eet dat allah jou zal straffen.
er staat nergens in een ahiedth dat het voor ons verplicht is zoals veel ander zaken .
dus als je het wilt doen is het alleen maar goed.

wa salaam alaykoum

12-02-2004, 19:09
ja dat bedoel ik ook met mijn tekst manal...lees eerst goed!!

13-02-2004, 11:53
Als je doet wat de profeet Mohamed vzmh deed dan kan ej alleen maar pluspunten (hasanaat) krijgen... Een straf nee dat krijg je niet ervoor... Ik zelf eet ook niet op de grond eerlijk gezegd en om eerlijk te zijn heb ik dit ook nog nooit gehoordmaar wie wil er nou niet zoveel hasanaat krijgen bij allah swt...

Salaam 3alikom... Ben

13-02-2004, 19:42
De enigste plaats waar ik op de grond at was enkele jaren terug in de moskee een sadaka van een geboortefeest
Mja wie eet er tegenwoordig nog op de grond ik denk bijna niemand

13-02-2004, 20:22
mensen in het platteland eten nog steeds op de grond
als we naar mijn oma in marokko gaan dan eet ik op de grond

14-02-2004, 21:23
''Net als dat je gebed niet wordt geaccepteerd door Allah, als je een extra handeling verricht, die onze profeet (salalahoe 3alaihie wasalaam) niet verrichte, (dus een extra soedjoed ofzo.) ''

mag ik dit gewoon onzin vinden? hoe meer gebeden hoe beter, weet dat god oorspronkelijk zei dat ze 50 keer per dag tot hem moesten bidden. hoe meer hoe beter. ik meen ook gehoord te hebben dat er een extra poort in de hemel opengaat ofzo voor degene die 12 gebeden per dag Meer doet...

16-02-2004, 09:24

asalaam moealeikoem warhamatoeAllah wabarakatoehoe

Esau: Ik zal even uitleggen wat ik daarmee bedoel.
Je bidt bijvoorbeeld Adorh gebed. De profeet mohamed salalahoe ralaihie wa salaam, bad 4 akara't. Mijn punt hierom trent is dat wij als mens bijvoorbeeld dan een extra soedjoed bij de 2e rakat zouden verrichten, waardoor wij het voorbeeld van de profeet (salalahoe ralaihie wasalaam) niet meer volgen. Ik had bijvoorbeeld ook kunnen zeggen, als je bijvoorbeeld een rakaat te weinig bidt...... Insha allah heb ik het duidelijk uitgelegd.

Dit heeft niks te maken met het verrichten van een nafilah gebed (extra gebed), naast de verplichte gebeden.

wa aleikoem salaam warhamatoeAllah wabarakatoehoe.

17-02-2004, 17:08
salam alaykom zuster,

bedankt voor het reageren. die hadith heb ik ook voor het eerste gelezen daarom heb ik het hier ter discussie geplaatst en jullie mening hierover willen weten.
ik weet niet of deze hadith sahieh is, maar dat is tegenwoordig ook een hele groot vraag welke ahadith zijn sahieh en welke niet

zajakom allahoe choekran

18-02-2004, 21:44

Citaat:
Origineel gepost door Oem_layla
Asalaam moealeikoem warhamatoeAllah wabarakatoehoe,

Allah wil dat zijn dienaren de wetten van de Quraan en soenah naleven. Het is zodat je alles in Naam van Allah doet. Je daden worden beloont, overeenkomstig de manier waarop het gebeurd. Dus als je het volgens de wetten van Allah doet en op de manier van onze Profeet Mohammed (salalahoe ralaihie wasalaam) dan zal je beloond worden, je lopen, praten, slapen, eten enz.

Net als dat je gebed niet wordt geaccepteerd door Allah, als je een extra handeling verricht, die onze profeet (salalahoe 3alaihie wasalaam) niet verrichte, (dus een extra soedjoed ofzo.) Maar Allah accepteerd ook niet het gebed van degene die wel de juiste handelingen als de Profeet mohammed (salalahoe 3alaihie wa salaam). Maar degene bidt, zodat mensen zullen zeggen, kijk die en die kwam vandaag bidden. Het moet dus overeenstemmig zijn met de Wetten van Allah en de manier van profeet mohamed (Salalahoe 3alaihie wasalaam) om geaccepteerd te worden en beloond worden.

Bij alles doe je een dua'a, wakker worden, eten, naar buiten gaan, naar de moskee, toilet gebruik enz.
Dus volgend voorbeeld:
Je gaat eten en zegt bismillah, en je gezegt nog een dua'a en je zit op de manier hoe de profeet (salalahoe 3alaihie wa salaam) zat enz. je leeft dan zoveel mogelijk volgens de soenah. en krijgt daar dan inshaAllah beloningen voor. Maar tegenwoordig hebben ze stoelen en bedden (want onze profeet salalahoe 3alaihie wasalaam sliep op de kleed op de grond).
Ik weet niet of er een straf op ligt. Maar het verminderd wel je Hasanat. Maar je zou altijd in je achterhoofd moeten houden, Onze geliefde profeet Mohamed (salalahoe 3alaihie wa salaam) deed het ook, en als wij het doen, krijgen we daar beloningne voor.

Wa aleikoem salaam
As Salaam Aleikoem Wr Wb

Ik hoop dat je voor je uitspraken bewijzen kunt leveren en dat imams hierover hun fatwa hebben uitgesproken.

Zaken zoals in gebed die je niet bekend zijn kun je nl ook niet fout doen en telt intentie zwaarder dan een perfecte beweging of uitspraak. Allah (SWT) bepaalt wat HIJ (SWT) accepteerd.

Laat uitspraken over het hoe en het wat waar is, over aan geleerden, mits die er overeenstemming over hebben