Bekijk volle/desktop versie : Witte chocolade



25-09-2008, 00:53
Weet iemand hoe ik mijn witte chocolade goed kan smelten. Bij mij word het brokellig en wil het niet mooi glad worden. Of is er een bepaalde merk witte chocolade die ik moet gebruiken?

25-09-2008, 01:02


Dat komt omdat je de temperatuur te hoog laat komen, moet lauw warm afgesmolten worden zonder toevoeging witte chocolade verbrandt snel, en je moet weinig roeren.
Witte chocolade kent al een kookpunt van 80 graden.
Dus liefst op bain-marie en tegen lage temp.

25-09-2008, 08:53

Citaat door kitschkitchen:
Dat komt omdat je de temperatuur te hoog laat komen, moet lauw warm afgesmolten worden zonder toevoeging witte chocolade verbrandt snel, en je moet weinig roeren.
Witte chocolade kent al een kookpunt van 80 graden.
Dus liefst op bain-marie en tegen lage temp.


Ik smel het wel au bain marie maar dan is het temperatuur van het water zeker te hoog.

Welk merk chocola gebruik jij altijd?

25-09-2008, 09:02

Citaat door een_Rotterdamse:
Ik smel het wel au bain marie maar dan is het temperatuur van het water zeker te hoog.

Welk merk chocola gebruik jij altijd?


Ik gebruik altijd die van Colryut, je moet een goed merk kopen anders zit er te veel bloemsuiker in en dan klontert het ook en temp laag houden en niet veel roeren.

25-09-2008, 09:05



Citaat door kitschkitchen:
Ik gebruik altijd die van Colryut, je moet een goed merk kopen anders zit er te veel bloemsuiker in en dan klontert het ook en temp laag houden en niet veel roeren.


Dat merk ken ik niet. Bij welke winkel is deze te koop?

25-09-2008, 09:31

Citaat door een_Rotterdamse:
Dat merk ken ik niet. Bij welke winkel is deze te koop?


Das voor Belgie denk niet in Nederland te koop, maar als je naar de AH gaat en voor een duurder merk kiest lukt het je wel.

25-09-2008, 09:34
nee hoor duurder merk hoeft niet perse gebruik zelf altijd huismerk van superde boer en lukt altijd, ik denk dat je te vroeg roert nog voordat het meeste chocola is gesmolten

25-09-2008, 10:11
Ja dat is vaker met witte chocolade, ik gebruik het eigen merk van kruidvat en soms verkade, verschillend eigenlijk...
Wat ik voor tips van jamie oliver had gezien is dat je de chocolade niet moet roeren. Gewoon wat olie erbij en rustig laten smelten en pas als het bijna helemaal gesmolten is losroeren.

En iemand hier had het een keer in de blender gegooig na het smelten en toen werd het ook glad.

25-09-2008, 10:42
Bedankt dames. Ik ga het zo dadelijk direct uitproberen.