Bekijk volle/desktop versie : Klik, lees en word lid



22-09-2008, 09:37
Salaamoe Alaikum,
De laatste 10 dagen van de ramadan zijn ingegaan alhamdoulillah.
Laten we er profijt van nemen inshallah.
Moge Allaah subhanAllaah wa ta3alah het van ons accepteren inshallah.
Allahoemaa Amien

De belangrijkste dag, Laylatul Qadr zal insha Allah op één van de laatste tien dagen van de Ramadan plaatsvinden op de onevendagen.


Laylatul Qadr (De waardevolle nacht)
Allah (Subhana Wa Ta'ala) zegt in de Heilige Koran:
{1} In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle {2} Waarlijk, Wij hebben u (de Koran) nedergezonden, in de waardevolle nacht. {3} Wat weet gij (er van) wat de waardevolle nacht is? {4} De waardevolle nacht is beter dan duizend maanden. {5} Daarin dalen engelen en de Geest door Gods gebod neder (zeggende) {6} "In alles Vrede," tot het rijzen van de dageraad [Heilige Koran : Surah 97]

Wat is de waardevolle nacht?
Wat is deze waardevolle nacht waarover dit vers uit de Heilige Koran gaat? Dit is de nacht waarin Allah (Subhana Wa Ta'ala) een eerste Surah uit de Heilige Koran via de engel Gabriel ('Alayhi Asalaam) aan de Profeet Mohammed heeft geopenbaard. Deze nacht is het begin van de boodschap.

Hoe waardervol is deze nacht?
Als we eens gaan kijken hoe waardevol deze nacht is kunnen we uit het vers herleiden dat het een nacht is die beter is dan duizend maanden! duizend maanden beste broeders & zusters wat overeenkomt met maar liefst 83 jaar! Kan je het je voorstellen? één nacht die beter is dan 83 jaar?
Wanneer je een goede daad, een Koran recitatie, een gebed, een smeekgebed enz. verricht tijdens deze nacht is het alsof je deze zaken hebt gedaan over een periode van 83 jaar! Dus als je een gebed verricht in deze waardevolle nacht is het alsof je gebeden hebt gedaan voor duizend maanden oftewel 83 jaar!
Tevens wordt volgens sommige hadith's (overleveringen) tijdens deze waardevolle nacht doot Allah (Subhana Wa Ta'ala) het lot voor het komende jaar van elke gelovige bepaalt.
Overgeleverd door Abu Huraira ; De profeet heeft gezegd:
"Diegenen die de maand Ramadan vasten met oprecht geloof (Imaan) en hopen op een beloning van Allah , al hun voorgaande zonden zullen vergeven worden, en diegenen die in Salaat stonden in de Lailat-ul-Qadr met oprecht geloof en hopen op een beloning van Allah , al hun voorgaande zonden zullen vergeven worden". (Buchari, Muslim)
Wanneer is de waardevolle nacht?
Overgeleverd door Ibn Omar: Aan enkelen van de metgezellen van de profeet werd in hun dromen getoond dat de nacht van Al-Qadr in de laatste zeven nachten van Ramadan is.
Allah's boodschapper zei hierover:
'Het schijnt dat al jullie dromen overeenkomen, dat de nacht van Al-Qadr in de laatste zeven nachten is. (Buchari, Muslim)
Overgeleverd door Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) die zei: Allah's boodschapper zei:
'Zoek naar de nacht van Qadr in de oneven nachten van de laatste tien nachten van Ramadan'. (Buchari, Muslim)
Overgeleverd door Ubada ibn As-Samit. De profeet kwam naar buiten om ons te informeren over Lailat-ul-Qadr, maar twee moslims waren samen aan het ruzie maken. De profeet zei:
'Ik kwam naar buiten om jullie te informeren over Lailat-ul-Qadr, maar die en die persoon waren aan het ruzie maken, dus is het nieuws hierover weggenomen. Toch kan dat voor jullie beter zijn. Zoek er naar in de 29ste, 27ste en 25ste nacht van Ramadan'. (Buchari)
De exacte datum wordt niet vermeld, en dit is een heel belangrijk gegeven. Allah (Subhana Wa Ta'ala) wil niet dat we vasthouden aan één nacht, maar alle nachten benutten. Op deze manier neemt Insha'Allah onze ibadaah (aanbidding) toe gedurende de laatste tien nachten van Ramadan.

Smeekbeden en gebeden tijdens de waardevolle nacht
Hazrat Ali (Radiyallahoe 'Anhoe) heeft gezegd dat degene die in de laylatul-qadr na het Isha-gebed 7X Surah Al-Qadr leest, door Allah gevrijwaard zal worden voor allerlei ellende en problemen, terwijl 70.000 engelen het paradijs voor hem/haar zullen afsmeken!

Een smeekbede die opgezegd kan worden is als volgt:
Allahouma Iennika Afoewwoen Toe7ieboel Afwa Fa'Foe Annie Ja Gafoeroe , Ja Gafoeroe Ja Gafoer
Betekenis: "O Allah, U bent degene die vergeving schenkt voor zonden, U schenkt graag vergeving, O Allah vergeef mij"
Hieronder volgen een aantal gebeden die gedaan kunnen worden:
2 Rakaat namaaz Nafil (voor de verhoring van de gebeden en acceptatie van goede daden)
In elke rakaat:
- 1X Surah Al-Fatiha (Hoofdstuk 1)
- 1X Surah Al-Qadr (Hoofdstuk 97)
- 3X Surah Al-Ikhlas (Hoofdstuk 112)

Na de Salaam leest men de bovenstaande Smeekbede.
4 Rakaat namaaz Nafil (voor de verlossing van de beknelling van de dood)

In elke rakaat
- 1X Soera Al-Fatiha (Hoofdstuk 1)
- 1X Soera Al-Kausar (Hoofdstuk 108)
- 3X Soera Al-Ikhlas (Hoofdstuk 112)

Na de salaam leest me de bovenstaande Smeekbede
2 Rakaat namaaz Nafil (voor de vergiffenis van zonden)

In elke rakaat
- 1X Surah Al-Fatiha (Hoofdstuk 1)
- 1X Surah Al-Qadr (Hoofdstuk 97)
- 3X Surah Al-Ikhlas (Hoofdstuk 112)

Na de Salaam leest men de bovenstaande Smeekbede.

Laylat al-Qadr

De beste nacht van de Ramadan is Laylat al-Qadr, omdat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) heeft gezegd: “Degene die ’s nachts bidt tijdens Laylat al-Qadr vanuit geloof en de hoop op beloning, al zijn voorgaande zonden zullen worden vergeven.” [al-Bukhari 34]

Volgens de meest correcte mening is het de zevenentwintigste nacht van de Ramadan. De meeste ahadith verklaren dit, zoals de hadith van Zurr ibn Hubaysh die gezegd heeft: “Ik hoorde Ubayy ibn Ka’b zeggen dat ‘Abd-Allah ibn Mas’ood had gezegd: ‘Degene die de Sunnah volgt, zal Laylat al-Qadr ‘vangen’!’ Ubayy (radiAllahu ‘anhu) zei: ‘Moge Allah genade met hem hebben, hij wilde niet dat de mensen het als vanzelfsprekend zouden beschouwen en alleen op zouden blijven om één nacht te bidden. Bij Degene naast Wie er geen god is, het is in de Ramadan – en hij zwoer zonder twijfel – en bij Allah, ik weet welke nacht het is. Het is de nacht waarin de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) ons opdroeg om te bidden (qiyaam). Het is de nacht waarvan de ochtend de zevenentwintigste is en het teken ervan is dat de zon die ochtend wit opkomt en zonder stralen.’”

In een andere overlevering werd dit toegeschreven aan de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam). [Muslim 1669 en anderen]

Aantal rak’ahs van qiyaam

Het aantal rak’ahs is elf en naar onze mening is het beter om dit aantal niet te overschrijden, naar het voorbeeld van de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam), want hij deed in zijn leven nooit meer dan dat. ‘Aisha (radiAllahu ‘anha) werd gevraagd over hoe hij bad in de Ramadan. Ze zei: “De Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) bad nooit meer dan elf rak’ahs (van qiyaam), hetzij tijdens de Ramadan of elke andere tijd. Hij bad er vier en vraag me niet hoe mooi of hoe lang ze waren. Dan bad hij er vier, en vraag me niet hoe mooi of hoelang ze waren. Dan bad hij er drie.” [al-Bukhari 248, Muslim 1607 en anderen]

Een persoon kan minder doen dan dat, zelfs als het slechts één witr-rak’ah is, vanwege het bewijs dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) dit deed en erover gesproken heeft.
Wat betreft zijn uitvoering hiervan: ‘Aisha (radiAllahu ‘anha) werd gevraagd hoeveel rak’ahs de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) gewoonlijk in witr bad. Ze zei: “Hij bad er vier en drie of zes en drie of tien en drie. Hij bad er nooit minder dan zeven of meer dan dertien.” [Abu Dawud, Ahmad en anderen]
Wat betreft zijn uitspraken hierover: Hij heeft gezegd: “Witr is waar dus wie het wil kan vijf (rak’ahs) bidden en wie het wil kan er drie bidden en wie het wil kan er één bidden.” [Abu Dawud 1417]

Qur’aan reciteren in qiyaam

Wat het reciteren van de Qur’aan tijdens qiyaam betreft, hetzij in de Ramadan of in andere tijden, heeft de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) geen limiet gesteld of gezegd wat te veel of te weinig was. Zijn recitatie varieerde, soms was het lang en soms kort. Soms reciteerde hij in elke rak’ah het equivalent van ‘Yaa ayyuha’l-muzammil’, wat twintig aayaat is en soms reciteerde hij het equivalent van vijftig aayaat. Hij zei: “Degene die ’s nachts bidt en honderd aayaat leest, zal niet als één van de achtelozen worden geregistreerd.” Volgens een andere hadith: “...en tweehonderd aayaat leest, zal als één van de toegewijde en oprechte gelovigen worden geregistreerd.” [Abu Dawud 1393]

Wanneer hij ziek was, reciteerde de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) zeven lange soera’s in zijn nachtgebeden: al-Baqarah, Aal ‘Imraan, al-Nisaa’, al-Maa’idah, al-An’aam, al-A’raaf en al-Tawbah.

Volgens de verklaring van Hudhayfah ibn al-Yamaan die achter de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) bad, reciteerde hij al-Baqarah, al-Nisa’ en Aal ‘Imraan in één rak’ah en hij reciteerde op een zachte en afgepaste toon. Het is bewezen met de sterkste (de meest sahih) isnaads dat toen ‘Umar (radiAllahu ‘anhu) Ubayy ibn Ka’b aanwees om de mensen te leiden in het bidden van elf rak’ahs in de Ramadan, Ubayy honderden aayaat reciteerde zodat de mensen achter hem op stokken gingen leunen omdat de gebeden zo lang waren en ze niet eindigden tot net voor Fajr.

Het is ook overgeleverd in een sahih hadith dat ‘Umar de lezers tijdens de Ramadan bijeenriep en de snelste van hen opdroeg om dertig aayaat te reciteren, de gematigde om vijfentwintig aayaat te reciteren en de langzaamste om twintig aayaat te reciteren.

22-09-2008, 09:38


Als een persoon qiyaam alleen bidt, kan hij het echter zo lang maken als hij wil; als anderen met de imam instemmen, kan hij het ook zolang maken als hij wil. Hoe langer het is, hoe beter, maar een persoon zou niet tot uitersten moeten gaan en de hele nacht in qiyaam door moeten brengen, behalve op zeldzame gelegenheden, naar het voorbeeld van de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) die gezegd heeft: “De beste leiding is de leiding van Mohammed.” [Overgeleverd door al-Bukhari 120; Muslim 1885] Als een persoon als imam bidt, zou hij het slechts zolang moeten maken als het voor de mensen achter hem gemakkelijk is, want de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) heeft gezegd: “Als iemand van jullie de mensen in het gebed leidt, laat hem het kort houden want onder hen zijn de jongeren en de ouderen, de zwakke en degenen die dringende behoeften hebben. Maar als hij alleen bidt, laat hem het dan zolang maken als hij wil.” [al-Bukhari, 671, en anderen]

De timing van qiyaam

De tijd voor het bidden van qiyaam is na ‘Isha tot Fajr, want de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) heeft gezegd: “Allah heeft nog een gebed voor jullie toegevoegd, wat witr is, dus bid het tussen Salaat al-‘Isha’ en Salaat al-Fajr.” [Ahmad]

Voor wie het aan kan, is het beter om aan het eind van de nacht te bidden, want de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) heeft gezegd: “Degene die bang is dat hij aan het eind van de nacht niet op zal staan, laat hem witr aan het begin van de nacht bidden, maar degene die voelt dat hij aan het eind van de nacht op zal kunnen staan, laat hem witr aan het eind van de nacht bidden, want het gebed aan het eind van de nacht wordt waargenomen [door de engelen] en dat is beter.” [Muslim 1650]

Als het een kwestie van kiezen is tussen gezamenlijk bidden aan het begin van de nacht en alleen bidden aan het eind van de nacht, is het beter om met de jamaa’ah te bidden want dat telt alsof men de gehele nacht door gebeden heeft.
Dit is wat de Sahaabah deden in de tijd van ‘Umar (radiAllahu ‘anhu). ‘Abd al-Rahmaan ibn ‘Abd al-Qaari heeft gezegd: “Ik ging op een nacht tijdens de Ramadan naar de moskee met ‘Umar ibn al-Khattaab en ik zag de mensen verspreid door de moskee; sommige waren individueel aan het bidden en sommige waren in kleine groepjes aan het bidden. Hij zei: ‘Bij Allah, ik denk dat het beter zou zijn als ik hen allemaal achter één lezer zou verzamelen.’ Dus besloot hij dat te doen en hij verzamelden hen achter Ubayy ibn Ka’b. Een andere avond ging ik weer met hem mee en de mensen waren allemaal achter hun lezer aan het bidden en ‘Umar zei: ‘Wat een goede innovatie is dit. Maar het gebed dat ze missen wanneer ze slapen [aan het eind van de nacht] is beter dan wat ze nu verrichten,’ de mensen waren namelijk gewoon om qiyaam aan het begin van de nacht te bidden.” [al-Bukhari 227]

Zayd ibn Wahb heeft gezegd: “Abd-Allah leidde ons gewoonlijk in het gebed tijdens de Ramadan en hij eindigde ‘s nachts.”
De Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) verbood het bidden van witr als drie rak’ahs en verklaarde dit door te zeggen: “Laat het niet op Salaat al-Maghrib lijken.” [al-Haakim (1/304), al-Bayhaqi (3/31) and al-Daaraqutni (blz. 172)] Daarom moet degene die drie rak’ahs voor witr wil bidden, een manier vinden om het verschillend (van Maghrib) te maken. Dit kan hij op twee manieren doen: door de salaam na de eerste twee rak’ahs te geven, wat de beste manier is, of door niet te gaan zitten na de eerste twee rak’ahs (m.a.w., drie rak’ahs non-stop bidden).

word lid van http://islam4life.hyves.nl

22-09-2008, 10:00
mooi stukje!!
dzazaak Allah Ghairen!!

22-09-2008, 10:29

Citaat door abou_gizoe:
mooi stukje!!
dzazaak Allah Ghairen!!


NOgmaals choukran
en grappig je hebt je OT veranderd

22-09-2008, 10:31



Citaat door as_la3rossa:
NOgmaals choukran
en grappig je hebt je OT veranderd



waarvoor?

haha ja he...dacht van al leest er maar 1 mee via me ot ben ik al blij

22-09-2008, 12:36

Citaat door abou_gizoe:
waarvoor?

haha ja he...dacht van al leest er maar 1 mee via me ot ben ik al blij


voor je bedankje

dat klopt bij mij heeft het ook al nut dus het helpt wel zo'n OT

22-09-2008, 12:39
helpt zeker

ps ben jij ook lid?

22-09-2008, 12:43

Citaat door abou_gizoe:
helpt zeker

ps ben jij ook lid?




lid waarvan, van de topic in je OT toch??? zo ja schaam je
kijk heel snel terug, want ik was daar vanaf hadith nr 1 en heb zelfs als 1e gereageerd

oeps begreep je vraag verkeerd en ja ben al aangemeld

22-09-2008, 12:44
lid van die hyve a boe3oe

22-09-2008, 12:49

Citaat door abou_gizoe:
lid van die hyve a boe3oe



hahaha ja ik heb mijn tekst aangepast

25-09-2008, 14:08

Citaat door as_la3rossa:
Salaamoe Alaikum,

Smeekbeden en gebeden tijdens de waardevolle nacht
Hazrat Ali (Radiyallahoe 'Anhoe) heeft gezegd dat degene die in de laylatul-qadr na het Isha-gebed 7X Surah Al-Qadr leest, door Allah gevrijwaard zal worden voor allerlei ellende en problemen, terwijl 70.000 engelen het paradijs voor hem/haar zullen afsmeken!

Een smeekbede die opgezegd kan worden is als volgt:
Allahouma Iennika Afoewwoen Toe7ieboel Afwa Fa'Foe Annie Ja Gafoeroe , Ja Gafoeroe Ja Gafoer
Betekenis: "O Allah, U bent degene die vergeving schenkt voor zonden, U schenkt graag vergeving, O Allah vergeef mij"
Hieronder volgen een aantal gebeden die gedaan kunnen worden:
[COLOR="Red"]2 Rakaat namaaz Nafil (voor de verhoring van de gebeden en acceptatie van goede daden)
In elke rakaat:
- 1X Surah Al-Fatiha (Hoofdstuk 1)
- 1X Surah Al-Qadr (Hoofdstuk 97)
- 3X Surah Al-Ikhlas (Hoofdstuk 112)

Na de Salaam leest men de bovenstaande Smeekbede.
4 Rakaat namaaz Nafil (voor de verlossing van de beknelling van de dood)

In elke rakaat
- 1X Soera Al-Fatiha (Hoofdstuk 1)
- 1X Soera Al-Kausar (Hoofdstuk 108)
- 3X Soera Al-Ikhlas (Hoofdstuk 112)

Na de salaam leest me de bovenstaande Smeekbede
2 Rakaat namaaz Nafil (voor de vergiffenis van zonden)

In elke rakaat
- 1X Surah Al-Fatiha (Hoofdstuk 1)
- 1X Surah Al-Qadr (Hoofdstuk 97)
- 3X Surah Al-Ikhlas (Hoofdstuk 112)

Na de Salaam leest men de bovenstaande Smeekbede.

Laylat al-Qadr

De beste nacht van de Ramadan is Laylat al-Qadr, omdat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) heeft gezegd: “Degene die ’s nachts bidt tijdens Laylat al-Qadr vanuit geloof en de hoop op beloning, al zijn voorgaande zonden zullen worden vergeven.” [al-Bukhari 34]

Volgens de meest correcte mening is het de zevenentwintigste nacht van de Ramadan. De meeste ahadith verklaren dit, zoals de hadith van Zurr ibn Hubaysh die gezegd heeft: “Ik hoorde Ubayy ibn Ka’b zeggen dat ‘Abd-Allah ibn Mas’ood had gezegd: ‘Degene die de Sunnah volgt, zal Laylat al-Qadr ‘vangen’!’ Ubayy (radiAllahu ‘anhu) zei: ‘Moge Allah genade met hem hebben, hij wilde niet dat de mensen het als vanzelfsprekend zouden beschouwen en alleen op zouden blijven om één nacht te bidden. Bij Degene naast Wie er geen god is, het is in de Ramadan – en hij zwoer zonder twijfel – en bij Allah, ik weet welke nacht het is. Het is de nacht waarin de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) ons opdroeg om te bidden (qiyaam). Het is de nacht waarvan de ochtend de zevenentwintigste is en het teken ervan is dat de zon die ochtend wit opkomt en zonder stralen.’”

In een andere overlevering werd dit toegeschreven aan de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam). [Muslim 1669 en anderen]

Aantal rak’ahs van qiyaam

Het aantal rak’ahs is elf en naar onze mening is het beter om dit aantal niet te overschrijden, naar het voorbeeld van de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam), want hij deed in zijn leven nooit meer dan dat. ‘Aisha (radiAllahu ‘anha) werd gevraagd over hoe hij bad in de Ramadan. Ze zei: “De Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) bad nooit meer dan elf rak’ahs (van qiyaam), hetzij tijdens de Ramadan of elke andere tijd. Hij bad er vier en vraag me niet hoe mooi of hoe lang ze waren. Dan bad hij er vier, en vraag me niet hoe mooi of hoelang ze waren. Dan bad hij er drie.” [al-Bukhari 248, Muslim 1607 en anderen]

Een persoon kan minder doen dan dat, zelfs als het slechts één witr-rak’ah is, vanwege het bewijs dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) dit deed en erover gesproken heeft.
Wat betreft zijn uitvoering hiervan: ‘Aisha (radiAllahu ‘anha) werd gevraagd hoeveel rak’ahs de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) gewoonlijk in witr bad. Ze zei: “Hij bad er vier en drie of zes en drie of tien en drie. Hij bad er nooit minder dan zeven of meer dan dertien.” [Abu Dawud, Ahmad en anderen]
Wat betreft zijn uitspraken hierover: Hij heeft gezegd: “Witr is waar dus wie het wil kan vijf (rak’ahs) bidden en wie het wil kan er drie bidden en wie het wil kan er één bidden.” [Abu Dawud 1417][/COLOR]


Sallaam mou3alikoum warahmatoullah wabarakatou wata3al,

Meid dank je wel voor je mooie hadith insha allah wordt je hiervoor beloond.

Ik heb een vraagje over die rakaat in totaal moeten het 11 zijn maar hier staan er 8. Zijn die andere 3 rakaat de 'Witr' gebed? Zoja, wat houdt een witr gebed in ?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen insha allah

Djazakou allah ogairan!

20-08-2009, 19:38
djzaak allah oe ghairaan!
ik heb de dua overgenomen en ga hem inschAllah reciteren!
Moge onze vasten en gebeden inschAllah geaccepteerd worden.