Bekijk volle/desktop versie : Islamoloog Ramadan: Bolkestein is gevaarlijk, onwetend



20-09-2008, 21:43
Wetenschap

Islamoloog Ramadan: Bolkestein is gevaarlijk, onwetend

zaterdag 20 september 2008 19:22

Na een debat met Frits Bolkestein, waarin de VVD-prominent fel uithaalde naar zijn tegenstander Tariq Ramadan, gaat de islamoloog in de tegenaanval: Bolkestein is gevaarlijk en onwetend.

Tariq Ramadan in de tegenaanval


Ramadan schrijft dit in een opiniestuk in de Volkskrant.
Het debat (video), dat op 11 september plaatshad, houdt Ramadan blijkbaar zo bezig, dat hij er nog eens op terug wil komen.

Persoonlijke aanvallen
Volgens de islamoloog en filosoof kwam Bolkestein met een reeks persoonlijke aanvallen, waarin de VVD’er hem ervan beticht te veel naar de radicale islam te neigen.
‘Tijdens het debat heb ik zijn aanvallen punt voor punt beantwoord. Na enige aarzeling gaf Bolkestein toe niet één van mijn 22 boeken te hebben gelezen, terwijl die nu juist gaan over de onderwerpen waarop zijn kritiek betrekking had. Voor een politiek en academisch debat is dit niet zo’n correcte gang van zaken,’ zo schrijft Ramadan.

Hoofddoek
Hij verwijt Bolkestein, wiens uitspraken vorige week in de Volkskrant werden gepubliceerd, ook een onterechte aanval op zijn standpunt over vrouwen in de islam.
‘Ik heb gezegd dat het in strijd met de islam is een vrouw te dwingen een hoofddoek te dragen, net zoals ik denk dat het in strijd is met de mensenrechten haar te dwingen hem af te doen. Ik heb ervoor gestreden dat vrouwen die geen hoofddoek willen dragen daarin vrij zijn, zowel in het Westen als in het Oosten.’

Botsing der beschavingen
Verder noemt Bolkestein Ramadan, die aanvankelijk een leerstoel aan de Universiteit Leiden zou krijgen, maar daar later van afzag, een aanhanger van de ‘Clash of civilizations’ (botsing der beschavingen).
Ook dat is niet waar, aldus Ramadan. ‘Als hij mijn boeken had gelezen, had hij geweten dat mijn stelling precies tegenovergesteld is en dat ik iedereen oproep tot een dialoog, gebaseerd op een redelijke en veeleisende rationaliteit. Het is grappig te lezen dat ik de rede zou ‘haten’, en dat terwijl ik aan de Universiteit van Geneve ben afgestudeerd en gepromoveerd in filosofie,’ schrijft Ramadan, een Zwitserse moslim, in zijn stuk in de Volkskrant.
De ‘retoriek en dit politieke spelletje van Bolkestein’ vindt hij gevaarlijk voor de ‘toekomst van alle Nederlandse burgers, en niet alleen voor islamitische burgers’.

Lees ook het Elsevier-commentaar De twee gezichten van Tariq Ramadan


Door Robin van der Kloor