Bekijk volle/desktop versie : Belangrijke vraag over de hel



Pagina's : [1] 2

19-09-2008, 14:57

Citaat door maghrabi:
Voordat Allah alles had geschapen, wist Hij toen al dat het allergrootste gedeelte van de mensen naar de hel zou gaan?
.

19-09-2008, 15:07


Hij [swt] wist alles en gaf de Mens iradatul kawnia => vrije keus in sommige dingen.

19-09-2008, 16:33
Hij subhana wa ta'ala weet alles, dus ook ''zaken'' van te voren.

19-09-2008, 17:24

Citaat door maghrabi:
Voordat Allah alles had geschapen, wist Hij toen al dat het allergrootste gedeelte van de mensen naar de hel zou gaan?

Even serieus: geloven moslims echt dat het grootste gedeelte van de mensheid naar de hel gaat?

19-09-2008, 17:52



Citaat door maghrabi:
Ja, maar het christendom en het jodendom ook hoor. Iedereen die niet jouw geloof aanhangt gaat volgens die religies naar de hel.
De term 'hel' ken ik niet in de context van het christelijk geloof, als het gaat om mensen die niet geloven. Wel wordt er gesproken over mensen die 'verloren gaan'. Dat is iets anders m.i.: minder warm en minder pijnlijk.
Citaat:

Maar goed, iedereen hier is het er dus mee eens dat Allah wist dat het grootste gedeelte naar de hel zou gaan, en toch besloot hij de wereld op die manier te maken...

Waarom heeft Allah ervoor gekozen om het grootste gedeelte van de mensheid eeuwige pijn te laten lijden?

Goeie vraag, waar ik ook benieuwd naar ben.

19-09-2008, 18:08

Citaat door maghrabi:
In de bijbel wordt toch echt wel het hellevuur als straf genoemd hoor...

klopt en de vagevuur.

19-09-2008, 18:39

Citaat door maghrabi:
In de bijbel wordt toch echt wel het hellevuur als straf genoemd hoor...
Dat klopt. Vaak als waarschuwing beschreven, zoals bijv. in Matth. 5:29-30, maar nergens valt te lezen dat God ook inderdaad iemand in de hel gooide of iets dergelijks.

Wat trouwens opmerkelijk is, is dat het woord 'hel' in de koran vele malen meer voorkomt (terwijl de koran veel kleiner is dan de bijbel), dan in de bijbel.

19-09-2008, 18:41

Citaat door snowwhite24:
klopt en de vagevuur.

Nou ehh... het vagevuur is iets vaags katholieks dacht ik. In de bijbel staat niks over vagevuur hoor.

19-09-2008, 18:44

Citaat door maghrabi:
Ja, maar het christendom en het jodendom ook hoor. Iedereen die niet jouw geloof aanhangt gaat volgens die religies naar de hel.
Ik geef toe, ik ken niet zoveel christenen van wie ik dan ook nog weet hoe ze hierover denken. Maar degenen van wie ik het wel weet, geloven echt niet dat iedereen die geen christen is naar de hel gaat. Dat vinden ze nogal absurd en hun god onwaardig.


Citaat:
Waarom heeft Allah ervoor gekozen om het grootste gedeelte van de mensheid eeuwige pijn te laten lijden?


Omdat ie geen geweten heeft? En geen gevoel ook niet?

19-09-2008, 18:47

Citaat door 72rozijntjes:
Nou ehh... het vagevuur is iets vaags katholieks dacht ik. In de bijbel staat niks over vagevuur hoor.


Er zijn wel een aantal verwijzingen uit de bijbel naar het vagevuur volgens wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vagevuur

19-09-2008, 19:26

Citaat door tonk:
Ik geef toe, ik ken niet zoveel christenen van wie ik dan ook nog weet hoe ze hierover denken. Maar degenen van wie ik het wel weet, geloven echt niet dat iedereen die geen christen is naar de hel gaat. Dat vinden ze nogal absurd en hun god onwaardig.



Omdat ie geen geweten heeft? En geen gevoel ook niet?



Tonk, de mensen voor jouw kregen harde bewijs en kregen hel en paradijs te zien spreek woordelijk. Wie zeg dat jij wel in zal geloven als jij op dit moment van een Hogere hand bewijs kreeg?
Genade moeten we naar zoeken. Je moet ook niet vergeten dat de mens haastig is met alles wat ie doe en tegen komt. Koppigheid zit in ons genen en de vrij keuze. Waarom is Allah/God geweten en gevoelloos als Hij jouw verteld dit is goed en dit is fout?

20-09-2008, 09:41

Citaat door Ayuub:
Tonk, de mensen voor jouw kregen harde bewijs en kregen hel en paradijs te zien spreek woordelijk. Wie zeg dat jij wel in zal geloven als jij op dit moment van een Hogere hand bewijs kreeg?
Genade moeten we naar zoeken. Je moet ook niet vergeten dat de mens haastig is met alles wat ie doe en tegen komt. Koppigheid zit in ons genen en de vrij keuze. Waarom is Allah/God geweten en gevoelloos als Hij jouw verteld dit is goed en dit is fout?


Omdat de hel wel een heel erg strenge straf is, zeg maar gerust buiten alle proporties, voor prima mensen die toevallig geen moslims waren maar christenen of boeddhisten.
Echt, ik heb er geen woorden voor, wat ik daar van vind.
Laat ik het houden op een

21-09-2008, 13:03



Citaat door maghrabi:
Maar zit dit sommige moslims niet dwars? Ik heb hele goeie niet-moslim vrienden die hele goeie mensen zijn, beter dan sommige moslims die ik ken.. Soms knaagt t wel een beetje aan me dat zij dan naar de hel gaan, terwijl ze een goed hart hebben en goede daden verrichten, en die minder goeie moslims die zich met slechte zaken bezighouden ooit wel toegang verschaft krijgen voor de hemel, omdat ze shahada hebben gedaan..


Mensen die niet gelovig zijn kunnen best aardige mensen zijn.
Om in de hemel te komen moet je voor gaan werken net als in deze wereld.
Je krijgt niet zo maar een diploma als je nooit naar school bent geweest.
De beloning die ons te wachten staat heeft met onze goede daden te maken. We worden door twee engelen in de gaten gehouden slechte en goede daden. De Satan laat de mens altijd twijfelen in de keus van de goedheid in de Islam.
Alleen moslims met een groot imaan gaan naar de hemel.

21-09-2008, 13:44

Citaat door maghrabi:
Maar zit dit sommige moslims niet dwars? Ik heb hele goeie niet-moslim vrienden die hele goeie mensen zijn, beter dan sommige moslims die ik ken.. Soms knaagt t wel een beetje aan me dat zij dan naar de hel gaan, terwijl ze een goed hart hebben en goede daden verrichten, en die minder goeie moslims die zich met slechte zaken bezighouden ooit wel toegang verschaft krijgen voor de hemel, omdat ze shahada hebben gedaan..

Precies. En elk weldenkend mens denkt er zo over. Want dat zou betekenen dat elk mens dat nooit van God of Allah heeft gehoord per definitie al verloren is, zonder dat hij of zij daar iets aan kan doen.

Elk liefdevol wezen vindt dat een vreselijke gedachte, waar je een vervelend gevoel aan overhoudt.

Ik denk dat de Almachtige daar wel een andere oplossing voor heeft, die iets rechtvaardiger klinkt dan recht naar de hel omdat je niet gelooft.

21-09-2008, 13:59

Citaat door 72rozijntjes:


Wat trouwens opmerkelijk is, is dat het woord 'hel' in de koran vele malen meer voorkomt (terwijl de koran veel kleiner is dan de bijbel), dan in de bijbel.

Wanneer je de krant leest dan lijkt het dat er enkel slechte dingen gebeuren op aarde maar met een beetje verstand weet je dat het zo niet is. Het woordje hel komt inderdaad veel voor in de koran. Zeg dus niet op de dag des oordeels dat je niet gewaarschuwd was.

Pagina's : [1] 2