Bekijk volle/desktop versie : Advies gevraagd!



Pagina's : [1] 2

19-09-2008, 13:32
Bismillah arahmani arahim

Salaam aleikoum broeder en zuster,

Ik wil graag om jullie advies vragen. Dit jaar ben ik verloofd met de man van mijn dromen alhamdoulilah. We zijn tevens ook getrouwd voor de Marokkaanse en de Nederlandse wet.
We hebben alleen nog geen bruiloft gegeven. Dit zal inshaAllah over 1 of 2 jaar plaats vinden.

Nu zit ik met het volgende. Mijn vader geeft mij geen toestemming om alleen met mijn aanstaande te zijn. Nu dacht ik dat dit wel zou veranderen nadat we getrouwd waren (op papier) maar helaas is dit niet het geval.
Mijn vader vindt dat je pas 'echt' getrouwd bent na de bruiloft. Hier ben ik het uiteraard niet mee eens. Ik heb veel gesprekken gehad met mijn vader maar dit loopt keer op keer op niets uit.
Mijn aanstaande en ik zijn nog nooit samen alleen geweest.
We krijgen dus ook niet de kans om elkaar nog beter te leren kennen (alleen via msn en telefoon kunnen we goed praten).
Mijn vader keurt niets goed (bijv ergens wat drinken).
Ik mag hem alleen zien als er andere mensen bij zijn.

Dit is haast niet vol te houden. Ik kan niet 1 of 2 jaar wachten voordat ik een dagje met hem weg mag. Ik heb er over nagedacht om zelfs helemaal geen bruiloft meer te geven maar bijv alleen een etentje om hier vanaf te zijn terwijl dit eigenlijk niet is wat ik wil.

Ik wil mijn vader graag respecteren en geen ruzie veroorzaken maar ik weet niet hoe lang ik dit nog vol houd. Ook mijn aanstaande vindt het erg lastig. Hij is niet zo'n persoon die tegen mijn vader in gaat, hier schaamt hij zich teveel hoor maar de maat is nu bij hem ook vol. We gaan heus niet een weekend naar Parijs, maar een dagje weg moet toch kunnen?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.


Ma3aSalama, Dunya.

19-09-2008, 13:38


Je vader heb gelijk, Je bent verloofd en je wilt pas over 2 jr trouwen .. mr je bent wel op papieren getrouwd.. heb je haast !!

Ik vind als je op papieren bent getrouwd, dan moet je na 1 mnd trouwen .... Luister naar je ouders meid, die willen alleen het beste voor je,

mannen zijn niet te vertrouwen !!

19-09-2008, 13:42

Citaat door dolfijn1977:
Je vader heb gelijk, Je bent verloofd en je wilt pas over 2 jr trouwen .. mr je bent wel op papieren getrouwd.. heb je haast !!

Ik vind als je op papieren bent getrouwd, dan moet je na 1 mnd trouwen .... Luister naar je ouders meid, die willen alleen het beste voor je,

mannen zijn niet te vertrouwen !!



Ik heb geen haast maar wat is er erg aan om alleen met hem te zijn?

19-09-2008, 13:44

Citaat door dolfijn1977:
Je vader heb gelijk, Je bent verloofd en je wilt pas over 2 jr trouwen .. mr je bent wel op papieren getrouwd.. heb je haast !!

Ik vind als je op papieren bent getrouwd, dan moet je na 1 mnd trouwen .... Luister naar je ouders meid, die willen alleen het beste voor je,

mannen zijn niet te vertrouwen !!


Wat een reaktie

Topicstarster jullie zijn voor de islamitische normen man en vrouw van elkaar.Dus je mag met hem alleen zijn het is je man
Wij marokkanen vinden helaas dat cultuur voor het geloof gaat
dus als niet iedereen weet dat je een feest gaat geven mag je niet alleen zijn met hem

Dit is gewoon onzin

Als je zo snel mogelijk met hem samen wilt leven /zijn is het toch beter om dan toch die bruiloft te geven en niet 2 jaar wachten

want je weet maar nooit wat er in de tussentijd kan gebeuren
overleg met je familie en insallah komen jullie eruit

19-09-2008, 13:50



Citaat door SebtaHilwa:
Wat een reaktie

Topicstarster jullie zijn voor de islamitische normen man en vrouw van elkaar.Dus je mag met hem alleen zijn het is je man
Wij marokkanen vinden helaas dat cultuur voor het geloof gaat
dus als niet iedereen weet dat je een feest gaat geven mag je niet alleen zijn met hem

Dit is gewoon onzin

Als je zo snel mogelijk met hem samen wilt leven /zijn is het toch beter om dan toch die bruiloft te geven en niet 2 jaar wachten

want je weet maar nooit wat er in de tussentijd kan gebeuren
overleg met je familie en insallah komen jullie eruit


Dank je. Ja, het liefst willen we zo snel mogelijk een bruiloft geven maar we hebben nu nog geen huis dus daar moeten we op wachten..het kan nog wel even duren voordat we een huis hebben en deze hebben ingericht (en geld hebben voor de bruiloft). Snap je?

19-09-2008, 13:54

Citaat door Dunya_k:
Dank je. Ja, het liefst willen we zo snel mogelijk een bruiloft geven maar we hebben nu nog geen huis dus daar moeten we op wachten..het kan nog wel even duren voordat we een huis hebben en deze hebben ingericht (en geld hebben voor de bruiloft). Snap je?


Ja ik snap het,

Maar dan is er de kans dat je je aanstaande heel weinig kunt zien.
Dus dat moet je dan helaas accepteren.Want ik denk niet dan je vader van gedachten gaat veranderen.

19-09-2008, 14:07

Welke reden heeft je vader om jullie uit elkaar te houden, als ik vragen mag?
Heb je weleens tijdens een gesprek met je vader de Islam erbij gehaald? Zo ja: wat zegt hij dan?


Ik ga je niet vertellen wat je moet doen. Ik wil die verantwoordelijkheid niet dragen. Ik kan alleen mijn inzichten hierover met je delen.

Mocht ik iets fouts zeggen, dan wordt ik graag door iemand verbeterd (!).

Het enige dat telt, is wat de Islam erover zegt. Cultuur is in wezen van geen enkele waarde, wat dit betreft. Kijk maar naar velen van de gewoontes en gebruiken in verschillende culturen (ook die in zgn. islamitische landen) die bida3a (vernieuwingen) zijn en dus verboden.

Voor de Islam zijn een man en vrouw met elkaar getrouwd als zij op islamitische wijze een huwelijkscontract zijn aangegaan met elkaar (inclusief het aantal getuigen dat erbij moet zijn, o.a. zodat het huwelijk bekend is bij anderen, én daarbij touwen voor de wet van het land van eigen wwonplaats om je rechten en die van eventuele toekomstige kinderen te verzekeren, etc.). Is daar sprake van, dan ben jij van hem en is hij van jou. En dan mag niemand van jullie verlangen dat jullie uit elkaar blijven. En als je vader dat doet omdat hij bijvoorbeeld bang is dat je geen bruiloft krijgt, dan is dat naar mijn mening nog geen rechtvaardigingsgrond voor hem. Allahu A3lam.

Het is niet eens verplicht om een bruiloft te geven na het sluiten van een huwelijk. JE BENT NIET PAS NA EEN BRUILOFT GETROUWD. Dat is een onwetende gedachte en die lees ik helaas vaker terug op m.nl. Een islamitisch huwelijkscontract (én daarbij touwen voor de wet van het land van eigen wwonplaats, om je rechten en die van eventuele toekomstige kinderen te verzekeren), bekendmaking en een (bescheiden) etentje (fi sabilillah) voor/met anderen. Allahu A3lam. Maar een bruiloft is wel heel leuk om mee te maken, voor de meesten althans. Dat maak je, hopelijk, insha Allah, maar eens in je leven mee. Het is als een sprookjesverhaal. Ik zou het niet hebben willen missen. Ik vond mijn bruiloft geweldig. Maar als jullie graag binnen korte termijn bij elkaar willen zijn en jullie geen waarde hechten aan een grote bruiloft: wie/wat let jullie? Het is geen verplichting. Ik kan me wel voorstellen dat jullie graag eindelijk bij elkaar willen zijn op de manier waarop jullie dat willen.


N.B. Ik wil graag zeggen dat je natuurlijk moet proberen om er op een zodanige manier uit te komen met je vader/moeder en je echtgenoot, dat jullie daarna nog met zijn allen door één deur kunnen en dat niemand zich gekwetst hoeft te voelen. Dat zou het mooiste zijn. Gayr insha Allah.

19-09-2008, 14:13

Citaat door SebtaHilwa:
Wat een reaktie

Topicstarster jullie zijn voor de islamitische normen man en vrouw van elkaar.Dus je mag met hem alleen zijn het is je man
Wij marokkanen vinden helaas dat cultuur voor het geloof gaat
dus als niet iedereen weet dat je een feest gaat geven mag je niet alleen zijn met hem

Dit is gewoon onzin

Als je zo snel mogelijk met hem samen wilt leven /zijn is het toch beter om dan toch die bruiloft te geven en niet 2 jaar wachten

want je weet maar nooit wat er in de tussentijd kan gebeuren
overleg met je familie en insallah komen jullie eruit


Dat bedoel ik. Helaas heerst bij sommige Marokkanen veel onwetendheid hieromtrent. Maar gayr insha Allah.

19-09-2008, 14:23

Citaat door FarahGreenEyes:

Welke reden heeft je vader om jullie uit elkaar te houden, als ik vragen mag?
Heb je weleens tijdens een gesprek met je vader de Islam erbij gehaald? Zo ja: wat zegt hij dan?





Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik heb geen idee wat de reden is. Mijn aanstaande is een goede man alhamdoulilah, en ook nog eens familie van ons. Mijn vader kent hem al sinds hij een klein jongetje was dus hij heeft ook geen reden om hem te wantrouwen.
Mijn vader was ook erg blij toen hij mijn hand kwam vragen en alles verliep eigenlijk perfect alhamdoulilah. Totdat we bij dit punt kwamen.

Ik heb de Islam er vaak bij gehaald tijdens onze gesprekken. Hij vindt gewoon dat het ''niet zo hoort''.

19-09-2008, 14:44
Jeetje. Lastig. Dan weet ik het ook niet meer, 7biba. Dan zit er voor jou en je man misschien niks anders op dan sbar te hebben, ténzij je nog iemand anders met je vader wilt laten praten (wellicht je moeder, de imam van jullie moskee en/of een gerespecteerd familielid?). Zijn naar jouw mening echt alle wegen bewandeld?

Misschien is dit voor jouw vader nog een beetje een manier om jou onder zijn 'controle'/onder zijn hoede te houden? Misschien is hij bang dat hij je kwijt zal raken als je bij je man gaat wonen, wat uiteindelijk gaat gebeuren, insha Allah, maar wat je vader misschien probeert uit te stellen. Kan dat het zijn? (Dat komt wel vaker voor.) Dan kun je hem er misschien van verzekeren dat hij je vader is en dat hij dat altijd zal zijn en dat je contac tmet hem zult houden, ook nadat je uit huis bent.

Moge God jullie een oplossing bieden. Insha Allah komt alles goed met jullie. Houd vol en houd de band met je vader én met je echtgenoot (!) zo goed mogelijk. En praat veel met je echtgenoot, want hij zal dat wel nodig hebben, meskien. Hij is nu afhankelijk van wat je vader wil. En het liefste zou je echtgenoot je natuurlijk bij zich willen hebben. Praat veel met hem, zodat hij hopelijk niet het gevoel kan krijgen dat jullie uit elkaar groeien of zoiets. Gayr insha Allah.

19-09-2008, 15:31

Citaat door Dunya_k:
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik heb geen idee wat de reden is. Mijn aanstaande is een goede man alhamdoulilah, en ook nog eens familie van ons. Mijn vader kent hem al sinds hij een klein jongetje was dus hij heeft ook geen reden om hem te wantrouwen.
Mijn vader was ook erg blij toen hij mijn hand kwam vragen en alles verliep eigenlijk perfect alhamdoulilah. Totdat we bij dit punt kwamen.

Ik heb de Islam er vaak bij gehaald tijdens onze gesprekken. Hij vindt gewoon dat het ''niet zo hoort''.



Mijn moeder is zo.
Maar ik zie hem gewoon, ik ga niet steeds als ik hem zie en met hem naar weg ben me ouders op de hoogte stellen.
E hij is je man al, ik heb nog niet getekend gaat binnenkort gebeuren inchallah.

Ik zou hem gewoon zien jij moet toch je leven met hem delen, dta kan toch niet als je niet eens weet wat voor broeken hij draagt?

En jij moet gewoon weten dat je Halal bent voor hem.

19-09-2008, 15:34
En je hebt er wel voor gekozen TE lang te wachten.

Je kan gewoon een husi via makelaar laten regelen, waar woon je ik kan voor je kijken voor eenhuisje met een redelijke huurprijs.

En wat voor bruiloft wil je geven.

Ik kan jou als tip geven doe wat jij wilt doen uiteindelijk doe je het voor jezelf!!

19-09-2008, 15:41


ergens snap ik je vader wel. Je hoort de laatste tijd de meeste rare dingen en het is mss vervelend voor je dat je je partner niet ziet. Maar hij heeft echt het beste voor je.
Nog een andere vraag: je zegt dat je hem beter wilt leren kennen?? Ben je met iemand getrouwd die je niet kent???

19-09-2008, 15:56
tzzz ooit wel eens gehoord van stiekem afspreken
ik neem aan dat je gewoon naar buiten mag ???

19-09-2008, 16:24

Citaat door FarahGreenEyes:
Jeetje. Lastig. Dan weet ik het ook niet meer, 7biba. Dan zit er voor jou en je man misschien niks anders op dan sbar te hebben, ténzij je nog iemand anders met je vader wilt laten praten (wellicht je moeder, de imam van jullie moskee en/of een gerespecteerd familielid?). Zijn naar jouw mening echt alle wegen bewandeld?

Misschien is dit voor jouw vader nog een beetje een manier om jou onder zijn 'controle'/onder zijn hoede te houden? Misschien is hij bang dat hij je kwijt zal raken als je bij je man gaat wonen, wat uiteindelijk gaat gebeuren, insha Allah, maar wat je vader misschien probeert uit te stellen. Kan dat het zijn? (Dat komt wel vaker voor.) Dan kun je hem er misschien van verzekeren dat hij je vader is en dat hij dat altijd zal zijn en dat je contac tmet hem zult houden, ook nadat je uit huis bent.

Moge God jullie een oplossing bieden. Insha Allah komt alles goed met jullie. Houd vol en houd de band met je vader én met je echtgenoot (!) zo goed mogelijk. En praat veel met je echtgenoot, want hij zal dat wel nodig hebben, meskien. Hij is nu afhankelijk van wat je vader wil. En het liefste zou je echtgenoot je natuurlijk bij zich willen hebben. Praat veel met hem, zodat hij hopelijk niet het gevoel kan krijgen dat jullie uit elkaar groeien of zoiets. Gayr insha Allah.


Naar mijn mening heb ik alle wegen al bewandeld. Mijn vader is eigenlijk niet meer te overtuigen. Het zou best kunnen dat hij bang is om mij kwijt te raken. Ik ben zijn enige dochter, maar hij moet het toch accepteren..

Pagina's : [1] 2