Bekijk volle/desktop versie : De hidjaab!!!De betekenis van de hoofddoek!!



05-02-2004, 11:25
De hidjaab

Deze lezing gaat inshaAllah over de hidjaab. De hidjaab is de bedekking van de moslimvrouw die ze buitenshuis draagt, daar waar ze gezien kan worden door mannen die geen mahrem, zeg maar familie, van haar zijn. Later in de lezing zal ik ingaan op de specifieke eisen die aan de hidjaab gesteld worden, nu wil ik eerst aandacht besteden aan de waarde van de hidjaab in de Islaam.

De hidjaab, de bedekking van de moslimvrouw, is (nog steeds) een hot item in deze samenleving. Kortgeleden was er nog de opschudding rond een aantal leerlingen van het ROC in Amsterdam die een niqaab wilden dragen. Steeds als weer de discussie rond integratie oplaait, wordt ook de hidjaab (meestal noemt men het hoofddoek) genoemd. De meeste mensen associëren de Islaam met terroristen en onderdrukte, gesluierde vrouwen. Voor hen horen hoofddoek en Islaam bij elkaar. En voor één keer hebben ze daar dan gelijk in. Want de hidjaab is deel van de Islaam. Er zijn Qor´aanayaat die dat ondersteunen, deze zullen we later nog horen. Er zijn overleveringen van de Profeet r waarin hij zegt, dat de hidjaab verplicht is. Eén van de duidelijkste is wel, dat hij zei:


“Al-mar´atoe awrah” (De vrouw is awrah) (Sahieh, At-Tirmidhi)


De awrah is dat wat bedekt moet worden, wat niet bestemd is voor de ogen van iedereen. En hier zegt de Profeet r dus: de vróuw in het algemeen is awrah. (Straks zullen we nog ahadieth horen die de details van de bedekking bevatten.)

De Profeet r zei dat de vrouw awrah is, omdat de vrouw, als ze haar schoonheid laat zien, een bron van fitnah (beproevingen, moeilijkheden) is. Een fitnah voor mannen, omdat Allah I de vrouw zo geschapen heeft, dat ze aantrekkelijk is voor de man. Daarom behoort ze haar schoonheid te bedekken met de hidjaab.

De hidjaab is méér dan een stuk stof, een stuk lichaamsbedekking. Het vertegenwoordigt een aantal belangrijke waarden van de Islaam.



Hidjaab is een daad van aanbidding van Allah (´ibadah)



Aanbidding van Allah wil zeggen, dat je die daden verricht, die Allah genoegen doen, waar Hij van houdt. En je vermijdt alles, waar Hij niet van houdt. Aanbidding is het doel waar Allah ons voor geschapen heeft. Allah zegt in de Qor´aan:



«Ik heb de mens en de djinn slechts geschapen om Mij te dienen.»



Het lijdt geen twijfel dat Allah houdt van de hidjaab, dus als we de hidjaab dragen met de intentie dat we het voor Zijn Genoegen doen, dan is het een daad van aanbidding.



Hidjaab is een daad van gehoorzaamheid aan Allah I en Zijn Profeet r

In de Qor´aan zegt Allah, na de verzen die gaan over de hidjaab:

« En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een ander keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt: waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling.» (33:36)



Hidjaab is tahara (reinheid)

Eén van de wijsheden achter de hidjaab is, dat het leidt tot reinheid van de harten:

« … En wanneer jullie hen (de vrouwen van de Profeet) om iets vragen, vraagt het dan vanachter de afscheiding. Dat is reiner voor jullie harten en voor hun harten…» (33:53)

Dit vers spreekt over de vrouwen van de Profeet r, maar geldt algemeen. Immers, als de vrouwen van de Profeet r en de sahabah het nodig hadden om vanachter een afscheiding te spreken om hun harten rein te houden, hoe zit het dan met ons?

05-02-2004, 11:26


Hidjaab houdt de harten van mannen én vrouwen rein, omdat het de verlangens van het hart in toom houdt. Het verlangen van het hart wordt gevoed door wat het oog ziet. Het oog wordt aangetrokken tot iets wat het bevalt, en het hart gaat er vervolgens naar verlangen. Dan leidt op haar beurt het hart het oog naar het voorwerp van verlangen, omdat het niet genoeg ervan kan krijgen en er meer van wil zien. Het hart blijft dus zuiverder als het zicht van het oog beperkt wordt door hidjaab en op deze manier wordt fitnah voorkomen. Voor de stem geldt hetzelfde, dat we die niet op z´n mooist moeten laten klinken als andere mannen het kunnen horen:

« … Weest daarom niet minzaam in jullie manier van spreken, waardoor degene in wiens hart een ziekte is, begeerte gaat voelen, en spreekt een juist woord.» (33:32)



Hidjaab is Taqwah (Godsbewustzijn en Godsvrees)

Allah I zegt in de Qor´aan:

« O, kinderen van Adam, voorzeker, Wij hebben voor jullie kleding neergezonden om jullie schaamte te bedekken en versierselen. En het kleed van taqwah, dat is het beste….» (7:26)

Voor de gelovige vrouw is het doel van haar kleding, zich te beschermen tegen blikken van vreemden. Ze volgt hiermee het bevel van Allah I en vreest Allah I voor de gevolgen van ongehoorzaamheid.



Hidjaab is Imaan (geloof)

Allah I heeft Zijn Woorden over de hidjaab gericht tot de gelovige vrouwen, Al-Moe´minaat. Hidjaab is dus het teken van de gelovige vrouw. Ook Aisha , de vrouw van de Profeet r, verklaarde dit. Ze sprak tegen de vrouwen van Banoe Tamiem die haar kwamen opzoeken en dunne kleding droegen; ze waren niet goed gekleed. Ze zei: “Als jullie gelovige vrouwen zijn, dan is dit niet de kleding van gelovige vrouwen. Als jullie geen gelovige vrouwen zijn, dan geniet ervan.”



Hidjaab is Hayaa´ (schaamte)

“Waarlijk, Allah is Hayaa (bescheiden, met schaamte) en Sittier (degene die (zonden) bedekt). Hij houdt van hayaa en Siter (bedekking)” (Aboe Dawoed e.a.)

“Al-Hayaa is van imaan en imaan is in al-Djennah.” (At-Tirmidhi, sahieh)

“Hayaa en imaan horen bij elkaar. Als het ene verdwijnt, volgt het andere snel.” (Al-Haakim)



Kijk wat een gevoel van schaamte Aisja bezat. Ze vertelde dat toen haar vader en de profeet begraven waren, ze de kamer waar ze lagen zonder bedekking betrad. Maar toen ook Omar daar begraven werd, bedekte ze zich, uit schaamte voor hem. (Al-Haakim)



Hidjaab is Ghirah (jaloezie)

De hidjaab komt tegemoet aan het natuurlijke gevoel van jaloezie dat mannen bezitten als het gaat om hun vrouw of dochters. Door ghirah beschermt een man zijn vrouw tegen blikken van andere mannen. Koefaar noemen dit waarschijnlijk bezitterig, maar ghirah behoort tot de Islaam. Een echte moslimman moet ghirah voelen voor de vrouwen die onder zijn bescherming vallen. Doordat mannen en vrouwen tegenwoordig veel in elkaars gezelschap verkeren en doordat zoveel moslimvrouwen geen hidjaab dragen, is de ghirah bij veel moslimmannen verdwenen. Zelfs in die mate, dat veel zusters thuis een strijd met hun man moeten voeren om hidjaab te kunnen dragen!



Gehoorzaamheid aan Allah, reinheid van de harten , imaan, taqwah, ´ibadah, allemaal waarden, belangrijke zaken in de Islaam, die door de hidjaab worden beschermd of gestimuleerd. Allemaal belangrijke zaken waar we als moslims niet zonder kunnen. Die tezamen de Islaam vormen. Geen wonder ook, dat de hidjaab bij de koefaar op zoveel weerstand stuit. Onderwerping, schaamte, jaloezie van mannen, stuk voor stuk waarden die uit de samenleving zijn verdwenen. Die hier niet als positief worden beoordeeld.



Je ziet dus dat de hidjaab veel meer is dan alleen maar een stukje stof. Er zijn vele redenen om de hidjaab te dragen. Maar de belangrijkste blijft, dat het een bevel is van Allah, waar we naar moeten luisteren. Allah, met Zijn oneindige wijsheid, heeft bepaald dat dit voor ons moslimvrouwen een plicht is. En alleen Allah, met Zijn oneindige wijsheid, weet hoe groot de zegeningen zijn van het dragen van de hidjaab. Wij, met ons beperkte verstand, kunnen slechts een deel van de wijsheid achter de hidjaab bevatten. Maar we weten, dat omdat het van Allah komt, dat het het beste voor ons is.



Nu moeten we door dit alles niet de indruk krijgen, dat mooi zijn in de Islaam niet zou mogen. Dat de Islaam iets heeft tegen het uiterlijk van de vrouw. Integendeel, in de Islaam is plaats voor mooie dingen, wordt een vrouw ook gestimuleerd om zich mooi te maken. Een hadieth luidt: “Allah is mooi en Hij houdt van mooie dingen.” Het is ook van Allah I dat we ons uiterlijk hebben gekregen.

Haar uiterlijk is dus een geschenk, een zegening van Allah I voor de vrouw. En net zoals alle andere zegeningen die we van Allah I ontvangen, kunnen we het op een goede en op een verkeerde manier gebruiken. Gebruiken we het op een goede manier, dan krijgen we daar de hasanaat, beloning van Allah I voor. Op een verkeerde manier gebruikt, is het een bron van ithm, van zonden. Het kan vergeleken worden met de tong, een andere zegening van Allah I. We kunnen veel hasanaat verdienen als we onze tong gebruiken voor Qor´aan, maar we kunnen ook straf verdienen als we het gebruiken voor bijvoorbeeld roddelen.



Hoe maken we een goed gebruik van onze schoonheid?


Door onze schoonheid te tonen daar waar het bedoeld is. De plaats die bedoeld is om onze schoonheid te tonen, is thuis in ons gezin. Het is goed als een vrouw zich mooi maakt voor haar man, de beste manier om haar schoonheid te gebruiken is wanneer ze er haar man mee pleziert. Islaam heeft er dus niets op tegen dat een vrouw met haar uiterlijk bezig is, dat ze zich mooi maakt. De Islaam is er wel tegen dat de vrouw haar schoonheid toont op plaatsen waar haar uiterlijk geen rol hoort te spelen. En dat is in het openbare leven, waar andere mannen haar zien. Daar is haar uiterlijk een bron van fitnah. Als ze op straat loopt, hoort haar uiterlijk geen rol te spelen. Als ze boodschappen doet, hoort haar schoonheid geen rol te spelen. Als ze haar werk doet, hoort haar schoonheid geen rol te spelen. Bij al deze zaken heeft haar schoonheid geen functie. Wanneer haar uiterlijk wel een functie krijgt, wanneer het op de één of andere manier invloed krijgt, zal er altijd fitnah van komen. Sommigen zullen dit een overdreven voorstelling van zaken vinden, maar het is een feit. Daar waar mannen en vrouwen vrij met elkaar omgaan en waar vrouwen hun schoonheid aan mannen tonen, vinden onherroepelijk verboden blikken, verboden vriendschappen, verboden relaties plaats, met alle gevolgen van dien.


Omschrijving van de hidjaab


De mate van bedekking
De Qor´aan zegt hierover:



« En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is….» (24:31)



Het woord zina in bovengenoemde ayah betekent letterlijk versiering en omvat (a) wat Allah ons heeft gegeven aan versiering, dus onze natuurlijke schoonheid en (b) dat waar we onszelf mee sieren, dus sieraden, mooie kleren, make-up etc.

Ibn ´Abbaas en Qatadah hebben gezegd: “De versiering omvat kohl, armbanden, handverf en ringen en het is niet toegestaan voor vrouwen om deze te tonen.” (Fath Al-Qadeer)

Over de uitzondering:..behalve wat daarvan zichtbaar is…, bestaan onder de geleerden verschillende meningen. De ene groep geleerden zegt, dat hier de handen en het gezicht onder vallen, dus dat deze wel getoond mogen worden. De andere groep zegt , dat ook deze bedekt dienen te worden en dat onder “dat wat zichtbaar is”, verstaan moet worden dat wat door oncontroleerbare situaties zichtbaar wordt, bijvoorbeeld de wind blaast de gimaar omhoog, en de uiterlijke vorm van de vrouw. Beiden staven hun bewering met bewijzen. We moeten wel bedenken, dat de discussie gaat over de vraag of de niqaab en handschoenen verplicht zijn (en dat je dus in zonde vervalt als je ze niet draagt) of “slechts” sterk aanbevolen. Beide groepen zijn het er in ieder geval over eens dat het aanbeveling verdient om te dragen. Sommige geleerden zeggen, dat ze geen bewijzen hebben dat niqaab en handschoenen verplicht zijn, maar dat de huidige tijd met al haar fitnah de niqaab verplicht maakt. Allahoe ´Alim. Het blijft dat het een gewoonte was van de vrouwen in de tijd van de Profeet en van zijn eigen vrouwen en dus is het goed voor ons om hun voorbeeld te volgen.

In sommige landen is het een gebruik om de voeten en enkels onbedekt te laten, maar er is geen bewijs dat dit toegestaan is. Ibn ´Omar t vertelde dat de Profeet zei: “Op de Dag der Opstanding zal Allah niet kijken naar de man die zijn kleed met trots achter zich aansleept (zijn kleding is erg lang).” Oem Salamah vroeg hem: “Wat moeten de vrouwen doen met hun kleden?” De Profeet r antwoordde: “Laat ze hen een handbreedte langer maken.” Oem Salamah zei toen: “Maar dan zijn hun voeten te zien!” De Profeet r zei daarop: “Laat ze ze met een onderarmlangte langer maken, maar niet langer.” (At-Tabaraani, sahieh)

Kortom, over de mate van bedekking kunnen we zeggen, dat het gehele lichaam bedekt moet worden, met als uitzondering misschien het gezicht en de handen.

Dit is wat betreft de lichaamsdelen (huid) die bedekt moeten worden. Er is echter nog wat, wat door de hidjaab bedekt moet worden, namelijk de kleding die we binnenshuis dragen. De kleding die voor binnen is bedoeld, die bedoeld is om ons mooi te maken, dient ook door de hidjaab bedekt te worden. Daarover straks meer.

05-02-2004, 11:28
deel 2 komt nog als vervolg

wa salaam jullie zuster in de islam

05-02-2004, 11:46
Bedankt voor de tekst.
Vraagje: is er geen betrouwbare hadieth waarin de profeet s.a.w. naar handen en gezicht wees om aan te geven, dat dat niet bedekt hoeft te worden door de vrouw?

Het lijkt mij een belangrijke hadieth, volgens mij waren het er ook meerdere ...
Salaam,

05-02-2004, 12:02



Citaat:
Origineel gepost door anoniemie
Bedankt voor de tekst.
Vraagje: is er geen betrouwbare hadieth waarin de profeet s.a.w. naar handen en gezicht wees om aan te geven, dat dat niet bedekt hoeft te worden door de vrouw?

Het lijkt mij een belangrijke hadieth, volgens mij waren het er ook meerdere ...
Salaam,
salaam a3likoem warabarakatoe mijn zuster,

Ja zeker mijn zuster er zijn heel wat hadith's daarover inshallah zal ik wat hadith's over die onderwerp zoeken inshallah zo niet dan kan ik het inshallah altijd na vragen!!!

wa salaam je zuster in de islam

05-02-2004, 12:04
Dank je wel,
Groetjes

05-02-2004, 13:16

Citaat:
Origineel gepost door Germen1

Ik heb werkelijk een briljant plan om alle fitnah weg te nemen. Als alle moslimmannen zich nu dagelijsk laten inspuiten met oestrogeen , verdwijnt alle seksuele lust, dus fitnah. Dit heet chemische castratie. Hierdoor verdwijnt alle fitnah. Dan hoeven de zusters er ook niet meer als hobbezakken bij te lopen.
Da's een ongezond plan jandoedel . Oestrogeen is kankerverwekkend, lichamelijk/geestelijk zeer nadelig voor de gezondheid.

05-02-2004, 13:33
De Hidjaab (deel2)


Onderdelen van de hidjaab
De hidjaab bestaat uit een gedeelte wat het lichaam bedekt (ar. Djilbaab) en een gedeelte wat het hoofd bedekt en over de boezem valt (ar. Gimaar).
We lezen dit in de Qor´aan:
« O, Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun djalabieb over zich heen laten hangen…» (33:59)
Djalabieb is het meervoud van djilbaab. Wat is een djilbaab? De geleerden zeggen dat het een los kledingstuk is, zoals een jas of een mantel of een doek die de vrouw om zich heen slaat en die haar bedekt. In het klassieke Arabische woordenboek, Lisan al-Arab, door ibn al-Mandhoer, staat de volgende uitleg over het woord djilbaab:
“De djilbaab is kleding voor buitenshuis, een mantel of overjas. Het is afkomstig van het woord tadjalbaba, wat kleden of verhullen betekent. Djilbaab is het overkleed of de bedekking die de vrouw om zich heen slaat, over haar kleding, om zichzelf van top tot teen te bedekken. Het bedekt haar lichaam compleet.” (vol.7 p. 273)
Overgeleverd door Oem Atiyya: “We kregen de opdracht om onze menstruerende vrouwen en onze afgeschermde vrouwen mee te nemen naar de religieuze bijeenkomsten en opkomsten van de Moslims op de twee Eid-feesten. Deze menstruerende vrouwen hoorden weg te blijven van de gebedsruimte. Een vrouw vroeg, "O Boodschapper van Allah! Wat te doen met degene die geen djilbaab heeft?" Hij zei, "Laat haar een djilbaab van een van haar metgezellen lenen". (Sahih Boechari boek 8: 347)
Hieruit blijkt dat de djilbab een verplicht onderdeel van de hidjaab is.
Dan de gimaar. In de Qor´aan lezen we:
« …En zij (de gelovige vrouwen) moeten hun goemoer (mv. van gimaar) over hun djoejoebihinna (hun boezem) dragen …» (24:31)
De gimaar is dus een kledingstuk dat het hoofd en de boezem bedekt.
Daarnaast draagt men eventueel een niqaab en handschoenen.

Kenmerken van de hidjaab
- - De hidjaab dient geen versiering op zichzelf te zijn: het heeft geen zin de ene versiering met een andere te bedekken.
- - De kleur mag niet opvallend zijn.
Er is een misverstand, dat de hidjaab zwart zou moeten zijn. Dit is niet zo. Wel wordt zwart vaak gedragen, omdat dat het verst verwijderd is van “versiering”. De vrouwen van de sahabah droegen o.a. zwart. Oem Salamah overleverde, dat toen het bevel van de hidjaab werd geopenbaard (24:31), de vrouwen van de Ansaar op kraaien leken toen ze naar buiten gingen, vanwege het zwart. (Aboe Dawoed, sahieh)
Maar de hidjaab mag ook een andere kleur hebben, zolang het maar niet opvallend is en de aandacht trekt (liefst effen).
- - De hidjaab moet niet doorschijnend zijn. Dit maakt de vrouw waarschijnlijk aantrekkelijker.
- - De hidjaab moet wijd zitten, mag de lichaamsvormen niet accentueren, dus niet getailleerd.
De Profeet zei met betrekking tot deze twee punten: “Gedurende de laatste dagen van mijn oemmah zullen er vrouwen zijn die bedekt zijn, maar toch naakt zijn; zij zullen iets als kamelenbulten op hun hoofden hebben. Vervloek hen, want zij zijn vervloekt.”
Een andere overlevering voegt hieraan toe: “Zij zullen het paradijs niet betreden en zelfs niet de geur ervan ruiken, ondanks dat men de geur van het paradijs van een grote afstand kan ruiken.” (Overgeleverd door Moeslim)
- - De hidjaab mag niet geparfumeerd zijn met bakhoer (wierook) of een ander luchtje.
- - De hidjaab dient niet te lijken op mannenkleding.
Aboe Hoerairah zei: “De Boodschapper van Allah vervloekte de man die vrouwenkleren draagt en de vrouw die mannenkleding draagt.”
‘Abd Allaah ibn ‘Amr zei, dat hij de Boodschapper van Allah hoorde zeggen: “De vrouwen die mannen imiteren en de mannen die vrouwen imiteren, behoren niet tot ons.’”
Ibn Abi Maliekah – die in feite ‘Abd Allaah ibn ‘Oebayd-Allaah heette- zei: aan ‘Aa-ishah werd gevraagd: “Wat als een vrouw mannensandalen draagt?” Zij antwoordde: “De Boodschapper van Allah vervloekte vrouwen die zich als mannen gedroegen.”

Hoe zit het dan met broeken? We kunnen in ieder geval zeggen, dat ze niet voldoen als hidjaab om mee naar buiten te gaan. Broeken laten de vorm van het lichaam zien en moeten dus bedekt worden door een djilbaab. Het is wel goed om een broek onder je djilbaab te dragen, zodat bij onvoorziene situaties je benen nog bedekt zijn.
Wat betreft broeken in andere situaties, dus niet buiten, zijn er een aantal geleerden die hier uitspraken tegen hebben gedaan. Hieronder volgen de meningen van twee van hen:
Sheich Abdullah ibn Abderrahman al-Jibreen: “Broeken zijn voor vrouwen niet toegestaan.Ook niet als ze met andere vrouwen is, tenzij ze alleen met haar man in een afgesloten kamer is. Afgezien van dit geval, is het niet toegestaan, omdat ze dan aan deze kleding went.”
Sheich ibn Uthaymeen: “Ik denk dat vrouwen geen broeken moeten dragen, zelfs niet als ze alleen met haar man is, want het is het nadoen van mannen.”
- De hidjaab mag niet op de kleding van ongelovige vrouwen lijken.
In de sharie’ah wordt vermeld dat moslims, zowel mannen als vrouwen, de koeffaar niet moeten imiteren op het gebied van religie, feesten of kleding. Dit is een belangrijk islamitisch principe dat vandaag de dag echter door veel moslims vergeten wordt.
De Profeet r heeft gezegd: “Wie op een volk lijkt, is één van hen.”
- De hidjaab mag geen ijdelheid uitdrukken
Ibn ‘Oemar heeft namelijk gezegd, dat de Profeet zei: “Degene die een kledingstuk van faam en ijdelheid draagt in deze wereld, Allah zal hem kleden in een kledingstuk van vernedering op de Dag der Opstanding, daarna zal Hij het vuur om hem heen doen opstijgen.” (H’idjaab al-Mar-ah al-Moeslimah, p. 54-67)

05-02-2004, 13:40
Hidjaab voor wie (niet)?

In soerah an-Noer lezen we, voor wie de hidjaab niet geldt:
Echtgenoten, vaders, schoonvaders, zonen, zonen van echtgenoten, broers, zonen van broers en zussen, hun vrouwen, slavinnen en mannelijke bedienden die geen begeerten meer hebben.
Over “vrouwen” zijn er verschillende meningen. Sommigen zeggen dat het om moslimvrouwen gaat, anderen denken over vrouwen in het algemeen. Wat belangrijk is, is dat je zeker moet weten dat iemand je uiterlijk niet gaat beschrijven.
De zwager is geen mahrem!!!!!!
Als we weten dat de hidjaab verplicht is voor ons en we weten hoe de hidjaab eruit moet zien, dan moeten we voor onszelf wensen, deze ´ibadah van Allah na te komen. Vervolgens rust op ons de plicht, om deze kennis in onze omgeving te verspreiden. Iedere moslim, man of vrouw, heeft de plicht anderen aan te moedigen het goede te doen en het slechte te laten. We weten de vele voordelen van de hidjaab, en wat je voor jezelf wenst, moet je ook voor je moslimzusters wensen. En natuurlijk ligt je grootste verantwoordelijkheid bij de mensen het dichtst om je heen, en in eerste instantie onze dochters. Als moeders is het onze plicht onze dochters op te voeden met het besef van de hidjaab. De hidjaab wordt voor hen verplicht zodra zij de puberteit bereiken, als één van de volgende tekenen zich voordoen: menstruatie, groei van schaamhaar, het bereiken van de leeftijd van vijftien jaar, of seksueel getinte dromen ´s nachts (natte dromen). Wanneer één van deze tekenen optreedt, wordt de hidjaab verplicht, de hidjaab zoals hiervoor beschreven.
Natuurlijk wachten we niet zolang met het introduceren en wennen aan de hidjaab. Net zoals andere vormen van aanbidding, is het goed kinderen er al vroeg aan te laten wennen. Salaah moeten we ze leren als ze zeven zijn, en we weten uit overleveringen dat in de tijd van de Profeet kinderen ook al vroeg meededen me het vasten en beziggehouden werden met speelgoed als ze honger kregen.

Excuses …
We weten nu dat de hidjaab een plicht voor ons is en hoe het eruit dient te zien. Makkelijker gezegd dan gedaan….?
Er zullen nog steeds zusters zijn die het nog niet zo zien zitten. Bijvoorbeeld door:

- - Ze zijn er nog niet van overtuigd dat ze het moeten dragen

De eerste stap op weg naar de hidjaab en op de weg van Allah is: de bereidheid om Allah´s oordeel te vragen over deze kwestie. Als we met een vraag zitten – moet ik hidjaab dragen, is een niqaab ook verplicht, kan ik een broek dragen, of op heel ander gebied – dan kunnen we bij velen terecht voor een oordeel hierover. Wiens oordeel gaan we vragen? Het oordeel van Allah en Zijn Boodschapper r, van een vriendin, van de media? Of van een bepaalde cultuur: in Marokko doen we het zó?

«..Als jullie over iets van mening verschillen, leg het dan voor aan Allah en de Boodschapper, indien jullie in Allah en de Laatste Dag geloven…» (4:57)

Allah I zegt hier duidelijk: wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, die zoekt het oordeel van Allah I en Zijn Boodschapper r, en laat zich door andere oordelen niet leiden. Allah I zegt als het ware: Wie beweert dat hij in Mij en de Laatste Dag gelooft, moet die bewering dan maar waarmaken en Mijn oordeel zoeken als hij met vragen zit.

Als we zoeken naar Allah´s oordeel en leiding zijn er twee punten waar we rekening mee moeten houden:
- We moeten Allah´s oordeel, Allah´s leiding, zoeken met een open houding. We moeten er open voor staan, niet van te voren al een vaste overtuiging hebben en er dan het bewijs bij zoeken. Niet ervan overtuigd zijn dat de hidjaab niet verplicht is en dan de Qor´aan erbij pakken om het bewijs erbij te zoeken. Niet alleen maar die verzen of overleveringen die je mening ondersteunen, en de rest negeren.
- Het tweede punt hangt hiermee samen, namelijk dat we ons moeten houden aan de uitleg van de Profeet r en de eerste generaties moslims, omdat hun kennis het meest authentiek was. Daarna houden we ons vast aan datgene waarover er onder geleerden consensus bestaat.

Bij het zoeken naar kennis moet onze niyyah (intentie) zuiver zijn. Dat wil zeggen, we zoeken kennis om te weten te komen, hoe we Allah´s Genoegen kunnen verdienen. Hoe we ons moeten kleden, zodat Allah daar tevreden over is. Deze intentie moeten we niet laten beïnvloeden door onze eigen wensen en verlangens.

Dit is dus de eerste stap op weg naar de hidjaab: open staan voor de Leiding van Allah en Zijn oordeel zoeken over de hidjaab.

- Sommige zusters weten dat het moet, maar willen het gewoonweg niet.
Zij moeten weten dat het niet bedekken een zonde is. As-soefoer (het niet bedekken) en at-tabaroedj (je schoonheid ten toon stellen) zijn kenmerken van de vrouwen van koefr en horen bij de tijd van onwetendheid. De Qor´aan zegt:
«En blijf in jullie huizen en vertoont jullie versierselen niet zoals in de vroegere tijd van onwetendheid werd gedaan….» (33:33)
De Profeet r heeft gezegd dat vrouwen die hun schoonheid tentoonstellen en heupwiegend lopen, dat hun aantal dat het paradijs binnengaat, net zo klein is als een bepaald soort kraaien. Deze kraaien zijn zeldzaam, en zo ook de vrouwen van at-tabaroedj die naar het paradijs gaan. (al-Baihaqi)

- Er zijn vrouwen die de hidjaab een beperking vinden, een beknotting van hun vrijheid, onpraktisch……..

Zij moeten nadenken over de gevolgen van géén hidjaab dragen. Er zullen dan zeker problemen ontstaan, want Allah heeft vrouwen geschapen met een voor mannen aantrekkelijk uiterlijk, maar het is niet de bedoeling dat mannen naar andere vrouwen kijken dan hun eigen vrouw. Hier kunnen we allerlei oplossingen voor bedenken:
We zouden kunnen zeggen dat vrouwen dan maar binnen moeten blijven en niet meer naar buiten kunnen. Op die manier zien mannen hen niet, dus ook geen fitnah. Wel vervelend voor ons, om nooit meer naar buiten te kunnen!
Andersom kan natuurlijk ook: mannen blijven binnen en alleen vrouwen gaan naar buiten. Ook niet plezierig als we verantwoordelijk zijn voor alle taken buitenshuis.
Of aparte tijden voor mannen en vrouwen: de mannen alleen overdag naar buiten en de vrouwen ´s avonds. Of om de dag. Allemaal niet erg praktisch.
We kunnen allerlei oplossingen bedenken: alle mannen geblinddoekt, noem maar op. Elhamdoelillah is het niet aan ons om dit op te lossen en heeft Allah voor ons besloten. Allah heeft bepaald dat haar huis weliswaar de beste plek is voor de vrouw, maar dat ze naar buiten kan gaan als dat nodig is en zich dan moet bedekken. Ze kan in het openbaar verschijnen maar moet er voor zorgen dat haar verschijning geen fitnah veroorzaakt. Daarom heeft Allah de verzen over de hidjaab geopenbaard en heeft Hij bepaald waar deze bedekking aan moet voldoen. Vrouwen die moeite hebben met het idee van de hidjaab en denken dat het te moeilijk is, moeten maar eens bedenken dat Allah I ook hele andere regels had kunnen openbaren als Hij dat wilde, regels zoals de bovengenoemde. Is de hidjaab dan geen goede oplossing? Natuurlijk zijn Allah´s regels de beste regels. Allah heeft ons geschapen en weet welke regels het beste bij ons passen, en Hij heeft de hidjaab voor ons gekozen. En heeft Degene Die ons onze schoonheid heeft geschonken, ook niet het recht om te bepalen hoe we ermee om moeten gaan?

Dit zijn de gevolgen voor de samenleving als het bevel van de hidjaab niet wordt uitgevoerd. Maar de gevolgen voor jezelf? Voor het niet gehoorzamen aan Allah´s bevel?


- Sommigen vinden het moeilijk vanwege de reacties van de buitenwereld.

Weet dan, hoe meer moeilijkheden je moet doorstaan voor de aanbidding van Allah, hoe groter je beloning zal zijn, inshaAllah. Het is waar dat deze tijden moeilijk zijn en het valt ook niet mee om in een samenleving van koefr, Islaam te praktiseren.
« Voorwaar, degenen die zondigden plachten over degenen die geloofden te lachen. En wanneer zij aan hen voorbijgingen, knipoogden zij naar elkaar. En wanneer zij terugkeerden naar hun volk keerden zij verheugd terug. En wanneer zij hen zagen zeiden zij: “Voorwaar, zij zijn zeker dwalend.” En zij zijn niet als bewakers over hen gezonden. Maar op deze Dag zullen degenen die geloven lachen over de ongelovigen. Op rustbanken kijken zij toe. Worden de ongelovigen niet vergolden voor wat zij plachten te doen? » (83:29-36)
De Profeet heeft zijn metgezellen gezegd, dat er een tijd zou komen dat diegene die iets van de Islaam praktiseert, een beloning zal krijgen als vijftig van hen. Ze vroegen of het vijftig mensen uit die tijd zouden zijn, maar de Profeet antwoordden dat het een beloning zou zijn als vijftig van de sahabah.
Met hidjaab hebben we vaak het gevoel dat we er als vreemdelingen bijlopen, en dit is goed! De profeet zei: “De islaam begon als iets vreemds en zal terugkomen als iets vreemds, dus goede tijdingen voor de vreemdelingen.” (Moeslim)

- Sommigen stellen het uit tot later

Als ik getrouwd ben, als ik ouder ben ……. We hebben gehoord op welke leeftijd de hidjaab verplicht wordt. Hoe oud denkt je te worden? De engel des doods staat altijd klaar en we kunnen hem niet tegenhouden.
InshaAllah zullen we uiteindelijk het niveau bereiken dat de hidjaab ons dierbaar wordt, dat we niet meer zonder kunnen. Toen Ali aan Fatima vroeg, waar gelovige vrouwen het meest van houden, antwoordde zij: “Dat ze geen vreemde mannen zien en dat ze niet gezien worden door vreemde mannen.”


ik hoop jullie voldoende te hebben geinformeerd

wa salaam jullie zuster in de islam

05-02-2004, 14:19

Citaat:
Origineel gepost door anoniemie
Bedankt voor de tekst.
Vraagje: is er geen betrouwbare hadieth waarin de profeet s.a.w. naar handen en gezicht wees om aan te geven, dat dat niet bedekt hoeft te worden door de vrouw?

Het lijkt mij een belangrijke hadieth, volgens mij waren het er ook meerdere ...Salaam,
Assalam 3alaikom,

Like the hadeeth of ‘Aa’ishah concerning the woman who reaches puberty, “Nothing should be seen of her besides her face and hands.” The leading scholars of hadeeth who strengthen it like al-Bayhaqee and ath-Thahabee. The leading hadeeth scholars and others who strengthened it, like al-Munthiree, az-Zayla‘ee, al-‘Asqlaanee and ash-Shawkaanee. Imaam ash-Shaafi‘ee –confirm the hadeeth mursal if most scholars use it as evidence, as is the case of ‘Aa’ishah’s hadeeth.

Other strengthening factors may be added to the above.

(a) The hadeeth has been narrated by Qataadah from ‘Aa’ishah.
(b) It has been narrated in another chain from Asmaa.
(c) All three narrators of the hadeeth ruled according to it.

Qataadah stated in his interpretation of the verse on draping, “Allaah has placed on them the requirement to cover the eyebrows,” That is, “and not on their faces” as stated by at-Tabaree.

‘Aa’ishah said, regarding the female in ihraam, “She may drape the garment on her face, if she wishes.” This was narrated by al-Bayhaqee in an authentic chain of narrators. There is clear evidence in ‘Aa’ishah’s giving the female pilgrim a choice in draping that in her opinion the face was not ‘awrah. Otherwise she would have made it obligatory on them as those who contradict it do. Because of their position, most of the extremist authors, with at-Tuwaijree in the forefront, hid this statement of Umm al-Mu’mineen, ‘Aa’ishah from their readers. The author of Faslul-khitaab [The Definitive Statement] deliberately deleted this portion of al-Bayhaqee’s narration in his book. This being only one of a number of similar disreputable acts which I have exposed in my book. The supportive evidence is that this authentic narration from her strengthens her hadeeth from the Prophet. This is among the facts that people are unaware of or they pretend ignorance of, either choice is bitter to swallow.

As for Asmaa, it has been authentically reported from Qays ibn Abee Haazim that he saw her as a woman of white complexion with tatoos on her hands.

05-02-2004, 18:43

Citaat:
Origineel gepost door Germen1
Ik heb werkelijk een briljant plan om alle fitnah weg te nemen. Als alle moslimmannen zich nu dagelijsk laten inspuiten met oestrogeen, verdwijnt alle seksuele lust, dus fitnah. Dit heet chemische castratie. Hierdoor verdwijnt alle fitnah. Dan hoeven de zusters er ook niet meer als hobbezakken bij te lopen.

PS: misschien is het een verstandiger idee met seksualiteit, schoonheid en lust om te gaan zoals Allah het bedoeld heeft. Als een manier om een gezel cq gezellin te vinden en hiermee een gezin te stichten dus. Want Allah is wijzer dan de hadith-sprookjesvertellers.
yeps, daarom is het leven ook een test (slimme ) het gaat er niet om of ze seksuele lusten hebben maar of ze die kunnen inhouden thats life about slimme......


hobbezakken?? ow please denk 3seconden na voordat je wat zegt....

ma3salaam

13-02-2004, 12:26

Citaat:
Origineel gepost door miss_hijab
yeps, daarom is het leven ook een test (slimme ) het gaat er niet om of ze seksuele lusten hebben maar of ze die kunnen inhouden thats life about slimme......


hobbezakken?? ow please denk 3seconden na voordat je wat zegt....

ma3salaam
Ik ben het helemaal met je eens je haalt de woorden uit men mond

liefs je zuster in de islam