alkitabmoslima
05-02-2004, 11:25
De hidjaab
Deze lezing gaat inshaAllah over de hidjaab. De hidjaab is de bedekking van de moslimvrouw die ze buitenshuis draagt, daar waar ze gezien kan worden door mannen die geen mahrem, zeg maar familie, van haar zijn. Later in de lezing zal ik ingaan op de specifieke eisen die aan de hidjaab gesteld worden, nu wil ik eerst aandacht besteden aan de waarde van de hidjaab in de Islaam.
De hidjaab, de bedekking van de moslimvrouw, is (nog steeds) een hot item in deze samenleving. Kortgeleden was er nog de opschudding rond een aantal leerlingen van het ROC in Amsterdam die een niqaab wilden dragen. Steeds als weer de discussie rond integratie oplaait, wordt ook de hidjaab (meestal noemt men het hoofddoek) genoemd. De meeste mensen associëren de Islaam met terroristen en onderdrukte, gesluierde vrouwen. Voor hen horen hoofddoek en Islaam bij elkaar. En voor één keer hebben ze daar dan gelijk in. Want de hidjaab is deel van de Islaam. Er zijn Qor´aanayaat die dat ondersteunen, deze zullen we later nog horen. Er zijn overleveringen van de Profeet r waarin hij zegt, dat de hidjaab verplicht is. Eén van de duidelijkste is wel, dat hij zei:
“Al-mar´atoe awrah” (De vrouw is awrah) (Sahieh, At-Tirmidhi)
De awrah is dat wat bedekt moet worden, wat niet bestemd is voor de ogen van iedereen. En hier zegt de Profeet r dus: de vróuw in het algemeen is awrah. (Straks zullen we nog ahadieth horen die de details van de bedekking bevatten.)
De Profeet r zei dat de vrouw awrah is, omdat de vrouw, als ze haar schoonheid laat zien, een bron van fitnah (beproevingen, moeilijkheden) is. Een fitnah voor mannen, omdat Allah I de vrouw zo geschapen heeft, dat ze aantrekkelijk is voor de man. Daarom behoort ze haar schoonheid te bedekken met de hidjaab.
De hidjaab is méér dan een stuk stof, een stuk lichaamsbedekking. Het vertegenwoordigt een aantal belangrijke waarden van de Islaam.
Hidjaab is een daad van aanbidding van Allah (´ibadah)
Aanbidding van Allah wil zeggen, dat je die daden verricht, die Allah genoegen doen, waar Hij van houdt. En je vermijdt alles, waar Hij niet van houdt. Aanbidding is het doel waar Allah ons voor geschapen heeft. Allah zegt in de Qor´aan:
«Ik heb de mens en de djinn slechts geschapen om Mij te dienen.»
Het lijdt geen twijfel dat Allah houdt van de hidjaab, dus als we de hidjaab dragen met de intentie dat we het voor Zijn Genoegen doen, dan is het een daad van aanbidding.
Hidjaab is een daad van gehoorzaamheid aan Allah I en Zijn Profeet r
In de Qor´aan zegt Allah, na de verzen die gaan over de hidjaab:
« En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een ander keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt: waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling.» (33:36)
Hidjaab is tahara (reinheid)
Eén van de wijsheden achter de hidjaab is, dat het leidt tot reinheid van de harten:
« … En wanneer jullie hen (de vrouwen van de Profeet) om iets vragen, vraagt het dan vanachter de afscheiding. Dat is reiner voor jullie harten en voor hun harten…» (33:53)
Dit vers spreekt over de vrouwen van de Profeet r, maar geldt algemeen. Immers, als de vrouwen van de Profeet r en de sahabah het nodig hadden om vanachter een afscheiding te spreken om hun harten rein te houden, hoe zit het dan met ons?
Deze lezing gaat inshaAllah over de hidjaab. De hidjaab is de bedekking van de moslimvrouw die ze buitenshuis draagt, daar waar ze gezien kan worden door mannen die geen mahrem, zeg maar familie, van haar zijn. Later in de lezing zal ik ingaan op de specifieke eisen die aan de hidjaab gesteld worden, nu wil ik eerst aandacht besteden aan de waarde van de hidjaab in de Islaam.
De hidjaab, de bedekking van de moslimvrouw, is (nog steeds) een hot item in deze samenleving. Kortgeleden was er nog de opschudding rond een aantal leerlingen van het ROC in Amsterdam die een niqaab wilden dragen. Steeds als weer de discussie rond integratie oplaait, wordt ook de hidjaab (meestal noemt men het hoofddoek) genoemd. De meeste mensen associëren de Islaam met terroristen en onderdrukte, gesluierde vrouwen. Voor hen horen hoofddoek en Islaam bij elkaar. En voor één keer hebben ze daar dan gelijk in. Want de hidjaab is deel van de Islaam. Er zijn Qor´aanayaat die dat ondersteunen, deze zullen we later nog horen. Er zijn overleveringen van de Profeet r waarin hij zegt, dat de hidjaab verplicht is. Eén van de duidelijkste is wel, dat hij zei:
“Al-mar´atoe awrah” (De vrouw is awrah) (Sahieh, At-Tirmidhi)
De awrah is dat wat bedekt moet worden, wat niet bestemd is voor de ogen van iedereen. En hier zegt de Profeet r dus: de vróuw in het algemeen is awrah. (Straks zullen we nog ahadieth horen die de details van de bedekking bevatten.)
De Profeet r zei dat de vrouw awrah is, omdat de vrouw, als ze haar schoonheid laat zien, een bron van fitnah (beproevingen, moeilijkheden) is. Een fitnah voor mannen, omdat Allah I de vrouw zo geschapen heeft, dat ze aantrekkelijk is voor de man. Daarom behoort ze haar schoonheid te bedekken met de hidjaab.
De hidjaab is méér dan een stuk stof, een stuk lichaamsbedekking. Het vertegenwoordigt een aantal belangrijke waarden van de Islaam.
Hidjaab is een daad van aanbidding van Allah (´ibadah)
Aanbidding van Allah wil zeggen, dat je die daden verricht, die Allah genoegen doen, waar Hij van houdt. En je vermijdt alles, waar Hij niet van houdt. Aanbidding is het doel waar Allah ons voor geschapen heeft. Allah zegt in de Qor´aan:
«Ik heb de mens en de djinn slechts geschapen om Mij te dienen.»
Het lijdt geen twijfel dat Allah houdt van de hidjaab, dus als we de hidjaab dragen met de intentie dat we het voor Zijn Genoegen doen, dan is het een daad van aanbidding.
Hidjaab is een daad van gehoorzaamheid aan Allah I en Zijn Profeet r
In de Qor´aan zegt Allah, na de verzen die gaan over de hidjaab:
« En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een ander keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt: waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling.» (33:36)
Hidjaab is tahara (reinheid)
Eén van de wijsheden achter de hidjaab is, dat het leidt tot reinheid van de harten:
« … En wanneer jullie hen (de vrouwen van de Profeet) om iets vragen, vraagt het dan vanachter de afscheiding. Dat is reiner voor jullie harten en voor hun harten…» (33:53)
Dit vers spreekt over de vrouwen van de Profeet r, maar geldt algemeen. Immers, als de vrouwen van de Profeet r en de sahabah het nodig hadden om vanachter een afscheiding te spreken om hun harten rein te houden, hoe zit het dan met ons?