Bekijk volle/desktop versie : Partnerkeuze een probleem



Pagina's : [1] 2

04-02-2004, 22:08

Citaat door naimaa1:
Partnerkeuze is voor mij een quasi partner keuze in het geval van vele marokkanen. Het is opvallend dat 70% juist vanuit Marokko trouwt. Het heeft een reden.

Een groot deel van de gemeenschap heeft in Marokko familie zitten. De familie daar wil dolgraag naar Nederland. Gevolg is dat zij de mensen uit Nederland "onder druk" zetten om met hun zoon of dochter te trouwen. Dus de opvatting dat velen daar trouwen alleen omdat zij de meiden of de jongens hier niet waarderen ogv te verwesterd zijn bijvoorbeeld of een andere reden is maar 1 reden maar niet het belangrijkste. Niemand zegt dat ze getrouwt zijn omdat de man of vrouw in kwestie graag naar Nederland wil. Natuurlijk niet. Het wordt de meiden en jongens zo voorgespiegeld dat ze en verzekerd zijn van een partner die de opvattingen van de marokkaanse cultuur dragen en dat ze niet bang hoeven te zijn met een partner die te hoge eisen stelt omdat die hier is geboren. Een romantisch beeld voor de naive mensen onder ons. Vooral bij de dames die nog jong zijn. De jongens speelt meer het (in mijn ogen normale) gedrag van de meiden hier een rol.

Kortom de ouders hebben gewoon een dikke vinger in de pap en willen dit zo hebben. In de film Sjoef Sjoef Habibi wordt dat zo laten zien en zo gebeurt dat ook. Het zijn gewoon de opvattingen die belangrijker zijn. Serieus worden noemen zij het in de film....

Ik denk ook dat het probleem is dat als er een feestje is en dat er dames op af komen dat het binnen de gemeenschap ook als iets raar wordt beschouwd. Een vrouw hoort thuis te zitten. De jongens feesten dan en gaan om met die meiden en vervolgens worden ze "serieus" en trouwen dan in Marokko...Ik heb het niet meegemaakt want ik ga niet naar dat soort feesten maar ik hoor het wel hoe dat gaat. Ik woon zelf in een plaatsje waar nauwelijks marokkanen wonen.

Ik hoop dat jullie dit op zo'n manier aankaarten dat dit geen aanval is tegen deze principes want het ligt gevoelig en vooral als het buiten de gemeenschap komt want vergeet niet: het komt van Rondom Tien en niet anders als u begrijpt wat ik bedoel.

Iedereen die hiervan afwijkt is vreemd dat is het complexe van dit verhaal. Het gevolg van zich afzonderen van de maatschappij waarbij de nederlandse regering een belangrijke rol heeft gespeeld. Dus van beide kanten.

Ik denk dat de Marokkanen hier teveel een band hebben met het land van de roots. Dat is het hele probleem. Het moet gewoon slijten. Leef verder en bouw je toekomst hier denk ik dan. Zodra die mentaliteit zal heersen dan zal dat veranderen let maar op. En: zolang de nederlandse maatschappij zulke mensen niet accepteerd (en dus zichzelf hier wel thuis voelen) zal die kloof alleen maar groter worden. Het uit zich in bijv. huwelijk en andere opvattingen.

Ik noem bewus de nederlandse regering want die heeft de integratie bewust tegen gewerkt door ze allochtonen te noemen en te behandelen. Natuurlijk hebben de Marokkanen ook hun eigen verantwoordelijkheid maar dit probleem moet structureel aangepakt worden en dat kan alleen door beleid. Sociaal economisch moeten zij hoe dan ook vooruit. Ze vliegen er als eerste uit en voelen zich dan ook niet geaccepteerd.

Het lijkt alsof het een ander onderwerp is maar het een kun je niet loskoppelen van het ander.

Ik ben nog iets vergeten: nog een belangrijk motief is de beperkte bewegingsvrijheid van de meeste marokkaanse meiden in Nederland. De sociale controle is groot. Thuis is de vader de baas en de hyrarchie is de mannen hebben het voor het zeggen en dan komen de vrouwen. In dat klimaat groeien ze op en vandaar dat ze vroeg trouwen (door het beeld dat ze dan van huis zijn en hun gang kunnen gaan en nog even vergeten dat ze dan met een echte huwelijk te maken hebben met al zijn problemen).

Ik vind dat het verboden moet worden....maar ja dat strookt natuurlijk niet met de mensenrechten. Dat is in principe pure discriminatie. Het zou ideaal zijn als het v.u. die groepen zelf komt. Dat bereik je alleen door de integratie te bevorderen zoals ik eerder aanhaalde. En door te trouwen uit het land van je eigen roots zal daarbij niet helpen. En zo zitten wij in een vicieuze cirkel.
.

04-02-2004, 22:36


na de eerste lijntje geleze te hebbe, was mn interesse al weg...

en zoals wolverine heeft gezegd, hoe kom je aan die 70% ??

Tatou.

04-02-2004, 22:40

Citaat:
Origineel gepost door Wolverine
Straks gaan ze ons belgen nog luirikken noemen.
als je een lange tekst schrijft, moet je er ook nog de interesse doen in houde of ni?

aha, gij ook van belgie? kmerkte het vaak aan je schrijfstijl
van waar ben je just? (of is da topgeheim?)

Tatou.

04-02-2004, 22:47

Citaat:
Origineel gepost door Wolverine
haha idd die nederlanders met hun rare opmerkingen. ze spreken eten uit zoals het engelse eightteen haha. Ik ben niet van van waar jij woont als dat jouw echte woonplaats is.
haha, ewa jah, ieder zn taaltje é, mr jah, ben vaak in nl, dus ben da 'taaltje' gewoon

yeps, ik ben van anvers, gij omgeving?

04-02-2004, 22:53


Gezellig Hiero.. xuhh

04-02-2004, 23:01

Citaat:
Origineel gepost door Wolverine
A'pen zelf of borgerhout ofzo?
anvers
nu weetk nog ni van waar jij bent?



Citaat:
Origineel gepost door Oempje
Gezellig Hiero.. xuhh
yeps,

Tatou.

04-02-2004, 23:02

Citaat:
Origineel gepost door tatouzient
haha, ewa jah, ieder zn taaltje é, mr jah, ben vaak in nl, dus ben da 'taaltje' gewoon

yeps, ik ben van anvers, gij omgeving?
hejhejhejhej ze3maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
ze3maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
hoe gaat ie Tatoezient ta7oerascht ???

04-02-2004, 23:10

Citaat:
Origineel gepost door ik_oke_is
hejhejhejhej ze3maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
ze3maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
hoe gaat ie Tatoezient ta7oerascht ???
wa hejehejhej
kben echt wel vaak in hollanda zenne

t gaat wel, ziek, met jou?
lang gelede é, kheb je gemist

04-02-2004, 23:11

Citaat:
Origineel gepost door Wolverine
I tell you later, ik wil ni opgepakt worde door cia
da zn mn beste vriende, dus voor hun moet ge gn schrik hebbe,

04-02-2004, 23:12
Teveel tekst

04-02-2004, 23:18

Citaat:
Origineel gepost door Wolverine
Ik niet wel osama, shit nu heb ik al tevele gezegd.
ben je ook al vriendjes met osama?

04-02-2004, 23:25

Citaat:
Origineel gepost door Wolverine
Vriendjes is nog bescheiden uitgedrukt. vroeger speelden we samen politie en dief, tikkertje en verstoppertje. In verstoppertje was hij echt goed...

amai, das toevallig!
osama is mn beste vriend jong!

we ware een keertje verstoppertje aant spele, en heb em nog steeds ni gevonde hij is idd goe in verstoppertje...

04-02-2004, 23:28



Citaat:
Origineel gepost door Wolverine
In verstoppertje was hij echt goed...

04-02-2004, 23:28

Citaat:
Origineel gepost door Wolverine
Maar soms denken ze dat ik hem ben, we lijken zo goed op elkaar
das ni leuk é, da mense je op straat tegen houde vr een handtekening zeker?

04-02-2004, 23:30

Citaat:
Origineel gepost door ChOcOtOfFfF
is echt waar hoor

Pagina's : [1] 2