Bekijk volle/desktop versie : Vasten en menstruatie.



17-09-2008, 12:06
ik heb en vaagje.

Als en vruow gemenstrueerd is mag in het openbaar wel o niet eten?

ik hoor verschillende meningen. de ene zegt dat het haram is om je te verberen als je eet tijdens je menstruatie omdat je het toch later moet inhalen en op dat moment niemand die het in jou plaats kan inhalen. dus waarom zou je je ergensin een hoekje verstoppen om wat te eten.
dat heb ik via iemand die het van de imam tijdens een dars heeft gehoord.

En van anderen hoor ik dat het juist haram is om in het openbaar te eten omdat niet iedereen hoef te weten dat je gemenstrueerd bent. enz...


dus wat moet ik geloven? ik zou me hoe dan ook nooit echt in het openbaar met eten vertonen ook al is het toegestaan, maar toch wil ik het weten.

17-09-2008, 12:10


Het liefst natuurlijk niet. Je kan toch simpelweg gewoon een verlaten plekje op zoeken als je per se buiten wilt/moet eten en anders wacht je totdat je thuis bent. Ik bedoel kom op waar is je schaamte? Onthou, schaamte is dat wat een moslim(a) leidt naar het Paradijs...!

17-09-2008, 12:14
ik vind dat je tijdens je ongesteldheid wel in het openbaar kan eten.
Je moet die dagen toch later inhalen. Ook al zien andere mensen je eten.
Je weet zelf dat je ongesteld bent, dat je het later weer gaat inhalen.

17-09-2008, 12:16
Zoals je kunt lezen in mijn bericht, heb ik al gezegd dat ik het zelf nooit kunnen doen. alleen wou ik toch even weten of het toegestaan is. Niet perse uit schaamte maar uit respect voor de genen die wel vasten. En je hebt ook vaak snel van die vooroordelen.

kijk, hij rookt, of kijk ze heeft wat in haar moend. maar we vergeten vaak dat er verschillende redenen zijn dat mensen niet aan het vasten mee kunnen doen, wegens ziekte bv. zwangerschap, menstruatie, enz...

17-09-2008, 12:38


Schaamte .. schaamte mensen... dat siert alleen de mens..
Trouwens voor die paar dagen wanneer een vrouw menstrueert in de maand ramadan... kan ze dan echt niet volhouden tot dat ze thuis terug keert?
Het gaat hier om de boodschap die men naar buiten toe stuurt.
Voor de 1 heel logisch .. voor de ander een reden om zijn tong te gebruiken.
Of diegenen die niets van de Ramadan afweten .. zullen dan ook verward zijn ... en die "die vrouw" als voorbeeld gebruiken van de "O zo schijnheilige moslims"
Schaamte en boodschap is van groot belang !!
Als iedereen daarmee rekening zou houden, dan zijn we een heel stap verder...
Dat is de bedoeling toch?

17-09-2008, 18:00

Citaat door Mysterious_M:
Het liefst natuurlijk niet. Je kan toch simpelweg gewoon een verlaten plekje op zoeken als je per se buiten wilt/moet eten en anders wacht je totdat je thuis bent. Ik bedoel kom op waar is je schaamte? Onthou, schaamte is dat wat een moslim(a) leidt naar het Paradijs...!


Waar is mijn schaamte? Degene die dus in het openbaar eten, hebben volgens jou geen schaamte?
Ik eet in het openbaar, maar dat heeft verder niets met schaamte te maken. Ik heb de vrijstelling van Allah gekregen om te eten en daar maak ik gebruik van. Ik doe verder niets verkeerds en wat de rest ervan denkt zal me werkelijk 'n worst wezen.

17-09-2008, 18:01

Citaat door Bashirah:
Schaamte .. schaamte mensen... dat siert alleen de mens..
Trouwens voor die paar dagen wanneer een vrouw menstrueert in de maand ramadan... kan ze dan echt niet volhouden tot dat ze thuis terug keert?
Het gaat hier om de boodschap die men naar buiten toe stuurt.
Voor de 1 heel logisch .. voor de ander een reden om zijn tong te gebruiken.
Of diegenen die niets van de Ramadan afweten .. zullen dan ook verward zijn ... en die "die vrouw" als voorbeeld gebruiken van de "O zo schijnheilige moslims"
Schaamte en boodschap is van groot belang !!
Als iedereen daarmee rekening zou houden, dan zijn we een heel stap verder...
Dat is de bedoeling toch?


Als je van 8:30 tot 5 uur werkt, niet nee.

17-09-2008, 18:17
Dat ligt er een beetje aan.
Ik woon in een dorp waar alleen Nederlands wonen als je in het park zit en je pakt een croissant uit je tas zal niemand opkijken.

Maar ik zou het gewoon niet kunnen, ook thuis smokkel ik eten mee naar mij kamer om te eten.

17-09-2008, 18:34

Citaat door Imane_Arab:
Als je van 8:30 tot 5 uur werkt, niet nee.


Hoe deed ze het dan als ze wel vaste ?
Zij krijgt toch sowieso middagpauze? ze kan zo haar vasten ergens anders breken.

17-09-2008, 18:36

Citaat door Bashirah:
Hoe deed ze het dan als ze wel vaste ?
Zij krijgt toch sowieso middagpauze? ze kan haar vasten ergens anders breken.


Ze? Ik, bedoel je.

Natuurlijk krijg ik een middagpauze, maar niet in mijn uppie. Anderen zitten er bij, dus is het nog steeds publiekelijk. En ik ga dan geen honger lijden, omdat sommigen het 'asociaal' oid vinden. Ik heb honger dus ik eet dan gewoon.

17-09-2008, 18:38

Citaat door Imane_Arab:
Ze? Ik, bedoel je.

Natuurlijk krijg ik een middagpauze, maar niet in mijn uppie. Anderen zitten er bij, dus is het nog steeds publiekelijk. En ik ga dan geen honger lijden, omdat sommigen het 'asociaal' oid vinden. Ik heb honger dus ik eet dan gewoon.


Ik richt mij naar de topicstarter... zij stelde de vraag... vandaar die "ze" ..

17-09-2008, 18:44

Citaat door Bashirah:
Ik richt mij naar de topicstarter... zij stelde de vraag... vandaar die "ze" ..


Ah, dacht dat je naar mij refereerde, aangezien je mij citeerde.

17-09-2008, 18:54



Citaat door Imane_Arab:
Ah, dacht dat je naar mij refereerde, aangezien je mij citeerde.


Nee, jij citeerde me eerst en ik dacht dat je over de topicstarter praatte over die uurregeling, want ik refereerde wel naar haar ....
lmoehim is niet belangrijk...

17-09-2008, 19:04

Citaat door Bashirah:
Nee, jij citeerde me eerst en ik dacht dat je over de topicstarter praatte over die uurregeling, want ik refereerde wel naar haar ....
lmoehim is niet belangrijk...


Ja, maar ik dacht dus dat je naar mij refereerde, aangezien je mij (ook) citeerde. (;