Bekijk volle/desktop versie : Weer zeven rechterlijke dwalingen



13-09-2008, 14:43
Het kreeg geen of weinig aandacht, vandaar dat ik ze hier nog maar even op een rijtje zet. Vorige week vertelde rechtspsycholoog Peter van Koppen in TV-programma Netwerk over de ‘babymoord in Appelscha’, zijns inziens een rechterlijke dwaling. Hij noemde daarnaast zes andere zaken die hij en zijn collega’s hebben aangemeld bij de Commissie Evaluatie Afgesloten Strafzaken. Bij elkaar dus zeven door de wetenschap veronderstelde rechterlijke dwalingen. Zeven! Dat is nogal wat, naast wat we al hebben meegemaakt, het bevestigt mijn eerder uitgesproken vermoeden dat het aantal rechterlijke blunders vele malen groter is dan super PG Harm Brouwer ons wil doen geloven. Want bedenk: Van Koppen cs melden alleen grote zaken - moord, doodslag, zedendelicten - aan. Bekijk hier de Dutch Seven…

1. Babymoord in Appelscha. Angelique van Eijden zat acht jaar vast voor moord op baby Risanne. Opvallend: in eerste aanleg was zij nog vrijgesproken op grond van hetzelfde materiaal (vergelijk de Deventer Moordzaak). Ook opvallend: een van de raadsheren van het hof Leeuwarden was Rammende Rechter Wicher Wedzinga die een dag eerder slaande ruzie met zijn vrouw had gehad en af en toe tijdens het proces even ‘wegzakte’. Toen ik Wedzinga later erover sprak, hield hij vast aan zijn overtuiging dat Angelique de dader was.

2. Eper zaak. Ofwel: de alom bekende zaak van Jolanda van B. Hield in de jaren tachtig heel Nederland in de ban. Professor Wagenaar maakt zich sterk voor de veroordeelden. Collega Hendrik Jan Korterink schreef er een boek over.

3. Drontener bosmoord, ofwel de moord op Pim Overzier. Hoogst curieuze zaak waarbij de veroordeelde zulke ongeloofwaardige verhalen vertelde dat velen geloven dat hij wel schuldig moet zijn. Maar daar denken Van Koppen cs. blijkbaar genuanceerder over. Over de zaak schreef thrillerauteur Jacob Vis het boek Het Rijk van de Bok.

4. ‘Moord in een Chinees restaurant’. Van Koppen wilde in de uitzending vanwege privacyredenen niet zeggen wie of waar. Maar het blijkt om deze - voor mij onbekende - zaak te gaan: de moord op oma Mok in restaurant Peacock in Breda.

5. Julianadorpse incestzaak. Is mij volkomen onbekend. Iemand?

6. Enschedese ontuchtzaak. Ontucht binnen een asociale familie in Enschede. Vader houdt bij hoog en laag vol onschuldig te zijn. Klassiek voorbeeld klassenjustitie of tunneldenken? Lees bijvoorbeeld dit artikel op skepsis.

7. Zwartewaalse incestzaak. 62-Jarige man uit Zwartewaal (Zuid-Holland) werd in 2000 voor incest veroordeeld. Kan er verder weinig over vinden.

Is dit alles? Zijn we er daarna klaar mee? Neen.

Professor Derksen noemt in zijn boek Het OM in de Fout bijvoorbeeld nog de zaak van Kevin Sweeney (brandstichting, moord op zijn vrouw) en - daar-is-tie-weer - de Deventer Moordzaak. Zelf wil ik daar nog - maar niet uitputtend - aan toevoegen: de veroordeling van Danny Kuiters (lees bijvoorbeeld het Revu-verhaal: De Ramkraakzaak Kraakt), de zaak van de wegens incest veroordeelde Rotterdamse trucker Theo Tetteroo, waarover met name De Telegraaf veel geschreven heeft (vermeend slachtoffertje bleek na verkrachtingen nog maagd te zijn&hellip en de zaak van de tot levenslang veroordeelde ex-Hells Angel Louis Hagemann. Over die zaak is onlangs een aparte website in het leven geroepen.

http://www.standejong.nl/2008/09/13/nog-zeven-rechterlijke-dwalingen/#more-1124