Bekijk volle/desktop versie : Aangezien de meeste van jullie kinderen hebben vraag ik het hier.



Pagina's : [1] 2

11-09-2008, 21:13
Mijn zusje heeft de cito toets gemaakt afgelopen jaar en daaruit is gebleken dat het advies meer bij het basisgerichte leerweg ligt.
Haar meester heeft ons en de school als advies kader gegeven.
Nu ik het haar heb gevraagd zegt ze dat ze geplaatst is in de basis en dat ze dat heel erg vind omdat ze dacht naar de kader te gaan en al haar vriendinnen daar wel zijn geplaatst en zij niet. Ik zit er heel erg mee, want ik weet dat ze veel kan. Het is zo zonde, want ze heeft de kader als advies gekregen. Nu vraag ik me af of de mening van de meester van de bassischool wel dergelijk telt of niet en of de school gewoon zelf mag beslissen waar ze haar plaatsen of dat ze eerst ons hadden moeten inlichten hierover?

11-09-2008, 21:22



Citaat door MaRoCcInA:
Mijn zusje heeft de cito toets gemaakt afgelopen jaar en daaruit is gebleken dat het advies meer bij het basisgerichte leerweg ligt.
Haar meester heeft ons en de school als advies kader gegeven.
Nu ik het haar heb gevraagd zegt ze dat ze geplaatst is in de basis en dat ze dat heel erg vind omdat ze dacht naar de kader te gaan en al haar vriendinnen daar wel zijn geplaatst en zij niet. Ik zit er heel erg mee, want ik weet dat ze veel kan. Het is zo zonde, want ze heeft de kader als advies gekregen. Nu vraag ik me af of de mening van de meester van de bassischool wel dergelijk telt of niet en of de school gewoon zelf mag beslissen waar ze haar plaatsen of dat ze eerst ons hadden moeten inlichten hierover?


Wat de leraren op de basisschool erover te zeggen hebben is niet zo héel relevant. Leraren op school hebben slechts een vermoeden waar het kind het beste hoort. Betekent echter niet dat dat ook werkelijk het geval is.
Hóewel, de nieuwe school (ik neem aan de middelbare school) dient natuurlijk wel eerst met de basisschool en de desbetreffende ouders te overleggen, alvorens een kind zomaar in een klas te plaatsen. Op basis van de citoscore, de oude basisschool én de ouders, plaatsen ze een kind in een klas waarvan zij denken het beste past. Als ze naarmate de tijd zien dat het niveau toch niet bij het kind past, kunnen ze van klas veranderen.

Heeft de nieuwe school helemaal niet met de basisschool/jullie overlegt?

11-09-2008, 21:29
De school kijkt naar het schooladvies, als de school je zusje kader heeft geadviseerd dan moet ze ook in een klas komen op kader niveau.

Ik zou z.s.m. kontackt op nemen met haar school of ander haar basisschool inschakelen, is best jammer als ze een niveau lager komt.

11-09-2008, 21:30

Citaat door Imane_Arab:
Wat de leraren op de basisschool erover te zeggen hebben is niet zo héel relevant. Leraren op school hebben slechts een vermoeden waar het kind het beste hoort. Betekent echter niet dat dat ook werkelijk het geval is.
Hóewel, de nieuwe school (ik neem aan de middelbare school) dient natuurlijk wel eerst met de basisschool en de desbetreffende ouders te overleggen, alvorens een kind zomaar in een klas te plaatsen. Op basis van de citoscore, de oude basisschool én de ouders, plaatsen ze een kind in een klas waarvan zij denken het beste past. Als ze naarmate de tijd zien dat het niveau toch niet bij het kind past, kunnen ze van klas veranderen.

Heeft de nieuwe school helemaal niet met de basisschool/jullie overlegt?



Dat is het probleem.
Ik vind het niet zo netjes dat ze gewoon helemaal niet met ons hebben overlegd. Ze heeft een toets gemaakt op de school en waarschijnlijk daarvan is ze geplaatst naar de basis, maar daar kom ik ook nu pas achter. Het is zo raar, terwijl ik ervan uitging dat ze in de kader leerweg zou moeten zijn geplaatst. Ik dacht dat de mening van de basischool wel relevant was altijd. Ik twijfel nu om te gaan praten met haar mentor of niet. Haar mentor is mijn ouwe engels lerares geweest.

11-09-2008, 21:32



Citaat door lach_parel:
De school kijkt naar het schooladvies, als de school je zusje kader heeft geadviseerd dan moet ze ook in een klas komen op kader niveau.

Ik zou z.s.m. kontackt op nemen met haar school of ander haar basisschool inschakelen, is best jammer als ze een niveau lager komt.


Dat is niet altijd waar, hoor.
Toen ik nog in groep 8 zat, kreeg ik van school een havo-niveau. Toen ik echter de citotoets maakte had ik een score van 548, ruim VWO dus. Toch hield mijn basisschool eigenwijs vol dat ik liever naar de havo kon.
Mijn middelbare school overlegte het met mijn basisschool en op basis van mijn citoscore stuurde me ze toch naar het vwo. Keken hoe het zou gaan. En het ging dus prima.
Het is dus niet alleen afhankelijk van de basisschool, aangezien deze zoveel kan zeggen tot ze 'n ons wegen.

11-09-2008, 21:35

Citaat door MaRoCcInA:
Dat is het probleem.
Ik vind het niet zo netjes dat ze gewoon helemaal niet met ons hebben overlegd. Ze heeft een toets gemaakt op de school en waarschijnlijk daarvan is ze geplaatst naar de basis, maar daar kom ik ook nu pas achter. Het is zo raar, terwijl ik ervan uitging dat ze in de kader leerweg zou moeten zijn geplaatst. Ik dacht dat de mening van de basischool wel relevant was altijd. Ik twijfel nu om te gaan praten met haar mentor of niet. Haar mentor is mijn ouwe engels lerares geweest.


Maar ze heeft dus wel een toets gemaakt en daaruit is gebleken dat ze een basis-niveau heeft? Dan is het uiteraard wel begrijpelijk. Scholen die zulke toetsen in hun systeem hebben, plaatsen een kind naar een bepaald niveau, 9 van de 10 keer op basis van zo'n toets. Ze kunnen moeilijk een kind een niveau hoger plaatsen, als het resultaat van de toets het tegenovergestelde beweert. Desalniettemin vind ik het frappant dat ze niets met jullie overlegt hebben.

Haar mentor van haar middelbare school bedoel je? Dat zou ik wel doen, ja. Zoals al eerder gezegd is, zonde als ze een niveau lager wordt geplaatst, terwijl ze meer kan.

11-09-2008, 21:35
Hebben jullie geen adviesgesprek gehad in februari, op die gesprek krijg je een advies-rapport mee naar huis.

Op die rapport staat haar advies van school.

11-09-2008, 21:35
Je kunt deze vraag stellen aan deskundigen op het gebied van onderwijs. Het is een telefoonlijn voor ouders of anderen met vragen over onderwijs. Deze kun je bereiken via 0800-5010 (een gratis nummer) en gratis advies.

11-09-2008, 21:39

Citaat door Imane_Arab:
Dat is niet altijd waar, hoor.
Toen ik nog in groep 8 zat, kreeg ik van school een havo-niveau. Toen ik echter de citotoets maakte had ik een score van 548, ruim VWO dus. Toch hield mijn basisschool eigenwijs vol dat ik liever naar de havo kon.
Mijn middelbare school overlegte het met mijn basisschool en op basis van mijn citoscore stuurde me ze toch naar het vwo. Keken hoe het zou gaan. En het ging dus prima.
Het is dus niet alleen afhankelijk van de basisschool, aangezien deze zoveel kan zeggen tot ze 'n ons wegen.



Ja, maar bij haar maak ik me zorgen omdat de basis erg laag is.
Als het om havo- vwo zou gaan zou ik me er niet druk om maken, maar nu zal ze als ze met dit diploma slaagt hoogstens niveau 1 tot 2 kunnen doen en dat vind ik erg laag. Mijn ouders weten hier niks van. Dus zij kunnen er niet achterna omdat ze het niet begrijpen.

11-09-2008, 21:42
ik zal je wat vertellen meid.....de leraren hebben mn broer altijd aan geraden om de laagste opleiding te doen.....geen enkele belg of holander wil een marokaan op een hoge niveau zien onthoud dat goe....mijn ouders hebben met mijn broer gesproken en hij heeft toch voor d ehoogste opleiding gekozen....en hij is bijna afgestudeert.....dus wat ze zeggen is bullshit

11-09-2008, 21:45

Citaat door MaRoCcInA:
Ja, maar bij haar maak ik me zorgen omdat de basis erg laag is.
Als het om havo- vwo zou gaan zou ik me er niet druk om maken, maar nu zal ze als ze met dit diploma slaagt hoogstens niveau 1 tot 2 kunnen doen en dat vind ik erg laag. Mijn ouders weten hier niks van. Dus zij kunnen er niet achterna omdat ze het niet begrijpen.


Ja, ik snap het.
Het is ook niet niks hoor. Maar misschien kan je ook overwegen haar in een andere school te plaatsen, indien andere maatregelen op niets uitlopen.

11-09-2008, 21:46

Citaat door Basima:
Je kunt deze vraag stellen aan deskundigen op het gebied van onderwijs. Het is een telefoonlijn voor ouders of anderen met vragen over onderwijs. Deze kun je bereiken via 0800-5010 (een gratis nummer) en gratis advies.


soukran
ik ga er naar kijken

11-09-2008, 21:46


Ik ga nu weg, ik reageer morgen op jullie reacties inshallah.
Moet er nu vandoor.

11-09-2008, 21:58

Citaat door MaRoCcInA:
Mijn zusje heeft de cito toets gemaakt afgelopen jaar en daaruit is gebleken dat het advies meer bij het basisgerichte leerweg ligt.
Haar meester heeft ons en de school als advies kader gegeven.
Nu ik het haar heb gevraagd zegt ze dat ze geplaatst is in de basis en dat ze dat heel erg vind omdat ze dacht naar de kader te gaan en al haar vriendinnen daar wel zijn geplaatst en zij niet. Ik zit er heel erg mee, want ik weet dat ze veel kan. Het is zo zonde, want ze heeft de kader als advies gekregen. Nu vraag ik me af of de mening van de meester van de bassischool wel dergelijk telt of niet en of de school gewoon zelf mag beslissen waar ze haar plaatsen of dat ze eerst ons hadden moeten inlichten hierover?



Assalaam oe Alaaykoem,

Hetzelfde is ooit bij mij gebeurd, uit beide toetsen (zowel cito als hago) kwam een vwo-advies, mijn docent heeft me toen alsnog een havo advies gegeven. Vervolgens hebben mn ouders een gesprek met hem gehad en zijn tegen hem ingegaan..en ik ben toch vwo gaan doen. Dus het advies van de docent telt uiteindelijk (voor zover ik weet) niet zo heel zwaar, zolang jij zwart op wit een bewijs hebt dat je zusje meer kan.
Suc6 ermee,

Wa Salaam

11-09-2008, 22:11
Je moet kijken of je met iemand van de middelbare school kan praten. Een coordinatorleider ofzo. Overleg de uitslag van de cito-score en benadruk het advies van de basisschool(De meeste middelbare scholen plaatsen kinderen op grond van het advies). Lukt het niet, doe dan navraag bij een andere middelbare school, wel in overleg met je zusje natuurlijk! Succes..

Pagina's : [1] 2