Bekijk volle/desktop versie : Hoe dien je je administratie in te richten!!



11-09-2008, 12:34
Dag iedereen,

Heb een vraag voor ervarende ondernemens en starters. Hoe kan ik mijn administratie zodanig inrichten dat ik eind het haar een duidelijke overzicht heb? En welke programma's gebruiken jullie voor de boekhouding?

Alvast bedakt,

11-09-2008, 13:52


Er zijn hierover veel geschreven op website's als:
http://www.kvk.nl
http://www.startbedrijf.nl
http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16
http://www.zibb.nl/10110511/Bedrijfsvoering/ICT/ICT-artikel/Boekhoudpakketten-eerst-kijken,-dan-kopen.htm

Een aantal vragen:
Wat voor bedrijf heb je? welke rechtsvorm?
Gebruik je alleen een bankboek? of ook een kasboek? Hoeveel facturen ontvang je per jaar? Hoeveel facturen verstuur je per jaar? Heb je personeel in dienst? En wat is je budget?

Je kan online-boekhoudprogramma's gebruiken. Handig om altijd bij de hand te hebben (mits je over een internetverbinding beschikt). Deze kosten vanaf 12,- euro per maand. Hierin kun je meestal geen facturen sturen of registreren. Voor 10,euro meer kun je ook je facturen bijhouden.

Je kan natuurlijk offline met excelsheets te werken. Voor een starter is het goed te doen. Als je later de schoenendoos ontgroeit, is inzicht in je financiële reilen en zeilen nog belangrijker. Dan ontkom je er niet aan om daarvoor een boekhoudpakket aan te schaffen. De keuze voor een boekhoudpakket moet je zelf maken. Desnoods met behulp van een goed boekhouder die niet alleen zijn/haar pakket aanbeveelt.

Op http://www.softwarepakketten.nl/swpakketten/index.htm?naar_zoeken.htm kun je naar de juiste softwarepakket zoeken. Het duurt even tot je alles hebt gelezen.


Belangrijke aanbieders

Twinfield.nl

Gibogroep.nl

Accountview.nl

Reeleezee.nl

E-boekhouden.nl

Exact.nl - Exactonline.nl

Als je als ondernemer een zakelijke rekening hebt bij Bizner, kun je ook gebruik maken van Bizbalance. http://www.bizner.nl/bizbalance/landing51.aspx . Voor 30 euro per maand kun je je boekhouding ook direct koppelen aan je bankrekening. Het kost je dus veel minder invoerwerk.

Let op: Als je als een eenmanszaak of een VOF begint, en later wilt uitbereiden naar een BV. Dan kan bizner het wel moeilijk voor je maken. Ze geve namelijk sommige documenten niet die je nodig hebt om een BV op te richten.


Als je een dergelijke excelsheets zoekt, stuur me dan een PM. Ik geef je een aantal voorbeelden die je als starter wat mee kunt.


Succes met het oprichten van je administratie,

11-09-2008, 14:26
Dank voor je reactie DMBC,

Ik wil een webshop beginnen, ik zit nu in de eindfase. Het wordt een eenmanszaak en ik heb (nog) geen personeel indienst. Ik heb veel over het inrichten van admin gelezen en gehoord en nou weet ik niet wat het beste bij mijn onderneming past. Ik weet niet welke stappen ik moet ondernemen en welke systeem het beste bij mijn onderneming past.
Ik weet wat de gevaren kunnen zijn als je admin niet in orde is en daarom wil ik dat vanaf het begin af aan op orde hebben.
Ik hoop dat je mij wat tips kunt geven.

alvast bedankt

11-09-2008, 14:54
Graag gedaan FY2,

Je hebt waarschijnlijk een betalingssysteem geïntegreerd in je webshop. Je hebt dus heel veel te maken met de bankbetalingen.

Ik weet niet wat je gaat verkopen, maar het is verstandig om toch een boekhouder te zoeken om je met je administratie te helpen. Als hij je adviezen geeft, en alleen je Omzetbelastingaangifte voor je doet is voldoende. De rest kan hij/zij uitleggen hoe je het moeten doen. Het kost is weliswaar 100 per kwartaal (misschien minder in het begin). Maar dan heb je een expert naast je staan.

Ik weet dat de belastingdienst wel ook voorraadlijst zeurt. Het is dus ook verstandig om je voorraadlijst per maand bij te houden. Liever per week. Maar daar heb je na een tijdje geen tijd meer voor.

Wil je zelf je administratie doen?

11-09-2008, 15:04


Ik heb idd te maken met online betalingen. Ik wil zelf mijn admin beheren en met mijn Bedrijfseconomiesche achtergrond hoor ik ook dit te kunnen. Alleen gaan dingen in de praktijk net ander dan wat ik op de Hogeschool heb geleerd.

11-09-2008, 15:31
Dan raad ik je aan om e-boekhouden.nl te gebruiken. Het kost 15 euro per maand. Je kan een gratis-account aanmaken voor 14 dagen. Ik raad je aan om eerst met een nieuwe mailadres te proberen (een hotmail of een gmailadres). Als je het goed vindt, kun je dan met je eigen mailadres proberen.