Bekijk volle/desktop versie : Gebedstijden Kloppen Niet Met Name Salaat Al Fajr! Let Op En Geef Door!‏



Pagina's : [1] 2

10-09-2008, 11:25
assalaam aleikum wa rahmatoe allahie wa barakaatuh

(Broeder) had net shayck mohammed ibn haadie ( madinah ) aan de lijn.

de vraag was: we zitten met een probleem hier in nederland namelijk dat we geen adaan hebben en dus afhankelijk zijn van gebedstijden ( kalenders enz ) en op die tijden zien we dat fadjr ongeveer bijna 2 uur voor shoeroeq is. wat moeten we doen? en hoe te doen met het beginnen van het vasten, moeten we ons houden aan deze tijden van fadjr of niet?

hij zei dat het pas fadjr is als het licht een beetje te zien is in het oosten. pas dan moet men zich onthouden van eten, drinken en gemeenschap.

en wat betreft de tijden aanhouden ( zoals bijvoorbeeld 2 uur voor shoeroek ) dan is dat niet toegestaan. maar eerder moeten we ons houden aan wat te zien is. en kwam toen met de aya uit soerat al baqarah ( van witte/zwarte draad )


soerat baqarah: hetgeen Allah u heeft verordend; en eet en drinkt, totdat bij de dageraad de witte draad zich onderscheidt van de zwarte draad.

In soerat baqarah staat het volgende vers:

وَكُلُو& #1575;ْ وَاشْرَ& #1576;ُواْ حَتَّى يَتَبَي& #1617;َنَ لَكُمُ الْخَيْ& #1591;ُ الأَبْي& #1614;ضُ مِنَ الْخَيْ& #1591;ِ الأَسْو& #1614;دِ مِنَ الْفَجْ& #1585;ِ ثُمَّ أَتِمُّ& #1608;اْ الصِّيَ& #1575;مَ إِلَى الَّليْ& #1604;ِ



di ibn Hatim overleverde:

“Toen de volgende verzen werden geopenbaard: «.. En eet en drinkt tot de witte draad van de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is …» (2:187) nam ik twee draden, een zwarte en een witte, en bewaarde ze onder mijn kussen.´s Nachts bekeek ik ze steeds weer, maar ik kon er niets uit opmaken. Daarom ging ik de volgende ochtend naar de Profeet en vertelde hem alles. Hij legde me uit: “Dat vers slaat op het donker van de nacht en het licht van de zonsopgang.” (Boechari)
__________________



2e vraag was of het toegestaan is om bijvoorbeeld ramadan mabroek te zeggen. antwoord was dat daar niks mis mee is.


Assalaamu alaykum,

zoals jullie misschien weten zijn de fajr tijden die in de meeste moskeeen hangen niet correct, hier 1 met kalender die insha Allah wel klopt,

Allahoe a3lem.

http://gebedstijden.nietvergeten.nl/




DUS WE VERRICHTEN ONZE SALAAT FAJR EEN UUR TE VROEG EN WE STOPPEN EEN UUR EERDER GEEF HET DOOR INCHA'ALLAH

10-09-2008, 12:57


Ja, maar belgie en nederland zijn helemaal dicht gebouwd je kunt hier de witte zwarte draad niet zien...
Het is idd waar dat de tijden niet helemaal kloppen die op de kalender staan...
Maar we moeten ook de djamajah volgen... een man is verplicht zijn gebeden in de moskee te verichten als de moskee een half uur opvoorhand oproep tot gebed doet mag ik dan die gebed bij wonen en derna terug gaan eten tot dat ik de zwart witte lijn zie? Ik geloof van niet maar ghair... mss als iemand het de shiegh op deze mannier kan vragen...

Dat we een realistischere beeld kunnen krijgen van de situatie en aanpak

10-09-2008, 13:17
Relax, dus ik mag tot nog later eten

10-09-2008, 13:18

Citaat door rachideke:
Ja, maar belgie en nederland zijn helemaal dicht gebouwd je kunt hier de witte zwarte draad niet zien...
Het is idd waar dat de tijden niet helemaal kloppen die op de kalender staan...
Maar we moeten ook de djamajah volgen... een man is verplicht zijn gebeden in de moskee te verichten als de moskee een half uur opvoorhand oproep tot gebed doet mag ik dan die gebed bij wonen en derna terug gaan eten tot dat ik de zwart witte lijn zie? Ik geloof van niet maar ghair... mss als iemand het de shiegh op deze mannier kan vragen...

Dat we een realistischere beeld kunnen krijgen van de situatie en aanpak



ik kan je het nummer geven inshaALLAH als je zelf contact wilt opnemen met deze shiegh

10-09-2008, 13:18



Citaat door Faicell:
Relax, dus ik mag tot nog later eten



we mogen dus een uurtje langer in bed blijven liggen

10-09-2008, 13:38
Ik blijf aan de bestaande kalender houden.. dan maar een uur te vroeg.

10-09-2008, 13:56

Citaat door rachideke:
Ja, maar belgie en nederland zijn helemaal dicht gebouwd je kunt hier de witte zwarte draad niet zien...
Het is idd waar dat de tijden niet helemaal kloppen die op de kalender staan...
Maar we moeten ook de djamajah volgen... een man is verplicht zijn gebeden in de moskee te verichten als de moskee een half uur opvoorhand oproep tot gebed doet mag ik dan die gebed bij wonen en derna terug gaan eten tot dat ik de zwart witte lijn zie? Ik geloof van niet maar ghair... mss als iemand het de shiegh op deze mannier kan vragen...

Dat we een realistischere beeld kunnen krijgen van de situatie en aanpak



hier heb je het nummer broeder

00966505327586

10-09-2008, 16:14
Dus als ik het goed begrijp, moeten we aan de hand van een telefoongesprekje van jou, onze gebedstijden veranderen, die al ruim 30 jaar ofzo op deze manier worden bepaald.

Ik denk niet dat deze gebedstijden zomaar tot stand zijn gekomen.

10-09-2008, 16:21
je moet met jama3a meedoen!

Marokko vast toch ook niet op dezelfde dag als die van ons! Dus omdat jij een marokkaanse bent ga je met marokko meedoen!
Je kan niet als enige een uur later eten of langer doorslapen!

10-09-2008, 16:21
We hebben zo een klok thuis en die geeft de adhaan ook later op dan wat we op de kalender hebben staan in rdam.
Ook zoiets raars.
Vooral bij magreb gisteren we mochten toen geloof ik om 20.14 eten.
En de adhaan ging 20.18

En met fadjr ging het ook later af...


en nu?

10-09-2008, 16:28

Citaat door shrifa23:
We hebben zo een klok thuis en die geeft de adhaan ook later op dan wat we op de kalender hebben staan in rdam.
Ook zoiets raars.
Vooral bij magreb gisteren we mochten toen geloof ik om 20.14 eten.
En de adhaan ging 20.18

En met fadjr ging het ook later af...


en nu?


Misschien zijn die tijden op je papieren kalender of van die klok van een andere woonplaats in Nederland.

10-09-2008, 16:29

Citaat door Sorento:
Misschien zijn die tijden op je papieren kalender of van die klok van een andere woonplaats in Nederland.


Nee er staat op beiden rotterdam.

10-09-2008, 16:32


Hmmm het is altijd wel wat... ik hou me voorlopig maar gewoon aan de tijden op de kalender

10-09-2008, 19:47
Die van Utrecht doet et nie,heb je een andere link voor me?

11-09-2008, 14:51

Citaat door shrifa23:
Nee er staat op beiden rotterdam.



Dat kan, maar het kan ook dat op je papieren kalender gewoon rotterdam is gezet door wie ze heeft laten drukken. De tijden die (onbewust) gebruikt zijn zijn misschien de uiterlijke tijden voor heel nederland of de tijden op z'n vroegst in heel Nederland.

Pagina's : [1] 2