Bekijk volle/desktop versie : boerkaverbod is non-issue



Pagina's : [1] 2

09-09-2008, 12:51
Verbod op boerka is geen issue

Foto ANP/Lex van Lieshout

AMSTERDAM - Leerlingen of leraren die een boerka dragen: ze zijn niet te vinden op de Amsterdamse middelbare scholen. Een wetsvoorstel met een boerkaverbod op school lijkt in de stad dan ook overbodig te zijn.

Dat blijkt uit een rondgang langs diverse middelbare scholen in Amsterdam-West. Minister Ronald Plasterk schreef gisteren in een brief aan de Tweede Kamer dat het dragen van boerka's op en rond scholen verboden moet worden. Preciezer: alle kleding die het gezicht bedekt, is in het onderwijs 'onwenselijk'. Gezichtsuitdrukkingen moeten zichtbaar zijn, en dat geldt zowel voor leerlingen als leraren.

Maar: ''Er zijn bij ons geen leerlingen die een boerka dragen,'' zegt Piet Guijt, rector van het Islamitisch College. ''Ouders ook niet, bij mijn weten. We hebben dan ook vooral leerlingen van Turkse en Marokkaanse afkomst, daar speelt het veel minder. Bij mensen van Somalische afkomst kan ik me nog wel voorstellen dat ze boerka's dragen.''

Ook op andere scholen speelt het boerkaprobleem nauwelijks, zeggen directeuren. Woordvoerder Cor Meijer van de Esprit Scholengroep, waar elf middelbare scholen onder vallen, spreekt van 'geen probleem'. ''Het speelt bij ons helemaal niet.''
Directeur Marco Strang van het Meridiaan College in West vertelt: ''Leerlingen moeten zich bij ons sowieso aan kledingvoorschriften houden. Niemand met een boerka komt de school in of het plein op. Maar we hebben ook niet de indruk dat de leerlingen er eentje willen dragen.''

Het verbod geldt echter ook voor moeders die op het schoolplein komen. Als zij een boerka dragen, kunnen leraren niet zien wie de kinderen van school haalt. Dus ook zij mogen geen gezichtsbedekkende kleding dragen, zodra ze rond of in de school komen.

Boerkadragende moeders komen wel voor, zij het in beperkte mate. Als ze er al zijn, dan zien de leraren ze vaak niet op het schoolplein of in de school. ''Je ziet wel vrouwen die er één dragen rond de school, maar dat is de openbare weg,'' zegt een leraar van het Comenius College. ''Leerlingen dragen sowieso geen boerka. Het kan dat hun moeders er wel één dragen, maar die zien we dus niet.'' Dat geldt ook op de scholen van de Esprit Scholengroep. ''Misschien zijn die moeders er wel, maar die komen dan meestal toch niet naar school,'' aldus de woordvoerder.

Op het Hervormd Lyceum West hebben de leerlingen evenmin de wens een boerka te dragen, zegt rector Carla Neijts. ''Ouders van die leerlingen komen natuurlijk wel langs op school, en daar zit een enkele boerkadraagster bij. Maar om dat nu te gaan verbieden. Wij vinden de relatie met de ouder heel belangrijk bij de schoolcarrière van het kind. En je kunt je afvragen of zo'n verbod die relatie ten goede komt.'' De rector van het Islamitisch College is het daarmee eens. ''Bij een verbod moeten we ons beraden hoe verstrekkend het is. Je breekt toch in op de persoonlijke levenssfeer van mensen.'' (HET PAROOL)

bron

09-09-2008, 12:54


Het is ook maar een eerste beginnetje.

Als de PvdA geheel verschwunden is pakken we lekker door..

09-09-2008, 13:06
stelletje rascisten op een mesthoop hierzo!

09-09-2008, 13:07

Citaat door mourri:
stelletje rascisten op een mesthoop hierzo!


Huilbaby

Het is wat.

09-09-2008, 13:07


lang leve boerka en de vrijheid van vrouwen om die te mogen dragen!

09-09-2008, 13:09

Citaat door melkisheerlijk:
lang leve boerka en de vrijheid van vrouwen om die te mogen dragen!



Thuis mogen ze zo'n Zorro-pak best dragen. Geen probleem..

09-09-2008, 13:11

Citaat door MOCKBA:
Thuis mogen ze zo'n Zorro-pak best dragen. Geen probleem..


Nee buiten

09-09-2008, 13:15

Citaat door David:
Wat is er racistisch aan mijn damesboetiek?


Heb je pumps in maatje 45 ?

Het is wat.

09-09-2008, 13:16

Citaat door HappyKafirr:
is wel een issue!

ik heb al een paar keer gehad dat ik met mijn auto een overwaaiende vuilniszak "aanreed' , waar bij nader inzien een moslima in bleek te zitten!!

ik heb geen zin aan nog meer schade aan mijn auto!!


Da's nog nix.De gemeentereiniging zal maar eens van zak vergissen.

09-09-2008, 13:52

Citaat door HappyKafirr:
krijgen ze meteen die "zittende" moeslimadvocaat op hun dak die meteen miljoenen eist wegens diesssscrimmatttie.

gelukkig voor nederland is het een hele slechte advocaat en verliest hij dus kansloos zijn zaak.


Go Faizal

09-09-2008, 13:55

Citaat door atropos:
Verbod op boerka is geen issue


bron

of het er nu veel of weinig zijn, doet er niet toe.
Een verbod maakt duidekijk voor iedereen hoever men kan gaan.
Ik heb liever dat het verbod overal geldt, ook op straat.

09-09-2008, 22:35
allemaal flikkerss

10-09-2008, 10:49


Op school vind ik dat ze het wel mogen verbieden,je moet immers je leerlingen kunnen zien.
Maar op straat zou wel te ver gaan,dan zouden ze meteen ook wat wetten mogen veranderen.
Op straat mag je zelf weten hoe je erbij loopt,helemaal bedekt of naakt,ieder zn ding.

10-09-2008, 10:52
In heel Nederland heb ik 3 dames gezien die een burka droegen, en dan nog weet ik niet of het dezelfde vrouw is.

Het is zeer zeker een non-issue, omdat mevrouw met een boerka aan volgens mij zo extreem is dat ze niet naar buiten gaat, behalve om haar kind op te halen van school.

10-09-2008, 11:01

Citaat door lap_doek:
In heel Nederland heb ik 3 dames gezien die een burka droegen, en dan nog weet ik niet of het dezelfde vrouw is.

Het is zeer zeker een non-issue, omdat mevrouw met een boerka aan volgens mij zo extreem is dat ze niet naar buiten gaat, behalve om haar kind op te halen van school.


een wet maken om burka's te verbieden, is net zoiets als een wet maken om mensenoffers te verbieden.

Pagina's : [1] 2